بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

توکن هواداری فوتبال چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده : ParsFootball Multimedia News
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۴
توکن هواداری فوتبال چیست و چه کاربردی دارد؟

توکن هواداری فوتبال (Fan Token) یک نوع ارز دیجیتال است که توسط باشگاه ‌های فوتبال و سایر سازمان ‌های ورزشی صادر می‌ شود. این توکن ‌ها به هواداران امکان می‌ دهند تا در فعالیت‌ های مختلف مرتبط با تیم مورد علاقه خود مشارکت داشته باشند.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

توکن هواداری فوتبال (Fan Token) یک نوع ارز دیجیتال است که توسط باشگاه ‌های فوتبال و سایر سازمان ‌های ورزشی صادر می‌ شود. این توکن ‌ها به هواداران امکان می‌ دهند تا در فعالیت‌ های مختلف مرتبط با تیم مورد علاقه خود مشارکت داشته باشند، مانند:

  • رای دادن در نظرسنجی ‌های مربوط به تیم
  • دسترسی به محتوای انحصاری
  • ملاقات با بازیکنان
  • شرکت در مسابقات و رویدادهای ویژه

توکن هواداری فوتبال چیست و چه کاربردی دارد؟

توکن‌ های هواداری فوتبال معمولاً بر روی یک بلاک چین مبتنی هستند، مانند اتریوم یا بایننس اسمارت چین. این بدان معناست که آنها می‌توانند به راحتی در صرافی‌ های ارز دیجیتال خرید و فروش شوند. جالب است بدانید آشنایی با بروکرها و صرافی ها در جا به جایی های مالی تاثیر مستقیمی دارد یکی از بروکرها،  آی سی ام کپیتال است که یکی از شرکت های مجموعه آی سی ام گروپ می باشد.

کدام باشگاه های فوتبال دارای توکن هواداری هستند؟

برخی از باشگاه‌ های فوتبال که توکن هواداری خود را منتشر کرده‌اند عبارتند از:

بارسلونا

رئال مادرید

پاری سن ژرمن

یوونتوس

میلان

آرسنال

لیورپول

 منچستریونایتد

توکن ‌های هواداری فوتبال یک راه جدید برای هواداران برای تعامل با تیم‌ های مورد علاقه خود هستند. این توکن ‌ها می‌توانند به هواداران احساس مالکیت و مشارکت بیشتری در تیم بدهند. برخی از این باشگاه ها، توکن هواداری خود را توسط وبسایتی به نام Socios.com منتشر کردند و سپس راه اندازی نمودند.

مزایای توکن‌ های هواداری فوتبال

در اینجا چند نمونه از مزایای توکن‌ های هواداری فوتبال آورده شده است:

ارتباط مستقیم با تیم

توکن‌ های هواداری فوتبال به هوادارن اجازه می ‌دهند تا مستقیماً با تیم مورد علاقه خود ارتباط برقرار کنند. این امر می‌تواند به افزایش مشارکت هواداران و احساس مالکیت آنها در تیم کمک کند.

مزایا و امتیازات ویژه

این توکن ‌ها می‌توانند به هواداران دسترسی به مزایا و امتیازات ویژه مانند محتوای انحصاری، مسابقات و رویدادهای ویژه و حتی دیدار با بازیکنان را بدهند.

امکان مشارکت در تصمیم‌گیری‌ های تیم

برخی از توکن‌ ها به هواداران امکان می‌ دهند تا در نظرسنجی ‌های مربوط به تیم شرکت کنند و در تصمیم‌گیری‌ های تیم نقش داشته باشند.

معایب توکن هواداری فوتبال چیست؟

با این حال، توکن ‌های هواداری فوتبال نیز دارای برخی معایب هستند، از جمله:

نوسان قیمت

قیمت توکن‌های هواداری فوتبال می‌تواند نوسان زیادی داشته باشد. این امر می‌تواند خطری برای سرمایه‌گذاران باشد. یکی از بروکرهایی که سرمایه گذاران در بازارهای مالی باید آن را انتخاب کنند، آی سی ام بروکرز است که در آن می توان به صورت آنلاین ارزهای دیجیتال را معامله کرد.

عدم شفافیت

برخی از باشگاه ‌ها و سازمان‌ های ورزشی در مورد نحوه استفاده از درآمد حاصل از توکن ‌های هواداری فوتبال شفافیت ندارند.

تفاوت توکن NFT و توکن هواداری

در مقابل توکن های NFT که غیر قابل تعویض هستند، توکن های هواداری به نام طرفداری، قابل تعویض (Fungible) هستند. این قابلیت در توکن هواداری به مفهوم این است که نظیر ارز رایج یا پول فیات، می توان آن را با کالاهای باشگاه ورزشی یا خدمات VIP مبادله کرد.

در واقع اگر توکن هواداری یا طرفداری داشته باشید می توانید نظیر یک سازو کار پول نقد از آن استفاده کنید و با در نظر گرفتن ارزش آن، خدمات یا کلا خریداری کنید. یکی دیگر از مهمترین دلایل استفاده از این توکن ها، برندسازی و حفظ یاد باشگاه و پرآوازه کردن نام باشگاه و زنده نگه داشتن آن است. به این ترتیب محبوبیت این باشگاه در چشم هواداران بیشتر خواهد شد.

ارزش توکن ها چگونه تامین می شود؟

این نکته بسیار جلب توجه می کند که ارزش این توکن ها با کمک دارایی های خاصی تامین نمی گردد. ارزش توکن ها با در نظر گرفتن مقدار ارزشی که هواداران آن نام و برند و باشگاه برای آن قائل می گردند، ارزیابی و اندازه گیری می شوند. به مفهوم دیگر، توکن های هواداری این ارزش را توسط استقبال طرفداران برای شرکت در این بحث یا استفاده از مزایای آن می گیرند.

در اینجا یک مثال داخلی ارائه می کنیم تا این مسئله به خوبی برای شما شفاف سازی شود. چنانچه باشگاه های فوتبال پرسپولیس یا استقلال قرار بر راه اندازی توکن طرفداری خودشان داشته باشند، این مقدار استقبال طرفداران این دو باشگاه، نشاندهنده مقدار ارزش آن توکن ها می باشد. این به آن مفهوم است که طرفداران چقدر بخواهند از خدمات این توکن ها استفاده کنند و تشویق به خرید آنها شوند.

توکن هواداری فوتبال چیست و چه کاربردی دارد؟

اولین توکن هواداری

اولین و مهمترین توکن هوادارای در حوزه کریپتوکارنسی به نام چیلیز ارائه گردید. همین توکن بود که یک انقلابی در بین باشگاه ها برای ارزهای دیجیتال پیش آورد. باشگاه های ورزشی مانند منچستر سینی، یوونتوس و … برای وارد شدن به دنیای توکن های طرفداران تشویق شدند. توکنی که در بین معامله گران شناخته شده تر است، همان توکن چیلیز با علامت اختصاری CHZ می باشد.

در واقع حوزه ارزهای دیجیتال توسط توکن چیلیز با حوزه ورزش گره خورد. توکن چیلیز در سال 2012 راه اندازی شد. آغاز به کار چیلیز همزمان با شروع کار پلت فرم سوشیز شد. توکن های چیلیز در همان زمان وارد حوزه کریپتوکارنسی شدند و انقلابی را در بازار ارزهای دیجیتال راه انداختند. اولین باشگاه فوتبالی که علاقمند به توکن چیلیز شد، باشگاه یوونتوس بود.  اولین توکن یوونتوس در 2019 منتشر گردید.

توکن هواداری چطور کار می کنند؟

هواداران قادر به خریداری توکن ها هستند. این کار مطابق و شبیه به دیگر ارزهای دیجیتال است که در زمان معامله قیمت یک توکن با کمک فروشنده یا همان طرفدار مشخص می شود. بعلاوه باید بدانید که با در نظر گرفتن جهت بازار و مقادیر محبوبیت توکن، امکان تغییر قیمت وجود دارد.

زمانی که کاربران و تریدرها تعداد مشخصی از توکن های طرفداری را دریافت کردند، به آنها حق رای، حضور در تصمیم گیری های باشگاه یا سازمان و … داده می شود. به این صورت آنها می توانند در طراحی های تجاری باشگاه یا مکان های اجرای مسابقات یا طرح های اتوبوس های ویژه تورهای باشگاهی و خیلی موارد دیگر دخالت کنند.

نمونه توکن های باشگاه های مختلف

اتحادیه فوتبال آرژانتین دارای توکن هواداری با نام اختصاری ARG است و در حال حاضر در پلت فرم سوشیز قابل خرید و فروش است. باشگاه قدرتمند پاری سن ژرمن نیز توکن مخصوص خود را در شبکه اتریوم در دسترس هواداران قرار می دهد. نمونه توکن های بیشتری در باشگاه های به نام دیگری از جمله بارسلونا BAR راه اندازی شده اند.

توکن سانتوس اف سی نیز بر اساس زنجیره هوشمند باننس در 2021 راه اندازی شد که متعلق به باشگاه سانتوس برزیل می باشد. خرید توکن از طریق صرافی های ارز دیجیتال یا وب سایت Socios.com امکان پذیر می باشد.

در نهایت، تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا این توکن‌ ها ارزش خرید دارند یا خیر، به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله علاقه شما به تیم مورد نظر، میزان سرمایه‌گذاری که می‌خواهید انجام دهید و میزان ریسک‌پذیری شما.

 

دسته بندی ها : اخبار داغ , رپرتاژ آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *