بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

کاشانه های تاریخی و فرهنگی اهواز

اهواز کجاست و جاذبه های گردشگری و تاریخی آن کدام اند؟

نویسنده : ParsFootball Multimedia News
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۸
کاشانه های تاریخی و فرهنگی اهواز

اهواز یکی از شهرهای چهارفصل ایران است که جاذبه های گردشگری متنوعی دارد. از پل سفید و کاروانسرای معین التجار گرفته تا موزه ها و بازارها و آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی که در ادامه متن به معرفی برخی از جاهای دیدنی اهواز می پردازیم.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

شاید با شنیدن نام اهواز، یاد رودخانه کارون یا گرمای طاقت فرسای شهر بیفتید؛ اما اهواز جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری را در خود جای داده است که هر ساله گردشگران بسیاری را نیز به خود جذب می کند. این شهر در جنوب غربی ایران و در استان پهناور خوزستان قرار دارد. بهترین زمان سفر به اهواز را می توان در ماه های سرد سال دانست؛ زیرا خبری از گرد و غبار و گرمای هوا نیست. آیا شما هم دوست دارید سری به مکان های تفریحی و گردشگری اهواز بزنید؛ پس در ادامه متن همراه ما باشید تا شما را با جاهای دیدنی آن آشنا کنیم.

اهواز کجاست و جاذبه های گردشگری و تاریخی آن کدام اند؟

شهر اهواز در جنوب غربی ایران، به عنوان مرکز استان خوزستان و یکی از مهم ترین مراکز اقتصادی و صنعتی کشور شناخته می شود. این شهرستان در میان دشت هایی وسیع با ارتفاعی حدود 25 متر از سطح دریا واقع شده است. کارون بزرگترین رود ایران، از رشته کوه های زاگرس سرچشمه گرفته و از اهواز می گذرد و این شهر را به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم می کند.

اهواز یکی از شهرهای چهارفصل ایران است که جاذبه های گردشگری متنوعی دارد. از پل سفید و کاروانسرای معین التجار گرفته تا موزه ها و بازارها و آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی که در ادامه متن به معرفی برخی از جاهای دیدنی اهواز می پردازیم.

کاشانه های تاریخی و فرهنگی اهواز

حرم علی بن مهزیار اهوازی

آرامگاه علی ‌بن ‌مهزیار در بخش قدیمی شهر، خیابان نهج البلاغه و در تقاطع بلوار ساحلی قرار گرفته است. این مکان مذهبی یکی از مهم ترین جاذبه های تاریخی شهر اهواز محسوب می شود. علی بن مهزیار از علما و فقهای مشهور شیعه و از پیروان امام رضا (ع) بود.

این دانشمند برجسته در محل اقامت امام رضا در شهر اهواز در سال 201 هجری قمری، مسجدی بنا کرد که پس از مرگ به آرامگاهش تبدیل شد. مقبره مهزیار به عنوان یک مکان مذهبی محبوب در بین مردم است که مسلمانان شیعه در آن مراسم خود را برگزار می کنند.

کاروانسرای معین التجار

این بنای تاریخی متعلق به یکی از بازرگانان شهر اهواز به نام حاج محمدتقی معین التجار بوده و قدمت آن به دوره قاجاریه و حکومت ناصرالدین شاه می رسد. این کاروانسرای قدیمی در نزدیکی پل سفید و در ضلع شمالی میدان شهدا قرار دارد. سرای معین التجار، در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در حال حاضر به یکی از جاذبه های گردشگری شهر تبدیل شده است.

کلیسای سورت مسروپ

این جاذبه گردشگری در بخش مرکزی اهواز و در خیابان مصطفایی قرار گرفته است. این کلیسا در سال 1347 و در زمان پهلوی به همت ترداد داویدیان یکی از کارمندان شرکت نفت ساخته شد. کلیسای سورپ مسروپ با نمای سفید رنگ خود در نزدیکی بازار عبدالحمید قرار داشته و شما می توانید پس از بازدید از این بنای قدیمی، سری به بازار بزنید.

پل سیاه اهواز

یکی از اولین پل های اهواز، که در حال حاضر به عنوان جاذبه گردشگری و تاریخی این شهر نیز شناخته می شود، پل سیاه است. این پل با عرض 6 متر و طول 1050 متر، به صورت تقریبی در محل پل قدیمی شادووان که قدمت آن به دوره ساسانیان می رسید، ساخته شده است.

پل سیاه در سال 1308 و همزمان با افتتاح راه آهن سراسری در این شهر، روی رودخانه کارون احداث شد. پل از نظر استراتژیک، خط ریلی بندر امام خمینی در ساحل خلیج فارس و جنوب استان خوزستان را به مسیر ریلی مهم خرمشهر – تهران – شمال متصل می کند. با توجه به رنگ تیره سازه آهنی، به پل سیاه معروف شده است.

کاشانه های تاریخی و فرهنگی اهواز

پل سفید یا پل معلق اهواز

پل سفید از جاهای دیدنی اهواز و نماد اصلی این شهر به شمار می رود. این پل چندین سال پس از احداث پل سیاه و در سال 1315، روی رودخانه زیبای کارون ساخته شد. پل سفید عنوان نخستین پل معلق ایران را نیز به خود اختصاص داده است.

سازه پل به صورت تمام فلزی روی پایه های بتنی بنا شده است. پل سفید اهواز در حد فاصل خیابان فلسطین و میدان شهدا قرار دارد. فضای سرسبز اطراف این پل تاریخی، به همراه رستوران ها و پارک تفریحی باعث شده که در روزهای تعطیل گردشگران بسیاری برای تفریح به ساحل کارون در کنار پل معلق اهواز بیایند.

سرای عجم اهواز

از جاهای تاریخی شهر اهواز که قدمت آن به دوره قاجار می رسد، سرای عجمان است. در واقع بنای این جاذبه تاریخی در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد. این ساختمان یک طبقه، سبک معماری خاصی داشته و در آن ستون های حجاری شده، آجر چینی و پنجره های چوبی به کار رفته است.

حیاط اصلی سرای عجم به صورت قرینه سازی ساخته شده و ایوان ها و حجره های بسیاری در دور تا دور آن قرار گرفته است. این بنا که در خیابان آزادگان اهواز قرار گرفته، در سال 1382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

کاشانه های تاریخی و فرهنگی اهواز

و در پایان

اهواز، به عنوان یکی از شهرهای تاریخی ایران، میزبان بسیاری از مکان های گردشگری و باستانی است. رودخانه کارون با عبور از شهر اهواز، مناظر بسیار زیبایی را پدید آورده و یکی از مهمترین جاذبه های دیدنی این شهر به شمار می رود. در این متن تلاش کردیم شما را با برخی از مناطق دیدنی اهواز آشنا کنیم. اگر با خواندن این مطلب قصد سفر به اهواز را کرده اید، بهتر است به سایت فلای تودی سری بزنید و لیست انواع بلیط هواپیما ارزان قیمت را از بهترین ایرلاین های ایرانی در کنار هتل ها و اقامتگاه های اقتصادی بررسی کرده و رزرو کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *