بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

پشت پرده ناکامی تیم محبوب در لیگ برتر

بررسی دلایل نتیجه نگرفتن صنعت نفت آبادان در لیگ برتر به قلم دکتر بهروز شهسواری

نویسنده : Parsfootball Instagram Service
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۱

در این مقاله که به قلم دکتر بهروز شهسواری به بررسی ناکامی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در هفته های اخیر لیگ برتر می پردازیم.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

گاهی اوقات تیم های ورزشی در شرایط بحرانی قرارمی گیرند و نیاز مبرم برای رسیدن به پیروزی دارند؛ واز این رو همه ی تلاش خود را مبنی بر کسب حداکثر امتیاز می گذارند.

و تنها به جزء پیروزی به چیز دیگری فکر نمی کنند ؛ و همه ی توجه شان بر این موضوع بوده است و احتمالات پیروزی خود را چندین برابرافزایش داده و تصور می کنند که هر کاری که لازم بوده برای رسیدن به این ممکن انجام داده اند.

متاسفانه شرایط طبق خواسته آنان پیش نمی رود و نتایج مطلوبی را بدست نمی آورند؛ و با شرایط بحرانی تر از قبل روبرو می شوند.

اما نکته مهم این است چه چیزی باعث بروزشکست چنین تیم هایی می شود؟ در حالی که آنان با تمام وجودشان به پیروزی متمرکز بودند ؛ وتمام هفته را با تمرینات مرتب و منظمی سپری کرده و حتی در برخی از مواقع تیم را شارژ مالی هم می کنند تا انگیزه خوبی برای بازی داشته باشند. اما سوال اینجاست پس چرا شکست می خوردند؟

لذا تنها پاسخ منطقی و قابل قبولی که می توان به این موضوع اختصاص داد؛ این است که سرمربیان چنین تیمی هایی تنها به پیروزی فکر می کنند؛ اما غافل از اینکه مهم ترین نکته پیروزی را فراموش کرده اند و صرفا بدنبال نتیجه هستند.

درحالی که برای رسیدن به پیروزی نیازمنده ارائه یک بازی خوب و هوشمندانه هستند.متاسفانه چنین تیم هایی که بدنبال پیروزی و کسب امتیاز هستند واز اهرم های کم اهمیت که می تواند به آنان کمک کند غافل می شوند.

و تنها ارمغانی که می توان برای چنین تیم هایی متصورشد؛ ایجاد حساسیت  و مهم بودن نتیجه ؛ که مسلما نگرانی ها یی از این قبیل را در پی خواهد داشت. واز این رو اضطراب و استرس بیشترین نقش را در عدم ارائه یک بازی خوب و هوشمندانه ایفا خواهد کرد و بازیکنان با چنین شرایطی نمی توانند از تمام پتانسیل خود بهرمند شوند.

از آنجایی که مغز انسان توانایی حفظ کلیات را ندارد و برای حفظ موضوعات مهم ؛ آن را به قسمت های کوچک تقسیم می کند و ما در این بخش متمرکز آن موضوع مهم؛ اما کوچک می شویم و این عمل باعث بروز اشتباهات در انسان ها می شود و کلیات را از یاد برده و بر جزئیات متمرکز می شوند.

مثال :

زمانی که نیاز مبرم برای رفع گرسنگی دارید وارد باغی می شوید درخت سیب پر باری توجه شما را جلب می کند؛ در نوک درخت یک سیب سرخ و رسیده خودنمایی می نماید؛ تمام تمرکزتان برای چیدن سیب معطوف می شود؛ در حالی که سیب های که در اطراف شما هستند را نمی بینید همه چیز را فراموش می کنید؛ باغ ؛ درخت ؛ طبیعت؛ و حتی صاحب باغ  را نیز از یاد می برید و فقط وفقط به آن سیب سرخ می اندیشید و این دقیقا همان زمان وقوع اتفاق ناخوشایند است ؛ که به نتیجه فکر می کنید و نه بنحوی رسیدن  به نتیجه.

در هفته پنجم لیگ برتر از بازی عقب افتاده بین نفت آبادان و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی؛ نمایانگر همین موضوع بود.

تیم نفت ابادان در دقیقه ۴۵ بازی؛ یک بازیکن اخراج شد. نفت آبادان ۱۰ نفره توانست در ورزشگاه آزادی بازی باخته را با تساوی به پایان برساند آن هم در برابر تیم پر قدرت پرسپولیس در ورزشگاه آزادی در حضور تماشاچیان ؛ جای بسی شگفتی است؛ که چگونه تیم نفت آبادان توانست چنین اتفاقی رقم رقم خورد؟

طبق مصاحبه  قبل از بازی سرمربی تیم نفت آبادان آقای ویسی چنین بیان کرده بود؛ ما می دانیم چه می خواهیم و برای باختن نیامده ایم برای ارائه یک بازی خوب در تهران برابر تیم پر قدرت پرسپولیس ؛ و می دانیم که اگر باز بازی کنیم حتما خواهیم باخت.

دلیل موفقیت تیم نفت آبادان آگاهی کامل از تیم حریف و بدون توجه به نتیجه را می توان از دلایل مهم دانست؛ دلیل بعدی را عدم استرس وعدم فشار روانی بر بازیکنان و کادرفنی ؛  مهم ترین دلیل این که هیچ طرفداری چنین توقعی از تیم نفت آبادان برای پیروزی در برابر پرسپولیس نداشت و این دلایل نقش مهمی در ارائه یک بازی خوب و هوشمندانه در تیم نفت آبادان  ایفا نمود.

در حالی که تیم نفت آبادان در هفته بعد در برابر تیم هوادار که در ته جدول قرار دارد؛ در ورزشگاه  خانگی با حمایت تماشاچیان خونگرم آبادانی بازی را واگذار کرد. وهمه را در شوک فرو برد؛ چه اتفاقی برای تیم نفت آبادان افتاد؟ چرا نتوانست با همان کیفیت هفته قبل بازی کند؟

نویسنده : دکتر بهروز شهسواری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *