بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

ایران – اروگوئه؛ تاکتیک هایی که به در بسته خورد

منبع : طرفداری
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : شنبه ۲ مهر ۱۴۰۱ | ۱۶:۳۸

ایران – اروگوئه دیشب در اتریش مقابل هم قرار گرفتند. دیداری که در نهایت با برتری 1 بر صفر یوز های ایرانی پایان یافت تا تفکرات کارلوس کی روش بر دیگو آلونسو غلبه کند.

به گزارش طرفداری، اروگوئه با چیدمان 2-4-4 مقابل ایران به میدان آمد. چیدمانی که آخرین بار برابر پرو مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت اروگوئه با نتیجه 1 بر 0 برنده این دیدار شد. با توجه به نبود رائول خیمنز و دیگو گودین در لیست تیم ملی اروگوئه، رونالد آراخو و سباستین کاسارس زوج خط دفاعی اروگوئه برابر ایران بودند. آراخو دقایق ابتدایی بازی مصدوم شد و جای خودش را به روخل داد تا قدرت خط دفاعی اروگوئه از قبل هم کمتر شود. در سیستم 2-4-4 آلونسو، مدافعان میانی این تیم نقشی اساسی در بازی سازی دارند و با ارسال پاس های بلند به پشت مدافعان حریف، باعث خلق موقعیت برای مهاجمان خود می شوند. گودین و خیمنز در ارسال این پاس های بلند و انتقال توپ از دفاع به حمله توانایی قابل توجهی دارند اما زوج روخل و کاسارس از این توانایی برخوردار نیستند و این موضوع در دیدار با ایران مشهود بود. وقتی مدافعان وسط اروگوئه قصد بازی سازی داشتند، شاگردان کارلوس کی روش با پرسینگ مناسب از این کار جلوگیری می کردند.

دفاع سازمان یافته ایران موجب شده بود بازیکنان اروگوئه در اجرای کارهای ترکیبی خود ناموفق باشند و برای رسیدن به دروازه ایران چاره ای جز شوت از راه دور نداشته باشند. داروین نونیز در اکثر دقایق کناره های زمین مشغول بازی سازی بود تا دیگو آلونسو بتواند تاکتیک همیشگی خود یعنی حمله از کناره ها و ارسال توپ به تیر دورتر را پیاده کند اما با هوشیاری صادق محرمی و پشتیبانی علیرضا جهانبخش این تاکتیک به در بسته خورد.

فدریکو والورده ستاره رئال مادرید به خوبی از سوی جلالی و ترابی مهار شده بود. زمانی که توپ به والورده می رسید و او قصد بازی سازی داشت به وسیله مهدی ترابی مهار می شد و همچنین پلستری، زوج او در سمت راست اروگوئه با سدی به نام ابوالفضل جلالی مواجه شده و در نزدیک کردن خود به والورده برای انجام حرکات ترکیبی ناموفق بود.

کارلوس کی روش آنالیز دقیقی از تاکتیک های آلونسو داشت و به خوبی برای مقابله با او آماده شده بود. مدافعان اروگوئه برای بازی سازی فاصله زیادی از یکدیگر داشتند. کارلوس کی روش این موضوع را پیش بینی کرده بود و با ارسال های بلند به پشت مدافعان اروگوئه دقایق زیادی از بازی آنها را دچار مشکل کرد.

تاکتیک دیگر آلونسو پرسینگ در زمین ایران بود. حضور بازیکن های توپ نگه داری مثل قدوس، جهانبخش و ترابی این تاکتیک را خنثی کرد. همچنین حضور علیرضا بیرانوند که توانایی بالایی در بازی با پا دارد موجب شده بود بازیکنان با خیال راحت به سمت دروازه پاس بدهند و بیرانوند کار بازی سازی از عقب زمین را به خوبی انجام دهد. کارهای ترکیبی ملی پوشان و فاصله اندک خط هافبک و دفاع ایران باعث شده بود که شاگردان کی روش به سادگی از زیر فشار خارج شوند و از فضای ایجاد شده برای طراحی حملات خود استفاده کنند.

تگ گل ایران هم به همین ترتیب شکل گرفت؛ انجام کار ترکیبی و خارج شدن از زیر پرس، بردن توپ به کناره زمین و جاگیری فوق العاده مهدی طارمی در فضای ایجاد شده بین مدافعان حریف.

کارلوس کی روش بار دیگر ثابت کرد استاد ضد تاکتیک است. آنالیز صحیح اروگوئه و بررسی نقاط ضعف و قوت این تیم باعث شده بود بازی زیبایی را از سوی یوزهای ایرانی شاهد باشیم. تبدیل از شکار به شکارچی شدن کار بزرگی است.

دسته بندی ها : طرفداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *