بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

رکورد نگه‌داشتن نفس زیر آب در گینس/ انسان چه‌قدر می‌تواند نفسش را حبس کند؟ +ویدیو

منبع : خبرورزشی
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ | ۷:۳۳

بودیمیر شوبات از کشور کرواسی ثابت کرده که در مهارت حبس نفس زیر آب بی‌رقیب است. او در ۲۷ مارس ۲۰۲۱ رکورد طولانی‌ترین مدت حبس نفس را با زمان خیره‌کننده ۲۴ دقیقه و ۳۷٫۳۶ ثانیه شکست و رکورد قبلی را ۳۴ ثانیه افزایش داد.

بودیمیر این کار را در سیساک کرواسی انجام داد تا پس از زلزله‌ای قوی در دسامبر ۲۰۲۰، پیامی در مورد شهر بفرستد. او هنگام درخواست ثبت رکورد گفت: اینجا در کرواسی مشکل بزرگی با زلزله‌ها داریم… وضعیت در حال حاضر جدی است. امیدواریم بتوانیم مقداری پول برای افراد نیازمند جمع‌آوری کنیم زیرا زلزله کل شهر پترینجا را ویران کرده.

این غواص آزاد ۵۶ ساله به دلیل خسارات ناشی از زلزله قادر به تمرین نبود اما برای شکستن رکورد بسیار مصمم بود و در اولین فرصت تمرین را آغاز کرد. البته بیش از چند هفته طول کشید تا تکنیک تنفس او کامل شود و برای این رکورد تمرین کند. بودیمیر ادامه داد: این سفر سخت و پر از موقعیت‌های غیرمنتظره است که می‌تواند به راحتی سد راه شما شود.

علی‌رغم سختی‌ها و خطراتی که همراه با تلاش برای ثبت چنین رکوردی پیش می‌آید، بودیمیر از فکر به دخترش نیرو می‌گرفت. بزرگترین انگیزه من دختر ۲۱ ساله‌ام ساشا است که اوتیسم دارد. با ثبت رکورد فضای رسانه‌ای را در اختیار خواهم داشت و می توانم در مورد اوتیسم آگاهی‌رسانی کنم.

بودیمیر هنگام ثبت رکورد روی یک چیز متمرکز بود: ضربان قلبش.

وقتی نفسم را حبس می‌کردم چشمانم را می‌بستم و سعی می‌کردم ضربان قلبم را بشنوم، وقتی شنیدم آرام شدم و شروع به مبارزه با زمان کردم.

قبل از شروع، بودیمیر با اکسیژن خالص دم و بازدم سریع انجام می‌داد. قوانین ثبت این رکورد چنین کاری را تا ۳۰ دقیقه قبل از شروع مجاز می‌داند.

نکته‌ای که دستاورد بودیمیر را بیش از پیش قابل توجه می‌کند این است که او در ۴۸ سالگی غواصی آزاد را آغاز کرد. او می‌گوید: من به هر نوع تمرینی معتاد هستم، انگیزه‌ام بالاست و با وجود سنم هرگز از رویاهایم برای دستیابی به نتایج برتر دست نمی‌کشم. اکنون ثابت کرده‌ام که اگر قوی و متعهد باشی همه چیز ممکن است. در واقع، سنم به من تجربه خوبی داد تا در لحظات حساس آرام بمانم. البته باید کمی هم دیوانه باشی.

رکورد قبلی برای طولانی‌ترین مدت حبس تنفس (مرد) ۲۴ دقیقه و ۳٫۴۵ ثانیه بود که توسط الیکس سگورا وندری (اسپانیا) در بارسلون اسپانیا در ۲۸ فوریه ۲۰۱۶ ثبت شد.

این رکورد راه درازی پیموده و اولین تلاش مستند مربوط به ۱۵ مارس ۱۹۵۹ است که رابرت فاستر (آمریکا) نفس خود را به مدت ۱۳ دقیقه و ۴۲٫۵ ثانیه زیر ۳٫۰۵ متر آب در یک استخر شنا در سن رافائل کالیفرنیا حبس کرد.

این مطلب را هم ببینید: تاریخ سازی یک زن ایرانی/ رکورد شنا در گینس شکست

دسته بندی ها : خبرورزشی
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *