بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

نیمه نخست ورزش ایران در توکیو؛ اضافه شدن تیراندازی و کاراته به سبد مدال ‌آوری المپیک

منبع : خبرگزاری ایرنا
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۵

به گزارش ایرنا، شیوع ویروس کرونا طی ۲ سال اخیر زلزله‌ای در جهان به پا کرد که تمام فعالیت‌ها از جمله برگزاری بزرگترین رویداد ورزشی جهان (المپیک) را با بحران روبرو ساخت، هرچند کمیته بین‌المللی المپیک با به تاخیر انداختن المپیک توکیو از ۲۰۲۰ به ۲۰۲۱، از جانب کشور میزبان اطمینان داد که بازی‌های ایمنی برگزار خواهد شد اما تا سه ماه نخست سال ۱۴۰۰، بلاتکلیفی ورزشکاران حاضر در این رویداد را سرگردان کرده بود.

با تصمیم نهایی میزبان و فشار کمیته بین المللی المپیک، راهی جز برگزاری این بازی‌ها باقی نماند؛ در چنین شرایطی نهادی‌های ورزشی ایران در سال ۱۴۰۰ و در کمتر از پنج ماه تا پایان دولت دوازدهم تنها فعالیت خود را حول حضور ایران در المپیک معطوف کرده بودند و در نهایت ایران در سی و دومین دوره بازی‌ها المپیک ۶۸ سهمیه (۱۱ زن و ۵۷ مرد) در ۱۶ رشته ورزشی کسب کرد که از این بین، ۴۴ سهمیه در ۱۴ رشته در بخش انفرادی تصاحب شد.

البته کاروان ستارگان ایران‌زمین با وجود رکوردشکنی، به دلیل دوپینگ نماینده کاراته و آسیب دیدگی پریسا جهانفکریان در وزنه برداری ۲ سهمیه را از دست داد و از این رو با ۶۶ ورزشکار ( ۱۰ زن و ۵۶)  راهی توکیو شد.

اما با توجه به سقوط ۲ پله‌ای ایران در مقایسه با المپیک ریو ۲۰۱۶،  کسب بیشترین سهمیه‌ها در بخش زنان و کسب نخستین مدال المپیک در تیراندازی از اتفاق‌های خوشایند ورزش در ۱۴۰۰ بود.

بازگشت دوومیدانی و بدمینتون پس از ۵۷ و ۱۴ سال به صحنه المپیک

ستارگان زن ورزش ایران در المپیک توکیو با کسب ۱۱ سهمیه توانستند رکورد بیشترین سهمیه در ادوار المپیک را در تاریخ ورزش ثبت کنند. در این میان کسب ۲ سهمیه در بدمینتون و دوومیدانی بعد از سال‌ها از طریق سهمیه یونیورسالیتی اتفاق افتاد و دوومیدانی زنان بعد از ۵۷ سال و بدمینتون بعد از ۱۴ سال به صحنه المپیک بازگشت.

در بدمینتون ثریا آقایی دهمین و آخرین سهمیه‌ ایران را گرفت. بدمینتون بعد از ۱۴ سال توانست به المپیک راه یابد و برای نخستین بار در تاریخ این ورزش یک زن به عنوان نماینده بدمنیتون در توکیو حاضر شد هرچند به سکو نرسید.

فرزانه فصیحی، نخستین دونده زن ایرانی در مسابقات المپیک در ماده ۱۰۰ متر پس از گذشت ۵۷ سال به المپیک راه یافت و نهمین مسافر توکیو لقب گرفت.

کاراته، دومین رشته‌ای بود که زنان کشورمان در آن موفق به گرفتن سهمیه المپیک شده و برای نخستین بار هم به المپیک ۲۰۲۰ راه یافتند و سهم زنان در این رشته ۲ سهمیه توسط سارا بهمنیار و حمیده عباسعلی بود. البته پیش‌بینی شده بود که بین دو نفر، حمیدعباسعلی به روی سکو رفته و برای زنان تاریخ سازی کند که بخت یارش نبود.

سهمیه غیرمنتظره وزنه‌برداری زنان برای ایران 

یکی از مهمترین اتفاق المپیک برای ایران کسب سهمیه وزنه برداری بود. سهمیه‌ای تاریخی که نخستین بار توسط پریسا جهانفکریان وزنه‌بردار ۲۶ ساله تصاحب شد و او در مسابقات قهرمانی آسیا در سال ۲۰۱۹ در رتبه نهم قرار گرفت. در واقع یازدهمین سهمیه به وی اختصاص داشت اما به دلیل آسیب دیدگی از حضور در المپیک بازماند.

کسب طلای ناب در تیراندازی

یکی از پدیده‌های ورزش ایران در المپیک تاریخ‌سازی جواد فروغی در تیراندازی بود که نخستین مدال‌آور کاروان و نخستین مدال این رشته را در تاریخ المپیک کسب کرد. فروغی در نخستین تجربه حضورش در المپیک که صاحب رنکینگ نخست دنیا در ماده ۱۰ متر تپانچه بادی است، در اولین دوره رقابت‌ها با امتیاز ۵۸۰.۲۵ در رده پنجم ایستاد و به فینال راه یافت و در نهایت با امتیاز ۲۴۴.۸  ضمن شکستن رکورد المپیک، به مقام قهرمانی رسید و صاحب مدال طلا شد.  

تیراندازی که نخستین حضورش به المپیک ۱۹۴۸ لندن باز می‌گردد تا به امروز در ۱۰ دوره بازی‌ها حضور یافته است. المپیک ۱۹۴۸ لندن، ۱۹۶۰ رم، ۱۹۶۴ توکیو، ۱۹۷۶ مونترال کانادا، ۱۹۹۶ آتلانتا، ۲۰۰۰ سیدنی، ۲۰۰۴ آتن، ۲۰۱۲ لندن، ۲۰۱۶ ریو  ۲۰۲۰ توکیو. البته نخستین دوره حضور تیراندازان زن به المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا باز می‌گردد اما نخستین مدال این رشته در نهمین دوره حضورش در المپیک به ثمر نشست.

تیراندازی پس از وزنه برداری، کشتی، تکواندو، دوومیدانی به جرگه پنجمین رشته مدال آور ایران در المپیک پیوست.

دومین مدال طلای دلچسب در کاراته و در نخستین حضور این رشته در المپیک توسط سجادگنج زاده کسب شد. هر چند کاراته تنها در این دوره از المپیک حضور یافته بود اما در سبد مدال آوری ایران قرار گرفت و در صورت حضور در المپیک‌های بعدی، به عنوان یک رشته مدال آور طلایی سهم مهمی در جایگاه مدالی ایران خواهد داشت.

بدین ترتیب ورزش ایران در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ با سوت المپیک ۲۰۲۰ و اضافه شدن تیراندازی و کاراته به سبد مدال آوری در شهر توکیو پایان یافت.

نیمه نخست ورزش ایران در توکیو؛ اضافه شدن تیراندازی و کاراته به سبد مدال ‌آوری المپیک سجادگنج زاده نخستین مدال آور کاراته در المپیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *