بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

سنگ تمام ویژه اسطوره پرسپولیس برای بمب سرخ ها

رضا جباری : علیرضا بیرانوند ستاره تیم ملی ایران در جام جهانی می‌ شود

نویسنده : پارس فوتبال ParsFootball.Com
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۵
رضا جباری پیشکسوت پرسپولیس درباره این تیم صحبت کرد

رضا جباری پیشکسوت پرسپولیس گفت : با توجه به اینکه سبک بازی کارلوس کی‌روش دفاعی و استفاده از ضد حمله است طبعا باید یک دروازه بان، مدافع یا هافبک دفاعی ستاره شوند.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

مصاحبه با رضا جباری پیشکسوت پرسپولیس هم یکی از این گپ و گفت های جالب بود. هم او سخنور و خوش صحبت است و هم طرف مقابل را سر ذوق می‌آورد. بحث ما بر سر کارلوس کی‌روش از یک جایی با بحث شروع شد و یک جایی هم با توافق دو طرف، نقطه گذاشته و به پایان رسید! آنچه در زیر می‌خوانید ماحصل همین گفت‌وگو با ستاره تکنیکی خط میانی پرسپولیس در دهه ۸۰ است.

می‌خواهیم امروز با شما در خصوص کارلوس کی‌روش صحبت کنیم. موافق بازگشت او بودید یا نه؟

زمانی که کی‌روش سری اول به ایران آمد من خودم از خوشحال ترین اهالی فوتبال بودم. کارلوس کی‌روش را به عنوان سرمربی رئال مادرید و تیم ملی پرتغال و دستیار همه کاره سرالکس فرگوسن می‌شناختم. خیلی در موردش مطالعه کرده و با خودم می‌گفتم او همان گمشده فوتبال ایران است اما…( لحظه ای سکوت می‌کند)

چرا سکوت کردید؟ اما چی؟

ببینید کی‌روش پس از جام جهانی و جام ملت‌های اول خود همراه ایران امیدوار کننده ظاهر شد و من نوعی منتظر قهرمانی در جام ملت‌های آسیا در نوبت دوم و انجام بازی‌های بهتر و تهاجمی‌در جام جهانی دوم بودم که این انتظارات برآورده نشد.

قهرمانی جام ملت ها را نگه دارید اما در مورد جام جهانی ۲۰۱۸ بحث دارم. آیا شما انتظار داشتید ما مقابل اسپانیا یا پرتغال هجومی‌بازی کنیم؟

ببینید، سرمربی برزیل که نمی‌تواند فوتبال تدافعی بازی کند!

یعنی ایران برزیل آسیاست؟ اجازه می‌دهید با این ادعا مخالفت کنم. سال هاست بعد از علی کریمی‌ما یک بازیکن تکنیکی و دریبل زن نداریم و نمی‌توانیم ادعای برزیل بودن داشته باشیم.

شما بگویید استقلال و پرسپولیس! آیا می‌توان در این تیم ها دفاعی بازی کرد؟ از آن گذشته من می‌گویم تیم ملی ایران اگر برابر اسپانیا، پرتغال و آرژانتین دفاعی بازی کند و دل به ضد حملات ببندد مشکلی نیست اما مقابل عراق، بحرین، قطرو حتی کره جنوبی باید فوتبال تهاجمی‌بازی کنیم. نمی‌شود جلوی عراق و ژاپن هم دفاع کرد و دل به ضد حمله خوش کرد.

اگر ما بخواهیم در همین جام جهانی ۲۰۲۲ قطر هجومی‌جلوی مثلا انگلیس بازی کنیم خودکشی کردیم. قبول ندارید؟

شاید من توقع زیادی دارم اما منظورم یک فوتبال چشم نوازتر! همه می‌دانند بازی تهاجمی‌و باز جلوی انگلیس خودکشی است اما ما در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با مراکش هم همین جوری بازی کردیم…

در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل هم خواستیم مقابل بوسنی باز و تهاجمی‌بازی کنیم که ۳ گل خوردیم؟

چون بلد نبودیم حمله کنیم! حرف من هم همین است. اینکه نمی‌توانیم حمله کنیم. من سیستم دفاعی کی‌روش را خیلی قبول دارم و شکی هم نیست که تیم های او سازماندهی دفاعی فوق العاده ای دارند اما این شکل بازی حداقل باید در جام ملت های آسیا برای ما قهرمانی به بار می‌آورد مثل اتوره هاگل و تیم ملی یونان در یورو ۲۰۰۴ اما چی شد؟ ما قهرمان جام ملت ها شدیم؟

ما سال هاست به این عنوان نمی‌رسیم و این مربوط به کی‌روش نیست. مربیان دیگری هم بوده اند که به نزدیکی قهرمانی آسیا رسیده اما نتوانسته اند به آن برسند؟

مربیان دیگر چقدر وقت داشتند؟ یک سال؟ دوسال؟ سه سال یا بیشتر؟ کارلوس کی‌روش ۸ سال سرمربی تیم ملی ایران بود و دو جام ملت ها را تجربه کرد اما در دومی‌ما ۳ گل از ژاپن خوردیم. نخوردیم؟!

به نظر شما ما با دراگان اسکوچیچ می‌توانستیم قهرمان جام ملت ها شویم؟

من زمانی که اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شد با او مخالف بودم. اسکوچیچ را در حد و اندازه های سرمربیگری تیم ملی نمی‌دانستم اما آمد و نتایج خوبی گرفت. صعودی سریع به جام جهانی داشتیم ولی به نظرم نقشه زمین زدن او را کشیدند.

چه کسانی؟

همان کسانی که در اردوی قطر با پنج، شش ملی پوش جلسه گذاشتند یا هماهنگ کردند دو ملی پوش به نهاد ریاست جمهوری بروند! شما که بهتر می‌دانید؟!

من فکر می‌کنم اسکوچیچ خودش مرتکب اشتباه شد. آنجایی که بازیکنان بیانیه دادند یا مصاحبه کردند و او فقط تماشا کرد!

زمان ما هم یک سرمربی داشتیم که خیلی جنتلمن بود و همه را ” آقا” صدا می‌زد. برخی ملی پوشان حتی آن بنده خدا را مسخره می‌کردند اما همان ملی پوشان هرگز علیه سرمربی بیانیه ندادند یا شخصیت او را تخریب نکردند. برای من واقعا غیر قابل توجیه بود که چند ملی پوش خودشان را تافته جدا بافته بدانند.

 

جواب پرسش ما زیرکانه را ندادید؟!

نه، من یک سئوال دارم. مگر اسکوچیچ با مهدی طارمی‌برخورد نکرد؟ مگر او را اخراج نکرد؟ (منتظر جواب نمانده و ادامه می‌دهد) برخورد اسکوچیچ با مهدی طارمی‌که البته ستاره فعلی فوتبال ماست، خوب و مدیریتی بود اما چه شد؟ آیا از اسکوچیچ حمایت لازم شد؟

قبول ندارید که همه چیز از اردوی قطر شروع شد. جدای از باخت به الجزایر در بازی های دوستانه، شب زنده داری و بازی مافیا تا ساعت ۳ یا ۴ نصف شب و… استارت اخراج و برکناری اسکوچیچ را زد. نزد؟من یک سئوال دارم که اگر همان روند، دو دستگی میان بازیکنان ادامه پیدا می‌کرد کار برخی ملی پوشان در اردو به درگیری و کتک کاری کشیده نمی‌شد؟

شاید کار ملی پوشان به درگیری هم کشیده می‌شد اما قطعا اسکوچیچ هم برای مهار و برخورد با برخی بی انضباطی ها برنامه داشت. او فرصت لازم پیدا نکرد که بتواند نقشه هایش را عملی کند.

قبول دارید در زمینه دیسیپلین و نظم و انضباط تیمی، کارلوس کی‌روش مربی قوی تری نسبت به دراگان اسکوچیچ است؟

شکی وجود ندارد. همان طور که تیم اسکوچیچ زیباتر از تیم کی‌روش بازی می‌کرد.

حالا شما خودتان این بحث را جمع کنید که تیم ملی ایران در جام جهانی و مقابل انگلیس، ولز و بهترین تیم تاریخ آمریکا به یک مربی با تفکر تهاجمی‌نیاز دارد یا یکی مثل کی‌روش که حداقل کیسه گل حریفان نشویم؟

در این مقطع زمان زیادی تا شروع جام جهانی باقی نمانده است. فرصتی نبود و تصمیم هم گرفته شده بود که اسکوچیچ برکنار شود. شاید به خاطر جام جهانی برخی مربیان مطرح دنیا هم حاضر می‌شدند به ایران بیایند اما تصمیم بر این شد کارلوس کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران باشد.

حالا که کی‌روش انتخاب شده از او حمایت می‌کنید؟

تردید نکنید! اتفاقا سبک بازی کارلوس کی‌روش به درد گروه ما در جام جهانی می‌خورد و اگر هم نخورد باز وظیفه ما حمایت از او و تیم ملی است. اسم این تیم، ایران است و باید همه ما از این تیم و سرمربی اش فرقی هم نمی‌کند چه کسی باشد، حمایت کنیم.

آقای رضا جباری پیش بینی شما از سه بازی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برابر انگلیس، آمریکا و ولز چیست؟

اول اجازه بدهید دو بازی دوستانه با اروگوئه و سنگال را ببینم و بعد می‌توانم در این رابطه نظر واقعی خودم را بدهم.

به عنوان پرسش آخر تصور می‌کنید کدام بازیکن ستاره تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر باشد؟

با توجه به اینکه سبک بازی کارلوس کی‌روش دفاعی و استفاده از ضد حمله است طبعا باید یک دروازه بان، مدافع یا هافبک دفاعی ستاره شوند. در این رابطه پیش بینی خودم این است که علیرضا بیرانوند ستاره تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *