بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

قرارداد بازیکن فوتبال چطور نوشته می‌شود و چرا مهم است؟

آیا تنظیم قرارداد بازیکن فوتبال لازم است؟

نویسنده : ParsFootball Multimedia News
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۹:۱۳
قرارداد بازیکن فوتبال چطور نوشته می‌شود و چرا مهم است؟

نمونه قرارداد بازیکن فوتبال در شرایطی کاربرد دارد که باشگاهی می‌خواهد با بازیکن‌های خود قرارداد کتبی منعقد کند.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

در سال‌های اخیر فوتبال به‌ عنوان صنعتی درآمدزا شناخته شده ‌است. به ‌جهت پرهیجان بودن فوتبال، می‌توان گفت این رشته به عنوان محبوب‌ترین رشته ورزشی در میان مردم دنیا انتخاب می‌شود. عوامل متعددی در موفقیت و رشد یک تیم ورزشی تاثیر دارند. یکی از شاخص‌های مهم و قابل توجه، به کارگیری بازیکنان خوب است. باشگاه‌های فوتبال تلاش می‌کنند بازیکن‌های بااستعداد و آماده را جذب کنند تا بتوانند از این طریق موفقیت باشگاه و تیم را تا حدود زیادی تضمین کنند. نمونه قرارداد بازیکن فوتبال در شرایطی کاربرد دارد که باشگاهی می‌خواهد با بازیکن‌های خود قرارداد کتبی منعقد کند.

در این حالت هر کدام از طرفین شرایط خود را مطرح می‌کنند. سپس با توجه به توافق‌هایی که صورت می‌گیرد، نمونه قرارداد جذب بازیکن فوتبال با باشگاه امضا می‌شود.

باشگاه‌های فوتبال هزینه‌های فراوانی برای جذب بازیکن‌ها و مربیان، برپایی اردوها و تدارکات می‌پردازند تا شاهد پیروزی و افتخارآفرینی تیم خود باشند. برای تأمین این هزینه‌ها، ممکن است اسپانسر یا حامی مالی تبلیغات خود را به باشگاه واگذار کند.  در مقابل، حامی مالی در مقابل تبلیغاتی که توسط تیم صورت می‌گیرد، تأمین بخشی از هزینه‌ها را متحمل شود. این موضوع در بین تیم‌هایی که شهرت زیادی دارند بیشتر از سایر تیم‌ها رایج است.

باشگاه‌ها در مقابل هزینه‌های سنگینی که پرداخت می‌کنند، انتظار دارند که بازیکن فوتبال در مسابقه‌ها و تمرین‌های باشگاهی به‌ خوبی عمل کند و عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد.

یکی از موضوعاتی که امروز شاهد آن هستیم تنظیم نمونه قرارداد بازیکن فوتبال با فوتبالیست‌های مشهور است. بعضی از باشگاه‌های فوتبال علاوه ‌بر هدف پیروزی، اهداف دیگری دارند. این باشگاه‌ها باز‌یکن‌های مشهور را جذب می‌کنند تا از این طریق درآمدزایی کنند. یعنی علاقه‌مندان به فوتبال و طرف‌داران فوتبالیست مشهور، راهی برای کسب درآمد بیشتر برای باشگاه است. یکی از دلایل جذب و انعقاد قرارداد با بازیکن فوتبال همین موضوع است.

آیا تنظیم قرارداد بازیکن فوتبال لازم است؟

زمانی‌که شخصی می‌پذیرد تا با شرایط معین برای یک تیم فوتبال بازی کند، لازم است که تعهداتی را بر عهده بگیرد. حواشی اطراف فوتبال و همه پیشنهادهای وسوسه‌انگیز مالی از سوی تیم‌های داخلی و خارجی، موجب می‌شود بازیکن گاهی به تعهدات خود نسبت ‌به باشگاه پای‌بند نباشد. انعقاد نمونه قرارداد بازیکن فوتبال موجب می‌شود تا بازیکن تا پایان مدت نمونه قرارداد جذب بازیکن فوتبال به وظایفی که در مقابل باشگاه خود دارد، به ‌خوبی عمل کند.

همچنین امضای فرم قرارداد باشگاه و بازیکن فوتبال باعث می‌شود بازیکن بدون هماهنگی با باشگاه نتواند در تیم‌های دیگر بازی کند یا خلاف تعهدات و شرایط مندرج در قرارداد اقدامی انجام دهد.

وجود نمونه قرارداد بازیکن فوتبال باشگاه را نیز متعهد می‌کند که هزینه‌های مربوط به بازیکن از جمله هزینه‌های اردو، درمان و سایر موارد را پرداخت کند و بازیکن به نوعی مورد حمایت مالی باشگاه قرار می‌گیرد.

اگر فوتبالیستی بدون قرارداد در تیمی بازی کند چه مشکلاتی ایجاد می‌شود؟

تنظیم نمونه قرارداد بازیکن فوتبال برای بازی در تیم ضروری است. اگر باشگاهی تخلف کند و بدون تنظیم قرارداد بازیکنی را به کار بگیرد، این موضوع سبب مشکلات فراوانی برای هر دو طرف خواهد شد.

امضا نکردن و نداشتن نمونه قرارداد بازیکن فوتبال با باشگاه برای هر دو طرف ممکن است تبعاتی را به‌ دنبال داشته باشد.

اگر بازیکن با باشگاه قرارداد نداشته باشد، ممکن است بدون وجود دلیل موجه از تیم فوتبال حذف شود یا فوتبالیستی را به‌ عنوان جایگزین برای او معین کنند.

در مقابل، بازیکن نیز ممکن است بدون هماهنگی با باشگاه با یک تیم دیگر رایزنی و قراردادی را با آن‌ها امضا کند. امضای یک فرم قرارداد باشگاه و بازیکن فوتبال موجب ایجاد تعهد برای هر دو طرف خواهد شد. یعنی اگر بازیکن در طول مدتی که با باشگاه قرارداد دارد، با تیم دیگری مذاکره و حتی بدون اطلاع باشگاه برای آن‌ها بازی کند جریمه خواهد شد. حتی ممکن است این موضوع سبب محرومیت‌های کوتاه‌مدت یا بلندمدت برای او شود. علاوه ‌بر بازیکن، باشگاه جدیدی که فوتبالیست بدون اطلاع باشگاه طرف قراردادش با او وارد مذاکره شده و قرارداد جدیدی امضا کرده ‌است نیز مشمول جریمه خواهد شد.

در مواقعی ممکن است بازیکن فوتبال در حین تمرین دچار مصدومیت شود. در این‌ صورت اگر قراردادی وجود نداشته باشد، بازیکن برای تأمین هزینه‌های خود دچار مشکل می‌شود. یعنی چون نمونه قرارداد بازیکن فوتبال با باشگاه وجود ندارد، ممکن است باشگاه هزینه‌های او را پرداخت نکند. بنابراین امضای قرارداد بازیکن فوتبال سبب پیشگیری از این مسائل و ایجاد تعهد برای هر دو طرف خواهد بود.

نحوه انعقاد نمونه قرارداد بازیکن فوتبال

برای انعقاد هر قراردادی قصد و رضایت هر دو طرف لازم است. در خصوص قرارداد بازیکن فوتبال نیز لازم است که بازیکن به ‌عنوان شخص حقیقی و نماینده باشگاه برای انعقاد این قرارداد قصد و رضایت داشته باشند. معمولا پیش ‌از امضای قرارداد، طرفین توافقاتی خواهند داشت. سپس توافقات خود را به‌ صورت مکتوب در متن نمونه قرارداد بازیکن ثبت می‌کنند. در این قرارداد ابتدا مشخصات هر دو طرف یعنی بازیکن (شخص حقیقی) و باشگاه (شخص حقوقی) نوشته می‌شود. پس‌ از آن، در خصوص موضوع قرارداد که عضویت بازیکن و بازی او در این باشگاه است، توضیحات کاملی نوشته می‌شود.

مطابق این قرارداد بازیکن متعهد می‌شود که به‌ صورت مستمر و به ‌موقع در تمرین و مسابقه‌های باشگاه حضور داشته باشد و نسبت ‌به تیم و اهداف آن متعهد باشد. این بازیکن متعهد می‌شود تابع دستورات سرمربی و تابع مقررات باشگاه باشد و خلاف آن، اقدامی انجام ندهد.

مدت قرارداد بازیکن فوتبال

هر بازیکن ممکن است برای یک یا چند فصل یا یک نیم‌فصل در باشگاه به‌ عنوان بازیکن مشغول به فعالیت شود. در متن قرارداد باید به‌ طور دقیق نوشته شود که مدت شروع و پایان همکاری با این فوتبالیست چه زمانی است. به‌ عنوان مثال، اگر قرار است فوتبالیست برای یک نیم‌فصل در باشگاه مشغول به بازی شود، باید مدت شروع و پایان نیم‌فصل، به همراه تاریخ شمسی آن نوشته شود. مطابق این قرارداد، بازیکن متعهد می‌شود که در فصل‌های معین به‌ صورت تمام‌وقت در اختیار باشگاه فوتبال باشد.

در این قسمت از متن قرارداد ممکن است نوشته شود اگر سرمربی از عملکرد بازیکن فوتبال رضایت داشته باشد، مدت قرارداد قابل تمدید است. سپس بنا به صلاح‌دید باشگاه و سرمربی، مدت قرارداد تمدید خواهد شد.

مبلغ قرارداد بازیکن فوتبال

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در مورد قرارداد بازیکن فوتبال وجود دارد، مبلغ قرارداد است. در سال‌های اخیر، مبلغ قرارداد تعدادی از بازی‌کنان مشهور داخلی و خارجی مورد توجه بسیاری از مردم و رسانه‌ها قرار گرفته است. این موضوع در باشگاه‌های داخلی باعث شد تا سازمان لیگ برای جذب بازیکنان، سقف مبلغ تعیین کند. یعنی بازیکن و باشگاه نمی‌توانند مبلغی بیش‌ از آن را در قرارداد تعیین کنند.

بخشی از مبلغ قرارداد بازیکن فوتبال برای بیمه، مالیات و سایر موارد کسر می‌شود و مبلغ اصلی با لحاظ این موارد به او پرداخت خواهد شد. مبلغ قرارداد بازیکن فوتبال با حروف و ریال یا تومان در متن قرارداد نوشته می‌شود.

ممکن است باشگاه برای تشویق و ایجاد انگیزه بیشتر فوتبالیست مبلغی را به ‌عنوان پاداش نیز تعیین کند. یعنی به او اعلام می‌کند در صورتی ‌که در جدول لیگ تیم باشگاهی رتبه اول تا سوم را کسب کند، مبلغ معینی نیز علاوه‌ بر دستمزد اصلی به او پرداخت خواهد شد.

پس ‌از تعیین مبلغ، نحوه‌ پرداخت مبلغ قرارداد نوشته می‌شود. یعنی درصد پرداخت نسبت ‌به هر بازی یا نیم‌فصل ثبت خواهد شد. به ‌عنوان مثال، ممکن است درصدی از دستمزد را تعیین کنند که بعد از هر مسابقه فوتبال به بازیکن پرداخت شود.

تعهدات فوتبالیست در قرارداد بازیکن فوتبال

در متن این قرارداد تعهدات بازیکن درخصوص رعایت احترام نسبت ‌به اعضای تیم، کمیته فنی و باشگاه نوشته می‌شود. بازیکن موظف می‌شود اصول ورزش حرفه‌ای را رعایت کند. یعنی شرایط لازم از جمله تغذیه مناسب، سلامت روحی و جسمی را به ‌صورت حرفه‌ای حفظ کند.

بازیکن مطابق این قرارداد متعهد می‌شود که در تمرین‌ها و بازی‌های تدارکاتی حضور داشته باشد. همچنین لازم است که فوتبالیست نسبت ‌به حفظ اسرار و اموال باشگاه متعهد و در جهت حفظ اعتبار و آبروی باشگاه عملکرد درستی داشته باشد.

این موارد نمونه‌هایی از تعهد فوتبالیست است. هر باشگاه می‌تواند مطابق شرایط و انتظارات خود و در چارچوب مقررات ورزشی، تعهداتی را برای بازیکن تعیین کند. در مقابل، بازیکن موظف است که به تعهداتی که در متن نمونه قرارداد بازیکن فوتبال ثبت ‌شده است، به ‌خوبی عمل کند.

 فسخ قرارداد بازیکن فوتبال

پس ‌از این‌که قراردادی منعقد می‌شود، ممکن است به ‌موجب قانون یا موارد منجر به فسخ که در قرارداد نوشته می‌شود، این قرارداد فسخ شود. ممکن است باشگاه شرایطی را مطرح کند که بدون پرداخت جریمه یا هیچ وجه دیگری فسخ قرارداد بازیکن فوتبال صورت بگیرد.

این موارد ممکن است سلب تابعیت بازیکن، علاقه او برای عضویت در یک تیم یا باشگاه دیگر، خروج بدون دلیل موجه از کشور، استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان، نژادپرستی، اعمال رفتار خشونت‌آمیز و تمسخر ادیان و اقوام دیگر، دوپینگ، بی‌انضباطی و تأخیر در جهت حضور در باشگاه و جلسات توجیهی و مواردی از این قبیل باشد که باشگاه نمونه قرارداد بازیکن فوتبال را فسخ می‌کند.

سخن پایانی

مواردی که بیان شد نمونه‌ای از مسائلی است که باید در یک نمونه قرارداد بازیکن فوتبال نوشته شود. همان‌طور که می‌دانید تنظیم هر قراردادی از جمله قرارداد بازیکن فوتبال نیازمند مشورت با مشاوران حقوقی و وکلا است. در مورد این قرارداد نیز وکیل یا مشاور حقوقی با توجه به شرایط بازیکن و باشگاه فوتبال، قراردادی مطابق قانون و در چارچوب مقررات فوتبال تنظیم خواهد کرد.

دسته بندی ها : اخبار داغ , رپرتاژ آگهی
برچسب ها : ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *