بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

بنیان گذار شرکت چه کسی است و چه وظایفی را بر عهده دارد؟

نویسنده : ParsFootball Multimedia News
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۹
بنیان گذار شرکت چه کسی است و چه وظایفی را بر عهده دارد؟

واژه بنیان گذار یک برچسب با اعتبار است. این واژه معانی خلاقیت و نوآوری، عزم راسخ، هوش بومی و احساس بی باکی را به همراه دارد. بنیانگذاران چیزی را از هیچ خلق می‌کنند.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

بنیان گذار کیست ؟

واژه بنیان گذار یک برچسب با اعتبار است. این واژه معانی خلاقیت و نوآوری، عزم راسخ، هوش بومی و احساس بی باکی را به همراه دارد. بنیانگذاران چیزی را از هیچ خلق می‌کنند. بسیاری از منابع کارآفرینی و استارتاپی در مورد بنیانگذاران صحبت می کنند، اما به نظر می رسد اکثر آن‌ها تصور می‌کنند که همه می‌دانند یک بنیان گذار کیست. در عمل، معنی این واژه چندان واضح نیست. به بیان دقیق، در تجارت، بنیانگذاران افرادی هستند که شرکت را تأسیس می کنند، یعنی ریسک و پاداش ایجاد چیزی را از هیچ به عهده می‌گیرند.

بنیان گذار شرکت چه کسی است و چه وظایفی را بر عهده دارد؟

به یاد داشته باشید، یک ایده به خودی خود یک شرکت نیست، اگرچه اکثر شرکت‌ها در ابتدا فقط به عنوان یک ایده شروع به کار می‌کنند. برخی از شرکت‌ها به عنوان ایده یک نفر شروع می‌کنند و همینطور باقی می‌مانند. معمولاً یک یا دو نفر ممکن است ایده ای داشته باشند اما سپس گروهی را برای کمک به اجرای ایده استخدام کنند. ایده ها بدون اجرا بی ارزش هستند. افرادی که آن گروه را استخدام می‌کنند همان بنیانگذاران هستند. به منظور راه اندازی یک شرکت از همان ابتدا باید بپرسید: آیا ما آنچه را که برای راه اندازی این شرکت نیاز است را داریم یا باید بنیان گذار بیشتری پیدا کنیم؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی عمیق و صادقانه در آینه بیندازید و بسنجید که چه کسی هستید، چه چیزهایی را دارید و چه چیزهایی را کمبود دارید. برای شناخت بهتر خود از چند سوال قابل تامل در ادامه استفاده کنید:

  • آیا دانش فنی برای چیدن محصول خود یا ایجاد خدمات خود دارید؟
  • آیا سابقه توسعه کسب و کار دارید؟ آیا در تبلیغات و معاملات تجربه دارید؟
  • از اجرا و عملیات چه می دانید؟
  • آیا می‌دانید چگونه بفروشید و معاملات را ببندید؟
  • آیا می‌دانید چگونه سرمایه گذاران را مدیریت کنید یا به اندازه کافی در مورد امور مالی می‌دانید؟
  • سابقه شما در جذب و مدیریت افراد چیست؟

بنیان گذار شرکت چه کسی است و چه وظایفی را بر عهده دارد؟

تفاوت بین موسس و مدیرعامل

بزرگترین تفاوت بین بنیان گذار و مدیرعامل این است که نقش وی در سازمان فعال یا منفعل است. حتی زمانی که یک فرد موسس شرکت را ترک می‌کند و دیگر نقش فعالی را ایفا نمی‌کند، همچنان می‌تواند بنیان گذار در نظر گرفته شود. از سوی دیگر، مدیرعامل نقش فعالی دارد. اگر فردی عنوان مدیر عامل را داشته باشد، به این معنی است که در حال حاضر به عنوان رئیس شرکت فعالیت می کند، حتی اگر مسئولیت تاسیس آن نهاد را نداشته باشد. حتی اگر یک نفر هر دو نقش را داشته باشد، هر عنوان مجموعه وظایف خاص خود را دارد.

 

نقش و مسئولیت بنیان گذار

1. تهیه یک طرح کسب و کار

اکثر کسب و کارهای موفق با یک طرح تجاری خوب شروع می شوند و در بسیاری از موارد، اطمینان از ایجاد یک طرح تجاری به عهده بنیان گذار شرکت است. عناصر کلیدی یک طرح تجاری موثر شامل خلاصه اجرایی، شرح مدل کسب و کار شرکت، تجزیه و تحلیل بازار، محصولات/خدمات ارائه شده توسط شرکت شما، برنامه عملیاتی، استراتژی بازاریابی و فروش و یک برنامه مالی دقیق است.

2. تدوین ماموریت و چشم انداز

شرکت‌های استارتاپی اغلب از ایده محصول یا خدمات خاصی که بنیان گذار می‌خواهد به مشتریان ارائه دهد، به وجود می‌آیند. بنیانگذاران وظیفه دارند ماموریت و چشم انداز شرکت را تعیین کنند.

3. تشکیل هیئت مدیره

در مراحل ابتدایی یک شرکت، بنیان گذار معمولاً وظیفه دارد تعیین کند که کسب و کار چه نوع هیئت حاکمه یا هیئت مدیره باید داشته باشد. هنگامی که هیئت مدیره راه اندازی شد، موسس شرکت ممکن است بر روابط بین هیئت مدیره و شرکت نظارت کند.

4. استخدام کارکنان و تیم اجرایی

هنگام ایجاد یک کسب و کار جدید، بنیان گذار همچنین مسئول جمع آوری تیمی است که بتواند چشم انداز آن‌ها را زنده کند. این امر معمولاً با یک تیم اجرایی شروع می‌شود که می‌تواند بر جنبه‌های حیاتی کسب و کار و همچنین کارکنان پشتیبانی و کارمندانی که مسئول اجرای محصول و ارائه پیشنهاد نهایی به مشتری هستند نظارت کند.

5. تامین مالی اولیه

بنیان گذار شرکت همچنین مسئول تامین هرگونه بودجه اولیه برای شروع و راه اندازی کسب و کار است. این امر می‌تواند به معنای درخواست برای وام یا تامین مالی، درخواست برای کمک‌های مالی، جستجوی سرمایه‌گذاران خطرپذیر یا استفاده از دارایی‌های آن‌ها به منظور تامین هزینه‌های اولیه تجاری باشد تا زمانی که شرکت شروع به کسب درآمد کافی برای پوشش هزینه ها کند.

بنیان گذار شرکت چه کسی است و چه وظایفی را بر عهده دارد؟

وب‌ سایت دانشگاه کسب‌وکار یک رسانه تخصصی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی را پوشش می‌دهد. دانشگاه کسب‌وکار سال‌ها تجربه خود را در زمینه استارتاپ‌ها با شما به اشتراک می‌گذارد. اگر به مباحث کارآفرینی و استارتاپی علاقه‌مند هستید علاوه بر وب‌ سایت دانشگاه کسب‌وکار می‌توانید از وبسایت‌هایی مانند entrepreneur.com، economist.com، businessuni.net، bloomberg.com، hbr.org و wsj.com استفاده کنید و از جدیدترین مطالب دنیای کارآفرینی و استارتاپ مطلع شوید.

 

منبع: دانشگاه کسب و کار رسانه تخصصی استارتاپ

دسته بندی ها : اخبار داغ , رپرتاژ آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *