بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

صربستان – انگلیس؛ آتش را با آتش پاسخ می‌دهیم / نیم‌نگاه فنی

منبع : طرفداری
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۲۱

طرفداری | انگلیس، فینالیست دوره قبل جام ملت‌های اروپا، نبرد خود را برای شکستن طلسم قهرمانی در یورو از شهر گلزن کیرشن آغاز می‌کند. صرب‌ها با ستارگانی نامدار در خط حمله توانایی این را دارند که سه‌شیرها را در همین ابتدای کار زمین‌گیر کنند. مطلبی که در ادامع می‌خوانید، ترجمه‌ای از وب‌سایت Opta Analyst است. 

بررسی وضعیت فنی انگلیس و صربستان

انگلیس که به دنبال پایان دادن به 58 سال ناکامی در کسب جام قهرمانی یورو 2024 است، فردا با برگزاری جدالی سخت مقابل صربستان، کار خود را در یورو 2024 آغاز می‌کند. گرت ساوتگیت، سرمربی سه شیرها که در چهارمین و شاید آخرین تورنمنت بزرگ خود هدایت کشورش را برعهده دارد، با اشاره به اینکه اگر سرنوشت انگلیس به قهرمانی ختم نشود، از تیم ملی جدا خواهد شد، شاگردانش را راهی میدان خواهد کرد.

ساوتگیت در طول دوران مربیگری خود، انگلیس را از تیمی که همواره در کسب نتایج خوب ناکام بود، به یکی از مدعیان واقعی قهرمانی تبدیل کرده است. انگلیس، جام جهانی 2018 را با رتبه قابل قبول چهارم به پایان رساند، اما ضربات پنالتی، دشمن دیرینه انگلیس، در فینال یورو 2020 مقابل ایتالیا و همچنین در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی 2022 برابر فرانسه، کابوس سه شیرها را رقم زد. به استثنای ضربات پنالتی، سه شیرها در 18 بازی اخیر خود در یورو عملکردی درخشان داشته و تنها یک بار طعم شکست را چشیده اند (10 برد، 7 تساوی). این باخت در مرحله یک شانزدهم نهایی یورو 2016 مقابل ایسلند با نتیجه 2-1 رقم خورد. با وجود اینکه ایسلند در آخرین بازی دوستانه پیش از یورو، انگلیس را مغلوب کرد، اما ابرکامپیوتر اوپتا، انگلیس را شانس اول قهرمانی معرفی می‌کند. بر اساس شبیه‌سازی‌های انجام شده، انگلیس با 19.9 درصد شانس قهرمانی، بالاتر از فرانسه (19.1 درصد) قرار گرفته است.

انگلیس شانس اول قهرمانی یورو 2024 از نگاه Opta

برای رسیدن به جام، انگلیس به طور قطع به درخشش هری کین، ستاره خط حمله خود نیاز دارد. کین که پس از یک فصل رویایی با 44 گل زده برای بایرن مونیخ، نتوانست به مقام قهرمانی در بوندس لیگا برسد، انگیزه‌های فراوانی برای درخشش در این تورنمنت دارد تا اولین جام دوران حرفه‌ای‌اش را بالای سر ببرد. احتمالاً کین مشکلی با انتظارات بزرگ هواداران انگلیس نخواهد داشت، چرا که در پیکارهای ملی به خوبی خط حمله سه‌شیرها را رهبری کرده است. او در سه تورنمنت بزرگ اخیر ملی در مجموع 12 گل به ثمر رسانده است: 6 گل در جام جهانی 2018، 4 گل در یورو 2020 و 2 گل در جام جهانی 2022. هیچ بازیکن اروپایی دیگری چنین عملکردی نداشته است و تنها کیلیان امباپه، ستاره فرانسوی، توانسته با او برابری کند. کین به عنوان یکی از گلزنان برجسته این تورنمنت، با حمایت بازیکنانی مانند جود بلینگام، فیل فودن و بوکایو ساکا، به کسب کفش طلای یورو 2024 خوشبین است. 

خط حمله انگلیس اگرچه بی‌نقص است، اما گرت ساوتگیت در خطوط دیگر چالش‌های بزرگی دارد. مصدومیت همسترینگ لوک شاو و مصدومیت ساق پای هری مگوایر، ساوتگیت را مجبور می‌کند در روز یکشنبه از یک خط دفاعی ناآشنا استفاده کند. مارک گوئهی، مدافع کریستال پالاس احتمالا کنار جان استونز در قلب خط دفاعی خواهد ایستاد. زوج ناهمگون و ناآشنای گوئهی – استونز، صربستان که یک سوم از گل‌های خود را در مرحله مقدماتی از طریق ضربه سر به ثمر رسانده است (5 گل از 15 گل، بالاترین درصد در بین تیم‌های حاضر در آلمان) را امیدوار به استفاده حداکثری از نقاط ضعف مدافعین مرکزی سه‌شیرها خواهد کرد.

سوال مهم دیگر مربوط به زوج دکلان رایس در خط میانی است. کوبی مینو با عملکرد درخشان خود در یونایتد گزینه اصلی به نظر می‌رسید، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که ترنت الکساندر-آرنولد، شماره 8 انگلیس به عنوان گزینه اول انتخاب خواهد شد. الکساندر-آرنولد، مدافع راست شناخته‌شده لیورپول، ممکن است در یورو 2024 در یک نقش کاملاً جدید برای انگلیس به میدان برود. او علیرغم تجربه 25078 دقیقه‌ای در رقابت‌های رسمی با پیراهن لیورپول، تنها 1 درصد از این دقایق را در پست هافبک مرکزی سپری کرده است. بنابراین، بازی در این پست در یک تورنمنت بزرگ می‌تواند آزمونی بزرگ برای او باشد.

با این حال، الکساندر-آرنولد که در لیورپول عادت به نفوذ به مناطق مرکزی زمین دارد، می‌تواند برای انگلیس در مقابل تیم‌هایی که با دفاع بسته بازی می‌کنند، بسیار مفید باشد. او در فصل گذشته لیگ برتر، رتبه هشتم را در بین بازیکنان غیرمدافع برای ارسال‌های بلند موفق (147 پاس) و رتبه سوم را برای تغییر منطقه بازی (32 بار) به خود اختصاص داد. در مقابل صربستانی که به طور کلی با سیستم فشرده 3-5-2 بازی می‌کند، جدا کردن بازیکنانی مانند فودن و ساکا از یار مستقیمشان به وسیله مهارت آرنولد، کلیدی خواهد بود.

دو ستاره تأثیرگذار ساوتگیت میان خیل ستارگان سه‌شیرها

علاوه بر این، انگلیس در هر تورنمنتی تحت هدایت ساوتگیت، در زمینه گلزنی از روی ضربات ایستگاهی، رتبه اول یا مشترک اول را کسب کرده است (6 گل در جام جهانی 2018، 3 گل در یورو 2020، 2 گل در جام جهانی 2022). از زمان اولین حضور  ترنت الکساندر آرنولد در لیگ برتر در دسامبر 2016، او در زمینه پاس گل از روی ضربات ایستگاهی (20 پاس گل) پیشتاز تمام بازیکنان است و در رده مشترک سوم برای خلق موقعیت به وسیله ارسال‌ها (184 موقعیت) قرار دارد. مهارت او در ضربات ایستگاهی می‌تواند به نفع انگلیس در لحظات حساس باشد.

درصد هر منطقه از زمین که ترنت الکساندر آرنولد پوشش می‌دهد

حریف سرسخت انگلیس، صربستان، اولین حضور خود در یورو به عنوان یک ملت مستقل را تجربه می‌کند. آن‌ها پیش از این در پنج دوره گذشته با نام یوگسلاوی و یوگسلاویِ فدراتیو شرکت کرده بودند و در سال‌های 1960 و 1968 به مقام نایب قهرمانی رسیدند. سرمربی فعلی صربستان، دراگان اسلوبودانوویچ استویکوویچ، با حضور در هفت دوره یورو برای یوگسلاوی در سال‌های 1984 و 2000، رکورددار بیشترین حضور در این رقابت‌ها در بین بازیکنان صربستانی است. او همچنین در این تورنمنت‌ها موفق به زدن یک گل شده است. صرب‌ها در مرحله مقدماتی، پس از مجارستان به مقام دوم گروهشان رسیدند، اما انتظار می‌رود در گروه C، شگفتی‌هایی را رقم بزنند. صربستان تنها در 25 بازی رسمی تحت هدایت استویکوویچ، موفق به ثبت پنج کلین شیت شده‌است، بنابراین به نظر می‌رسد بهترین راه دفاع برای آن‌ها، حمله کردن باشد.

صربستان با خط حمله‌ای آتشین که شامل دوشان تادیچ، الکساندر میتروویچ و دوشان ولاهوویچ است، از قدرت تهاجمی بالایی برخوردار است. این مثلث قدرتمند از زمان حضور استویکوویچ تنها در دو بازی موفق به گلزنی نشده‌اند: مقابل نروژ (باخت 1-0 در لیگ ملت‌های اروپا) و برزیل (باخت 2-0 در جام جهانی قطر). میتروویچ، که با 58 گل در 91 بازی، بهترین گلزن تاریخ صربستان به شمار می‌رود، با وجود انتقال از لیگ برتر به لیگ حرفه‌ای عربستان در سال گذشته، همچنان درخشش خود را حفظ کرده است. او در فصل 23-2024 برای الهلال در 28 بازی لیگ، 28 گل به ثمر رساند. تنها کریستیانو رونالدو با 35 گل در 31 بازی، بالاتر از او قرار گرفت. اگر انگلیس نتواند استحکامی را که در تورنمنت‌های گذشته تحت هدایت ساوتگیت نشان داده بود، تکرار کند، صربستان مهاجمانی دارد که توانایی مجازات آن‌ها را دارند.

خط آتش قدرتمند صرب‌ها مقابل دفاع ناآشنای انگلیس

رویارویی‌های گذشته انگلیس و صربستان

این بازی، اولین تقابل انگلیس و صربستان از زمان اعلام استقلال صربستان به عنوان یک کشور مستقل در سال 2006 است. در واقع، از زمان فروپاشی یوگسلاوی در اوایل دهه 1990، انگلیس تنها یک بار با صربستان و مونته‌نگرو روبرو شده است که با پیروزی 2-1 در یک بازی دوستانه در سال 2003 به پایان رسید.

با این حال، سه شیرها در شش دیدار اخیر خود مقابل صربستان یا یوگسلاوی شکست نخورده اند و در چهار دیدار آخر نیز به پیروزی رسیده اند. هرچند انگلیس دهه‌ها پیش متحمل یک شکست به‌‌یادماندنی مقابل یوگوسلاوی شد؛ جایی که تیم تحت هدایت سر آلف رمزی، قهرمان جهان، در مرحله نیمه‌نهایی یورو 1968 (که با حضور چهار تیم برگزار می‌شد) با نتیجه 2-1 مغلوب شد.

شانس پیروزی انگلیس و صربستان

61.3 درصد شانس پیروزی انگلیس
16.5 درصد شانس پیروزی صربستان
حاصل 10 هزار شبیه سازی ابر کامپیوتر اپتا

 

دسته بندی ها : طرفداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *