بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

قطر چگونه میلیاردها دلار برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ هزینه کرده است؟/ ریخت و پاش عجیب و غریب کشور کوچک خاورمیانه‌ای برای جام‌جهانی

منبع : خبرورزشی
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۸

جام‌جهانی بحث‌برانگیز ۲۰۲۲ قطر در میان مشکلات زیرساختی و هزینه‌های سرسام‌آور، قرار است در تاریخ ۲۰ نوامبر آغاز شود. ۲۰۰ میلیارد دلاری که قطر هزینه کرد تقریبا ۲۰ برابر ۱۱٫۶ میلیارد دلاری است که در جام‌جهانی قبلی در روسیه هزینه شد.

گران‌ترین میزبانی قبلی متعلق به برزیل است که در سال ۲۰۱۴ مبلغ ۱۵ میلیارد دلار هزینه کرد، در حالیکه آفریقای جنوبی چهار سال قبلش ۳٫۶ میلیارد دلار هزینه کرده بود. جام‌جهانی ۲۰۰۶ آلمان ۴٫۳ میلیارد دلار هزینه در بر داشت و کره و ژاپن در میزبانی مشترک جام‌جهانی ۲۰۰۲ مبلغ ۷ میلیارد دلار هزینه کردند. جام‌جهانی ۱۹۹۸ فرانسه با ۲٫۳ میلیارد دلار برگزار شد و ایالات متحده در میزبانی ۱۹۹۴ نیم میلیارد دلار هزینه کرده بودند.

قطر چگونه ۲۰۰ میلیارد دلار برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ هزینه کرده است؟/ هزینه عجیب و غریب کشور کوچک خاورمیانه‌ای برای جام‌جهانی

هواداران انگلیس از کمبود محل اسکان در قطر شکایت دارند. تا ماه مارس امسال، تنها ۳۰۰۰۰ اتاق هتل در قطر وجود داشت، در حالیکه بیش از ۱ میلیون هوادار قرار است به قطر سفر کنند و همگی نیاز به جای خواب و استراحت دارند. خبر ناامیدکننده‌تر برای هواداران این بود که فیفا ۸۰ درصد از این اتاق‌ها را رزرو کرد تا تیم‌ها، اسپانسرها و مقامات خود را اسکان دهد.

قطر ۷ استادیوم جدید و فوق‌العاده پیشرفته برای مسابقات ساخت و استادیوم بین‌المللی خلیفه را بازسازی کرد. با این حال، هوادارانی که به استادیوم‌ها هجوم می‌آورند ممکن است ۲۴ ساعت کامل را در قطر سپری نکنند. عربستان سعودی، امارات، عمان و کویت انتظار دارند که هواداران برای پیدا کردن محل اقامت مقرون به صرفه‌تر به این کشورها بروند. هواداران می‌توانند سوار یکی از ۵۰ هواپیمای روزانه از دبی به دوحه شوند، و امارات معتقد است که در طول این تورنمنت می‌تواند در حدود ۱ میلیون توریست جذب کند.

قطر چگونه ۲۰۰ میلیارد دلار برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ هزینه کرده است؟/ هزینه عجیب و غریب کشور کوچک خاورمیانه‌ای برای جام‌جهانی

ادعا می‌شود که از رقم عظیم ۲۰۰ میلیارد دلاری قطر، تنها ۶٫۵ میلیارد دلار برای ورزشگاه‌ها، پایگاه‌های تیمی و امکانات برای هواداران هزینه شده است.

فاطمه النعیمی، مدیر اجرایی ارتباطات این مسابقات، در تلاش برای توضیح اینکه بقیه پول‌ها کجا رفته، توضیح داد: «در عین حال، جام جهانی بخشی از چشم‌انداز ملی قطر ۲۰۳۰ است؛ استراتژی گسترده‌تر دولت برای ترویج توسعه شهری و ملی امکانات و صنعت، علاوه بر سیستم‌های آموزشی و مراقبت‌های بهداشتی.

رقم ۲۰۰ میلیارد دلاری که به جام‌جهانی نسبت داده می‌شود، در واقع بخشی از این استراتژی بلندپروازانه برای توسعه و نوسازی ملی قطر است. بیشتر این پروژه‌های زیرساختی بزرگ که در سال ۲۰۲۲ توسط تیم‌ها و هواداران مورد استفاده قرار خواهند گرفت، مانند جاده‌های جدید، مترو، فرودگاه، هتل‌ها و سایر امکانات توریستی، حتی قبل از اینکه ما حق میزبانی جام‌جهانی را به دست آوریم، برنامه‌ریزی شده‌ بودند. این پروژه‌ها به هر حال اجرا می‌شدند، اما قطعاً مسابقات جهانی فوتبال به همه این پیشرفت‌ها سرعت بخشیده تا کشور بتواند میزبان ۱٫۵ میلیون هوادار مورد انتظار در سال ۲۰۲۲ باشد.»

او سپس با خوشرویی اضافه کرد: «ما مطمئن هستیم که همه کسانی که در سال ۲۰۲۲ از قطر بازدید کنند، شگفت‌زده خواهند شد.»

قطر چگونه ۲۰۰ میلیارد دلار برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ هزینه کرده است؟/ هزینه عجیب و غریب کشور کوچک خاورمیانه‌ای برای جام‌جهانی

بخش بزرگ دیگری از بودجه قطر، مطابق با پروژه ۲۰۳۰ آنها، صرف ساخت فرودگاه‌ها و شبکه عظیم حمل و نقل زیرزمینی شده است. متروی دوحه در می ۲۰۱۹ افتتاح شد و هزینه ساخت آن ۳۶ میلیارد دلار گزارش شده است. فرودگاه بین‌المللی حمد در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد و گزارش شده که ۱۶ میلیارد دلار دیگر برای توسعه‌اش هزینه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *