بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

لیگ نخبگان AFC؛ با ایران یا بدون ایران؟

منبع : خبرانلاین
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

برای برگزاری چنین رقابتی که در کنفدراسیون فوتبال آسیا یک موضوع تفرقه انگیز است، حداقل دو سال دیگر باقی مانده است. شایعات در مورد احتمال برگزاری یک سوپرلیگ آسیایی همچنان در محافل فوتبال در سراسر قاره موج می زند، اگرچه هر گونه پیشنهاد تحولات ملموس در این مرحله زودهنگام است.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نسخه پیشنهادی چنین رقابت نخبه‌ای می‌تواند به موقع برای فصل ۲۰۲۴-۲۵ آغاز شود، اما این ممکن است با توجه به ماهیت بحث برانگیز هر تغییری، بسیار خوش بینانه باشد.

سال‌هاست در فوتبال آسیا در مورد سوپرلیگ صحبت می‌شود (اگرچه این برچسبی است که AFC در این مرحله مایل است از آن اجتناب کند) و هیچ نتیجه ای حاصل نشده است اما این بار می تواند متفاوت باشد. پس از جلسه کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا در قطر و در هفته گذشته، شیخ سلمان رئیس AFC اعلام کرد که اعضا توافق کرده‌اند تا راه‌هایی را بررسی کنند که در آن رقابت‌های باشگاهی در آسیا می‌تواند بهبود یابد.

شیخ سلمان در این خصوص گفت:«خوشحالم که اعلام کنم گروه ویژه مسابقات باشگاهی نخبگان را راه اندازی خواهیم کرد، که مسئول ایجاد راه هایی است تا بتوانیم فوتبال باشگاهی نخبگان خود را به مرحله ای جذاب تر برای بهبود عملکرد فنی تبدیل کنیم. همچنین ارزش تجاری مسابقات را افزایش دهیم و سرمایه گذاران را هیجان زده کنیم تا سطح مسابقات باشگاهی ما را افزایش دهند.

این کارگروه شامل نمایندگانی از منطقه شرق از جمله فوتبال استرالیا، اتحادیه فوتبال چین، اتحادیه فوتبال ژاپن و اتحادیه فوتبال کره خواهد بود. نمایندگان جنوب غرب آسیا شامل فدراسیون فوتبال عربستان سعودی، اتحادیه فوتبال قطر، اتحادیه فوتبال امارات و اتحادیه فوتبال ازبکستان هستند.

در حال حاضر، دو رقابت منطقه‌ای بزرگ برای باشگاه‌های آسیا برگزار می‌شود: لیگ قهرمانان آسیا، که تورنمنت شاخص بوده و برای انجمن‌های اعضای اصلی باز است، و AFC Cup که مختص کشورهای در حال توسعه است.

حامیان این ایده به ضرورت ارتقای استانداردها در بازی های قاره ای اشاره می کنند. این استدلال نشان می‌دهد که این ایده مانند راهی است که یوفا طی کرد و لیگ کنفرانس را به عنوان یک رقابت باشگاهی سطح سوم اروپایی معرفی کرد. اکنون آسیا نیز می‌تواند یک لیگ برتر جدید برای بزرگترین و بهترین باشگاه‌های خود ایجاد کند. این تئوری می‌گوید رقابت سخت‌تر و در سطح بالا برگزار می شود که برای شبکه های پخش، حامیان مالی، رسانه‌ها و هواداران جذاب‌تر خواهد بود و مهم‌تر از همه، درآمد بیشتری را به باشگاه‌ها در قالب هزینه‌های مشارکت و همچنین جوایز ارائه می‌کند.

بیشتر بخوانید: از بازی‌های دوستانه چه می‌خواهیم؟ ناگفته‌های مطهری از تعویض جنجالی دربی افتخاری دیگر برای مهدی طارمی در لیگ پرتغال/عکس تصمیم جنجالی فیفا برای جام جهانی قطر

این نگرانی در میان برخی وجود دارد که لیگ قهرمانان آسیا که سال گذشته از ۳۲ تیم به ۴۰ تیم افزایش یافت، نتوانسته علاقه هواداران در بزرگترین بازارهای فوتبال را به خود جلب کند. علاوه بر این، شکایت هایی مبنی بر ناکافی بودن پول جوایز مسابقات وجود دارد که اخیراً باعث شد باشگاه چینی چانگچون یاتای از رقابت کنار بکشد زیرا آنها برای حضور در مرحله پلی آف و مرحله گروهی با مشکل مواجه بودند.

با وجود اینکه جزییاتی درخصوص لیگ نخبگان منتشر شده اما این ایده هنوز ناقص است و حداقل بیش از دو سال دیگر تا آغاز رسمی آن باقی مانده است. باید دید برای باشگاه‌های عربستانی که رابطه خوبی با تورنمنت فعلی لیگ قهرمانان آسیا دارند، برگزاری سوپرلیگ چه معنایی دارد. الهلال در دو دوره از سه تورنمنت گذشته قهرمان شده است و هر ۵ گروه منطقه غرب در لیگ قهرمانان امسال نیز در عربستان برگزار می شود.

یکی از بزرگترین سوالات در مورد یک رقابت جدید این است که چند تیم در آن شرکت خواهند کرد. در مورد ۲۰ یا ۲۴ تیم صحبت شده است. کشورهای بزرگ‌تر آسیا چهار تیم در لیگ قهرمانان دارند و در میان آنها تمایلی به کاهش سهمیه‌های رده‌های بالای جدول وجود ندارد. یکی دیگر از موانع اصلی این است که چگونه هر تورنمنت  جدید به سایر مسابقات قاره ای و داخلی متصل می شود.

مدت هاست که انتقاداتی مبنی بر تحریم لیگ قهرمانان آسیا وجود دارد. در مسابقات فصل ۲۰۲۲ تیم هایی از ۲۱ انجمن عضو حضور دارند که کمتر از نیمی از ۴۷ عضو AFC است. هر تحولی که پیشنهاد کند سطح بالای فوتبال باشگاهی آسیا در اختیار تعداد کمتری از کشورها باشد، احتمالاً با مخالفت‌های قابل توجهی روبرو خواهد شد. اما شاید حداقل قدرت‌های فوتبال در این قاره را تشویق کند تا وارد اولین بحث واقعی خود در مورد مزایا و معایب “سوپر لیگ” شوند.

۲۵۶ ۲۵۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *