بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

عوارض مکمل‌های ورزشی که باید پیش از مصرف بدانید

نویسنده : ParsFootball Multimedia News
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ | ۹:۳۴
عوارض مکمل‌های ورزشی که باید پیش از مصرف بدانید

اگر شما نیز می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد عوارض مکمل‌های ورزشی به دست آورید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

ورزشکاران با استفاده از مکمل‌های بدنسازی به تمرینات ورزشی خود سرعت می‌بخشند و این مکمل‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا در بازه زمانی کوتاه‌تری شاهد نتایج مثبت و مطلوبی باشند. این مکمل‌ها انواع متفاوتی دارند که در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مکمل‌های ورزشی توسط اکثر ورزشکاران استفاده می‌شود. اما یکی دغدغه‌های اصلی بیشتر آن‌ها عوارضی است که مکمل‌های بدنسازی می‌توانند داشته باشند.

به طوری که نگرانی از این عوارض برخی از افراد را از مصرف این مکمل‌ها منصرف می‌کند. از طرفی زیاده روی در مصرف آن‌ها نیز می‌تواند عوارض دیگری داشته باشد. بنابراین در استفاده از مکمل‌های ورزشی باید خیلی دقت نمود و کسب اطلاعات کامل در مورد فواید و عوارض هر یک نسبت به خریدشان اقدام کرد.

اگر شما نیز می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد عوارض مکمل‌های ورزشی به دست آورید پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

عوارض مکمل‌های ورزشی که باید پیش از مصرف بدانید

عوارض عمومی مکمل‌های بدنسازی

منظور از عوارض عمومی مکمل‌های بدنسازی عوارضی است که در هر فردی بدون در نظر گرفتن سن و جنسیت او می‌تواند نمایان شود. از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

·        ایجاد حس عصبانیت

یکی از مواد اولیه اکثر مکمل‌های ورزشی کافئین است. در صورتی که از دوز مشخصی در روز بیشتر مصرف شود فرد احساس عصبانیت می‌کند. همین موضوع موجب شده با استفاده از مکمل‌های ورزشی اکثر افراد دچار تحریک پذیری بیشتر، کم تحملی و اختلال‌های عصبی شوند. همچنین محرک‌هایی که در برخی از مکمل‌ها وجود دارد موجب افزایش جریان خود و گشاد شدن عروق خونی نیز می‌گردد که این پروسه احساس عصبانیت در فرد را دو چندان می‌کند.

·        تجمع آب در بدن

وجود کراتین در مکمل‌های ورزشی نیز موجب تجمع آب در بدن می‌شود. ورزشکاران معمولا کراتین را به تنهایی یا همراه با سایر مکمل‌ها استفاده می‌کنند. کراتین در واقع موجب افزایش توانایی بدنسازان حین انجام تمرینات سخت می‌شود و به بهبود فرایند عضله‌سازی کمک می‌کند. به طور کلی مکمل‌های حاوی کراتین عوارض خاصی ندارد اما به دلیل تجمع آب در بدن باعث افزایش وزن می‌شود.

·        ایجاد لکه‌های قرمز در پوست

نیاسین از ترکیباتی است که در اکثر مکمل‌های ورزشی وجود دارد و استفاده دوز بالای آن موجب هجوم خون به سطح پوست می‌گردد. این اتفاق موجب ایجاد لکه‌های قرمز بر روی پوست می‌شود اما با کاهش مصرف آن و پایین آوردن دوز مصرفی می‌توان این عارضه را از بین برد.

·        ایجاد ناراحتی‌های گوارشی

در اکثر مکمل‌های بدنسازی کراتین، کافئین، آرژنین و بی‌کربنات سدیم وجود دارد که این مواد می‌توانند اختلالاتی در عملکرد دستگاه گوارش ایجاد نمایند و موجب اسهال، نفخ و شکم درد شوند. یکی از مهم‌ترین عوارض این مکمل‌ها رفلاکس اسید معده است که معمولا افراد به صورت کوتاه مدت به آن دچار می‌شوند.

·        سردرد

یکی از آمینواسیدهایی که در اکثر مکمل‌های بدنسازی وجود دارد سیترولین است که در برخی از افراد عوارضی ایجاد می‌کند. این اسید آمینه باعث افزایش جریان خون در عضلات هنگام تمرین می‌شود و به عضله سازی کمک می‌کند. اما در افرادی که سابقه میگرن داشته باشند مصرف مکمل‌های حاوی سیترولین موجب حملات میگرنی و سردردهای شدید می‌شود.

عوارض مکمل‌های ورزشی که باید پیش از مصرف بدانید

مکمل‌های بدنسازی چه عوارضی می‌تواند برای نوجوانان داشته باشد؟

اکثر متخصصان تغذیه معتقد هستند که مکمل‌های بدنسازی به دلیل عوارضی که دارند نباید توسط نوجوانان مصرف شوند. بعضی از نوجوانانی که برای کاهش یا افزایش وزن از مکمل چربی سوز یا گینرها استفاده می‌کنند دچار عوارض بسیاری می‌شوند. به عنوان مثال مصرف کراتین در نوجوانان موجب آسیب رساندن به کبد و کلیه آن‌ها می‌شود. همچنین مصرف استروئیدها توسط نوجوانان عوارضی مانند اختلال در رشد قدی، آکنه و کیست شدید، ایجاد مشکلات باروری، بی‌نظمی در قاعدگی و افزایش موی زائد در دختران و کوچک شدن بیضه در پسران را به دنبال دارد.

عوارض مکمل‌های ورزشی برای آقایان

از مهمترین عوارض این مکمل‌ها برای آقایان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش تولید اسپرم
  • طاسی با الگوی مردانه
  • کوچک شدن بیضه‌ها
  • بزرگ شدن سینه‌ها
  • سرطان بیضه

عوارض مکمل‌های ورزشی برای بانوان

استفاده از مکمل‌های بدنسازی برای بانوان نیز می‌تواند عوارضی به دنبال داشته باشد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر صدا
  • کاهش سایز سینه‌ها
  • رشد موهای زائد
  • طاسی با الگوی مردانه
  • ایجاد تومور
  • بزرگ شدن کلیتوریس

عوارض مکمل‌های ورزشی که باید پیش از مصرف بدانید

عوارض انواع مکمل‌های بدنسازی

کمپانی‌هایی که به تولید انواع مکمل‌های بدنسازی می‌پردازند معمولا از ترکیبات مطمئنی برای تولید مکمل‌ها استفاده می‌کنند، اما اکثر آن‌ها مورد تایید سازمان غذا و دارو نیستند. در نتیجه نمی‌توان دقیقا بررسی کرد که تا چه حد مفید یا مضر خواهند بود. در ادامه به عوارض پرطرفدارترین مکمل‌های بدنسازی می‌پردازیم.

·        مکمل کراتین

مکمل کراتین با ترکیبات نیتروژنی که دارد انرژی مورد نیاز برای انقباض عضلات را فراهم می‌کند. اما عوارضی نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اسهال، حالت تهوع، معده درد، تجمع آب در بدن و افزایش وزن موقت و گرفتگی عضلات اشاره کرد.

·        مکمل پودر پروتئین

مکمل‌های پودر پروتئین تنوع بالایی دارند که  می‌توان به پروتئین وی، کازئین و پروتئین سویا اشاره کرد  و همگی موجب افزایش پروتئین در بدن می‌شوند. استفاده دوز بالا از این مکمل‌ها می‌تواند عوارضی مانند سردرد، خستگی، کاهش اشتها، نفخ و گرفتگی عضلات را در پی داشته باشد.

·        مکمل گلوتامین

گلوتامین از جمله اسید آمینه‌هایی است که در بدن تولید می‌شود و نقش مهمی در عملکرد طبیعی مغز دارد. مصرف این مکمل برای افرادی که دچار سیروز کبدی، بیماری شیدایی و یا تشنج هستند می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری داشته باشد. از جمله عوارض این مکمل برای افراد معمولی می‌توان به دفع مدفوع مکرر، سرفه، گرفتگی صدا و گاهی اوقات یبوست اشاره کرد.

·        مکمل گینر

مکمل‌های بدنسازی گینر به افزایش وزن و حجم کمک می‌کنند. اما دارای عوارضی مانند آسیب به کبد و کلیه، مشکلات گوارشی، ابتلا به دیابت و افزایش وزن ناسالم می‌شوند.

مکمل پاراهورمون

پاراهورمون‌های مکمل‌های پیش‌ساز هورمونی هستند که در بدن تبدیل به هورمون می‌شوند. خرید پاراهورمون مانند تستوسترون، آندروستندیول و آندروستندیون و… و مصرف بیش از حد آن‌ها موجب ریزش مو، آکنه، بزرگ شدن سینه‌ها و آسیب به کبد می‌شود.

سخن پایانی

انواع مکمل‌های بدنسازی با توجه به فرمولاسیونی که دارند می‌توانند برای تمامی افراد به تفکیک سن و جنسیت عوارض مختلفی داشته باشند. اما در صورتی که هر فردی زیر نظر پزشک متخصص تغذیه و متناسب با شرایط خود از مکمل ورزشی مناسبی استفاده کند میزان این عوارض به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. برای خرید مکمل‌های اصل و اورجینال از برترین برندها مانند مکمل پمپ و سایر مکمل‌ها کافی است به وب‌سایت جیم لاین که از معتبرترین‌ها در این حوزه است مراجعه کنید و سفارش خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن با نشان اصالت کالا در مقصد تحویل بگیرید.

دسته بندی ها : اخبار داغ , رپرتاژ آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *