بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

جاودانگی منچسترسیتی و گواردیولا؛ نگاهی به فصل 24-2023 لیگ برتر انگلیس

منبع : طرفداری
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۲۳:۱۹

طرفداری | پرونده یکی از جذاب‌ترین فصل‌های تاریخ لیگ برتر انگلیس بسته شد.

فصل 24-2023 لیگ برتر انگلیس با قهرمانی منچسترسیتی به پایان رسید. فصلی جنجالی و جذاب که شاهد بیشترین گل زده، بیشترین کارت داوران و طولانی‌ترین دقایق بازی بود. برای ششمین بار در تاریخ لیگ برتر، سه تیم به عنوان مدعی قهرمانی به رقابت پرداختند. منچسترسیتی، مدافع عنوان قهرمانی در هفته‌های ابتدایی صدر جدول را در اختیار داشت، اما چند نتیجه دردسرساز باعث شد آن‌ها جایگاه‌شان را در خطر ببینند. در حالی که سیتیزن‌ها تلاش می‌کردند فرم سابق را بازیابی کنند، دو مدعی دیگر این جنگ وارد رقابت شدند. آرسنال پس از برتری در دیدار کامیونیتی شیلد، گواردیولا را در بازی دور رفت نیز شکست داد تا بخشی از زخم عمیق سال گذشته را جبران کند. در آنفیلد، یورگن کلوپ تیمش را برای سهمیه لیگ قهرمانان اروپا آماده کرده بود. او این موضوع را در آخرین مصاحبه‌اش گفت. همه بازگشت به سطح اول فوتبال اروپا را به عنوان هدف خود انتخاب کرده بودند، اما موضوعی که مرد آلمانی از آن به عنوان «تلاش بیش از انتظار» بازیکنانش یاد می‌کند، باعث شد قرمزها نیز در قامت یک کاندید قهرمانی ظاهر شوند.   

تاریخ‌سازی؛ منچسترسیتی و کسب چهارمین جام متوالی

منچسترسیتی بین هفته 12 تا 17 لیگ برتر تنها یک بار در بازی مقابل لوتون تاون به پیروزی دست یافت. تساوی مقابل چلسی، لیورپول، تاتنهام و شکست در برابر استون ویلا باعث شد تا «رویای» سقوط تیم گواردیولا به واقعیت نزدیک شود. پس از گذشت این بازه، نوبت به آرسنال بود تا آن‌ها با خودزنی‌های بزرگ مقابل رقبای لندنی، با وضعیتی شکننده به استقبال سال 2024 بروند. تیم آرتتا پس از تساوی در آنفیلد، در خانه مقابل وست‌هم شکست خورد. آخرین روز سال 2023 نیز با شکستی دیگر مقابل فولام به پایان رسید. لیورپول با یورگن کلوپ وضعیت بهتری داشت، آن‌ها تا هفته بیست و سوم، تنها یک بار مقابل تاتنهام، در دیداری که اشتباهات داوری وحشتناکی رخ داده بود، شکست خورده بودند. پس از اعلام خبر جدایی یورگن کلوپ، لیورپول از هفته 19 تا 27 صدر جدول را تصاحب کرد و به صورت همزمان در سه تورنمنت دیگر به پیشروی ادامه داد. همه برای یک ماجراجویی بزرگ و تاریخی آماده بودند.

گواردیولا معتقد است تیم او برای رهایی از سقوط، به «جام باشگاه‌های جهان» پناه برد. آن‌ها عنوان قهرمانی این رقابت‌ها را کسب کردند و بازگشت کوین دی بروین از بند مصدومیت، روحیه سیتیزن‌ها را تقویت کرد. آرسنال نیز پس از سفر به اردوی آماده‌سازی دبی، یکی از بی‌نظیرترین فرم‌های اخیرش را به نمایش گذاشت. در حالی که منچسترسیتی و آرسنال به بردهای متعدد خود ادامه می‌دادند، لیورپول در هفته 32 دچار فروپاشی کامل شد. دو باخت و سه تساوی کافی بود تا کلوپ از کورس قهرمانی خارج شود. منچسترسیتی پس از شکست مقابل استون ویلا در هفته پانزدهم، تنها در چهار بازی متوقف شده بود. میکل آرتتا در جریان ثبات هموطنش بود. توپچی‌ها با ثبت بیشترین پیروزی، بیشترین کلین‌شیت، کمترین گل خورده و بیشترین گل زده در سال 2024 به رقابت ادامه دادند، اما شکست مقابل استون ویلا همه‌چیز را عوض کرد. اونای امری بی‌رحمانه به رویای تیم سابقش حمله کرد تا در نهایت شاگردان آرتتا با یک لغزش بزرگ، سرنوشت قهرمانی را در دست کسی قرار بدهند که در سه فصل گذشته هرگز به تیم رقیبش باج نداده بود. 

برنده سریالی؛ او شش بار لیگ برتر را فتح کرده است 

بازگشت استون ویلا به لیگ قهرمانان اروپا 

با توجه به موفقیت تیم‌های انگلیسی در فصل 23-2022، تصور می‌شد لیگ برتر یکی از سهمیه‌های مازاد فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا را کسب می‌کند. با صعود همزمان آرسنال، منچسترسیتی، لیورپول، استون ویلا و وست‌هم به مرحله یک چهارم نهایی تورنمنت‌های اروپایی، شانس وقوع این احتمال جدی‌تر از همیشه شد. با این حال، نمایندگان لیگ برتر دچار فروپاشی شدند تا در نهایت دو سهمیه مازاد فصل آینده به بوندسلیگا و سری آ اختصاص یابد. در حال حاضر چهار تیم به نمایندگی از لیگ برتر سهمیه لیگ قهرمانان اروپا را دریافت می‌کنند.

منچسترسیتی، آرسنال و لیورپول به عنوان تیم‌های اول تا سوم جدول، از مدت‌ها پیش مجوز ورود به تورنمنت اول یوفا را دریافت کردند. سهمیه چهارم در طول فصل بین استون ویلا و تاتنهام تعارف شد تا در نهایت شاگردان اونای امری در هفته سی و هفتم دستاورد خودشان را تکمیل کنند. آن‌ها مِی 2023 سهمیه حضور در دور پلی‌آف لیگ کنفرانس را دریافت کرده بودند و اکنون پس از گذشت 12 ماه، به انتظار 41 ساله برای بازگشت به لیگ قهرمانان اروپا پایان می‌دهند. 

فاتح جام باشگاه‌های اروپا در سال 82-1981 به سطح اول فوتبال بر می‌گردد

بازگشت چلسی به اروپا؛ منچستریونایتد در بدترین رتبه تاریخ

تیم‌های انگلیسی برای لیگ اروپا دو سهمیه مستقیم در اختیار دارند. این سهمیه به تیم پنجم جدول و قهرمان اف‌ای کاپ اعطا می‌شود. با توجه به این که تاتنهام در رتبه پنجم جدول قرار گرفته است، شاگردان آنژ پوستکوعلو فصل آینده در این رقابت حاضر خواهند بود. تکلیف دیگر سهمیه در فینال اف‌ای کاپ بین منچسترسیتی و منچستریونایتد مشخص می‌شود. در صورتی که سیتیزن‌ها عنوان قهرمانی را کسب کنند، به دلیل کسب سهمیه لیگ قهرمانان، تیم ششم جدول راهی لیگ اروپا می‌شود. در حال حاضر چلسی جایگاه ششم را خود اختصاص داده و در انتظار مشخص شدن قهرمان جام حذفی است. اگر منچستریونایتد موفق به قهرمانی در اف‌ای کاپ شود، آن‌ها فارغ از جایگاه‌شان در جدول، راهی مرحله گروهی لیگ اروپا می‌شوند و چلسی راهی لیگ کنفرانس اروپا می‌شود. 

در صورت قهرمانی منچسترسیتی، چلسی سهمیه لیگ اروپا را دریافت می‌کند و نیوکاسل راهی لیگ کنفرانس اروپا می‌شود.

کارنامه سیاه اریک تن هاخ؛ منچستریونایتد تنها با قهرمانی در اف‌ای کاپ راهی رقابت‌های اروپایی می‌شود

سقوط تیم‌های تازه‌وارد لیگ برتر انگلیس

در اتفاقی جالب اما قابل انتظار، هر سه تیم تازه‌وارد فصل 24-2023 لیگ برتر به چمپیونشیپ سقوط کردند. شفیلدیونایتد، برنلی و لوتون تاون تقریبا در طول فصل در قعر جدول لیگ برتر قرار داشتند و تلاش خاصی برای رهایی از سقوط نشان ندادند. شفیلدیونایتد ضمن قرارگیری در رتبه بیستم، با دریافت 104 گل، یک رکورد منفی به نام خود ثبت کرد. برنلی با وینسنت کمپانی در هفته‌های پایانی دو تساوی مهم در استمفوردبریج و اولدترافورد کسب کرد، اما این تیم نیز نتوانست سرنوشت خودش را تغییر دهد. لوتون با راب ادواردز در مقایسه با دو تیم، و شاید تیم‌های بالاتر از خود، فوتبال بسیار خوبی به نمایش گذاشت. کلاه‌دوزها در نیم فصل دوم سعی داشتند با فوتبال پویا و جذاب نتایج ابتدای فصل را جبران کنند اما فقدان تجربه و کیفیت لازم در ترکیب آن‌ها به قیمت بازگشت به چمیپونشیپ تمام شد. 

هواداران لوتون تاون به تیم و سرمربی خود افتخار می‌کنند

جدول لیگ برتر انگلیس در فصل 24-2023

پایان ایستگاه 24-23 لیگ برتر انگلیس

 

تیم‌های تازه‌وارد لیگ برتر انگلیس

چمپیونشیپ امسال در درخشش دستیاران سابق سرمربیان لیگ برتری خلاصه می‌شود. لسترسیتی با انزو مارسکا، دستیار سابق پپ گواردیولا، به عنوان قهرمان چمپیونشیپ به لیگ برتر بازگشت. آن‌ها تا واپسین هفته‌ها با اختلاف 10 امتیازی صعود خود را تقریبا قطعی کرده بودند اما لغزش‌های عجیب روباه‌ها در هفته‌های آخر تنور رقابت آن‌ها با ایپسویچ تاون و لیدزیونایتد را داغ کرد. لسترسیتی با 97 امتیاز در جایگاه نخست قرار گرفت و ایپسویچ با کیران مک‌کنای شگفت‌انگیز با 96 امتیاز دومین سهمیه صعود مستقیم را دریافت کرد. دستیار سابق ژوزه مورینیو و اوله گونار سولسشر پس از پیوستن به ایپسویچ، طی دو صعود متوالی این باشگاه را از سطح سوم فوتبال انگلیس به لیگ برتر رساند. 

مک‌کنا که با تصمیم مورینیو به کادر اصلی منچستریونایتد ملحق شده بود، با دستیار سابق گواردیولا رقابت کرد 

لیدزیونایتد و ساوتهمپتون پس از غلبه بر نوریچ و وست برومویچ راهی فینال پلی‌آف چمپیونشیپ شدند. این دیدار روز ششم خرداد در ورزشگاه ومبلی برگزار می‌شود تا سومین تیم تازه‌وارد لیگ برتر نیز مشخص شود.

ارلینگ هالند، آقای گل لیگ برتر انگلیس

ارلینگ هالند برای دومین فصل متوالی عنوان آقای گلی لیگ برتر انگلیس را تصاحب کرد. مهاجم نروژی که پس از حدود 2 ماه مصدومیت در مقطعی افت مشهودی داشت، فصل جاری شاهد رقابت بازیکنان بیشتری برای کسب کفش طلا بود. در حالی که هالند با 7 گل زده در 4 بازی آخر شمار گل‌های خود را به عدد 27 رساند، کول پالمر با 22 گل نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده مهاجم منچسترسیتی بود. الکساندر ایساک (21)، دومینیک سولانکه، فیل فودن و اولی واتکینز (هر سه 19 گل) دیگر بازیکنانی بودند که برای کسب آقای گلی رقابت کردند اما ارلینگ هالند در هفته‌های آخر بار دیگر همه‌چیز را به نام خود به پایان رساند. 

اولی واتکینز، بهترین گل‌ساز لیگ برتر 

کوین دی بروین با وجود پنج ماه مصدومیت، شمار پاس‌ گل‌های خود را دو رقمی کرد. فوق‌ستاره بلژیکی در تمامی شاخص‌های تهاجمی حرف بزرگی برای گفتن داشت، اما او نتوانست عنوان بهترین پاسور فصل را از اولی واتکینز پس بگیرد. مهاجم انگلیسی استون ویلا فصل فوق‌العاده خودش را با ارسال 13 پاس گل تکمیل کرد. کول پالمر با 11 پاس گل، مانند جدول گلزنان در رتبه دوم ایستاد. مورگان گیبس وایت، آنتونی گوردون، کیرن تریپیر، پاسکال گروس و محمد صلاح در کنار کوین دی بروین با ارسال 10 پاس گل دیگر نام‌هایی بودند که در این بخش درخشیدند. 

اولی واتکینز؛ سه‌شنبه لیست گرت ساوتگیت مشخص می‌شود، او به یورو 2024 می‌رود؟

داوید رایا، بهترین دروازه‌بان لیگ برتر انگلیس

آرسنال در فصل 24-2023 یکی از بهترین ساختارهای دفاعی چند سال اخیر لیگ برتر را به نمایش گذاشت. تیم آرتتا که با گابریل ماگالاش و ویلیام سالیبا دفاع منسجمی داشت، با ورود دکلان رایس کمربند دفاعی محکمی را ایجاد کرد. آرسنال در فصلی که به پایان رسید، کمتر از هر تیمی شوت دریافت کرد و کمترین xG را متحمل شد تا در نهایت با دریافت گل خورده، بهترین خط دفاعی را به نام خود ثبت کند. با درخشش دفاعی توپچی‌ها، داوید رایا نیز به واسطه 16 کلین‌شیت دستکش طلایی لیگ برتر را تصاحب کرد. پس از پیتر چک، رایا اولین سنگربان آرسنال است که به این مهم دست می‌یابد. 

کول پالمر، بهترین بازیکن جوان لیگ برتر انگلیس

کول پالمر به عنوان موفق‌ترین خرید دوران تاد بولی در چلسی شناخته می‌شود. ستاره جوان آبی‌ها که طی انتقال 45 میلیون پوندی از منچسترسیتی به چلسی پیوست، در اولین فصل حضور در این تیم در لیگ برتر آمار شگفت‌انگیز 22 گل و 10 پاس گل را به ثبت رساند. او در پایان فصل در رقابت با ارلینگ هالند، فیل فودن، الکساندر ایساک، دستینی اودوگی، کوبی مینو، بوکایو ساکا و ویلیام سالیبا، موفق به کسب جایزه بهترین بازیکن جوان شد. پالمر به همراه انگلیس به یورو 2024 سفر می‌کند تا فصل بی‌نظیرش را تکمیل کند. 

فیل فودن، بهترین بازیکن لیگ برتر انگلیس

رودری، بازیکنی که در در شبکه‌های اجتماعی فعالیت نمی‌کند و تیم رسانه‌ای ندارد، باید هم در جوایز فردی نادیده گرفته شود. این دیدگاه یکی از هوادران فوتبال انگلیس در مورد غول اسپانیایی است. با این حال، با توجه به قهرمانی سیتیزن‌ها در لیگ برتر، تردیدی نیست که برای انتخاب بهترین بازیکن فصل باید به سراغ این تیم رفت. چه کسی بهتر از فیل فودن؟ اسنایپر اتحاد مانند رودری یکی از ستاره‌های گواردیولا بود و بارها با شلیک‌های سه امتیازی خود تیمش را نجات داد. فودن هرگز در لیگ برتر پنالتی نزده است، اما او تنها در فصل 24-2023، 19 بار به عنوان یک هافبک موفق به گلزنی شد. گل‌هایی سرنوشت‌ساز که عمدتا روی نبوغ و خلاقیت فردی فودن به ثمر می‌رسند. به همین دلیل، «ستاره 23 ساله» لقب اسنایپر را دریافت کرده است. 

دسته بندی ها : طرفداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *