بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

عجیب ترین اتفاق جام جهانی برای تیم ملی فوتبال ایران ؛ کی روش چگونه این بلا را سر یوزهای ایران آورد ؟

پشت پرده معرفی تیم ملی ایران به عنوان مسن ترین تیم جام جهانی فوتبال قطر 2022 ؛ فرزاد بیگی بررسی می کند

نویسنده : ParsFootball NewsAgency
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۵

تیم ملی ایران با سرمربیگری کارلوس کی روش به عنوان مسن ترین تیم جام جهانی 2022 انتخاب شد . این موضوع باعث انتقادات فراوانی نسبت به تصمیمات کادر فنی تیم ملی شد .

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

همین چند وقت پیش بود که «کریم بن زما» در آستانه 35سالگی فاتح توپ طلا شد. «مودریچ» کروات هم در 33سالگی این جایزه را برده بود و «لواندوفسکی» که در 32سالگی به حوالی توپ طلا رسیده بود؛ صرفا به سبب همه گیری کووید از کسب این افتخار بازماند. در واقع سن برندگان توپ طلا بطور متوسط همراه با گذر عمر «کریستین رونالدو» و «لیونل مسی» رو به افزایش گذاشته و از سال 2016 که اعجوبه پرتغالی در 31 سالگی به توپ طلای چهارم رسید تا کنون؛ همه برندگان بزرگترین جایزه انفرادی فوتبال جهان بالای 30 سال داشته اند. این در حالیست که تا قبل از ظهور این نسل شگفت انگیز؛ میانگین سن برندگان این جایزه 27سال بوده است.


حالا و با پایان جام جهانی 2022 به نظر می رسد این افزایش سن محدود به ابر ستاره ها نبوده و پدیده به شکل معنا داری در عالم فوتبال در حال گسترش یافتن است. صدالبته این موضوع لزوما به معنای پیرتر شدن میانگین سنی تیم های شرکت کننده در جام های جهانی نیست؛ زیرا بسیاری از آنها با استفاده همزمان از ستاره های جوان در کنار بازیکنان با تجربه تلاش کرده بودن=ند به میانگین سنی متعادل دست یابند. در واقع افزایش تعداد بازیکنان پا به سن گذاشته بیشتر به این معناست که تداوم و ماندگاری طولانی مدت در اوج و افزایش سن فعالیت حرفه ای، دیگر یک پدیده استثنایی و منحصر بفرد بحساب نمی آید. قطعا برای علت یابی دقیق و قابل استناد این دگردیسی جالب توجه؛ به پژوهش های تخصصی و مطالعات دقیق نیاز است. با این همه می توان ادعا کرد که آمار رو به تزاید بازیکنان پا به سن گذاشته؛ نشان دهنده بسط و گسترش هرچه بیشتر حرفه ای گری؛ تغذیه مناسب، روشهای تمرینی به روز و ریکاوری کاملا علمی و در نهایت به خدمت گرفتن متخصصان و دانش سالاران متعدد و متنوع در حوزه ورزش بوده است.


به عنوان نمونه در جام جهانی 2006 تعداد بازیکنان بالای 34سال به 31 نفر می رسید؛ در حالیکه در جام جهانی فعلی تعداد این بازیکنان به 56 نفر افزایش یافته و تقریبا دو برابر شده است. این در حالیست که تنها چند روز به پایان سال میلادی باقی مانده و بزودی حداقل روی کاغذ یک سال دیگر به سن همه بازیکنان حاضر در جام اضافه خواهد شد. نکته بسیار مهم دیگر در این آمار این است که برخلاف ادوار قبلی، لااقل نیمی از بازیکنان بالای 34 سال جام جهانی اخیر از نخبگان و اعضای ثابت تیم های خود بشمار می روند. بازیکنانی مانند رونالدو(37)، په په(39)، مسی (35)، لواندوفسکی(34)، اشمایکل(36)، مودریچ(37)، هوگو لوریس(35)، ژیرو(36)، نویر(36)، ناواس(35)، وین هنسی(35)، یاسور(39)، تیم ریم(35)، تیاگو سیلوا(38)، فرتونگن(35)، ناگاموتو(36)، یوشیدا(34)، بوسکتس(34)، تادیچ(34)، گودین(36)، سوارز(35)، کاوانی(35) از مشهورترین و تأثیرگذارترین بازیکنان این لیست هستند. تازه «بن زما»ی فرانسوی به عنوان صاحب آخرین توپ طلای جهان هم در آستانه 35سالگی و به سبب مصدومیت جام جهانی را از دست داد.


در واقع در صورتی که فرانسه یا کرواسی و همچنین خود  آرژانتین ( قهرمان جام هانی 22 قطر) قهرمان می شدند ، «لوریس»، «مودریچ» و »مسی»  در شرایطی صاحب جام می شدند که همگی بیش از 35سال داشته و از مهره های بدون جانشین تیم های خود بشمار می روند. نکته مهم دیگر اینکه اگر تنها یک سال به دامنه این جامعه آماری اضافه شود؛ تعداد بازیکنان بالای 33سال به مرز باور نکردنی 90 نفر نزدیک می شود.
نکته قابل تأمل آخر اینکه از تیم ملی فوتبال ایران تنها وحید امیری (34) ساله در این لیست 56نفره قرار می گرفتند ، با این حال تعداد قابل توجهی از بازیکنان ما در محدوده 30 سالگی قرار داشتند و برخلاف بسیاری از تیم ها، از پدیده های جوان و متعادل کننده در لیست تیم ملی خبری نبود و همین نکته بود که شاگردان کی روش را به مسن ترین تیم حاضر در جام تبدیل کرده بود. 

اختصاصی خبرگزاری پارس فوتبال – فرزاد بیگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *