بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

شرایط استقلال نگران‌کننده است/ همه چیز را گردن ساپینتو انداخته اند

منبع : خبرورزشی
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ تیر ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۳

مجید نامجومطلق در طی سالیان اخیر همواره با صراحت حرف‌هایش را زده است. سرمربی اسبق استقلال ظهر دیروز در گفت‌وگو با خبر ورزشی با صراحت اعلام کرد که بعید می‌داند دلیل جدایی وریا غفوری مسائل فنی بوده باشد. چکیده حرف‌های آقامجید را بخوانید.

آرامش تیم

یکی از مهم‌ترین دلایلی که استقلال فصل گذشته توانست قهرمان لیگ برتر شود، ثبات حاکم بر مجموعه بود. سرمربی تیم از قبل مشخص شده و بازیکنان براساس نظر او جذب شدند. مدیرعامل هم دقیقاً همین وضعیت را داشت و آرامش کاملی حکمفرما بود. کادر مدیریت از سرمربی قاطعانه حمایت می‌کردند و همین مسئله باعث شد استقلال برخلاف سنوات گذشته بتواند عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را مال خود کند.

ساپینتو در ایران

تغییر سرمربی امری است که برای خیلی از باشگاه‌ها در پایان هر فصل می‌تواند اتفاق بیفتد ولی متأسفانه استقلال پس از این مسئله دچار بلاتکلیفی و بی‌نظمی شد. در نهایت سرمربی جدید انتخاب شد اما شخص برگزیده شده شناختی از فوتبال ایران نداشت به همین خاطر این روزها باید در ایران حضور داشته باشد و بر روند یارگیری نظارت کند. نمی‌شود با دیدن ۱۰ فیلم از بازی‌های استقلال، به شناخت و اشراف تاکتیکی لازم دست پیدا کرد. ساپینتو الان باید ایران باشد و تیم ببندد چون تیمی که در فصل نقل و انتقالات عملکرد مثبتی داشته باشد قطعاً نتایج خوبی هم در طول فصل خواهد گرفت. مربیان بزرگ می‌گویند وقتی اول فصل تیم را خوب‌ ببندی در طول فصل پاهایت را روی هم می‌اندازی و تیمت را با خیال راحت هدایت می‌کنی ولی اگر در فصل نقل و انتقالات عملکرد خوبی نداشته باشید باید در کل فصل بر سر خودتان بزنید.

حفظ اسکلت

استقلال قهرمان فصل قبل شده است. تیمی که قهرمان شده یعنی اسکلت و استخوان‌بندی خوبی دارد بنابراین باید همان ساختار حفظ شود و چند بازیکن جدید برای تقویت اضافه شوند ولی حالا می‌بینیم شرایط اصلاً این‌گونه نیست. من نگران استقلال هستم چون محمد دانشگر و وریا غفوری جدا شده‌اند و خیلی از بازیکنان مد نظر استقلال نیز به تیم‌های دیگر رفتند.

همه چیز را گردن ساپینتو انداختند

آنجایی که آقایان می‌خواهند بازیکنی را دور کنند، پای ساپینتو را وسط می‌کشند و همه چیز را گردن سرمربی جدید می‌اندازند. همین الان ماجرای وریا غفوری را گردن مرد پرتغالی انداخته‌اند در حالی که می‌توانند خیلی راحت و صریح به مردم بگویند بنا بر مسائلی نمی‌توانیم قرارداد غفوری را تمدید کنیم. بهتر است مدیران باشگاه با هواداران صادق باشند.

جدایی غیرفنی

اینکه عده‌ای پشت ‌سر سرمربی مخفی شوند اصلاً قشنگ نیست. به نظرم صریح صحبت نکردن در مورد ماجرای وریا غفوری می‌تواند در آینده برای استقلال مشکلات حاشیه‌ای درست کند و این تیم را از هدف اصلی خود که قهرمانی مجدد در لیگ برتر است دور کند. من فکر نمی‌کنم جدایی وریا غفوری از استقلال دلایل فنی داشت.

قضاوت در مورد سرمربی جدید

وقتی به کارنامه آقای ساپینتو نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که در تیم‌های مطرح پرتغالی کار کرده است. از اسپورتینگ لیسبون گرفته تا براگا ولی فراموش نکنیم او در آخرین تجربه مربیگری‌اش با یک تیم به دسته پایین‌تر سقوط کرد. نمی‌خواهم قضاوت نادرستی در مورد سرمربی جدید استقلال بکنم و ترجیح می‌دهم ابتدا عملکردش را در این تیم ببینم ولی شرایط فوتبال ما با پرتغال متفاوت است. البته ژوزه مورایس که حالا سرمربی سپاهان شده هم یک پرتغالی به حساب می‌آید ولی کارنامه فوق‌العاده‌ای دارد. از دستیاری ژوزه مورینیو گرفته تا قهرمانی با الهلال در لیگ عربستان و موفقیت در لیگ کره‌جنوبی. به هر حال حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم ساپینتو در استقلال چه کار می‌کند.

جدایی دانشگر

محمد دانشگر واقعاً بازیکن توانمندی بود و در چند پست می‌توانست به استقلال کمک کند و فصل گذشته هم حضوری موفق در استقلال داشت ولی به هر حال حالا دیگر جدا شده و امیدوارم هرچه سریع‌تر جانشین مناسبی برای او پیدا شود.

تفاوت یارگیری

شرایط تیم‌ها در فصل نقل و انتقالات با هم متفاوت است. یک تیم برای رفع نقاط ضعف خود شاید به ۱۰ بازیکن احتیاج داشته باشد ولی تیم دیگر می‌تواند مشکلاتش را با جذب سه بازیکن هم برطرف کند بنابراین نباید انتظار داشته باشیم همه تیم‌ها مانند یکدیگر در فصل نقل و انتقالات به لحاظ تعداد بازیکنانی که جذب می‌کنند رفتار نمایند ولی به هر حال موفقیت در فصل نقل و انتقالات می‌تواند تا حد زیادی زمینه‌ساز موفقیت در طول فصل شود.

نگرانی همه ما

نگرانی هواداران استقلال پیرامون شرایط تیم‌شان برای فصل آینده کاملاً محترم است ولی باور کنید خود ما هم به عنوان پیشکسوت دقیقاً همین وضعیت را داریم و نگران استقلال هستیم. وقتی چنین بحث‌هایی مطرح است یعنی ثبات لازم وجود ندارد و مهم‌ترین عاملی که باعث قهرمانی استقلال در فصل گذشته شد همان ثبات و آرامشی بود که وجود داشت.

کانون نقل و انتقالات

به نظرم در فوتبال حرفه‌ای هر باشگاهی باید تشکلی تحت عنوان کانون نقل و انتقالات داشته باشد تا پس از پایان فصل به سرمربی تیم بابت جذب بازیکنان جدید مشاوره بدهد البته درنهایت خود سرمربی باید تصمیم بگیرد ولی نظر مشاوره این افراد می‌تواند به او کمک کند به ویژه در مواردی مانند همین استقلال که سرمربی جدید می‌آید و شناختی هم از فوتبال ما ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *