بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

افشاگری بزرگ درباره اسطوره سرخ ها ؛ سلطان هم برای شما معجزه نمی کند !

لزوم حمایت هواداران منچستر یونایتد از اریک تن هاخ به قلم فرزاد بیگی

نویسنده : ParsFootball NewsAgency
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۶

احتمالا آن دسته از هواداران عجول و کم طاقت «شیاطین سرخ» منچستر یونایتد که تنها پس از گذشت دو هفته از فصل اخیر در مواجهه با سلطان «فرگوسن»، از او خواستند که یکبار دیگر سکان هدایت تیم را در دست بگیرد،بر این باورند که « فرگی کبیر» بلافاصله به ناکامی ها پایان داده و حضورش در «تئاتر رویاها» به «باطل السحر» این طلسم ادامه دار تبدیل خواهد شد.آنها فکرش را هم نمی کنند که پیرمرد اسکاتلندی برای کسب نخستین جام با «من یونایتد»، به چهارسال و برای فتح نخستین لیگ داخلی، به هفت سال زمان نیاز داشته است.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

یکی از وجوه «پسا مدرنیسم» ،سرعت پرشتاب وقوع تغییرات است. نکته قابل تأمل ، گذار معنادار دامنه این تغییرات از محدوده تکنولوژی و سخت افزار به گستره رفتار فردی و مناسبات اجتماعی است. بدیهیست که فوتبال وحواشی آن نیز به عنوان یکی از پدیده های عصر جدید؛ تحت تأثیر این شتاب بی امان، با دگردیسیهای غیر قابل اجتناب مواجه شده است. افزایش سرعت در کنشهای انفرادی و تیمی از یکسو و شتاب مشهود در روزآمد شدن تاکتیکها و راهبردها از سوی دیگر، ازجمله مهم ترین نشانه های این انطباق پذیری بوده اند.

جالب آنکه در جامعه هواداری نیز از صبر و رواداری گذشته خبری نیست. متوسط صبوری تماشاگران کاهش یافته و عمر نیمکت مربیان بطرز فزاینده ای رو به نقصان گذاشته است. اگر چندسال قبل اعراب متمول خلیج فارس به تعویض سریع کادر فنی مشهور بودند؛ اکنون این راهبرد به میزانی خارق العاده فراگیر شده و در حال سرایت به مهمترین لیگ های عالم است. هرچقدر تزلزل پایان ناپذیر نیمکت«پاریس سن ژرمن»با نامجویی مالکان عرب قابل توجیه باشد؛ جنون تغییرات دنباله دار در«منچستر یونایتد»، جز با بروز همه گیری رو به افزایش« سندروم تغییرات زودرس» در سطح اول فوتبال دنیا قابل توضیح نیست.


احتمالا آن دسته از هواداران عجول و کم طاقت «شیاطین سرخ» که تنها پس از گذشت دو هفته از فصل اخیر در مواجهه با سلطان «فرگوسن»، از او خواستند که یکبار دیگر سکان هدایت تیم را در دست بگیرد،بر این باورند که « فرگی کبیر» بلافاصله به ناکامی ها پایان داده و حضورش در «تئاتر رویاها» به «باطل السحر» این طلسم ادامه دار تبدیل خواهد شد.آنها فکرش را هم نمی کنند که پیرمرد اسکاتلندی برای کسب نخستین جام با «من یونایتد»، به چهارسال و برای فتح نخستین لیگ داخلی، به هفت سال زمان نیاز داشته است.

جالب آنکه از همان فصول آغازین حضور «فرگوسن»، مدیران باشگاه با دست و دلبازی کم نظیر، ستاره های مورد نظر او را به خدمت گرفته و عملا هیچ بهانه ای برای تجدید موفقیت باقی نگذاشته بودند.البته که ناکامیهای «فرگوسن» او را برای مدتی روی لبه تیغ قرار داد،با اینهمه سیاست صبر و ثبات و پافشاری بر انتخاب درست بالاخره نتیجه بخش شد.جامها از پس ساختارسازی از راه رسیدند و «سر الکس» به اسطوره بی مانند باشگاه تبدیل شد.او در نهایت درحالی«تئاتر رویاها» را ترک کرد که موفق شده بود به وعده بلندپروازانه و دور از دسترسی که در آستانه ورود به منچستر داده بود، عمل کرده و شیاطین را بالاتر از رقیب و دشمن قدیمی(لیورپول) در صدر پر افتخارترین تیمهای لیگ جزیره قرار دهد.


بنابراین هیچ معجزه ای در کار نیست. به فرض اتفاق افتادن هم دائمی نبوده و به عادت و ساختار تبدیل نمی شود.این را «یونایتد»های قدیمیتر بهتر از هر کسی میدانستند.با اینحال تصمیم سازان باشگاه پس از وداع با «فرگوسن کبیر»؛ جانشینش«دیوید مویس» را- بعنوان مرد مورد وثوق«سر الکس»- پیش از پایان نخستین فصل حضور در ،«اولدترافورد» برکنار کردند. بدیهیست که بخش بزرگی از این بی تحملی ریشه در بحران سکوها و عدم صبوری هواداران،در گذار از بحران «پسا فرگوسن»داشت. بخصوص که این بحران با اوج گیری «سیتیزن»های تازه متمول شده همشهری و همچنین دشمنان قدیمی شان در بندر لیورپول همزمان شده بود. درهرحال این چرخه معیوب با گذر از«فن خال»،«مورینیو»،«سولسشر» و«رانگنیک»ادامه یافته و اکنون به «تن هاخ» رسیده است. مردانی که قریب به اتفاقشان مربیانی مولف و صاحب سبک بوده و برای اعمال باورها و اندیشه هایشان به زمان نیاز داشته اند.


نکته امیدوار کننده فعلی،حمایت باشگاه و هواداران از«تن هاخ» و تصمیم های سرنوشت ساز اوست. هنوز برای قضاوت زود است؛ اما همین که مرد هلندی پابرجاست و این اعجوبه پرتغالیست که در ناکجاآباد به دنبال تیم می گردد؛نشانه ای از وقوع یک دگردیسی مثبت در فلسفه «یونایتد»های امروزیست. سیر رو به بهبود نتایج،نشان از صحت و لزوم این تغییر دارد. باید دید همراهی زعمای باشگاه و همدلی هواداران تا کجا ادامه خواهد داشت. البته که«تن هاخ»نباید منتظر فرصتی هفت ساله برای فتح لیگ برتر باشد.چنین موهبتی در عصر حاضر به هیچکس نمیرسد.از طرف دیگر هواداران ناگزیرند یکبار برای همیشه باور کنند که هیچ عصای جادویی وجود ندارد. نه در دستان «فرگوسن» و نه در دستان هیچ مربی دیگری. هرچند تمرین صبوری در روزگارِ گذر از سرعت نور و صدا، ریاضتی دشوار به نظر میرسد؛ با اینحال مسیر رسیدن به جام و مشاهده حسرت دوباره«سیتیزن»ها و ساکنان«آنفیلد»از جاده ثبات، تداوم و رواداری می گذرد. این را لااقل «سر الکس فرگوسن» بهتر از هرکسی میداند.

اختصاصی خبرگزاری پارس فوتبال – فرزاد بیگی

خرید بلیط اتوبوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *