بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

تمجید ورزشی نویس مشهور از بهترین هافبک تاریخ فوتبال به بهانه سالروز تولدش

تولد 50 سالگی زین‌الدین زیدان اسطوره تیم ملی فرانسه و باشگاه رئال مادرید به قلم دکتر تورج عاطف

نویسنده : ParsFootball NewsAgency
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : یکشنبه ۵ تیر ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۴

23 ژوئن سالروز تولد زین‌الدین زیدان اسطوره تیم ملی فرانسه و یکی از بزرگترین بازیکنان و مربیان جهان فوتبال است .

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

زین‌الدین زیدان ملقب به زیزو ، مربی فوتبال کنونی و بازیکن فوتبال بازنشسته فرانسوی است. او در پست هافبک تهاجمی برای تیم‌های باشگاهی یوونتوس و رئال مادرید و نیز تیم ملی فرانسه بازی می‌کرد. زیدان به دلیل سرآمدی در تکنیک، بازی‌سازی، دید، پاس‌کاری و کنترل توپ مشهور شد که یکی از بهترین بازیکن‌های تاریخ فوتبال به شمار می‌رود.

در ژوئیه سال ۱۹۶۲ الجزایر پس از ۱۳۲ سال ، از استعمار فرانسه رها شد . شاید از نفرت در تاریخ روابط فرانسه و الجزایر بی کران شنیده و خوانده باشیم ولی این دو کشور نقاط مشترکی هم دارند . در نزد فرانسوی های با ریشه الجزایری دو نام بزرگ مشاهده می شود که فرانسه را صاحب افتخار کرده اند که هردوی این افراد علی رغم فعالیت های مختلفی که داشته اند در یک کلمه مشترک هستند : ” فوتبال ”


اولین نام را به البر کامو اختصاص می دهیم . کامو نویسنده و فیلسوف و روزنامه نگار فرانسوی است که در اوایل دهه چهل زندگی (44 سالگی) نوبل ادبیات را بخاطر اولین رمان چاپ شده اش ” بیگانه “برده است .

کامو را فرانسوی می دانند اما او در الجزایر به دنیا آمد در الجزایری که تحت استعمار فرانسه قرار داشت و این قصه تلخ تاریخی در تمامی زندگی کامو وجود داشت و دو سال قبل از استقلال الجزایر از فرانسه کامو در گذشت . او از عاشقان فوتبال بود و روزگاری در دانشگاه الجزایر دروازه بان بود اما بیماری سل به او اجازه نداد که فوتبالیست شود و رهسپار دیار فلسفه و ادبیات شد و افتخار آفرینی کرد .


دومین نام الجزایری و فرانسوی کسی است که امروز که این نوشته را می نگارم ۵۰ ساله می شود . او زین الدین زیدان است روزگار به زیزو فرصت داد که حرفه فوتبال خود را تا بالاترین سطح ادامه دهد او در کسوت یک بازیکن یکی از پر افتخار ترین ها است .
او سه بار بعنوان بهترین بازیکن سال جهان انتخاب شده است یک بار توپ طلایی اروپا را برده است در دو دوره از سه دوره جام جهانی که شرکت کرده به عنوان بهترین بازیکن جام شناخته شده است و جام جهانی و جام ملتهای اروپا و جام باشگاه های اروپا و.. را برده است .

زین الدین زیدان در عرصه مربیگری هم نام درخشانی دارد و سه لیگ متوالی قهرمانان اروپا و دو سوپر جام اروپا و دو جام باشگاه های جهان … از مهمترین افتخارات دوران مربیگری اوست اتفاق جالب اینجا است که او هم چون کامو در اوایل دهه چهل زندگیش (42 سالگی ) و با اولین تیمی( رئال مادرید ) که قرار داد مربیگری ثبت کرد به افتخارات بزرگ در این عرصه رسیده است .


آلبر کامو می گوید :

به دست آوردن خوشبختی بزرگترین پیروزی در زندگی است .

و شاید همین جمله مشهور است که فرانسوی هارا مفتخر به زیدان و کامو می کند که برایشان پیروزی های درخشانی در عرصه های فوتبال و ادبیات بدست آورده اند و توجهی به این نداشته باشند که این پیروزی و معنی خوشبختی به گونه ای رویای الجزایری هم می تواند باشد .

اختصاصی خبرگزاری پارس فوتبال – دکتر تورج عاطف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *