بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

نگاهی به دوپینگی های معروف فوتبال جهان

از مارادونا تا داویدز ؛ لیست فوتیالیست های مطرح دوپینگی

نویسنده : Parsfootball Multi media
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ | ۸:۰۳
دوپینگ ؛ از مارادونا تا داویدز ؛ لیست فوتیالیست های مطرح دوپینگی

پل پوگبا به دلیل دوپینگ دوران ورزشی خود را به گونه‌ای به پایان رسانده است.

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

موضوع دوپینگ یکی از بزرگترین مشکلات در دنیای ورزش است. با وجود کنترل‌های شدید و آزمایشات مختلف، باز هم هر سال ورزشکاران زیادی از رشته‌های مختلف پیدا می‌شوند که جواب تست دوپینگشان مثبت اعلام می‌شود. اکنون این اتفاق برای پل پوگبا رخ داده و قصد داریم دیگر بازیکنانی که پاسخ آزمایششان مثبت اعلام شد را بررسی کنیم.

پل پوگبا
هافبک یوونتوس به دلیل آزمایش تصادفی مواد مخدر که پس از پیروزی 3 بر صفر باشگاهش در اودینزه انجام شد، به‌طور موقت محروم شد. البته امروز پس از حدود ۹ ماه به‌صورت رسمی اعلام شد که پل پوگبا قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ و یکی از ستارگان خاص قرن ۲۱ فوتبال به دلیل دوپینگ ۴ سال از هرگونه انجام فعالیت فوتبالی محروم است.

آندره اونانا
این بازیکن کامرونی در فوریه 2021 با محرومیت یک ساله از سوی یوفا به دلیل مثبت بودن آزمایش ماده ممنوعه فوروسماید، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. اونانا توضیح داد اشتباها داروهای بارداری همسرش را مصرف کرده و به این تصمیم اعتراض کرد. این محرومیت از یک سال به 9 ماه کاهش یافت اما در نهایت منجر به پایان ناخوشایندی در آژاکس شد.

کولو توره
کولو توره، بازیکن ۳۵ ساله لیورپول در سال ۲۰۱۱، 6 ماه از بازی محروم شد. علت محرومیت هم این بود که توره قرص‌های لاغری همسرش را می‌خورد. با این حال این بازیکن ساحل عاجی به عنوان یکی از بازیکنان کلیدی لیورپول باقی ماند و نقش زیادی هم در ترکیب تیم ملی کشورش ایفا می‌کرد. آن محرومیت ۶ ماهه از محبوبیت و کیفیت بازی‌اش نکاست.

مارک بوسنیچ
دیگر دروازه‌بانی که تست دوپینگش مثبت اعلام شد، سنگربان تیم ملی استرالیا بود. او در سال 2002 پس از مثبت شدن آزمایش کوکائین، دوران حضورش در چلسی خیلی زود به پایان رسید زیرا درگیر مبارزه با اعتیاد بود. بوسنیچ سرانجام توانست از اعتیاد خود خلاص شود و در سال 2008 به فوتبال بازگشت.

آبل ژاویر
ملی پوش پرتغالی که با بازی در این تیم و همچنین اورتون به یاد می‌آید، پس از انتقال در سال 2005 به میدلزبورو متهم به استفاده از «استروئید آنابولیک دیانابول» در آب داغ شد. او به عنوان اولین بازیکن لیگ برتری که به دلیل استفاده از مواد دوپینگ به محرومیت 18 ماهه روبه‌رو شده، شناخته می‌شود. ژاویر ادعا کرد این ماده از یک داروی ضد ویروسی از ایالات متحده به دست آمده و درخواست تجدیدنظرش در دادگاه حکمیت ورزش باعث شد محرومیتش به 12 ماه کاهش پیدا کند.

ادگار داویدز
ادگار داویدز هافبک دفاعی‌ خشن و کله‌شقی بود که برای تیم‌های آژاکس، میلان، یوونتوس، بارسلونا، اینتر و تاتنهام بازی کرد. او همچنین ۷۴ بازی با تیم ملی هلند در کارنامه‌اش دارد و تنها لکه ننگ بر رزومه او، محرومیت 4ماهه‌‌ای در سال ۲۰۰۱ بود. داویدز در آن سال تست دوپینگش مثبت اعلام شد و به مدت 4 ماه از میادین به دور بود. در همان دوران محرومیتش، دوباره در یک آزمایش دوپینگ در بدن او با «آنابولیک نوراندروسترون» روبرو شدند و 16 ماه این ستاره را از فوتبال محروم کردند!

آدریان موتو
تاریخ چندان روی خوشش را به آدریان موتو، بازیکن سابق تیم‌های پارما، فیورنتینا، یوونتوس، چلسی و اینتر نشان نداد. حالا او یک بازیکن فراموش شده است. کمتر کسی به‌خاطر دارد که چطور در فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۳ با تیم پارما در سری آ ایتالیا یکه‌تازی کرد و موفق شد ۲۲ گل در ۳۶ بازی به ثمر رساند. او یکی از بهترین مهاجمان جوان دنیا بود.

در آگوست ۲۰۰۳، چلسی با ۲۵ میلیون دلار، موتو را از پارما خرید. رومن آبراموویچ در حالی او را با هزار امید و آرزو به لندن آورد که امیدوار بود همراه با ژوزه مورینیو، مربی جدید تیم، قله‌‌های افتخار را فتح کند اما در سال ۲۰۰۴ رویاهای او برباد رفت چرا که آزمایش دوپینگ موتو به علت مصرف کوکائین مثبت اعلام شد.

موتو 7 ماه محروم شد. بعدها به ایتالیا بازگشت و در سال ۲۰۱۰ مجددا آزمایش دوپینگش مثبت اعلام شد. به همین دلیل این بازیکن بااستعداد ۶ ماه دیگر محروم شد و پس از آن دیگر نتوانست به روزهای خوبش بازگردد.

پپ گواردیولا
در سال ۲۰۰۱ تست دوپینگ پپ گواردیولا هم مثبت درآمد و او 4 ماه محروم شد. البته در این رابطه ابراز بی‌گناهی کرد و تا ۶ سال برای اثبات آن در دادگاه جنگید. در سال ۲۰۰۷ رسما از هر گونه اتهام مبنی بر استفاده از مواد نیروزا مبرا شد. با این حال در سال ۲۰۰۸ این پرونده دوباره باز و مجددا پپ در سال ۲۰۰۹ بی‌گناه اعلام شد.

یاپ استام
در ابتدای 2000 تست دوپینگ بسیاری از بازیکنان حاضر در سری آ مثبت اعلام شد که پیش‌تر به داویدز اشاره کردیم اما یکی دیگر از چهره‌های سرشناس، یاپ استام بود. او با محرومیتی 5 ماهه مواجه شد و پس از درخواست تجدیدنظر، به 4 ماه کاهش یافت.

فرانک دی‌بوئر
در همان بازه زمانی سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ به بازیکنان هلندی مشکوک و این‌بار فرانک دی‌‎بوئر پس از جدال بارسلونا در جام یوفا مقابل سلتاویگو به عنوان یکی دیگر از تازه مصرف کنندگان ناندرولون شناخته شد. او یک سال محرومیت را تحمل کرد اما بعد از مدتی به یازده هفته کاهش یافت. زیرا اعلام شد به‌طور ناآگاهانه از طریق مکمل‌های غذایی آلوده دوپینگ شده است.

دیگو آرماندو مارادونا
در چندین تاریخ مختلف، دیگو مارادونا برای مثبت بودن آزمایشاتش از بازی در مسابقات محروم شد. این ابرستاره آرژانتینی همچنان به عنوان یکی از بهترین و بزرگترین بازیکنان جهان شناخته می‌شود اما سال‌ها با اعتیادش دست و پنجه نرم کرد و مشکلاتی را از سر گذراند که بخش اعظمی از دوران فوتبالی‌اش را تباه کرد.

آزمایش دوپینگ مارادونا در ماه مارس ۱۹۹۱ مثبت اعلام شد و ۱۵ ماه محروم شد. عملا دوران طلایی‌اش با ناپولی در ایتالیا پایان یافت. در جام‌جهانی ۱۹۹۴، یک‌بار دیگر آزمایش او مثبت اعلام شد و درحالی که ۱۵ ماه دیگر محروم شد، دوران درخشانش با تیم ملی هم به اتمام رسید.

آخرین باری که آزمایش دوپینگ مارادونا مجددا مثبت اعلام شد در سال ۱۹۹۷ بود؛ اتفاقی که به کل باعث پایان دوران حرفه‌ای فوتبالش شد. مارادونا در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۰۸ گفته بود:

«می‌دانید اگر من کوکائین مصرف نمی‌کردم چه بازیکنی می‌شدم؟ واقعا چه بازیکنی را از دست دادید! همیشه حسرت این را می‌خورم چون می‌دانم می‌توانستم بازیکن خیلی بزرگتری بشوم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *