بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

سی و چهارمین دربی متوالی با سوت ایرانی!

دربی شماره صد را پیام حیدری قضاوت خواهدکرد که دومین تجربه داوری او در دربی محسوب می شود

نویسنده : خبرگزاری فوتبال ایران ParsFootball Dot Com
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۶

در دربی شماره 100 ، پیام حیدری که رکورددار جوان ترین داور دربی در طول تاریخ است برای دومین بار در این مسابقه حساس قضاوت خواهدکرد.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

ساعتی پیش پیام حیدری به عنوان داور دربی انتخاب شد تا ماموریت قضاوت یکی از حساس ترین شهرآوردهای تاریخ را برعهده بگیرد. جایی که تیم بازنده احتمالا از کورس کنار خواهد رفت و نتیجه تساوی نیز شاید هر دو تیم را از کورس کنار بزند و سپاهان را به سوی قهرمانی هدایت کند.

این سی و چهارمین بار متوالی نیز خواهد بود که قضاوت دربی به داور ایرانی سپرده می‌شود. پیش از این برای سالهای طولانی، فدراسیون فوتبال از داوران خارجی برای قضاوت دربی بهره می‌برد اما از اواخر دهه هشتاد، سوت این بازی به محسن ترکی و سپس سایرین سپرده شد تا پای داور خارجی برای همیشه از فوتبال بُریده شود.

در این بین محسن ترکی و علیرضا فغانی رکورددار قضاوت شهرآورد به شمار می‌روند. آنها هر کدام 7 بازی دربی را سوت زدند تا در صدر جدول دست‌نیافتنی به نظر بیایند. البته یکی از دربی‌های فغانی مربوط به جام حذفی است و به نوعی در لیگ برتر، محسن ترکی به تنهایی در صدر جدول قرار دارد.

نکته جالب اینکه در این سالها 15 داور مختلف شهرآورد را قضاوت کردند و 5 نفر بیش از یک بار این بازی را سوت زدند. حالا پیام حیدری هم که یک بار در جام حذفی سوت شهرآورد را در اختیار داشت، به این جمع اضافه خواهد شد و در کنار موعود بنیادی‌فر، بیژن حیدری، سعید مظفری‌ زاده، علیرضا فغانی و محسن ترکی قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که پیام حیدری جوانترین داور دربی هم محسوب می‌شود. او سه سال پیش در 33 سالگی بازی استقلالپرسپولیس را قضاوت کرد تا بالاتر از فغانی و ترکی این عنوان را در اختیار بگیرد. فغانی در 34 سالگی و ترکی در 36 سالگی برای اولین بار شهرآورد را سوت زدند.

به عبارتی پیام حیدری تا 9 سال دیگر امکان قضاوت در سطح اول فوتبال ایران را خواهد داشت و هیچ بعید نیست که در سالهای پیش رو از رکورد فغانی و ترکی بگذرد و رکورددار قضاوت در دربی شود.

محسن ترکی از 36 سالگی تا 45 سالگی (آخرین سال داوری) 7 بار سوت بازی پرسپولیس – استقلال را در اختیار داشت و شاید اگر رقیب سرسختی به نام علیرضا فغانی را در کنار خود نداشت، می‌توانست تعداد بازیهای بیشتری را هم سوت بزند. حالا پیام با تکرار آمار او می‌تواند ماموریت غیرممکن را انجام دهد و بالاتر از دو چهره مشهور داوری ایران بایستد.

البته نکته مهم در مورد علیرضا فغانی نیز اینکه شاید اگر او به استرالیا مهاجرت نمی‌کرد، می‌توانست تعداد بازیهای بیشتری را قضاوت و حتی آمار خود را دو رقمی کند.

جالب است بدانید از سال 87 تا 97 از 24 دربی برگزار شده، داور 13 دربی علیرضا فغانی و محسن ترکی بودند و به نوعی این بازی قبضه کرده بودند. حالا پیام حیدری باتوجه به وضعیت فنی و سنی، امیدوار است بیش از این‌ها سوت این بازی را در اختیار بگیرد و به سوی خلق یک رکورد تاریخی پیش برود. البته داور چهارم این بازی وحید کاظمی نیز همین رویاها را در سر می‌پروراند تا شاید زوج جدید داوری ایران آنها باشند.

در بین داورانی که تنها یک بار شهرآورد را سوت زدند نام های جالبی دیده می‌شود. ممبینی، کرمانشاهی، اکبریان، زاهدی‌فر، خورشیدی، مرادی، قهرمانی، جهانبازی و حق‌وردی لیست داورانی را تشکیل می‌دهند که با قضاوت شهرآورد نام خود را در این بازی مهم ماندگار کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *