بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

ادعای خسروی: تکنولوژی داوری فیفا جعلی است!

علی خسروی : تصویر شماتیک صحنه آفساید گل اکوادور به قطر جعلی بوده است

نویسنده : خبر گزاری پارس فوتبال دات کام
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۰:۴۱
علی خسروی

علی خسروی عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال معتقد است فیفا در دیدار قطر و اکوادور قصد داشت تکنولوژی جدید خود را به نمایش بگذارد.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

علی خسروی عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال معتقد است فیفا در دیدار قطر و اکوادور قصد داشت تکنولوژی جدید خود را به نمایش بگذارد.

به گزارش پارس فوتبال، تیم ملی قطر روز گذشته در دیدار افتتاحیه جام جهانی 2022 با نتیجه ۲-۰ برابر اکوادور شکست خورد. این نتیجه در شرایطی رقم خورد که گل انر والنسیا در دقیقه ۴ مسابقه با استفاده از کمک داور ویدئویی مردود اعلام شد.

به همین بهانه به سراغ علی خسروی عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال رفتیم و با او درباره تکنولوژی‌ای که در این بازی مورد استفاده قرار گرفت، صحبت کردیم. خسروی در این باره توضیح داد:

فیفا به منظور عدالت محور بودن نتایج مسابقات، از سه سال گذشته بر روی فناوری تشخیص آفساید بر مبنای هوش مصنوعی مطالعات زیادی انجام داد و در نهایت هم این موضوع در جام جهانی ۲۰۲۲ اجرایی شد.

او ادامه داد:

این فناوری بر دو اصل محوریت دارد که یکی استفاده از سنسورهای جدید بر روی توپ این دوره از مسابقات بود که کار این سنسورها انتقال داده‌های مربوط به حرکت توپ و ضربات زده شده است و به اتاق داوران ویدئویی انتقال داده می‌شود. در کنار این فناوری، ۱۲ دوربین اضافه علاوه بر دوربین‌های VAR، به منظور اسکن ۲۹ نقطه از بدن مدافعان و مهاجمان دو تیم، از سر گرفته تا نوک انگشتان، در ورزشگاه مستقر کرده‌اند که سرعت داده‌های این دوربین‌ها ۵۰ متر بر ثانیه و سرعت داده سنسور توپ ۵۰۰ متر بر ثانیه است.

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال درباره گل اکوادور به قطر که با استفاده از این تکنولوژی مردود اعلام شد توضیح داد:

گل اکوادور با استفاده از این فناوری مردود اعلام شد اما در این صحنه تصویر شماتیک، با تصویر اصلی بازی متفاوت است؛ در تصویر اصلی تجمع بازیکنان مشخص است اما در تصویر شماتیک فقط نصف کفش جلوتر است و در واقع این تصویر جعلی است. از نظر من شماتیک آفساید که با استفاده از تراشه توپ و هوش مصنوعی پخش شد، جعلی بود و فیفا در اولین بازی جام جهانی برای استفاده، نمایش و اکران هوش مصنوعی آفساید، همه دنیا را فریب داد. این ویدئو برای یک فیلم آموزشی بود که پخش شد با تصویر اصلی متفاوت‌ بود.

خسروی سپس با اشاره به کمرنگ شدن نقش کمک داوران در این روند بیان کرد:

فکر می‌کنم باید اسم کمک داور را از فوتبال حذف کنیم و به جای آن بنویسیم “هوش مصنوعی”. اگر دقت کرده باشید، در بازی قطر و اکوادور هم کمک داوران در صحنه‌های حساس و مشکوک، تا زمانی که از بیرون به آنها اعلام نمی‌شد، آفساید نمی‌گرفتند. در واقع عملا خلاقیت کمک داوران از بین رفته و آنها از بازی فوتبال خارج شده‌اند و فقط به اعلام اوت و ضربه کرنر و چنین مسائلی کمک می‌کنند. سوال من این است که با این شرایط، بر چه اساسی به کمک داوران نمره داده می‌شود؟ نمره را باید به هوش مصنوعی بدهند. با این روش، فوتبال با تکنولوژی اداره می‌شود.

عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال تصریح کرد:

من اولین مخالف کمک داور ویدئویی در ایران بودم و معتقد بودم با این تکنولوژی فوتبال از هیجان می‌افتد و تبدیل به یک بازی رباتیک می‌شود و الان هم به آن روز می‌رسیم.

خسروی سپس با انتقاد از رفتارهای متناقض فیفا در مورد داوران عنوان کرد:

فیفا می‌گوید که داوران خود را از جوانی به ما معرفی کنید اما خود فیفا، بازی افتتاحیه جام جهانی را به یک داور ۴۶ ساله می‌دهد که قبلا هم در جام جهانی حضور نداشته است. ما به بسیاری از داوران بالای ۳۵ سال اجازه نمی‌دهیم که در لیگ برتر قضاوت کنند اما فیفا محدودیت سنی را کنار می‌گذارد و در طرف مقابل می‌گوید به ما جوان معرفی کنید! البته باید در نظر بگیریم که این داور ۴۶ ساله به خوبی می‌دوید و قضاوت می‌کرد.

علی خسروی

او در پایان گفت:

بسیاری از داوران ما در کشور، به این دلیل که نمی‌توانستند بین‌المللی بشوند، از بین رفتند اما شما داور ۴۶ ساله را برای بازی افتتاحیه انتخاب می‌کنید. مشخص کنید جوانگرایی است یا پیرگرایی؟ زمانی که شما داوری مثل اورساتو را انتخاب می‌کنید، باید در نظر بگیرید که هر کشوری یک اورساتو دارد؛ پس چرا تا این حد تاکید دارید که داور زودتر معرفی شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *