بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

اثرات کار با تردمیل در شب

نویسنده : ParsFootball Multimedia News
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۹
اثرات کار با تردمیل در شب

این تصور به وجود می‌آید که شب موقع مناسبی برای فعالیت‌های نرمشی و ورزشی نخواهد بود. آیا چنین برداشتی صحیح است؟ اگر بخواهیم دویدن یا پیاده‌روی با تردمیل را جزو‌ برنامه‌هایمان بگذاریم چطور. باز هم روز بودن و شب بودن فعالیت، اهمیت دارد؟

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

تصور ما از ورزش کردن، اغلب اوقات ورزش کردن در روز است؛ علی‌الخصوص ابتدای صبح. اغلب برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی نیز بر ورزش کردن صبحگاهی تاکید می‌کنند. به این ترتیب این تصور به وجود می‌آید که شب موقع مناسبی برای فعالیت‌های نرمشی و ورزشی نخواهد بود. آیا چنین برداشتی صحیح است؟ اگر بخواهیم دویدن یا پیاده‌روی با تردمیل را جزو‌ برنامه‌هایمان بگذاریم چطور. باز هم روز بودن و شب بودن فعالیت، اهمیت دارد؟

نقش عادت‌ها‌ی زیستی

اثرات کار با تردمیل در شب

اگر برای یافتن پاسخ جست‌وجو کنیم، تمامی پاسخ‌ها را به سمت و سویی می‌بینیم که وضعیت بدنی شما را ملاک قرار داده‌اند. تغذیه، مزاج، روحیه، فیزیک و عادت‌های شما از جمله متغیرهایی هستند که پاسخ دادن به سوال را شخصی می‌کند. با این حال یک سری از تحقیقات و مطالعات به تفاوت‌های ورزش کردن در طول روز و شب اذعان دارند.

ورزش کردن در روز، خاصه صبح‌هنگام، نیازمند انرژی، زمان و فارغ‌دلی مضاعفی است که از هر کسی ساخته نیست. عموما شاید آنها که کارگر یا کارمند نیستند و شغل‌شان اجازۀ ورزش صبحگاهی را می‌دهد، از دستۀ چنین ورزشکارانی هستند. تفاوتی هم نمی‌کند این ورزش صبحگاهی در فضای آزاد باشد یا بر روی تردمیل در باشگاه یا خانه.

از سوی دیگر، ورزش صبح‌گاهی یا در طول روز، شادابی و تندرستی را نصیب افراد می‌کند و از مهم‌ترین علت‌های تناسب اندام و سلامت است. اثرات چنین فعالیتی طی دهه‌های گذشته و مطالعات دقیقی که به واسطه پیشرفت‌های علم در زمینه بیولوژیک و فیزیولوژیک پدید آمده، بر کسی پوشیده نیست. اما مساله آنجاست که تعداد کسانی که صبح‌ها ورزش می‌کنند، به ده‌ها دلیل، در سرتاسر جهان چندان زیاد نیست.

تحقیقات متناقض!

مطالعه‌ای در فنلاند در سال 2016 نشان داده است که انجام ورزش‌های استقامتی و قدرتی هنگام شب برای عضله‌سازی مفیدتر است. این امر به تغذیه در طول روز و مصرف یا سوزاندن آن در انتهای شب برمی‌گردد. به همین سبب است که اغلب باشگاه‌های بدنسازی تا دیرهنگام باز است و بسیاری زمان تمرین‌های سخت و فشرده خود را به آخرین ساعات شب موکول می‌کنند. نکته‌ دیگر اینکه به باشگاه‌رو‌ها توصیه می‌شود با شکم خالی به باشگاه نروند. این مساله رابطه مستقیمی دارد با مقدار کالری و انرژی موجود در بدن و سوزاندن آن.

اثرات کار با تردمیل در شب

با این حال این همه گفته‌ها و دانسته‌ها نیست. برخی دیگر از تحقیقات ورزش سنگین و پرفشار در شب را توصیه نمی‌کنند. به باور این دسته از تحقیقات، عصر یا غروب‌هنگام بهترین زمان انجام فعالیت‌های سنگین و عضله‌ساز است. چراکه بنا به برخی باورها، تمرین‌های سخت در انتهای شب امکان مختل کردن خواب را افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر پژوهش‌هایی نظیر یکی از تحقیقات دانشگاه نورث وسترن شیکاگو، نشان می‌دهد که تقویت یا تضعیف عضلات، رابطه مستقیمی با ساعت بیولوژیکی بدن دارد. به همین خاطر زمانی که هوا تاریک می‌شود، ماهیچه‌ها منعطف‌تر می‌شوند. طبق این تحقیق، علت این امر مقدار اکسیژنی است که شب‌ها به سلول‌ها می‌رسد و باعث خون‌رسانی بیشتر به ماهیچه‌ها می‌شود و در نهایت موجبات تقویت آنها را فراهم می‌کند.

مساله جایی جالت‌تر می‌شود که بدانیم هدف این تحقیق، صرفا تقویت عضله‌ها نبوده است. شب‌هنگام فرصتی مطلوب برای از بین بردن قند اضافی در بدن نیز هست. چنین فرایندی باید توجه بیماران دیابتی را جلب کند و آنها را به دست‌وپا کردن فرصتی برای ورزش کردن وادارد.

در این میان، دویدن و پیاده‌روی از جمله فعالیت‌هایی است که سوا از تقویت‌ ماهیچه‌ها، به شکلی نرم و سبک انجام‌پذیر است. حال معضل شهر‌نشینی و نبود فضای ورزشی و احتمالا نبود امنیت شبانگاهی در محله‌ها را به این معادله بیفزایید. چارۀ ورزش کردن در خانه یا باشگاه باقی خواهد ماند. در خانه یا باشگاه چگونه می‌توان دوید؟ با تردمیل.

در نهایت روز یا شب؟

حال با توجه به مختصری که دربارۀ مزیت‌ها و معایب ورزش کردن در روز و شب گفتیم، همین سوال درباره استفاده از تردمیل نیز پابرجاست. به این ترتیب باز هم به عبارت‌هایی که پیشتر گفتیم بازمی‌گردیم. اینکه این مساله کاملا در ارتباط با تغذیه، مزاج، روحیه، فیزیک و عادت‌های شماست.

اثرات کار با تردمیل در شب

احتمالا اگر می‌خواهید از تردمیل برای انجام ورزش‌های هوازی، بهبود عملکرد‌های قلبی و عروقی، چربی‌سوزی یا کاهش وزن استفاده کنید، غروب یا ابتدای شب زمان مناسبی برای کار با این دستگاه خواهد بود. مساله وجود زمان نیز بیشتر آدم‌ها را به همین سو سوق می‌دهد. مگر آنکه از سحرخیزان باشید و ساعت کاری نیز اجازه نیم ساعت تا 40 دقیقه کار با این وسیله را به شما بدهد.

با تمام این اوصاف، کار با تردمیل در شب تنها یک پیشنهاد است. آن هم بر اساس توانایی‌ها و عادت‌های زیستی شما. در حقیقت پاسخ قاطعی برای این مساله وجود ندارد که حتما ورزش کردن یا دویدن و پیاده‌روی با تردمیل در شب بهتر و اثرگذارتر از انجام همین کار در طول روز است.

بهترین نسخه را در این مورد خود شما خواهید پیچید. از طرفی، این گزاره هرگز راه به جاهای ناصواب نخواهد برد که ورزش کردن، بهتر از ورزش نکردن است. اینکه چه زمانی ورزش کنید، در واقع متغیری است که زندگی شما به آن شکل می‌دهد.

دسته بندی ها : اخبار داغ , رپرتاژ آگهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *