بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

رونمایی از پشت پرده قهرمانی پرسپولیس در نیم فصل اول لیگ برتر

دلایل قهرمانی پرسپولیس در نیم فصل اول لیگ برتر ؛ به قلم فرزاد بیگی

نویسنده : ParsFootball NewsAgency
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۷

پرسپولیس با برتری پنج گله مقابل نساجی مازندران موفق شد عنوان قهرمانی نیم فصل رقابت های لیگ برتر از آن خود کند . فرزاد بیگی نویسنده ورزشی پارس فوتبال در یادداشتی از دلایل این موفقیت شاگردان یحیی گل‌محمدی پرده برداری کرده است .

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

در نیم فصل نخست لیگ برتر ، پیروزی پنج گله پرسپولیس برابر تیم خوش نقشِ نساجی و تحکیم پایه های صدرنشینی، بهترین حسن ختام برای یک نیم فصل عجیب و پر ماجرا بود. نیم فصلی با یک دنیا داستان تلخ و شیرین که بوسیله نخستین جام جهانی پاییزی تاریخ به دو شقه تقسیم شده بود.

در باب « لوکادیا» و بحران های فنی ناشی از فسخ یک طرفه اش بسیار گفته شده است. با این حال واکنش یحیی و شاگردانش به بد عهدی مرد هلندی غیر منتظره و باور نکردنیست. حتی خوشبین ترین هواداران هم تصور نمی کردند که سرخ ها در عصر «پسالوکادیا» و طی چهار بازی موفق به زدن 9 گل شوند. آماری که به احتمال فراوان در صورت ده نفره نشدن پرسپولیس در برابر نسخه فروپاشیده نساجی ، از این هم بهتر می شد. این در حالیست که در یازده بازی قبلی که اکثریت شان در حضور «لوکادیا» انجام شده بود ؛تنها 11 گل به ثمر رسانده بودند.


این اتفاق نشان دهنده یک دگردیسی مبارک، انعطاف تاکتیکی به موقع و تطبیق پذیری باور نکردنی در میان سرخهاست. آنها به وضوح و در حداقل زمان، از وابستگی افراطی به مهاجم هلندی فاصله گرفته و شرایط جدید را پذیرفته اند. نکته امیدوار کننده در این میان، اعتماد یحیی به عناصر جوانتر، مانند عمری و اسد بیگی و نمایش های قابل قبول این دو بازیکن است. بعلاوه تعدد گل زنان و تنوع تدابیر و نقشه های منتهی به گل نشان دهنده گذار پرسپولیس تک وجهی ابتدای فصل به سوی دوران تنوع تاکتیکی و مشاهده بکارگیری بهینه نقشه های جایگزین در میان سرخ هاست.


نکته قابل تأمل اینکه شاگردان یحیی این 9گل را طی 3 بازی و در مصاف با بالانشینان لیگ (استقلال، گل گهر و نساجی) به ثمر رسانده و در مصاف شاگردان جوان و سمج مجتبی حسینی موفق به گلزنی نشده و به تساوی بدون گل رضایت داده اند. آمار مذکور نشان دهنده این واقعیت است که سرخ ها در برابر رقبایی که فوتبالی تهاجمی به نمایش می گذارند، به وضوح موفق تر عمل می کنند. مشکل ادامه دار آنها کماکان در برابر تیم هایی ست که با تجمع حداکثری نفرات در زمین خودی، به دفاع مشغول می شوند. یحیی باید هرچه زودتر برای غلبه بر این دسته از رقبا که مع الاسف بخشی بزرگ و رو به تزاید از تیم های حاضر در لیگ را تشکیل می دهند، تدبیری اندیشیده و راهی برای برون رفت از گرفتاری در بن بست تاکتیکی مقابل آنها پیدا کند.


اگرچه غلبه بر رقبای بالای جدول هم حلاوت بیشتری دارد و هم نشان دهنده شخصیت قهرمانی ست؛ با اینهمه، چه بسا سهل انگاری و توقف در برابر تیم های متوسط الحال یا پایین جدولی، که برای حداقل امتیاز به میدان می آیند، به بهای از دست رفتن جام قهرمانی تمام شود. به عبارت دیگر کسب امتیاز در برابر هیچ رقیبی در جدول ، با ضریب چند برابری محاسبه نخواهد شد و حاصل جمع همه امتیازها، قهرمان را مشخص می کند. همین است که شاگردان امیر قلعه نویی، علیرغم کسب تنها یک امتیاز در مصاف مثلث پرسپولیس، استقلال و سپاهان و تنها به سبب فرصت طلبی و کسب حداکثر امتیاز در برابر سایر رقبا توانسته اند نفس به نفس مدعیان سنتی لیگ حرکت کرده، برای رسیدن به افتخار تلاش کنند.

اختصاصی خبرگزاری پارس فوتبال ؛ فرزاد بیگی

خرید بلیط اتوبوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *