بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

نور در انتهای یک تونل تاریک؛ مقایسه عملکرد فصل گذشته و جاری منچستریونایتد در لیگ برتر

منبع : طرفداری
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ | ۱۹:۵۸

طرفداری | منتقدان دوباره در حال قضاوت کردن منچستریونایتد هستند، زیرا این باشگاه در نیمه پایینی جدول لیگ برتر دست و پا می‌زند؛ اما آیا نشانه‌ای از بهبود وجود دارد؟

اریک تن هاخ پس از تساوی مقابل توئنته در لیگ اروپا، تلاش تیمش را کافی ندانست. تیم او پس از پنج بازی، در رتبه یازدهم لیگ برتر قرار دارد.

جدول لیگ برتر انگلیس

اما با عمیق‌تر شدن در داده‌های آماری، متوجه می‌شویم که تیم او در واقع نسبت به پنج بازی ابتدایی فصل گذشته در لیگ، پیشرفت کرده است و جزو پنج تیم برتر در زمینه چندین معیار هجومی محسوب می‌شود.

مقایسه عملکرد هجومی منچستریونایتد در لیگ برتر (به ازای هر ۹۰ دقیقه)

رتبهفصل ۲۵-۲۰۲۴شاخص آماریفصل ۲۴-۲۰۲۳رتبه
سوم۱.۹۲امید به گلزنی۱.۵۰دهم
سوم۳.۲۰بخت جدی گلزنی ایجاد کرده۱.۵۸دوازدهم
چهارم۵.۶۰شوت در چارچوب۵.۰۸هشتم
چهارم۵.۴۰پس گرفتن توپ در یک سوم هجومی۵.۰۵دهم
سوم۱۹.۰اقدام به دریبل زدن۱۶.۲چهاردهم

در نیمه دیگر زمین، یونایتد فصل گذشته به خاطر مواجه شدن با ۶۶۷ شوت در لیگ برتر، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت؛ جایی که تنها شفیلدیونایتد عملکرد ضعیف‌تری نسبت به آن‌ها داشت. اما این رقم در میانگین به ازای هر مسابقه، در فصل جاری تقریبا نصف شده است. در واقع تنها پنج باشگاه، نسبت به یونایتد با شوت‌های کمتری رو به رو شده‌اند.

در همین حال، پیشرفتی جزئی در دیگر امور دفاعی نیز به چشم می‌خورد. آن‌ها توانسته‌اند با ۵۹ قطع توپ، بهترین عملکرد را در لیگ برتر به ثبت برسانند.

مقایسه عملکرد دفاعی منچستریونایتد در لیگ برتر (به ازای هر ۹۰ دقیقه)

رتبهفصل ۲۵-۲۰۲۴شاخص آماریفصل ۲۴-۲۰۲۳رتبه
ششم۱۰.۰شوت دریافتی۱۷.۶نوزدهم
نهم۷.۸شوت دریافتی از درون محوطه جریمه۱۱.۷هجدهم
دهم۱.۲۹امید به گلزنی حریفان۱.۸۴شانزدهم
اول۱۱.۸قطع توپ۸.۲۴یازدهم
یازدهم۵۰.۴پیروزی در نبردهای تن به تن۴۶.۴هجدهم

از تیمی خوش شانس به تیمی بدشانس

یونایتد در جدول پیش‌بینی شده اسکای اسپورتس از لیگ برتر، که بر اساس گل‌های مورد انتظار (xG) برای و علیه تیم‌هاست، با شش پله صعود، به جایگاه پنجم می‌رسد. در این صورت تیم تن هاخ، به فاصله سه امتیازی رقیب همشهری در صدر جدول قرار می‌گیرد. 

از نظر تفاوت جایگاه واقعی و مورد انتظار تیم‌ها در لیگ، یونایتد به طور مشترک با ساوتهمپتون، بدشانس‌ترین تیم لیگ بوده است. 

جدول لیگ برتر، آن‌گونه که اکنون باید به نظر می‌رسید

این در حالیست که یونایتد فصل گذشته از این نظر خوش‌شانس بود و در حالی فصل را در رده هشتم به پایان برد که شاخص‌های مرتبط با امید به گلزنی، آن‌ها را (با فاصله پانزده امتیازی نسبت به منطقه سقوط) در رده چهاردهم قرار می‌داد. سال گذشته تنها وست هم نسبت به یونایتد، رتبه بهتری نسبت به آنچه مستحقش بود را کسب کرد. این نکته را هم نباید از یاد برد که با وجود همراهی کردن شانس، هشتم شدن بدترین رتبه تاریخ منچستریونایتد در لیگ برتر بود. 

جدول لیگ برتر، آن‌گونه که فصل گذشته باید به نظر می‌رسید

عامل اصلی وضعیت موجود

پس چرا یونایتد در رده یازدهم جدول قرار دارد، آن هم وقتی که شاخص امید به گلزنی می‌گوید آن‌ها باید شش رتبه بالاتر، در رده پنجم باشند؟ چون تیم تن هاخ بر اساس کیفیت موقعیت‌هایی که جلوی دروازه خلق کرده، پنج گل کمتر از حد انتظار به ثمر رسانده‌اند. باز هم، تنها ساوتهمپتون نسبت به یونایتد در این زمینه، ضعیف‌تر عمل کرده است. 

تمام کنندگی ضعیف منچستریونایتد در فصل ۲۵-۲۰۲۴ لیگ برتر

یونایتد بیش از هر تیمی در این فصل، شاهد از دست رفتن بخت‌های گلزنی جدی خود بوده است (۱۷ مورد) که این حداقل پنج مورد بیشتر از هر تیم دیگری است.

میزان بخت‌های گلزنی جدی از دست رفته

بیشترین تقصیر در این میان متوجه چه بازیکنی است؟ برونو فرناندز. کاپیتان یونایتد، امید به گلزنی ۱.۸۶ را به ثبت رسانده ولی هنوز نتوانسته است دروازه حریفان را باز کند. در همین حال، جاشوا زیرکزی و الخاندرو گارناچو باید دست کم دو گل می‌زدند، ولی فقط یک‌بار گلزنی کرده‌اند.

این سه نفر از حیث تفاوت امید به گلزنی با میزان گلزنی، جزو بدترین‌های لیگ برتر در کنار کمرون آرچر (ساوتهمپتون)، اوانیلسون (بورنموث) و رودریگو مونیز (فولام) هستند.

تفاوت امید به گلزنی با میزان گلزنی بازیکنان

آیا کورسوی امیدی وجود دارد؟ از نظر ورود به محوطه جریمه حریف و خلق موقعیت، چارت زیر نشان می‌دهد که اماد دیالو با اختلاف، نسبت به هم‌تیمی‌هایش بهتر عمل کرده است.

اماد دیالو، خلاق‌ترین بازیکن فصل جاری منچستریونایتد

آیا بی ثباتی موثر است؟

مارکوس رشفورد هفته قبل، اولین گل خود پس از ماه مارس را مقابل ساوتهمپتون به ثمر رساند و سپس مقابل بارنزلی در لیگ کاپ، بریس کرد؛ اما مقابل کریستال پالاس کار را از روی نیمکت آغاز کرد و در بازی برابر توئنته نیز در امر گلزنی ناکام بود. 

او در لیگ کاپ، در مرکز خط حمله به کار گرفته شد. او در دوران حضور تن هاخ در باشگاه، تقریبا ۳۰ درصد مواقع در این پست به کار گرفته شده است. با توجه به وضعیت یونایتد در فاز تهاجمی، این پرسش مطرح می‌شود که آیا رشفورد باید به طور مستمر در مرکز خط حمله به کار گرفته شود یا خیر. 

میزان دقایقی که مارکوس رشفورد زیر نظر تن هاخ در هر پست بازی کرده است
(آمار فقط مختص مسابقات لیگ برتر است و وقت‌های تلف شده را هم شامل می‌شود)

در دیگر نیمه زمین هم بی ثباتی وجود داشته است؛ جایی که از ابتدای فصل گذشته لیگ برتر، هیچ زوجی در مرکز خط دفاعی، بیش از ۵۰۰ دقیقه کنار هم بازی نکرده‌اند. پر استفاده‌ترین زوج دفاعی در این مدت، جانی اوانز ۳۶ ساله و رافائل واران بودند که نفر دوم، در این تابستان از باشگاه جدا شد و در نهایت اعلام بازنشستگی کرد. 

میزان دقایق کنار هم بازی کردن زوج‌های دفاعی منچستریونایتد در لیگ برتر، از ابتدای فصل گذشته

آیا از تن هاخ حمایت صورت گرفته است؟

پس از آن که اینئوس در تابستان تصمیم به حفظ تن هاخ گرفت، او وارد سومین فصل حضورش در منچستریونایتد شده است. از این مربی هلندی، به طور مالی نیز حمایت شده است؛ جایی که او ۶۱۶.۸ میلیون پوند صرف خرید بازیکنان جدید کرده است و فقط چلسی بیش از این میزان، دست به جیب شده است. 

میزان هزینه باشگاه‌های لیگ برتری از زمان روی کار آمدن اریک تن هاخ

به علاوه، از جنبه دارایی‌های موجود، سر هم کردن تیم کنونی تن هاخ، ۸۸۸ میلیون پوند هزینه در بر داشته است. باز هم تنها ترکیب چلسی، بیشتر هزینه‌بر بوده است.

گران‌ترین تیم‌های لیگ برتر انگلیس

در شرایطی که منچستریونایتد آماده پذیرایی از تاتنهام در روز یکشنبه می‌شود و سپس باید وسط هفته در لیگ اروپا مقابل پورتو قرار بگیرد و بعد از آن، در ابتدای هفته بعد به مصاف استون ویلای آماده می‌رود، تن هاخ وارد برهه‌ای سرنوشت‌ساز شده است.

تن هاخ در دوران حضورش در اولدترافورد، استاد مقابله با طوفان‌ها شده است و به نظر می‌رسد او بار دیگر به نقطه نجات یا مرگ رسیده باشد. این مربی هلندی امیدوار خواهد بود که تیمش این‌بار با محقق کردن پتانسیلی که آمارها نشان می‌دهد، بتواند بخت‌های مسلم خود جلوی دروازه را به گل تبدیل کند. 


این یادداشت از مطلبی تحت عنوان «Manchester United: Erik ten Hag’s side are Premier League’s biggest underachievers» در وبسایت اسکای اسپورتس ترجمه شده است

دسته بندی ها : طرفداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *