بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

وکیل حقوقی ورزشی پایه یک دادگستری در تهران – گروه وکلای یعقوبی

حقوق ورزشی و قوانین حاکم بر ورزشکاران

نویسنده : ParsFootball Multimedia News
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۶
وکیل حقوقی ورزشی پایه یک دادگستری در تهران - گروه وکلای یعقوبی

حقوق ورزشی به مجموعه قواعد و قوانین حاکم بر ورزش که توسط مباشرین یا مسبیین آن صورت میگیرد می پردازد. احتمال بروز حوادث و سوانح در جریان رویدادهای ورزشی امری اجتناب ناپذیر است.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

حقوق ورزشی و قوانین حاکم بر ورزشکاران

حقوق ورزشی به مجموعه قواعد و قوانین حاکم بر ورزش که توسط مباشرین یا مسبیین آن صورت میگیرد می پردازد. احتمال بروز حوادث و سوانح در جریان رویدادهای ورزشی امری اجتناب ناپذیر است. برخی از این حوادث باعث آسیب جدی ورزشکاران یا نقص عضو و حتی در برخی موارد فوت آنان میشود که ورزشکاران میتوانن با اختیار وکیل پایه یک دادگستری از این حقوق خود به خوبی دفاع کنند.

وکیل حقوقی ورزشی پایه یک دادگستری در تهران - گروه وکلای یعقوبی

هر حادثه ای علتی دارد و علت مزبور میتواند مبنای ایجاد تقصیر باشد. در حقوق ایران، آن چه مسلم است كه در خصوص فعالیت های ورزشی و تخلفات و جرایم ارتكاب یافته در این عرصه، به شدت با خلاء قانونی مواجه هستیم.

مشاور حقوقی خانواده
وکیل حضانت فرزند

در قانون مسئولیت مدنی و نیز قانون مجازات اسلامی بجز یك بند از ماده 59 قانون مجازات اسلامی هیچ نص خاصی در مورد مسئولیت های قانونی ورزشكاران وجود ندارد.

با توجه به رشد سریع و سرمایه گذاری کلان در تیم های ورزشی و بروز مشکلات و معظلات جدید در این عرصه علی الخصوص آمار صدمات و آسیب های ناشی از حوادث ورزشی بسیار چالش یر انگیز شده است از این رو در این مقاله به بررسی مختصر در این خصوص می پردازیم.

وکیل حقوقی ورزشی پایه یک دادگستری در تهران - گروه وکلای یعقوبی

مسئولیت مدنی در عرصه ورزش

به صورت کلی هر رفتاری که شخص مرتكب و به موجب آن زیان یا صدمه ای به دیگران وارد نماید به موجب قانون مسئول جبران خسارت می باشد بطور كلی ، در هرمورد كه شخص ناگزیر از جبران خسارت به دیگری باشد، گفته می شود كه در برابر وی مسئولیت مدنی دارد. در بحث مسئولیت مدنی عنصر عمد و سوءنیت وجود ندارد ومسئولیت مدنی ناشی ازمبالاتی است.

طراحی سایت فروشگاهی

به طور كلی، هرادعایی می تواند در مورد ورود خسارت به شخص دار طی یک فعالیت ورزشی در قالب مسئولیت مدنی مطرح شود، مشروط به این كه زیان دیده بتواند ورود این زیان و رابطه سبب میان فعل یا ترک فعل زیان رساننده را اثبات نماید.

در مسئولیت مدنی در عرصه ورزش وجود خطا یا تقصیر، به عنوان مهمترین ركن ایجاد مسئولیت مدنی تلقی می گرد ورزشكاری كه در عرصه فعالیت های ورزشی در اجرای وظیفه مراقبتی متعارف خویش مرتكب سهل انگاری و بی احتیاطی شده و به واسطه خطای انجام شده توسط او آسیبی به دیگران برسد، بدون شک ضامن است و مسئول شناخته می شود.

text

در عرصه فعالیت های ورزشی، هر جا كه سخن از خطای ورزشی می شود به عملی که مخالف و ضد مقررات باشد وممنوع بوده ومطابق قواعد آن رشته ورزشی مجاز نباشد گفته می شود. دامنه مسئولیت مدنی ورزشكاران در عرصه ورزش، بسیار شایع تر و عام تر از دامنه مسئولیت كیفری می باشد.

ورزشكاری كه عملی را انجام دهد که به واسطه این اقدام، خسارت و زیانی به دیگری برساند كه بتوان رابطه بین عمل او و زیان حاصله را ثابت نمود (رابطه سببیت) دارای مسولیت مدنی مسئول و ورزشكارخاطی مطابق ماده 1 قانون مسئولیت مدنی مسئول است.

‌ماده 1 – هر کس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه بی‌احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگر‌که به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده لطمه‌ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود‌می‌باشد.

‌ماده 2 – در موردی که عمل وارد کننده زیان موجب خسارت مادی یا معنوی زیان ‌دیده شده باشد دادگاه پس از رسیدگی و ثبوت امر او را به جبران‌ خسارات مزبور محکوم می‌نماید و چنان چه عمل واردکننده زیان فقط موجب یکی از خسارات مزبور باشد دادگاه او را به جبران همان نوع خساراتی که ‌وارد نموده محکوم خواهد نمود.

مسئولیت کیفری در عرصه ورزش

چنانچه رفتار شخصی، به موجب قانون، عنوان جرم را داشته باشد و مجازاتی برای آن تعیین شده باشد، می گوییم وی مسئولیت كیفری دارد. در بحث مسئولیت کیفری وجود عنصر سوءنیت و عمد ضرورت دارد.

بانک موبایل مشاغل
خرید آنتی اسکالانت

به عنوان مثال داور فوتبال در هنگام آسیب دیدگی شدید بازیكن در داخل زمین مسابقه، وظیفه دارد كه بازی رامتوقف نماید تا پزشک تیم به وضعیت شخص آسیب دیده رسیدگی نماید. چنانچه وی ازاجرای این وظیفه سرباز زند یا این كه پزشكی همراه تیم نباشد یا پزشک از مداوای شخص آسیب دیده خودداری نماید، برحسب مورد، داور یا مدیر و سرپرست باشگاه و یا پزشک ممكن است تحت عنوان مسئولیت قانونی خود، مورد مواخذه قرارمی گیرد.

حال، چنانچه مشخص شود كه عمد یا سوءنیتی از جانب هر كدام از آنها در كار بوده، به طور طبیعی میتوان مسئولیت كیفری را به آنها نسبت داد.

یک ورزشكار می تواند در برخی شرایط تحت عناوین مقررات و قواعد داخلی و آیین نامه های فدراسیون رشته ورزشی خاص خود، مورد «تنبیه» قرار گیرد و یا اینكه به موجب قوانین عام و رسمی كشور ، جدای از هر آنچه كه در آیین نامه های داخلی برای وی در نظر گرفته شده است ، مشمول «مجازات های» قانونی قرار گیرد. اقدامات غیر ورزشی كه درحین فعالیت ورزشی انجام می گیرد. مانند فحاشی یا كتک كاری ورزشكاران، قابل طرح در حقوق ورزشی نیست و مرتكب تحت عنوان جرم عادی قابل مجازات است.

در عرصه ورزش، وجود خسارت و آسیب جسمانی امر طبیعی است، ایراد ضرب و جرح ، به عنوان طبیعی ترین و معمولی ترین دعاوی موجود در عرصه ورزش است. در خصوص جرایم ورزشی و اصل بر غیر عمد بودن آنهاست كه عوامل زیادی از جمله مصلحت های اجتماعی، رضایت فرد شركت كننده درعرصه های ورزشی و عرف و عادات و اقتضای ذات ورزش ، ازجمله دلایل آن است.

مسئولیت قانونی مدیران ورزشی

مدیران ورزشی كسانی هستند كه بر فعالیت های ورزشی نظارت ندارند. مسئولیت های قانونی مدیران در قبال ورزشكاران ، اغلب مبنای مدنی و قراردادی پیدا می كند. مدیران ممكن است در قبال ورزشكارانی كه در باشگاه وی عضویت دارند ، مسئولیت مدنی داشته باشند، همچنین ممكن است در مقابل ورزشكارانی كه با تیم وی مسابقه دارند یا در ورزشگاه او مسابقه ای رابرگزار می كنند، مسئولیت داشته باشند.

همچنین مدیران در قبال تماشاگران ممكن است از این جهت مسئول قرار بگیرند كه زمانی كه امكانات یا خود مكان ورزشی موجب ایجاد خسارت به تماشاگران شود، در هر دو شكل مسئولیت، یعنی مدنی و كیفری، مجازات شوند.

مسئولیت های قانونی مربیان ورزشی

وظیفه مربیان ورزشی این است که كه آنان موظفند با توجه به روشهای ایمنی و یا راههایی كه صدمات را به حداقل می رساند ، به ورزشكاران خود آموزش دهند و نیزبرای آنها تجهیزات حفاظتی ایمن و مناسبی تهیه كنند.

مربیان باید با اعمال مراقبت متعارف از ایجاد خطرهای قابل پیش بینی برای ورزشكاران جلوگیری كنند و البته معیار عرف در هر ورزش فرق دارد و میزان آن در فعالیت های ورزشی خشن افزایش خواهد یافت. در مجموع مربیان وظیفه دارند برای ایمنی بازیكنان خود مراقبت متعارف رابه عمل آورند. در غیر اینصورت مربیان را می توان به دلیل نقض بعض وظایف خاص مسئول دانست.

به عنوان مثال اگر كسی فرزند صغیر خود را برای فراگرفتن شنا به دیگری بسپارد و فرزند غرق شود. معلم مسئوول است ، زیرا فرزند را به او سپرده است تا در نگاهداریش احتیاط كند و غرق او دلیل براین است كه در حفاظت تقصیر كرده است. ولی درموردی كه فرزند كبیر است ، در صورتی مربی مسؤول است كه تقصیر كرده باشد.

گروه وکلای یعقوبی با دارا بودن وکلای با تجربه در خصوص پرونده های الزام به تنظیم سند رسمی ملک ، دستور فروش ملک مشاع ، نفقه زن، نفقه فرزند ، اخذ گواهی انحصار وراثت ، طلاق از طرف زن ، طلاق از طرف مرد ، حضانت فرزند ، جرایم کلاهبرداری، رابطه نامشروع ، جعل و استفاده از سند مجعول ، جرم توهین ، جرم تهدید ، جرم سرقت و وکیل طلاق توافقی تهران آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.

دسته بندی ها : اخبار داغ , رپرتاژ آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *