بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

لیست کامل لوازم کوهنوردی: معرفی وسایل بسیار ضروری و مهم

نویسنده : ParsFootball Multimedia News
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۸:۳۳
لیست کامل لوازم کوهنوردی: معرفی وسایل بسیار ضروری و مهم

در مطلب پیش‌رو به بررسی جامع وسایل کوهنوردی می‌پردازیم و نکات مهمی را بیان می‌کنیم که کوهنوردان باید در هنگام خرید لوازم و برداشتن اولین قدم‌ها در مسیر شروع ورزش کوهنوردی در‌ نظر بگیرند. با ما همراه باشید تا بعد از مطالعه این مطلب، به‌راحتی لیستی از کلیه لوازم کوهنوردی ضروری ایجاد کنید.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

ورزش کوهنوردی از جمله ورزش‌هایی است که رعایت نکات ایمنی در آن، حرف اول را می‌زند. با داشتن آگاهی کافی نسبت به تجهیزات ضروری کوهنوردی، تجربه عالی از انجام این ورزش خواهید داشت. در مطلب پیش‌رو به بررسی جامع وسایل کوهنوردی می‌پردازیم و نکات مهمی را بیان می‌کنیم که کوهنوردان باید در هنگام خرید لوازم و برداشتن اولین قدم‌ها در مسیر شروع ورزش کوهنوردی در‌ نظر بگیرند. با ما همراه باشید تا بعد از مطالعه این مطلب، به‌راحتی لیستی از کلیه لوازم کوهنوردی ضروری ایجاد کنید.

کفش کوهنوردی؛ یک نمونه از وسایل کوهنوردی مهم

بر اثر شرایط آب‌وهوایی خاص مسیرهای کوهستانی، اتفاقاتی رخ می‌دهد که هرگز نمی‌توانید آن‌ها را پیش‌بینی کنید. به‌عنوان مثال، هنگام بارندگی به دلیل اینکه سنگ‌ها در مسیرهای کوهستانی خیس و لغزنده می‌شوند، احتمال اینکه افراد از روی آن‌ها لیز بخورند، بسیار است؛ ولی اگر کفش کوهنوردی مناسب داشته باشید، احتمال بروز چنین اتفاقاتی به حداقل می‌رسد. به‌علاوه، با کفش نامناسب احتمال نفوذ آب و خیس شدن پاها وجود دارد.

اگر یک مدل کفش ایمنی ضد آب مناسب کوهنوردی داشته باشید، به میزانی قابل‌توجه از خیس شدن پاها جلوگیری می‌کنید. این مدل کفش‌ها به دلیل داشتن رویه ضد‌آب و استفاده از پارچه قابل‌تنفس در تولید آن‌ها، تهویه هوای مطلوبی برای پاها به ارمغان می‌آورند.

کوله پشتی کوهنوردی؛ یکی از لوازم کوهنوردی ضروری برای حمل وسایل

کوله‌پشتی وظیفه حمل لوازم ضروری کوهنوردی را به عهده دارد. پس، بسیار مهم است که از نظر ویژگی‌هایی همچون میزان ظرفیت (حجم)، امکانات و ساختار، بهترین گزینه را انتخاب کنید. به‌عنوان مثال کوله پشتی‌های یک روزه که حجم آن‌ها حدودا به ۳۰ لیتر می‌رسد، برای کوهنوردی‌های سبک و کوتاه‌مدت گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شود. این مدل کوله پشتی‌ها فضای کافی برای قرار دادن تجهیزات اندک کوهنوردی‌های سبک را در اختیار کوهنوردان قرار می‌دهند.

البته اگر قصد صعود به قله یا رفتن به کوهنوردی‌های طولانی‌مدت (به‌عنوان مثال ۳ تا ۵ شب) را دارید، باید به سراغ کوله پشتی‌های سنگین که حجم آن‌ها معمولا در بازه ۳۰ تا ۵۰ لیتر قرار دارد، بروید. در مورد انتخاب جنس کوله پشتی مناسب نیز باید بگوییم که نایلون، پلی‌استر و پلی‌پروپیلن از جمله انواع جنس کوله‌‌پشتی‌های کوهنوردی هستند. نایلون به دلیل اینکه در برابر تغییرات آب‌وهوایی، دما و سایش مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد، در مقایسه با پلی‌استر و پلی‌پروپیلن برای تولید کوله پشتی‌ها بیشتر مورد‌استفاده قرار می‌گیرد. به‌علاوه، پلی‌استر به دلیل مقاومت بالا در برابر دما، سایش و خاصیت جذاب خشک‌شدن سریع، برای کوهنوردان حرفه‌ای و کوهنوردی‌های طولانی‌مدت، گزینه مناسبی به حساب می‌آید.

لیست کامل لوازم کوهنوردی: معرفی وسایل بسیار ضروری و مهم

زیرانداز و کیسه خواب؛ لوازم ضروری کوهنوردی برای محافظت از بدن در برابر سرما

آب‌وهوای ارتفاعات و مناطق کوهستانی بسیار غیرقابل پیش‌بینی است. در مواردی ممکن است که مسیر رفت را با هوایی کاملا صاف طی کنید؛ اما مسیر بازگشت یک هوای بارانی در انتظار شما باشد. در چنین شرایطی تا مساعد شدن شرایط آب‌وهوایی، باید تصمیم به توقفی کوتاه در محلی مناسب بگیرید. هنگام بارندگی، دمای هوا به میزانی قابل‌توجه کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین برای اینکه از بدن خود در برابر نفوذ سرما محافظت کرده و در محلی مناسب تا اتمام بارندگی اقامت کنید، به زیرانداز و کیسه خواب نیاز دارید. ضمنا برای جلوگیری از خیس شدن خود و لوازمی که به همراه دارید، استفاده از یک لباس بارانی مناسب بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

همچنین اگر علاقه‌مند به کوهنوردی در شب هستید، باید مدل مناسبی از این لوازم ضروری کوهنوردی را با خود داشته باشید. به‌عنوان مثال زیرانداز و کیسه خواب بادی، فومی و آکاردئونی از جمله بهترین تجهیزات اقامتی در ارتفاعات هستند. البته هریک از انواع زیرانداز و کیسه خواب‌ها، ویژگی‌هایی مخصوص خود را دارند و شما باید باتوجه‌به شرایط کوهنوردی خود، مدل مناسب را انتخاب کنید. زیراندازها و کیسه خواب‌های بادی بسیار سبک هستند و فضای کمی در کوله پشتی اشغال می‌کنند. همچنین این مدل زیراندازها و کیسه خواب‌ها عایق حرارتی خوبی محسوب می‌شوند و برای طبیعت‌گردی و کوهنوردی‌های کوتاه بسیار مفید خواهند بود. دو مدل دیگر این وسایل ضروری کوهنوردی نیز برای کوهنوردی‌ها طولانی‌مدت و صعود به ارتفاعات مناسب هستند؛ به‌دلیل اینکه، به میزان چشمگیری عایق حرارتی هستند و برای استراحت روی سطح برف و یخ، حس راحتی بیشتری برای کوهنوردان به ارمغان می‌آورند.

صعود به ارتفاعات با عصای کوهنوردی در لیست وسایل کوهنوردی ضروری

لغزندگی و سر بودن سنگ‌ها در ارتفاعات یا مسیرهای کوهستانی، کوهنوردان بسیاری را در مسیر پیمایش دچار مشکل می‌کند. راهکارهایی همچون پوشیدن کفش کوهنوردی از جمله روش‌های مناسب برای پیشگیری از بروز کوچک‌ترین مشکل یا اتفاقی است؛ اما در مواردی برای طی کردن مسیر موردنظر، باید وسیله دیگری همچون عصای کوهنوردی نیز داشته باشید. همچنین افراد بنا به دلایل مختلفی به انجام ورزش کوهنوردی روی می‌آورند.

به‌عنوان مثال پزشکان به افرادی که از مشکل اضافه وزن رنج می‌برند، انجام ورزش کوهنوردی را توصیه می‌کنند. به‌همین دلیل چنین افرادی برای داشتن تجربه‌ای لذت‌بخش و بی‌دردسر از کوهنوردی بهتر است از عصای کوهنوردی استفاده کنند. این نمونه از لوازم کوهنوردی ضروری توانایی تحمل حدود ۳۰ تن وزن و فشار را دارد! پس، اگر به دنبال کسب نتایج مطلوب از کوهنوردی هستید و می‌خواهید تاثیر چشمگیر آن روی کاهش وزن مشاهده کنید، باید به لیست وسایل خود یک عصای کوهنوردی مناسب اضافه کنید.

کیت کمک‌های اولیه؛ از جمله لوازم کوهنوردی ضروری برای حرفه‌ای‌ها

احتمال بروز حوادث مختلف در هنگام کوهنوردی یا حرکت در مسیرهای کوهستانی بسیار است. لوازم و وسایل مختلفی نیز برای کاهش علائم مربوط به این حوادث وجود دارد که کیت کمک‌های اولیه از جمله مهم‌ترین آن‌ها است. در این کیت‌ها، وسایلی همچون باندهای کشی، چسب زخم و گاز استریل، انواع قرص‌های مسکن و کرم‌های درمانی و لوازم ضدعفونی وجود دارد که با به همراه داشتن آن‌ها،‌ می‌توان اقدامات درمانی به‌منظور کاهش علائم برخی آسیب‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام داد.

به‌علاوه، برخی افراد ممکن است بر‌اثر تغییرات آب‌وهوایی به مشکلات تنفسی دچار شوند یا بر‌ اثر طی یک مسیر طولانی، توان بدنی خود را از دست بدهند. در چنین شرایطی داشتن کیت کمک‌های اولیه، برای رسیدگی سریع به این قبیل آسیب‌ها، امری حیاتی است.

لیست کامل لوازم کوهنوردی: معرفی وسایل بسیار ضروری و مهم

چراغ قوه؛ از جمله لوازم مهم برای عاشقان کوهنوردی در شب

در اختیار داشتن دستکش و چراغ قوه برای علاقمندان به کوهنوردی در شب، بسیار حیاتی است. چراغ قوه به افراد کمک می‌کند تا مسیر کوهنوردی را روشن کنند و از این طریق، در ارتفاعات مسیر درستی را برای ادامه کوهنوردی در پیش بگیرند. اگر معمولا تنها به کوهنوردی می‌روید، همراه داشتن چراغ قوه برای شما اهمیت فراوانی دارد. به دلیل اینکه این وسیله کاربرد دفاعی نیز دارد و اگر در شرایطی، برخی حیوانات به شما نزدیک شوند، با روشن کردن چراغ قوه، می‌توانید آن‌ها را دور کنید.

پیشگیری از آسیب‌های احتمالی با استفاده از بهترین تجهیزات ایمنی کوهنوردی

در این مطلب به لوازمی همچون کوله پشتی، کفش، کیت کمک‌های اولیه، عصای کوهنوردی و زیرانداز و کیسه خواب به عنوان لوازم ضروری کوهنوردی اشاره کردیم. همچنین به نکاتی در‌خصوص اهمیت استفاده از این قبیل لوازم در هنگام کوهنوردی پرداختیم. در حالت کلی، اگر قصد سفر به مسیرهای ناشناخته همچون مسیرهای کوهستانی یا ارتفاعات را دارید، استفاده از بهترین تجهیزات ایمنی امری حیاتی است. لوازم کوهنوردی از جمله تجهیزات ایمنی ضروری به‌منظور داشتن تجربه‌ای ایمن و لذت‌بخش از کوهنوردی هستند.

 

دسته بندی ها : اخبار داغ , رپرتاژ آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *