بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

به مناسبت ۷۵ سالگی اسطوره فوتبال جهان ؛ مردی که فوتبال را ورق زد

هفتاد و پنج سالگی هنریک یوهانس کرایف اسطوره افسانه ای باشگاه بارسلونا به قلم دکتر تورج عاطف

نویسنده : ParsFootball NewsAgency
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۷

هنریک یوهانس کرایف در 25 آپریل 1947 در آمستردام هلند به دنیا آمد. او از دیدگاه فرانس فوتبال بعد از رینوس میشل ، سر الکس فرگوسن و آریاگو ساکی به عنوان چهارمین مربی برتر تاریخ انتخاب شده است. یوهان کرایف که به سیگار کشیدن زیاد معروف بود ، در سال 2015 به سرطان ریه مبتلا شد و در 24 مارس 2016 در سن 68 سالگی درگذشت.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

هفتاد و پنج سال از میلاد مردی می گذرد که بسیاری فوتبال را به دو دوره قبل از حضور این بزرگترین شماره 14 تاریخ فوتبال و پس از آن مقایسه می کنند . کرایوف نماینده فوتبالی است که به آن ” توتال فوتبال ” می گویند . فوتبالی که از موطن اصلی او آژاکس هلند به جهان معرفی شد . جایی که رینوس میشل سر مربی آن روزهای آژاکس آن را طراحی و کرویف و یارانش آن را اجرا و در سالهای اول دهه هفتاد میلادی قرن بیستم در اروپا آقایی می کردند .

در واژگان اسپانیایی با واژه ای به نام ال سالوادور رو به رو می شویم که ترجمه آن ” ناجی ” می شود . این عنوان به کرایوفی داده شده است که در رده بندی که فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال پس از پله بعنوان دومین فوتبالیست برتر قرن بیستم انتخاب شده است و این در حالی است که او بر خلاف پله در که در جامهای جهانی 1958 و 1962 و 1966 و 1970 موفق به کسب سه عنوان جام جهانی شده است .

در یک دوره جام جهانی یعنی در سال 1974 شرکت کرده و تنها به عنوان نایب قهرمانی این جام رسید .البته پله فقط در جام جهانی 1970 به عنوان بهترین بازیکن جام جهانی دست یافت اما کرویف در یگانه جام جهانی که حضور داشت صاحب این عنوان شد .

شاید برای بسیاری از خیال پردازان اگر پله که تا سال 1977 به بازیگری ادامه داد در جام جهانی مونیخ 1974 در ترکیب طلایی پوشان سلسائو قرار داشت بی شک جهان فوتبال شاهد یکی از زیباترین رویارویی ها بین دوستاره بزرگ جهان فوتبال در آن سالها می شد همان گونه که در فینال 1974 هم رویارویی کرویف و قیصر فوتبال یعنی فرانس بکن بائر فراموش نشدنی است .

کرایوف مفاهیمی جدید به ادبیات و مدیریت و تکنیک و تاکنیک فوتبال اضافه کرد.او خلاق یکی از عجیب ترین نوع حرکات در فوتبال به نام چرخش کرویف را در جام جهانی 1974 به معرض نمایش گذاشت اما خودش در مورد فوتبال نظریه جالبی داشت :

“فوتبال بازی کردن، کار بسیار ساده ای است. اما ساده بازی کردنِ فوتبال ، سخت ترین کاری است که می توان تصور کرد .

فوتبالی که کرایوف به آن اعتقاد داشت . فوتبالی است که بی شباهت به جمله مشهور رمان سه تفنگدار نوشته الکساندر دوما نیست :

همه برای یکی و یکی برای همه

… و چنین است که کرویف معتقد است در فوتبال او دروازه بان اولین مهاجم و و مهاجمین اولین مدافعین هستند واژگانی که این روزها در فوتبال جهان و تاکنیک مرسوم ” پرس ” بسیار مورد استفاده می گیرد.بی گمان کرویف ناجی فوتبال از رخوت و دوری از شادابی و منادی ان و بی گمان نامی جاودانه در جهان فوتبال است .

اختصاصی خبرگزاری پارس فوتبال – دکتر تورج عاطف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *