بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

ادعای عجیب کارشناس حقوقی فوتبال ایران : می توانیم 10 میلیون دلار از کانادا خسارت بگیریم

هوشنگ نصیرزاده : می‌توانیم 10 میلیون دلار از کانادا غرامت بگیریم

نویسنده : خبر گزاری پارس فوتبال دات کام
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۳
هوشنگ نصیرزاده

هوشنگ نصیرزاده کارشناس حقوقی فوتبال کشورمان به لغو دیدار دوستانه ایران و کانادا در تورنتو واکنش نشان داد و ادعای جالبی را مطرح کرد.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

هوشنگ نصیرزاده کارشناس حقوقی حوزه فوتبال گفت: با توجه به اینکه کانادا به ما خسارت معنوی زده، می‌توانیم 10 میلیون دلار هم از این کشور غرامت بگیریم.

به گزارش پارس فوتبال، هوشنگ نصیرزاده درباره اینکه آیا فدراسیون فوتبال پس از لغو بازی با کانادا می‌تواند از فدراسیون فوتبال این کشور غرامت بگیرد، اظهار داشت:

انتخاب کانادا به دلیل نزدیک بودن فوتبال این کشور به کانادا بوده است. فدراسیون فوتبال و کادر فنی قصد داشتند که شبیه‌سازی کنند و پس از آن هم یک دیدار دوستانه با اکوادور انجام بدهند. جسته و گریخته مطلع هستم که در قرارداد فی مابین دو فدراسیون بند فسخ و غرامت ناشی از فسخ وجود دارد. اگر یکی از طرفین این قرارداد را‌‌‌‌‌‌‌‌ فسخ کند، باید برای این اقدام غرامت بپردازد.

وی افزود:

یکی از امتیازهای این قرارداد این است که برای فسخ عدد پیش‌بینی نشده است. معلوم نیست این فسخ در چه مرحله‌ای اتفاق می‌افتد و فدراسیون فوتبال ما این قرارداد را‌‌‌‌‌‌‌‌ فسخ نکرده و این فسخ از طرف کانادایی‌ها انجام شده، این موضوع تا حدودی ممکن است به سود ما باشد. به همین دلیل فدراسیون فوتبال ایران تابع از متغیری بوده که کانادا انجام داده است. در نامه ارسالی فدراسیون کانادا آمده به دلیل جغرافیای سیاسی قرارداد را‌‌‌‌‌‌‌‌ فسخ کردم و این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌ به بازیکنانشان ربط دادند که البته آنها گفته‌اند دوست داشتیم با ایران بازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد:

یکی از خوبی‌های قرارداد مبلغ نبودن در آن است. تصور می‌کنم خسارت مادی لحاظ می‌شود، خسارت مادی یعنی هزینه ویزا، بلیت هواپیما و 400 هزار دلاری که قرار بود فدراسیون فوتبال برای بازی به ما بدهد. روی این موضوع زوم می‌کنند در حالی که در حقوق بین‌الملل بخش خسارت معنوی خیلی مهم‌تر است، زیرا ایران یک فیفادی را‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست می‌دهد، ‌بازی دوم که با اکوادور قرار بود برگزار شود را‌‌‌‌‌‌‌‌ از دست داد. آثار تبعات سوء مدیریتی که نزد افکار عمومی مطرح شده است، هم جزو موارد حقوقی است و در حقوق بین‌الملل از لحاظ دلاری قابل مطالبه است. این پرونده در دادگاه CAS مطرح می‌شود و عزیزانی که می‌گویند به فیفا شکایت می‌کنیم حرفشان اشتباه است. زیرا در بخش حل اختلاف در قرارداد نوشته‌اند باید قرارداد در دادگاه حکمیت در لوزان مطرح شود. در آن دادگاه ایران می‌تواند مبالغ بالا را‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح کند زیرا خسارات معنوی برچسب قیمت ندارد.

نصیرزاده در مورد ادعای معاون وزیر ورزش مبنی بر اینکه فدراسیون فوتبال حتی می‌تواند تا 10 میلیون دلار از فدراسیون فوتبال کانادا غرامت بگیرد، گفت:

مبلغی که معاون وزیر ورزش گفته به حقیقت نزدیک‌تر است زیرا خسارت معنوی برچسب ندارد و حتی می‌توانیم مبلغی بیش از این را‌‌‌‌‌‌‌‌ بگوییم. می‌توان گفت آثار و تبعات این فسخ قرارداد به فدراسیون فوتبال، تیم ملی و مردم منتقل شده است، می‌توان تقاضای غرامت معنوی کرد. برای این موضوع نمونه‌های متعدد زیادی وجود دارد که در دادگاه داوری ورزش و دادگاه لاهه مطرح شده است. احتمال اینکه این ادعا را از ما بپذیرند خیلی زیاد است. فدراسیون فوتبال می‌تواند مبالغ بالا برای جبران خسارت مطرح کند.

وی اضافه کرد:

این قرارداد بخش محرمانگی دارد. نمی‌توانیم پس از فسخ قرارداد آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ منتشر کنیم زیرا قرارداد محرمانه است و تا روز پایانی بررسی قرارداد در دیوان داوری ورزش محرمانه بماند. اکنون دعوا شروع شده و باید اصل محرمانگی را‌‌‌‌‌‌‌‌ حفظ کرد. مصاحبه‌ای هم که از کانادایی‌ها می‌آید می‌گویند قرارداد محرمانه است و درباره آن هیچ صحبتی نمی‌کنیم. حتی اگر دوستان به قرارداد دسترسی دارند آن را‌‌‌‌‌‌‌‌ منتشر نکنند تا فدراسیون فوتبال بتواند پیگیری حقوقی را‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهد.

هوشنگ نصیرزاده در خصوص اینکه آیا فدراسیون فوتبال تا این اندازه قدرت دارد که بتواند مبالغ مطرح شده را بگیرد، زیرا در هیچ یک از پرونده‌های قبلی برنده نبوده‌ایم،‌ توضیح داد:

از پرونده‌هایی که مثال می‌زنید در مورد باشگاه‌ها است و شکایاتی که علیه باشگاه ایرانی در فیفا و دیوان داوری ورزش مطرح و منجر به نتیجه شده است، به دلیل طلبکار بودن مربی یا بازیکن بوده، نباید تصور کنید که خیلی از پرونده‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ باخته‌ایم. به بازیکن و مربی پول نداده‌ایم و او شکایت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ در دادگاه مطرح کرده است. بازیکن یا مربی از طریق شکایت خواسته‌اند پولشان را‌‌‌‌‌‌‌‌ بگیرند این به معنای باختن پرونده نیست.

هوشنگ نصیرزاده در خصوص اینکه آنتونی استوکس پس از دریافت مطالباتش باشگاه‌های ایرانی را‌‌‌‌‌‌‌‌ در فیفا محکوم کرد، توضیح داد:

این گونه نیست. در مورد قرارداد استوکس اشتباهاتی مثل نفرستادن بلیت هواپیمایش انجام دادیم، خیلی از مسائل دیگر در این پرونده وجود داشت که جای پرداختن به آنها اینجا نیست.

وی در خصوص اینکه آیا امروز برای بررسی ابعاد حقوقی قرارداد بازی ایران و کانادا در فدراسیون فوتبال حاضر شده بود، گفت:

خیر، یکی از دوستان من از قطر به ایران آمده بود و قرار بود او را‌‌‌‌‌‌‌‌ به فدراسیون فوتبال معرفی کنم. او گفته کمپ بزرگی در دوحه دارم که می‌توانم این کمپ را در اختیار تعداد زیادی از طرفداران ایرانی در جام جهانی قرار بدهم. من هم او را‌‌‌‌‌‌‌‌ به صادق درودگر معرفی کردم، صحبتی هم با حراست فدراسیون فوتبال داشتم.

کارشناس حقوقی فوتبال در مورد اینکه آیا پس از طرح غرامت از کانادا می‌توانیم با توجه به تحریم‌ها پس از شکایت از کانادا و صدور رأی به سود فدراسیون فوتبال می‌توانیم پول خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ از کانادایی‌ها بگیریم، توضیح داد:

با توجه به اینکه سرنوشت مذاکراتی که در حوزه سیاسی انجام می‌دهیم نامشخص است، اما می‌خواهیم در دیوان داوری ورزش احقاق حق کنیم و پول خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان غرامت از کانادا بگیریم. امکان دارد فعلا نتوانیم پولی دریافت کنیم، زیرا در عرف بین‌المللی پول را‌‌‌‌‌‌‌‌ به حساب جایی می‌ریزند که به اسم طرف وجود دارد.

وی در خصوص اظهارات روز گذشته صفی‌اله فغانپور مبنی بر اینکه اگر به من می‌گفتند می‌توانستم کمک کنم تا چنین داستان‌هایی شکل نگیرد، گفت:

در جریان صحبت‌های فغانپور نیستم.

در مورد اینکه می‌توان از طریق ارز دیجیتال می‌توان از کانادا پول گرفت، گفت:

ارز دیجیتال در فیفا به رسمیت شناخته نشده و تاکنون سابقه نداشته که این نهاد و AFC از این طریق پولی را‌‌‌‌‌‌‌‌ پرداخت کنند.

خرید بلیط اتوبوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *