بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

کفاشیان : مدیریت فدراسیون متزلزل است ؛ باید تا جام جهانی از اسکوچیچ حمایت کرد

صحبت های مفصل علی کفاشیان درباره فدراسیون فوتبال، تیم ملی و دراگان اسکوچیچ

نویسنده : خبر گزاری پارس فوتبال دات کام
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱ | ۱۷:۱۹
علی کفاشیان

علی کفاشیان رییس سابق فدراسیون فوتبال درباره شایعات بازگشت کی‌روش و همچنین ابقای اسکوچیچ صحبت‌های جالبی را مطرح کرد.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

علی کفاشیان رییس سابق فدراسیون فوتبال درباره شایعات بازگشت کی‌روش و همچنین ابقای اسکوچیچ صحبت‌های جالبی را مطرح کرد.

به گزارش پارس فوتبال و به نقل از “ورزش سه”، علی کفاشیان چهره پرسروصدای فوتبال ایران در دهه 1380 و 1390 بود که به عنوان مرد اول ساختمان فدراسیون فوتبال، نقشی پررنگ در فراز و فرودهای تیم ملی ایفا کرد و البته به عنوان رییس فدراسیونی که برای اولین بار کارلوس کی‌روش را به ایران آورد، روزهای جنجالی و پرحاشیه را با سرمربی پرتغالی گذراند.

کفاشیان این روزها اما از فوتبال دور شده و در حالی که رییس سابق فدراسیون، مهدی تاج، وارد کارزار انتخاباتی شد، او قصدی برای این کار از خود نشان نداد تا مشخص شود همچنان علاقه‌ای به بازگشت به خیابان سئول ندارد.

او در گفتگوی امروز خود با خبرنگار ما درباره وضعیت فدراسیون فوتبال و همچنین تیم ملی ایران اظهارنظر کرده است.

* ارزیابی کلی شما از وضعیت فعلی فدراسیون فوتبال و رویکردش نسبت به تیم ملی چیست؟

فدراسیون ما در وقعیتی است که رییس ندارد و هیئت رئیسه هم به خاطر کمبود اعضا، رسمیت ندارد که تشکیل جلسه بدهد برای تصمیم‌گیری. در چنین موقعیتی تصمیمی هم نمی‌تواند بگیرد چون همه موقت هستند و وقتی چنین چیزی وجود دارد، نه تنها در قبال تیم ملی بلکه در قبال سایر مسائل هم نمی‌توانند رویکرد مشخصی داشته باشند. باید منتظر باشیم انتخابات هرچه زودتر برگزار شود تا از این بلاتکلیفی رها شویم.

* منظورتان از اینکه “نمی‌توانند تصمیم بگیرند” را توضیح بدهید.

منظورم این است که به هر حال اقتدار کافی را ندارند که بتوانند تصمیمی بگیرند.

* یعنی شما معتقدید که یک فدراسیون مقتدر اگر بود، باید اسکوچیچ را برکنار می‌کرد؟

نه چنین نظری ندارم.

* پس سوالم را طور دیگری می‌پرسم؛ آیا این برخورد با اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی درست بود؟

ببینید وقتی در فدراسیون روی یک پاشنه سوار نیست و مدیریتش در تزلزل است، هر قستی به خودش اجازه می‌دهد تصمیمی بگیرد و تصیمی را علنی کند. اگر منظورتان از برخورد، کمیته فنی است باید بگویم این کمیته اصلا نظرش مشورتی است و نباید بعد از جلسه بیایند آن را علنی کنند. آنها باید یک جلسه کوچک بگذارند و نظر مشورتی را به هیئت رئیسه اعلام کنند و بعد این هیئت رئیسه است که تصمیم می‌گیرد. این برخورد با آقای اسکوچیچ واقعا دور از شان فدراسیون فوتبال ایران بود.

* به نظرتان حفظ آقای اسکوچیچ تصمیم درستی بود؟ به خصوص اینکه کمیته فنی به قول خودشان صلاحیت ایشان را احراز نکرد و بعد گزینه داخلی مطرح شد و در آخر فدراسیون ایشان را ابقا کرد.

ما در مقطعی نیستیم که بخواهیم سرمربی عوض کنیم و ما باید تا جا جهانی از او حمایت کنیم و اگر نقطه ضعفی وجود دارد، آنها را برطرف کنیم و تدارکات خوب بگذاریم. این کارهایی است که فدراسیون فوتبال باید انجام دهد و طبیعتا حفظ آقای اسکوچیچ هم تصمیم درستی بود که گرفته شد. حالا باید قدم‌های بعدی را برداریم.

* شما گفتید فدراسیون فوتبال متزلزل است و اقتدار ندارد چون رئیس موقت است و هیئت رئیسه هم از نظر تعداد اعضا کمبود دارد. اما یک بحث این است که با تمام این حرف‌ها، به هر حال شخصیت فرد سرپرست هم خیلی اهمیت دارد و شاید شخص دیگری حتی باوجود سرپرستی، می‌توانست اقتدار بیشتری داشته باشد.

من نمی‌خواهم اشخاص را متهم کنم. به هر حال میرشاد ماجدی هم تازه آمده و در حال تلاش است و واقعا هم تلاش می‌کند. اما مشکلات زیادی است و باید یک مقدار هم با او کنار آمد. او فورا نمی‌تواند تصمیم بگیرد. قبول دارم مسائلی مثل کاریزما یا اقتدار و… شخصی هستند اما باید همه جانبه نگاه کرد.

* چیزی که گفتید خیلی مصلحت جویانه بود. من حرفم این است که مگر فدراسیون فوتبال و هیئت رئیسه از قرارداد اسکوچیچ و مشکلات مالی خودش اطلاع نداشت؟ پس چرا از همان اول بی سروصدا ایشان را حفظ نکرد و مسیری را پیمود که کمیته فنی آنطور شخصیت سرمربی را زیر سوال برد و بعد هم که مذاکره با گزینه ایرانی. این مسیر به نظرتان غلط نبود؟

چرا کاملا غلط بود. این مسیر قطعا اشتباه بود و قبل از جلسه هم از من پرسیدند من گفتم باید از کادرفنی حمایت شود. چون بالاخره شما از داخل مجموعه خودتان مطلع هستید و می‌دانید هم چه نظراتی وجود دارند، هم قرارداد سرمربی چطور است و هم وضعیت مالی چگونه است. بنابراین از همان اول می‌شد با یک حمایت محکم، وضعیت را طور دیگری پیش برد.

* با این شرایط به نظرتان اسکوچیچ اقتدار کافی برای هدایت تیم ملی را خواهد داشت؟

بچه‌های ما بازیکنان خوبی هستند و غیرت لازم را دارند و همچنین فرمانبردار خوبی هستند از سرمربی تیم ملی. بنابراین به نظرم ما در این بخش مشکل چندانی نخواهیم داشت. آقای اسکوچیچ هم انصافا بدون باخت تیم را بردند جام جهانی و از نظر فنی مشکلی من در ایشان ندیدم و مدیریت خوبی هم داشتند. چند ماه دست نخورده هم باقی مانده که فدراسیون باید تدارک لازم را ببیند تا همه در داخل تیم روی فوتبال متمرکز باشند.

* آقای اسکوچیچ تا جام ملتهای 2023 قرارداد دارد. اگر شما بودید او را تا پایان قراردادش حفظ می‌کردید؟

نمی‌شود تا جام ملت‌ها گفت. باید عملکرد ایران در جام جهانی را ببینیم و همچنین شرایط مالی فدراسیون در آن مقطع.

* پس طور دیگری بپرسم؛ ایران تحت هدایت اسکوچیچ باید در جام جهانی چه کند که مورد قبول شما باشد؟

اول اینکه او به هر حال شایستگی‌اش را در مرحله مقدماتی نشان داد و باید از او قدردانی کنیم. ما در جام‌های جهانی گذشته هم هرگز نتوانستیم از گروه بالا برویم که حالا بخواهیم این انتظار را داشته باشیم اما مسئله نمایش شایسته است که در دوره‌های قبلی وجود داشت و دیدید که باوجود حذف، مردم هم خواستار حفظ کادرفنی بودند. یعنی برای من نتیجه آنقدر که فکر می‌کنید مهم نیست و بیشتر نمایش اهمیت دارد.

* یک نگرانی اهالی فوتبال این است که پس از انتخابات شهریور فدراسیون فوتبال، اگر نفرات جدیدی آمدند، دوباره بحث تغییر سرمربی در آستانه جام جهانی مطرح شود.

ممکن است. قطعا اگر رییس هم که بیاید باید اوضاع و احوال را بررسی کند و سپس تصمیم بگیرد. به نظر من اول باید ببینند اوضاع مالی چطور است و کلا همه چیز را در داخل بررسی کنند و سپس علنی کنند. البته نظر من این است که آقای اسکوچیچ تا جام جهانی باید حفظ شوند.

* یک عده می‌گویند باید سرمربی داخلی بیاید چون بازیکنان را می‌شناسد و برخی دیگر هم می‌گویند سرمربی خارجی بزرگ باید بیاید. شما با هر دو تیپ کار کرده‌اید؛ نظرتان چیست؟

 اگر ما مربی خوب داشته باشیم مثل آقای کی‌روش، خیلی عالی است. اما مسئله این است که باید نگاه کنیم ببینیم چقدر تا جام جهانی فاصله داریم؟ هرکسی بیاید در این مقطع نمی‌تواند کار زیادی انجام بدهد و از طرف دیگر مسائل مالی فدراسیون فوتبال هم وجود دارند که باید جزو ملاحظات باشند.

* این روزها اسم آقای کی‌روش زیاد مطرح می‌شود و شما هم که گفتید او مربی خوبی است. در مجموع دوره کاری ایشان را چطور بررسی می‌کنید؟

ما زمان آقای کی‌روش مشکلات مالی داشتیم اما توانستیم او را بیاوریم و با صعود به جام جهانی توسط او، این هزینه مالی هم توجیه شد. به نظر من ایران باید یک سرمربی خوب و توانمند باتجربه بین المللی و حضور در جام جهانی داشته باشد.

* نقدی که به آقای اسکوچیچ مطرح است این است که ایشان برعکس آقای کی‌روش با فدراسیون و وزارت ورزش نمی‌جنگد که حق فوتبال را بگیرد. آیا یک سرمربی باید چنین ویژگی داشته باشد؟

با احترام من این را اصلا قبول ندارم. سرمربی وظایفی دارد که کاملا فنی است از جمله انتخاب بازیکن و پذیرفتن مسئولیت فنی تیم ملی. قطعا تدارک دیدن و پول گرفتن و صحبت با وزارت ورزش و بازی تدارکاتی برعهده مدیریت فدراسیون است.

* اما در دوره آقای کی‌روش اینطور نبود. قبول دارید؟

 آقای کی‌روش چون عملکردش خوب بود و محبوبیت داشت، این مسائل هم برایش پیش می‌آمد. اما نظر من همانی است که گفتم. منظورم این است که امکان دارد واقعیت با چیزی که می‌خواهیم در یک جهت نباشد.

* برگردیم به وضعیت الان. آیا شما نقدی به کمیته فنی دارید؟

کمیته فنی زیر نظر فدراسیون فوتبال است و وقتی فدراسیون صاحب ندارد، هرکسی نظری که دارد را به عنوان یک تصمیم می‌گوید. کمیته فنی نهاد مشورتی داخل فدراسیون است و تصمیم‌گیر نیست که بیاید و بگوید سرمربی را برکنار کرده یا صلاحیت نداده.

* شما نفرات فعلی کمیته فنی را قبول دارید؟

من اسم آنها را نمی‌دانم.

* می‌خواهید اسم ببرم و نظر بدهید؟

 نه (باخنده). به نظر من مسئول آموزش فدراسیون و کمیته جوانان باشند و کسانی که درگیر کار اجرایی هستند. همچنین از اعضای هیئت رئیسه و مدیر تیم ملی. علاوه بر آن کارشناسانی هستند که باید سابقه بازی ملی و حضور در سطح اول را داشته باشند و مهمتر از همه مطلع باشند.

* سوال آخر اینکه آقای تاج دوست قدیمی شما هم وارد کارزار انتخابات شد. چه نظری درباره او دارید؟

آقای تاج باتجربه است و کارش را بلد است و وقتی آمده در انتخابات شرکت کرده، حتما پتانسیلی را برای خودش دیده. برای او آرزوی موفقیت دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *