بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

مدافعان استقلال و پرسپولیس در نقش سوپرمن؛ وقتی مسئولیت عوض می‌شود!

منبع : طرفداری
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ | ۹:۳۷

طرفداری | مدافعان استقلال و پرسپولیس در این فصل عملکرد بسیار خوبی داشتند و در امر گلزنی هم موفق بودند. استقلال و پرسپولیس در لیگ بیست‌وسوم رقابت بسیاری نزدیکی با یکدیگر داشتند که تنور لیگ برتر را داغ‌تر از همیشه کرده بود. آخرین‌باری که رقابت دو تیم آنقدر نزدیک شده بود، به لیگ یکم برمی‌گردد که پرسپولیس با علی پروین به مقام قهرمانی رسید و استقلال با اختلاف یک امتیاز نایب‌قهرمان شد.

در لیگ بیست‌وسوم هم سناریوی لیگ یکم تکرار شد؛ استقلال تا هفته بیست‌وهفتم صدرنشین بود اما در هفته بیست‌وهشتم نتوانست نساجی را شکست دهد تا این پرسپولیس باشد که با یک کامبک دیدنی برابر استقلال خوزستان، خود را صدرنشین کرد و در رتبه نخست جدول باقی ماند. پرسپولیس با اوسمار ویرا موفق شد جام قهرمانی را بالای سر ببرد تا برای هفتمین‌بار در هشتمین فصل متوالی، لیگ را در رتبه اول تمام کند. گل قهرمانی پرسپولیس در لیگ بیست‌وسوم از سوی گیورگی گولسیانی وارد دروازه مس رفسنجان شد اما مدافعان دو تیم استقلال و پرسپولیس تا چه اندازه روی عملکرد کلی دو تیم تاثیر داشته‌اند؟ اگر می‌خواهید جواب این سوال را پیدا کنید پس بهتر است این مطلب را تا انتها بخوانید. مدافعانِ قهرمان

پرسپولیس لیگ بیست‌وسوم را با یحیی گل‌محمدی شروع کرد اما بنا به دلایلی این همکاری ادامه پیدا نکرد و یحیی جای خود را به اوسمار ویرا داد. یحیی در ابتدای فصل و پیش از مصدومیت مرتضی پورعلی‌گنجی، از او کنار محمدحسین کنعانی‌زادگان استفاده می‌کرد اما مصدومیت پورعلی‌گنجی در فیفادی و بازی‌های ملی اوضاع را برای پرسپولیس پیچیده کرد و گل‌محمدی مجبور شد در چینش خط دفاعی خود تغییر‌ ایجاد کند.

مرتضی پورعلی‌گنجی پیش از مصدومیت تلخی که برایش اتفاق افتاد، موفق شده بود یک‌بار برای پرسپولیس گل بزند که برای ۵ بازی، آمار نسبتا خوبی محسوب می‌شود. خط حمله پرسپولیس در نیم‌فصل اول لیگ برتر ضعف‌های زیادی داشت، موقعیت سوزی‌‌های پیاپی شهاب زاهدی و البته ضعف در دیگر امور هجومی، باعث شده بود مدافعان جور مهاجمان را بکشند. اتفاقی که در نیم‌فصل دوم با اوسمار کمتر رخ داد اما باز هم قابل‌توجه بود.

مرتضی پورعلی‌گنجی، محمدحسین ‌کنعانی‌زادگان (6 بار)، علی نعمتی، گیورگی گولسیانی (6 بار) و دانیال اسماعیلی‌فر (2 بار) مدافعان پرسپولیس هستند که در این فصل برای سرخ‌پوشان پایتخت گلزنی کرده‌اند. ۱۶ گل از ۴۵ گل پرسپولیس در لیگ بیست‌وسوم از سوی مدافعان این تیم به‌ثمر رسیده است که حدودا ۳۵.۵ درصد از مجموع کل را شامل می‌شود. این آمار به خوبی نشان می‌دهد مدافعان پرسپولیس تا چه اندازه روی قهرمانی این تیم تاثیر داشته‌اند و به هیچ‌وجه نمی‌توان منکر این موضوع مهم شد. اسلحه پنهان نکو

جواد نکونام در‌ لیگ بیست‌وسوم سکان هدایت استقلال را برعهده گرفت و این تیم تا هفته بیست‌وهفتم شانس اول قهرمانی محسوب می‌شد اما ناگهان ورق برگشت و پرسپولیس جام قهرمانی را بالای سر برد. آرمین سهرابیان و ایمان سلیمی‌ دو مدافع استقلال در این فصل بودند که زمان جواد نکونام به تیم اضافه شدند و چندین بار در نقش قهرمان آبی‌ها ظاهر شدند. نکونام به خط دفاعی استقلال استحکام خوبی بخشید اما باز هم برخی اشتباهات فردی در ذوق می‌زد. جواد نکونام با دفاع سازمان یافته و سبک بازی خاص خود موفق شد استقلال را مدتی طولانی در صدر نگه دارد اما درست در زمانی که این تیم به برد نیاز داشت، آبی‌ها برابر نساجی متوقف شدند.

مدافعان استقلال در این فصل بارها برای استقلال گلزنی کردند که بسیاری از آن‌ها سه امتیازی بودند. از نقش مهم مدافعان استقلال در طول فصل نمی‌توان چشم‌پوشی کرد و شاید اگر برخی لحظات طلایی وجود نداشت، استقلال هم نمی‌توانست هفته‌ها در صدر جدول قرار بگیرد. به طور مثال محمدحسین مرادمند، روزبه چشمی و ایمان سلیمی هر 3 برای استقلال گل سه امتیازی زده‌اند.

کوین یامگا (۴ گل)، صالح حردانی، ابوالفضل جلالی، محمدحسین مرادمند (۲ گل)، ایمان سلیمی (۲ گل)، روزبه چشمی (در بازی با سپاهان و گل‌گهر گلزنی کرده که برابر سیرجانی‌ها نقش مدافع را داشته است پس در این آمار یکی از گل‌های او شمرده می‌شود) و آرمین سهرابیان (۴ گل) برای استقلال گل زده‌اند. مدافعان استقلال مجموعا ۱۵ گل از ۴۰ گل استقلال در این فصل را به‌ثمر رسانده‌اند که ۳۷.۵ درصد از کل را شامل می‌شود.

مدافعان استقلال و پرسپولیس در لیگ بیست‌وسوم به خوبی نشان دادند تا چه اندازه می‌توانند روی روند تیم تاثیرگذار باشند و آمار ثبت شده به خوبی گواه این موضوع است. ظاهرا باید قبول کنیم نقش مدافعان در لیگ ایران، گلزنی را هم شامل می‌شود و باید به آن عادت کنیم.

دسته بندی ها : طرفداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *