بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

موارد مصرف و خواص روغن زیتون، جوهر لیمو و پودر نارگیل

نویسنده : ParsFootball Multimedia News
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۹:۳۲
موارد مصرف و خواص روغن زیتون، جوهر لیمو و پودر نارگیل

روغن زیتون، اسید سیتریک و پودر نارگیل افزودنی های هستند که به دلیل خواص مختلف به طور گسترده ای در آماده سازی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

روغن زیتون، اسید سیتریک و پودر نارگیل افزودنی های هستند که به دلیل خواص مختلف به طور گسترده ای در آماده سازی مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

موارد مصرف و خواص روغن زیتون، جوهر لیمو و پودر نارگیل

روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب تک غیراشباع است؛ نوعی چربی سالم که سطح کلسترول تام و کلسترول با چگالی کم (LDL) را در جریان خون کاهش و سطح کلسترول با چگالی بالا (HDL) را افزایش می دهد. روغن زیتون فوق بکر دارای مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها مانند پلی فنول ها، ویتامین های E و K، کلروفیل و کاروتنوئیدها است. آنتی اکسیدان ها عامل اصلی تقویت سیستم ایمنی و محافظت از بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال های آزاد هستند. روغن زیتون همچنین حاوی عوامل ضد التهابی مانند اولئوکانتال است که شبیه به ایبوپروفن عمل می کند.

مطالعات نشان می دهد که روغن زیتون اثر محافظتی در برابر برخی از تومورهای بدخیم (سینه، پروستات، آندومتر، دستگاه گوارش و غیره) دارد. پیروی از یک رژیم غذایی سالم حاوی روغن زیتون می تواند به میزان قابل توجهی احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد. جالب است بدانید رژیم غذایی غنی از روغن زیتون ممکن است تعداد ضایعات سرطانی در افرادی که قبلا به سرطان مبتلا شده اند را نیز کاهش دهد.

نتایج مثبت پیروی از رژیم غذایی حاوی روغن زیتون می تواند مربوط به اسید اولئیک، اسید چرب تک غیراشباع غالب در روغن زیتون باشد. این اسید چرب تولید پروستاگلاندین های مشتق شده از اسید آراشیدونیک را کاهش می دهد و نقش مهمی در تولید و توسعه تومورها ایفا می کند.

سایر ترکیبات موجود در روغن زیتون مانند آنتی اکسیدان ها، فلاونوئیدها، پلی فنول ها و اسکوالن نیز تأثیرات مثبتی بر سلامتی دارند. اعتقاد بر این است که اسکوالن با کاهش بروز ملانوم، تأثیر مطلوبی بر روی پوست دارد. روغن زیتون همچنین به عطر و طعم بهتر غذاها کمک می کند.

خواص ضد التهابی روغن زیتون ممکن است باعث تقویت استخوان سازی شده و از تحلیل استخوان با افزایش سن جلوگیری کنند. روغن زیتون حتی در کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر نیز تا حدی موثر است.

همانطور که قبلا اشاره شد، روغن زیتون سرشار از آنتی ‌اکسیدان‌ ها و ویتامین‌ های E و A است. این مواد مغذی برای ترمیم موهای آسیب ‌دیده و موهای رنگ ‌شده که نیاز به تغذیه دارند، مفید هستند. همچنین از پروتئین کراتین موجود در موها محافظت می کنند و رطوبت را به داخل مو می کشاند.  روغن زیتون همچنین با قارچ ها و باکتری ها مبارزه می کند، گردش خون را در پوست سر بهبود می بخشد و فولیکول ها را برای ترمیم موهای آسیب دیده تحریک می کند.

مصرف روغن زیتون به صورت خوراکی و یا موضعی خواص مرطوب کنندگی خوبی به همراه دارد. اسیدهای چرب ضروری و چربی ‌های تک غیراشباع موجود در روغن زیتون، رطوبت را در پوست شما حفظ  کرده و از خشک شدن و ترک خوردن آن جلوگیری می‌ کنند.

اگر پوست خشکی دارید، سعی کنید قبل از خواب مقداری روغن زیتون به پوست خود بمالید. اگر پوست شما چرب است از چند قطره آن به عنوان مرطوب کننده در طول برنامه مراقبت از پوست صبحگاهی خود استفاده کنید. روغن زیتون نه تنها به جلوگیری از چین و چروک کمک می کند، بلکه آسیب های پوستی را نیز جبران می کند.

یکی از قوی ترین مواد مغذی ضد پیری موجود در این روغن، اسکوالن است که به تقویت سلول های پوست، محافظت از آنها در برابر اشعه ماوراء بنفش و کاهش التهاب کمک می کند. اسکوالن همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد را کاهش می دهد. مصرف روغن زیتون سطح اسکوالن را در بدن شما افزایش می دهد.

روغن زیتون همچنین سرشار از ویتامین E است که پوست را مرطوب می کند، هیپرپیگمانتاسیون را کاهش می دهد، التهاب را تسکین داده و از آسیب اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کند. این اثرات در نهایت مانع پیری زودرس پوست می شود.

موارد مصرف و خواص روغن زیتون، جوهر لیمو و پودر نارگیل

اسید سیتریک

ترکیب دیگری که در این مقاله در رابطه با آن صحبت می کنیم، اسید سیتریک است. اسید سیتریک یکی از رایج ترین افزودنی های مورد استفاده در صنایع غذایی است. این ترکیب اغلب به منظور حفظ مواد غذایی اضافه می شود، اما همچنین می توان از آن برای ایجاد طعم ترش استفاده کرد. برخلاف بیشتر نگهدارنده‌ های تجاری که باکتری‌ ها را از بین می ‌برند، اسید سیتریک PH را تا حدی کاهش می‌ دهد که باکتری‌ ها نتوانند رشد کنند و بدین ترتیب ماندگاری مواد غذایی را افزایش می دهد.

اسید سیتریک به طور طبیعی در مرکباتی مانند لیمو، لیموترش، گریپ فروت و پرتقال یافت می شود. با این حال، بیشتر اسید سیتریکی که در غذاهای بسته بندی شده می بینید از مرکبات نیست بلکه به صورت فله ای از طریق فرآیند تخمیر قارچی تولید می شود. در واقع یافتن اسید سیتریک آلی بدست آمده از مرکبات بسیار نادر است زیرا هزینه بالایی دارد.

فرآیندهای رایج در صنایع غذایی مانند پاستوریزه کردن اغلب همراه با اسید سیتریک انجام می شود تا یک محصول پایدار ایجاد شود، به این معنی که نیازی به نگهداری ماده غذایی مورد نظر در یخچال نباشد.

البته استفاده از این اسید، محدود به محصولات غذایی و نوشیدنی ها نشده و از آن در محصولات دارویی و آرایشی نیز استفاده می شود. اسید سیتریک را می توان به دلایل مختلفی به لوازم آرایشی اضافه کرد زیرا به حفظ PH در محدوده مطلوب کمک می کند. این ترکیب حتی به داروها اضافه می شود تا طعم دلپذیرتری ایجاد کند!

اسید سیتریک به عنوان یک افزودنی غذایی، طعم دهنده و نگهدارنده در غذاها و نوشیدنی ها به ویژه نوشابه ها استفاده می شود. نمک های سیترات نیز برای افزایش فراهم زیستی مواد معدنی موجود در بسیاری از مکمل های غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

از خواص بافری سیترات ها برای کنترل pH در پاک کننده های خانگی و دارویی استفاده می شود. توانایی اسید سیتریک در کیلیت کردن فلزات، آن را برای استفاده در صابون ها و شوینده های لباسشویی نیز مفید می کند. اسید سیتریک با کیلیت کردن فلزات در آب سخت، به این پاک کننده ها اجازه می دهد بهتر عمل کنند.

اسید سیتریک ماده فعال بسیاری از شوینده هاست و کمک می کند لکه های سخت و عمیق راحت تر از بین بروند. در صنعت از این ماده برای از بین بردن زنگ زدگی فولاد استفاده می شود. این ترکیب در صنعت بیوتکنولوژی و داروسازی بیشتر به جای اسید نیتریک استفاده می ‌شود، چون برخلاف اسید نیتریک خطرناک نیست.

حجم محصول، برند شرکت تولیدکننده و میزان خلوص از مواردی موثر در تعیین قیمت خرید و فروش اسید سیتریک هستند.

موارد مصرف و خواص روغن زیتون، جوهر لیمو و پودر نارگیل

پودر نارگیل

پودر نارگیل نیز از باقی مانده گوشت خشک شده نارگیل درست می شود که دارای عطری غنی و طعمی ملایم است. گفته می شود که نارگیل حاوی ویتامین B6 و مواد معدنی مانند آهن، منیزیم، روی، مس، منگنز و سلنیوم است. همچنین سرشار از پروتئین و فیبر غذایی است که به تنظیم حرکات روده کمک می کند و خطر ابتلا به هموروئید را کاهش می دهد. پودر نارگیل همچنین از نوسانات قند خون جلوگیری می کند و فشار خون را کاهش می دهد. برای خرید پودر نارگیل می توانید به فروشگاه های مواد غذایی و همچنین قنادی ها مراجعه نمایید.

افزودن پودر نارگیل به رژیم غذایی می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری قلبی و سطح کلسترول را کاهش دهد. پودر نارگیل در مقایسه با آردهای فرآوری شده، کربوهیدرات قابل هضم کمتری دارد و بنابراین تاثیر کمی بر سطح قند خون دارد. نارگیل حاوی مقادیر بالایی از چربی های اشباع شده است. بنابراین اگر نیاز به کاهش مصرف چربی دارید، سعی کنید از خوردن محصولات نارگیل خودداری کنید. اگرچه نباید فراموش کرد که این چربی ها برای جذب ویتامین ها ضروری هستند.

پودر نارگیل یک افزودنی غذایی محبوب و یک جایگزین عالی برای شیر است. این پودر برای علاقه مندان به کمپینگ عالی است زیرا نیازی به نگهداری در یخچال نداشته و عمر طولانی دارد. پودر نارگیل برای آماده کردن اسموتی صبحگاهی و به عنوان افزودنی سوپ ها استفاده می شود.  پودر نارگیل به دلیل خواص فوق العاده در سوپ ‌هایی مانند تره فرنگی و سیب ‌زمینی یا سوپ قارچ خامه‌ ای استفاده می شود و گزینه بسیار سالم‌ تری نسبت به خامه است.

یکی از بزرگترین فواید پودر نارگیل این است که کربوهیدرات کم آن است. این امر آن را به یک گزینه سودمند برای افراد دیابتی یا کسانی که سعی در کاهش مصرف کربوهیدرات خود دارند، تبدیل کرده است. یک قاشق غذاخوری پودر نارگیل 3 گرم کربوهیدرات دارد، در مقایسه با آرد گندم که در هر قاشق غذاخوری حدود 20 گرم کربوهیدرات دارد.

پودر نارگیل از فیبر رژیمی تشکیل شده است. بر خلاف سایر کربوهیدرات ها، فیبر غذایی به گلوکز تجزیه نشده و در نتیجه باعث افزایش سطح قند خون نمی شود. بنابراین پودر نارگیل می تواند به تنظیم سطح قند خون و بهبود هضم کمک کند.

یک قاشق غذاخوری  پودر نارگیل حاوی 5 گرم فیبر، حدود 20 درصد از مقدار روزانه (DV) است و این باعث می شود که برای افرادی که به دنبال افزایش فیبر مصرفی خود هستند، گزینه ای بسیار مناسب باشد. فیبر به چند دلیل مهم است:

  • اول اینکه به شما کمک می کند تا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید بنابراین می تواند به کاهش احساس گرسنگی کمک کند. این امر باعث می شود پودر نارگیل گزینه ای عالی برای افرادی باشد که سعی در کاهش وزن دارند.
  • فیبر همچنین با تسریع عبور غذا از سیستم گوارش و کاهش یبوست به بهبود هضم کمک می کند.
  • همچنین فواید زیادی برای سلامتی مانند کاهش کلسترول خون، بهبود سلامت قلب، جلوگیری از سنگ کیسه صفرا و غیره دارد.

پودر نارگیل همچنین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 سالم است. اسیدهای چرب امگا 3 مواد مغذی ضروری هستند که نقش مهمی در سلامت انسان دارند و به کاهش التهاب، بهبود سلامت قلب و حمایت از عملکرد شناختی کمک می ‌کنند.

به خاطر داشته باشید که اکثر افراد اسیدهای چرب امگا 3 کافی را در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند. بنابراین افزودن پودر نارگیل به رژیم غذایی راهی مناسب برای افزایش مصرف این چربی های سالم است.

پودر نارگیل برای افرادی که از رژیم کتوژنیک نیز پیروی می کنند یک انتخاب فوق العاده است. زیرا دارای کربوهیدرات بسیار کم و چربی های سالم بالایی است که آن را به غذایی مناسب برای پیروان رژیم غذایی کتو تبدیل می کند. علاوه بر این، پودر نارگیل یک منبع ارزشمند پروتئین است. یک قاشق غذاخوری آن حاوی حدود 3 گرم پروتئین است که برای افرادی که رژیم کتو دارند مفید بوده و به عضله سازی نیز کمک می کند.

دسته بندی ها : اخبار داغ , رپرتاژ آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *