بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

ورزش ایران در سال 1401| سوارکاری و چوگان؛ جنگ تن به تن وزارت ورزش با رییس فدراسیون/ حبس چوگان‌بازان در مجموعه‌ای که…

منبع : طرفداری
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۱

سال 1401 برای سوارکاری مملو از حاشیه، جنگ و شکایت و برای چوگان، سالی آرام بود.

به گزارش طرفداری، وزارت ورزش یک روز قبل از زمان مقرر برای تشکیل مجمع انتخاباتی فدراسیون سوارکاری، مجمع را لغو کرد و از برگزاری در تاریخ ۳۱ خردادماه خبر داد. با این حال انتخابات فدراسیون ۲۱ خردادماه برگزار شد، ولی در اتفاقی قابل تأمل، محل برگزاری مجمع، کمیته ملی المپیک با حضور نماینده کمیته بود و وزارت ورزش هم هیچ نماینده‌ای نداشت! کمیته ملی المپیک در روز برگزاری انتخابات ریاست این کمیته از رییس جدید فدراسیون سوارکاری نیز به عنوان عضو مجمع دعوت کرد تا نشان دهد توجهی به نگرش وزارتخانه ندارد.

با این وجود وزارت ورزش هنوز انتخابات این فدراسیون را به رسمیت نمی شناسد. رییس فدراسیون سوارکاری از نگاه کمیته ملی المپیک مشخص و از نظر وزارت ورزش فاقد اعتبار است. در روزهای پایانی فصل تابستان سال 1401، وزیر ورزش و جوانان دستور برکناری رییس فدراسیون سوارکاری را صادر و سرپرست جدیدی تعیین کرد. با حکم حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، محمود حیدری به عنوان سرپرست فدراسیون سوارکاری معرفی شد و جای مسعود خلیلی را گرفت.

خلیلی به این تصمیم معترض بود و تاکید کرد برکناری او قانونی نبوده است. او در ادامه با شکایت به دیوان عدالت اداری موفق شد حکم سرپرستی حیدری را باطل کند تا همچنان رییس فدراسیون سوارکاری ایران محسوب شود.

مسعود خلیلی رییس فدراسیون سوارکاری در گفت‌وگو با طرفداری اعلام کرد در سایت فدراسیون جهانی، اسم رییس را تغییر نداده‌اند و از نگاهشان او رییس است و از نظر دیوان عدالت اداری نیز همچنان رییس فدراسیون محسوب می‌شود.

وزارت ورزش روز 27 شهریورماه سال جاری به صورت رسمی، سرپرستی را برای فدراسیون سوارکاری معارفه کرد که پیش‌تر توسط همین وزارتخانه برای حضور در انتخابات احراز صلاحیت نشد! مجمع انتخاباتی فدراسیون سوارکاری ۲۱ خرداد 1401 برگزار و مسعود خلیلی با کسب ۴۵ رای از ۴۷ رای به مدت چهار سال در قامت رییس ابقا شد. محمود حیدری نیز متقاضی شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون بود ولی هم کمیته بدوی و هم کمیته تجدید نظر در وزارت ورزش، صلاحیت او را تایید نکردند. وزارت ورزش سه ماه بعد در اقدامی غیرمنتظره و البته عجیب، رای به برکناری رییس قانونی فدراسیون داد و فردی که خودش تایید صلاحیت نکرده بود را به عنوان سرپرست برگزید.

در ادامه قرار شد مجمع فوق العاده انتخابات فدراسیون سوارکاری با دستور تجدید انتخابات، روز ۱۶ مهر 1401 برگزار و سوم آبان نیز انتخابات جدید برگزار شود اما این اتفاق رخ نداد. با شکایت مسعود خلیلی از وزارت ورزش و جوانان، دیوان عدالت اداری دستور موقتی مبنی بر توقف اجرای ابلاغیه با موضوع انتصاب سرپرست فدراسیون سوارکاری صادر کرد. ۲۳ شهریور سال 1401، محمود حیدری از سوی وزیر ورزش به عنوان سرپرست فدراسیون سوارکاری معرفی شد اما طولی نکشید که پس از  شکایت مسعود خلیلی از وزارت ورزش و جوانان و دستور موقت دیوان عدالت اداری مبنی بر توقف اجرای ابلاغیه با موضوع انتصاب سرپرست فدراسیون سوارکاری، وزیر ورزش و جوانان ۱۵ آذر در حکمی رضا زندی خواری را به عنوان سرپرست جدید فدراسیون سوارکاری منصوب کرد.

البته اواخر بهمن 1401 لیلا بخشیوند وکیل رییس پیشین فدراسیون سوارکاری با اشاره به اینکه برخی اعلام می‌کنند مجمع انتخاباتی فدراسیون سوارکاری ابطال شده، اعلام کرد این مجمع هنوز ابطال نشده است و رای بدوی قابل اعتراض بوده و قطعی نیست

پلمب مجموعه نوروزآباد

روزهای ابتدایی شهریور 1401 مجموعه ورزشی نوروزآباد به دلیل بدهی پلمب شد و سوارکاران، مربیان و کارگران حاضر در این مجموعه محبوس شدند. ۲۳۷ سوار کار، مربی و کارگر به علت بدهی ورزشگاه نوروزآباد به شهرداری در این مجموعه گیر افتادند و امکان خروج پیدا نکردند. یکی از رسانه‌ها گزارش داد حال یکی از ورزشکاران مساعد نبود ولی شهرداری اجازه ورود آمبولانس به مجموعه را نداد تا تکلیف مطالباتش مشخص شود!

جالب اینجاست که این اتفاق 14 سال پیش نیز رخ داده بود. اواخر تیر سال 1388 مجموعه سوارکاری نورروزآباد که تنها مجموعه سوارکاری بین‌المللی ایران در رشته کورس بوده، پلمب شد. حسین هادیانی‌ مدیرعامل وقت شرکت توسعه، نگهداری و تجهیز اماکن ورزشی سازمان تربیت بدنی در آن زمان گفت:

این اقدام شهرداری منطقه ۱۸ تهران را از طریق مجامع قضایی پیگیری می‌کنند.

دعوای شهرداری و ورزشگاه سوارکاری نوروزآباد عمری به قدمت بیش از دو دهه دارد. هادیانی همان موقع به طرح دعوی شهرداری در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۱ و همچنین نشست‌های مشترک مسئولان سازمان تربیت بدنی، رئیس فدراسیون چوگان و سوارکاری اشاره کرد. ظاهرا مستنداتی ارائه و مسئولان وقت شهرداری منطقه ۱۸ تهران قانع شدند اما بعد از گذشت حدود 20 سال بار دیگر شهرداری در پی احقاق حقوق مورد ادعای خود برآمد. در این میان، حبس ورزشکاران و جلوگیری از ورود آمبولانس بنا بر ادعای رسانه‌ها، موضوعی بود که مورد انتقاد اهالی ورزش قرار گرفت و سبب شد انگشت اتهام به سوی شهرداری نشانه برود.

فردای آن روز مهدی سعیدی مشاور شهردار منطقه 18 تهران در گفت‌وگویی حبس سوارکاران را رد و اعلام کرد درِ جنوبی مجموعه کاملا قابل استفاده و باز بوده، امکان خروج خودروها وجود داشته و سوارکاران به هیچ عنوان محبوس نشده‌اند. البته او پلمب مجموعه سوارکاری نوروزآباد را تایید و خاطرنشان کرد شهرداری این اقدام را به دلیل بدهی‌ و تخلفات مجموعه سوارکاری نوروزآباد انجام داده است. در ادامه مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته، رقابت‌های چوگان زنان جام صفویه، روز ۲۱ شهریور 1401 به میزبانی مجموعه چوگان و سوارکاری نوروزآباد برگزار شد.

اسب‌ها به هانگژو نمی‌روند

فدراسیون سوارکاری در آخرین روزهای سال 1401 با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد حضور سوارکاران ایرانی با اسب‌های خود در بازی‌های آسیایی منتفی است. دلیل این موضوع نیز پروتکل‌های سخت‌گیران چین برای مقابله از شیوع مجدد ویروس کرونا بوده؛ کما اینکه فدراسیون بسکتبال چین نیز در چارچوب پنجره ششم و پایانی مسابقات انتخابی جام جهانی بسکتبال، در کشور هنگ‌کنگ از ایران میزبانی کرد.

در اطلاعیه فدراسیون سوارکاری آمده بود:

بنا بر اعلام رسمی کمیته برگزاری بازی‌ها، امکان ایجاد منطقه جدید عاری از بیماری های دامی میسر نیست و ورود اسب به کشور چین صرفا از مبادی مورد تایید اتحادیه اروپا و سازمان جهانی بهداشت در نیم سال نخست سال ۲۰۲۲ میسر است، لذا با این شرایط اسب‌های داخلی در موقعیت شرکت در این تورنمنت ورزشی نیستند.

فراجا قهرمان چوگان کشور شد

مسابقات چوگان جام قهرمانی باشگاه‌های کشور نیز سال 1401 برگزار شد. روز ۱۹ اسفند 1401 تیم‌های شهدا و نقش جهان اصفهان در دیدار رده‌بندی به مصاف همدیگر رفتند که این مسابقه با نتیجه ۶ بر ۵ به نفع چوگان‌بازان شهدا تمام شد. در ادامه چوگان‌بازان فراجا و نوروزآباد با هم دیدار کردند که این رقابت هم ۷ بر ۴ به نفع تیم فراجا پایان یافت. بدین ترتیب تیم فراجا به مقام قهرمانی باشگاه‌های کشور رسید و تیم‌های نوروزآباد و شهدا به ترتیب در جایگاه‌های دوم و سوم ایستادند.

درخشش زنان در نوروز

رویداد بین‌المللی چوگان زنان در چارچوب بازی‌های نوروز هم اسفند 1401 با حضور سه تیم ایران الف، ایران ب و منتخب اروپا در مجموعه چوگان و سوارکاری نوروزآباد برگزار شد.

با توجه به برگزاری این رویداد به صورت راندرابین، چوگان‌بازان ایرانی تیم الف، ب و تیم منتخب اروپا به صورت گردشی رقابت کردند. در پایان این مسابقات تیم «ب» ایران توانست در جایگاه نخست بایستد.

بر اساس نظر کمیته داوری، حدیثه سلطانی به عنوان بهترین بازیکن این رویداد، نفیسه باختر به عنوان اثرگذارترین بازیکن میدان، سارا تاجیک به عنوان بازیکن بااخلاق مسابقات و ستاره زمانی به عنوان جوان‌ترین بازیکن انتخاب شدند.

دسته بندی ها : طرفداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *