بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

زنوزی: کسی حق ندارد مرا بازخواست کند/ مثل تیم‌های دولتی‌ از جیب مردم هزینه نکردم

منبع :
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۴

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا زنوزی درباره اینکه در حال حاضر چه مقدار برای باشگاه تراکتور دل نگرانی دارد، اظهار داشت: ابتدا قرار رسیدن ماه مبارک رمضان و سال نو را به همه مردم ایران تبریک می‌گویم. صد در صد باشکات به ثبات می‌رسد. از هفته گذشته هم این اتفاق افتاده و ان‌شاءالله این موضوع ادامه دار خواهد بود.

وی درباره اینکه برتری مقابل مس رفسنجان می‌تواند آرامش بیشتری به تراکتور بدهد، پاسخ داد: تا جایی که من اطلاع دارم مس رفسنجان با محمد ربیعی یکی از بهترین تیم‌های لیگ برتر است و به سرمربی و مسئولانش بابت ساخت چنین تیمی تبریک می‌گویم. برابر بهترین تیم لیگ در این مسابقه بازی کردیم‌. بچه‌ها در چند بازی قبلی خود نتیجه نگرفته بودند و از لحاظ روحی و روانی شرایط خوبی نداشتند. البته متاسفانه بدشانسی هم آورده و به آنچه استحقاقش را داشتند نرسیده بودند. البته برای این بازی به تیم انگیزه دادیم و خودم به اردوی تیم رفتم.

مالک باشگاه تراکتور اضافه کرد: در اردو به بازیکنان گفتم دیگر قصد واگذاری ندارم زیرا عده‌ای سوء استفاده کرده و بد و بیراه گفتند‌. به این شکل با عشق خیل عظیم تراکتور بازی کردند. می‌خواهم رک و شفاف صحبت کنم‌. از رسانه‌های مرکز تا برخی پیج‌ها جو ایجاد کرده و سبب شدند اتفاقات چند ماه اخیر بیفتد. آنها تیم را به استرس بردند. باید قبول کنیم تراکتور از لحاظ مهره جزو پنج تیم برتر لیگ است. نمی‌توان گفت کم هزینه شده و بازیکنان خوب نداریم. دلیل نتیجه نگرفتن ما استرس گرفتن بچه ها و کم انگیزه شدن آنها بود. سعی کردم قبل بازی با مس به بازیکنان انگیزه بدهم. به آنها گفتم دیگر نمی‌خواهم تیم را واگذار کنم.

زنوزی درباره اینکه برخی اعتقاد دارند به هم ریختگی‌های مدیریتی و پرونده‌های سنگین مالی مسیر تراکتور را منحرف کرده است، توضیح داد: این موضوع را قبول ندارم. این مشکلات در همه تیم‌های بزرگ وجود دارد و کسی نمی‌تواند بگوید در تیم‌های پرهوادار مشکل ندارد. من از جیبم هزینه کردم و کسی نمی‌تواند بگوید از جیب بیت المال پولی  به خارجی ها دادم. کسی حق ندارد مرا بازخواست کند. همه می‌توانند در معاملات خود اشتباه کنند و خرید بازیکن فوتبال هم نوعی معامله است. من و زیرمجموعه‌ام هم اشتباه کردیم و این طبیعی است.

وی تصریح کرد: من بخش خصوصی و یک تاجر هستم. اگر اشتباه کنم اولین کسی که به این موضوع اقرار می‌کند خودم هستم تا در ادامه راهم به من کمک کند. مدیر دولتی نیستم که به خاطر صندلی‌ام اشتباهاتم را پوشش بدهم. اما بحثی وجود دارد و یک مثال می‌زنم. درمورد جذب کوین کنستانت اشتباه کردم. با اینکه مشاورانم گفتند او مریض احوال است و شاید نتواند بازی کند، گفتم قراردادش را ببندید و سپس تاییدیه ایفمارک را بیاورید. اما قوانین فیفا به شکلی است که پس از امضاء قرارداد دیگر نمی‌توانید ن را لغو کنید. بندی که ما گذاشته بودیم قبول نکردند و کار به اینجا رسید. قبول دارم درمورد کنستانت اشتباه کردیم. استوکس که چنین بلایی سر ما آورد، از تراکتور به پرسپولیس رفت. 

مالک باشگاه تراکتور افزود: استوکس فکر می کنم از پرسپولیس هم 300 هزار یورو پول گرفت و فقط 10 دقیقه بازی کرد. او امتحانش را در تراکتور پس داده بود اما چگونه هیچکس به قراردادش با پرسپولیس نپرداخت.  سوال من این است چرا مشکلاتی که در تراکتور وجود دارد بولد می‌کنند و مرا دادگاهی کرده و می‌گویند باید جواب پس بدهد اما کاری به قرارداد این بازیکن با پرسپولیس ندارند؟

زنوزی تصریح کرد: بدهی‌های ما را چندین برابر کرده و در رسانه‌ها حتی بده بستان شرکت‌های ما که تراکتور هم جزوی از آنها هست به حساب می‌آورند. دفاتر ما را کپی کرده، در رسانه‌ها آورده و در رادیو و تلویزیون از آن سوء استفاده می‌کنند. می‌گویند تراکتور 380 میلیارد تومان بدهی دارد اما آیا سرخابی‌ها بیشتر بدهی دارند یا باشگاه ما؟  تا جایی که من شنیده ام این دو باشگاه هر کدام 600 تا 1000 هزار میلیارد تومان به دارایی و امور مالیاتی بدهکارند. در شرایطی که تراکتور یک ریال به سازمان امور مالیاتی بدهکار نیست. 

وی درباره میزان بدهی‌های تراکتور گفت: بدهی‌های خارجی ما تمام شده و فقط یک پرونده که برای یک مربی است  مانده. هیچ بازیکن خارجی از تراکتور بدهی ندارد و حتی به داخلی‌ها هم بدهی نداریم. درباره طلب آن مربی ایرانی هم ارکان فدراسیون به اشتباه و خارج از قواعد حکمی صادر کرده بودند که آن هم مجبور شدیم دو میلیارد پرداخت کنیم و تمام شود. البته شاید فردا یک نفر بیاید بگوید من از تراکتور طلب دارم اما اگر کل رقم بدهی ما را جمع کنید، شاید به 4-3 میلیارد نرسد. 

مالک تراکتور درمورد چالش‌های اصلی‌اش در باشگاهداری گفت: چالش اصلی ما رقابت با تیم‌های دولتی است. به جز 2 تیم خصوصی باقی 16 تیم دیگر لیگ برتر دولتی هستند. شاید هوادار هم به جز ما و شهرخودرو خصوص باشد. وقتی می‌خواهم با بازیکن قرارداد ببندم به او می‌گویم 2 تا 3 میلیارد تومان پرداخت می‌کنم اما باشگاه دولتی که از جیبش هزینه نمی‌کند و از جیب 80 میلیون نفر هزینه می‌کند به همان بازیکن زنگ می‌زند و می‌گوید 3 میلیارد را نگیر و بیا من به شما 6 میلیارد می‌دهم. 

زنوزی اضافه کرد: حتی اگر من رقم پیشنهادی‌ام را به 6 میلیارد و 200 میلیون برسانم، زنگ می‌زنند و رقم خودشان را به 12 میلیارد می‌رسانند. من 100 تا 200 میلیون مبلغ را بالا می برم اما باشگاه دولتی مبلغ پیشنهادی‌اش را دو برابر می‌کند. شاید بتوان آن بازیکن را با 3-2 میلیارد تومان جذب کرد چگونه در سال‌های اخیر قراردادش به این شکل و بدون منطق افزایش پیدا کرده است. قدیم قیمت بازیکن خارجی 4-3 برابر یک ایرانی در می‌آمد اما اکنون بازیکن خارجی ارزان‌تر از ایرانی شده است. این چه منطقی دارد؟

وی افزود: ما با افرادی رقابت‌ می‌کنیم که دست‌شان در جیب 80 میلیون نفر است. رادیو، تلویزیون و فدراسیون هم تمام راه‌های درآمدزایی را هم بسته‌اند و هیچ جای درآمدی وجود ندارد که بگوییم از این محل می‌توانیم درآمد ایجاد کنیم. از کدام باشگاه دولتی تاکنون پرسیده‌اند چرا با این قیمت با بازیکنی قرارداد بسته اید؟ چند تیم را سراغ دارم بازیکن ایرانی را الکی به خارج از کشور فرستاده و سپس آمده اند 400-300 هزار یورو داده‌اند که می‌دانم این مبلغ به باشگاه خارجی هم نرسیده و این وسط گم و گور شده است. به این شکل با بازیکن ایرانی قرارداد بسته‌اند. چرا کسی به این مسائل نمی‌پردازد؟

مالک باشگاه تراکتور درباره اینکه آیا قرار است این باشگاه را وارد بورس کند، پاسخ داد: 2 سال قبل می‌خواستم این کار را انجام بدهم اما متاسفانه در آن زمان کسی با ما همکاری نکرد. اکنون شرایط فرق کرده و به این دلیل که سوگلی‌ها به بورس رفته‌اند مجبورند تراکتور را هم به بورس ببرند در صورتی که شرایط این تیم خیلی بهتر از سایر تیم‌ها است زیرا بدهی مالیاتی و بدهی‌ به داخلی‌ها و خارجی‌ها ندارد. راه‌های درآمدزایی را هم حل کرده‌ایم. سهام برخی شرکت های خود را هم به تراکتور واگذار کردیم تا باشگاه از این محل و محل‌های دیگر درآمد داشته باشد.

زنوزی در گفت و گو با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران عنوان کرد: تراکتور به جز اینکه خودش درآمد خواهد داشت، توسط شرکت‌های درآمدزا و سوددهی هم به درآمد می‌رسد. اینگونه نیست که فقط پوسته باشگاه را به بورس ببریم و بگوییم این تراکتور و این شما مردم. اکنون هم کارها را انجام می‌دهیم. در سال‌های گذشته حتی سهام برخی شرکت‌های تولیدی و اقتصادی خود را به نام تراکتور زده بودم اما دیدم بحث واگذاری و فلان پیش آمد. به همین دلیل شرکت‌ها را از دل تراکتور بیرون آوردم تا اگر کسی خواست این باشگاه را بخورد به او واگذار کنم اما این اتفاق نیفتاد. 

وی افزود: متاسفانه برخی از این بحث سوء استفاده یا استفاده کردند. طبق جلسه‌ای که با خرم، استاندار محبوب آذربایجان شرقی داشتم قرار شد بار دیگر این بحث را شروع کنیم و تراکتور را به بورس ببریم. قرار است شرکت اقتصادی تراکتور که شاید در صنعت فوتبال درآمدزا باشد به بورس ببریم.  افرادی که سهام تراکتور را می‌خرند می‌توانند از سود سالانه و دیگر مزایا هم استفاده کنند. در کل کار خوبی اتفاق می‌افتد. این شرکت‌ها سالانه خیلی بیش از هزینه‌های تراکتور درآمد دارند.

مالک باشگاه تراکتور خاطرنشان کرد: این دو تیم که به بورس رفته‌اند به جز درآمدهای تبلیغاتی و ورزشی، درآمد دیگری ندارند. در صورتی که تراکتور هم این درآمدها را خواهد داشت و هم اینکه شرکت‌هایی که تراکتور به آنها واگذار می‌شود تولیدی هستند و برخی از آنها اکنون در بورس هستند. از سود منافع آنها سهامداران تراکتور هم استفاده خواهند کرد.

زنوزی اظهار داشت: برخی مجریان رادیویی مرا دادگاهی کرده و هزاران حرف و حدیث مطرح کردند.از این آقایان سوال دارم. چرا سوالاتی که از من داشتند را از تیم‌های دولتی نپرسیدند؟ اگر آنها را به صلابه می‌کشید نتیجه‌اش کجاست؟ چرا مدیران این باشگاه‌ها پاسخگو نبوده و روند را اصلاح نمی‌کنند. همه ایران قبول دارند برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی رنگی هستند. درباره تراکتور هم به این دلیل با من صحبت کردید که باید روشنگری می‌شد. 

انتهای پیام/

 

خرید بلیط اتوبوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *