بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

طرح عجیب AFC برای لیگ قهرمانان آسیا ؛ 24 به جای 40

کاهش تیم ها و حذف محدودیت بازیکنان خارجی برای لیگ قهرمانان آسیا

نویسنده : خبر گزاری پارس فوتبال دات کام
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ | ۹:۲۰
کاهش تیم ها و حذف محدودیت بازیکنان خارجی برای لیگ قهرمانان آسیا

کنفدراسیون فوتبال آسیا طرحی برای کاهش تعداد تیم‌های لیگ قهرمانان آسیا از 40 به 24 دارد. همچنین می خواهد سهمیه خارجی ها را نامحدود کند.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

کنفدراسیون فوتبال آسیا طرحی برای کاهش تعداد تیم‌های لیگ قهرمانان آسیا از 40 به 24 دارد.

به گزارش پارس فوتبال، حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان فصل گذشته برای این دو تیم پرطرفدار یک کابوس بود. نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان و بخصوص این دو باشگاه معمولاً با استانداردهای ورود به این تورنمنت فاصله دارند، ولی با اغماض کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌توانستند در مسابقات شرکت کنند. فصل گذشته اما این شرایط تغییر کرد و آنها با یک غافلگیری بزرگ روبه‌رو شدند. همان زمان گفته شد که استقلال و پرسپولیس باید فوراً به‌دنبال رفع این معایب باشند تا از تکرار این اتفاق جلوگیری شود. دیروز خبر رسید که تعلیق کمیته حرفه‌ای فدراسیون فوتبال کمتر شده و باشگاه‌های ایرانی می‌توانند برای کسب مجوز حرفه‌ای و حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان که از 18 سپتامبر سال 2023 شروع می‌شود، تلاش کنند. باشگاه‌های ایرانی در سال‌های گذشته به توسعه زیرساخت‌ها کم‌توجه بوده‌اند تا فاصله آنها با استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا بیشتر شود، با این حال لیگ برتر توانسته چهار سهمیه‌اش (مستقیم و غیرمستقیم) را حفظ کند. اما خبری که از تغییر فرمول این مسابقات منتشر شد، تهدیدی برای آنهاست که ورود به این تورنمنت از این هم سخت‌تر خواهد شد.

کاهش تیم‌ها با هدف جذابیت بیشتر
مارتین لوو، خبرنگار سایت «ایژین گیمز» (Asian Games) پنجشنبه خبر داد که کنفدراسیون فوتبال آسیا طرحی برای کاهش تعداد تیم‌های لیگ قهرمانان آسیا از 40 به 24 دارد، تعداد تیم‌های AFC کاپ به 32 می‌رسد و دیگر از تقسیم‌بندی منطقه‌ای خبری نخواهد بود، در نهایت تورنمنت سومی با شرکت 20 تیم راه‌اندازی می‌شود. در ماه آوریل کنفدراسیون فوتبال آسیا به دستور شیخ سلمان کارگروهی تشکیل داد تا مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی قاره به مسابقاتی جذابتر تبدیل شود تا کیفیت فنی و ارزش تجاری‌اش ارتقا پیدا کند و علاقه برای سرمایه‌گذاری در آن بالاتر برود.

روش سوئیسی به جای گروه‌‌بندی فعلی
این سایت از طرح اولیه جدیدی خبر می‌دهد که برای تغییر فرمت لیگ قهرمانان آسیا پیشنهاد شده و قرار است در کمیته‌های AFC در ماه‌های آینده بررسی و اصلاح شود تا از فصل 2025-2024 جایگزین فرمت فعلی شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا که همیشه مسابقات یوفا را به‌عنوان الگو در نظر دارد، در فرمت جدید به‌دنبال حذف گروه‌های چهار تیمی است و به جای آن تیم‌ها به‌صورت گروهی بازی خواهند کرد. لیگ قهرمانان اروپا قرار است در یک گروه و به‌صورت سوئیسی برگزار شود و ورژن آسیایی هم قرار است با این روش برگزار شود. در این فرمت تعداد بازی‌های تیم‌ها اضافه می‌شود و نتایج بازی‌ها روی یکدیگر اثر می‌گذارد.

حذف محدودیت بازیکنان خارجی
یکی دیگر از پیشنهادات کارگروه حذف محدودیت حضور بازیکنان خارجی است که می‌تواند جذابیت مسابقات را بالاتر ببرد. تیم‌ها برای سال‌ها اجازه داشتند از سه بازیکن خارجی به علاوه یک بازیکن آسیایی در ترکیب اصلی استفاده کنند و قرار است این عدد برای فصل آینده به 1+5 افزایش پیدا کند. کنفدراسیون فوتبال آسیا امیدوار است که با این تغییرات لیگ قهرمانان آسیا با استقبال بین‌المللی بیشتری روبه‌رو شود. البته مختصات فوتبال آسیا با اروپا متفاوت است و مشخص نیست که این شبیه‌سازی چقدر موفقیت‌آمیز باشد. تغییر فرمت لیگ قهرمانان آسیا می‌تواند روی حضور نمایندگان کشورهایی مثل مالزی، هند، هنگ‌کنگ، تاجیکستان و عراق که به تازگی سهمیه گرفته بودند، تأثیر منفی بگذارد. اضافه شدن تورنمنت سوم با این هدف خواهد بود که مجموع تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در مسابقات قاره‌ای کمتر نشود. با آنچه از فوتبال آسیا سراغ داریم، فرمت جدید تا رسیدن به مرحله اجرا مسیر طولانی در پیش دارد و حتی ممکن است مسابقات جدید هرگز متولد نشود، ولی این هشداری برای باشگاه‌های ایرانی است که هرچه زودتر به استانداردهای قاره نزدیک شوند و در صورت حضور در چنین مسابقات نخبه‌گرایانه‌ای توان رقابت با تیم‌های متمول شرق و غرب را داشته باشند.

خرید بلیط اتوبوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *