بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

شاندور کوچیش؛ سرطلایی بارسلونا و آقای گل جام جهانی 1954 با سابقه هفت هت‌تریک ملی و سقوط از طبقه چهارم!

نویسنده : خبرگزاری پارس فوتبال
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ مهر ۱۴۰۳ | ۲۱:۴۴


طرفداری – شاندور کوچیش (Sándor Kocsis)، متولد سپتامبر 1929 در بوداپست مجارستان بود. او یکی از مهاجمان برتر تاریخ مجارستان است. کوچیش فوتبالش را از باشگاهی به نام کوبانی در مجارستان شروع کرد و سپس راهی باشگاه‌های فرانس واروش و هونود شد. او در هونود توانست به سه آقای گلی مجارستان دست یابد. 84 بازی، 67 گل در فرانس واروش و 160 بازی، 177 گل، آمار کوچیش در دو باشگاه مجارستانی بود. از افتخارات کوچیش در این سالها نیز می‌توان به یک قهرمانی لیگ مجارستان با فرانس واروش و چهار قهرمانی با هونود اشاره کرد.

کوچیش در پیراهن بارسلونا

در سال 1956، کوچیش با هونود در جام موسوم به جام اروپا در برابر اتلتیک بیلبائو قرار گرفته بود. بازی رفت در کشور اسپانیا با نتیجه 3-2 به سود اتلتیک بیلبائو پایان یافت و این بازیکن به همراه یارانش منتظر بازی برگشت در مجارستان بودند. در آستانه برگزاری دیدار برگشت دو تیم، در مجارستان، انقلاب رخ داد. این انقلاب که با نام انقلاب 1956 مجارستان شناخته می‌شود، قیامی مردمی علیه دولت استالینیستی جمهوری خلق مجارستان و سیاست‌های تحمیلی اتحاد جماهیر شوروی بود که از ۲۳ اکتبر تا ۱۰ نوامبر سال ۱۹۵۶ میلادی به طول انجامید. این انقلاب در ابتدا به‌صورت یک تظاهرات دانشجویی در مرکز بوداپست، پایتخت کشور آغاز شد و در ادامه هزاران نفر را جذب خود کرد. در ۴ نوامبر، نیروی نظامی شوروی بوداپست را مورد حمله قرارداد. مقاومت مردم که تا ۱۰ نوامبر به طول انجامید، منجر به شکست شد. تخمین زده شده‌است که حدود ۲٬۵۰۰ مجار کشته و ۲۰۰٬۰۰۰ نفر نیز پناهنده شدند. بازداشت‌ها و محکومیت‌ها تا ماه‌ها ادامه یافته و در اوایل ژانویهٔ سال ۱۹۵۷ میلادی، دولت جدیدی با حمایت شوروی روی کارآمد و تمام مخالفت‌های مردمی را سرکوب کرد.

بعد از انقلاب مجارستان، دیدار برگشت هونود برابر بیلبائو در بروکسل بلژیک برگزار شد و با نتیجه 3-3 به پایان رسید و باشگاه مجارستانی از دور رقابت‌ها کنار رفت. بازیکنان باشگاه هونود، خانواده‌های خود را به بلژیک فراخواندند و علارغم مخالفت فیفا، با جمع‌آوری کمک‌های مردمی به کشورهای مختلف پناهنده شدند و هرکدام به باشگاه جدیدی در اروپا پیوستند. کوچیس سوئیس را به عنوان مقصد خود برگزید و به باشگاه فِلوز این کشور پیوست. او یک فصل در سوئیس حضور داشت و توانست در 11 بازی برای این باشگاه، هفت گل به ثمر برساند.

شاندور کوچیش

لازلو کوبالا، بازیکن مجارستانی باشگاه بارسلونا، کوچیش را متقاعد کرد تا بارسلونا را به عنوان مقصد جدید خود برگزیند. کوچیش از فصل 59-1958 عضو بارسلونا شد و هفت فصل پرافتخار را به همراه باشگاه کاتالانی گذراند. او به همراه بارسلونا، دو مقام قهرمانی لیگ برتر اسپانیا، دو جام حذفی، یک جام اینترسیتیز فیرکاپ و آقای گلی کوپا دل جنرالیسمو را به دست آورد. 126 بازی، 82 گل و شش پاس گل، آمار کلی این مهاجم مجارستانی در بارسلونا بود.

کوچیش در رده ملی نیز دوران باشکوهی داشته است. او در سال 1948، اولین بازی خود را برای تیم ملی مجارستان انجام داد. او به همراه فرانس پوشکاش، زولتان سیبور و سایر ستارگان مجاری، یکی از قدرتمندترین تیم‌های ملی تاریخ مجارستان را تشکیل دادند که به رکورد 32 بازی متوالی بدون شکست رسید. 20 نوامبر 1949، کوچیس به اولین هت‌تریک خود در رده ملی برای تیم ملی مجارستان رسید و این مهم در بازی برابر سوئد به دست آمد. هت‌تریک بعدی این بازیکن در دیدار برابر فنلاند در تاریخ 22 ژوئن 1952 رخ داد. مجارستان و کوچیش در سال 1953، موفق به شکست انگلستان در ورزشگاه ومبلی با نتیجه 6-3 شدند.

کوچیش و مجارستان در جام جهانی 1954 به فینال مسابقات رسیدند اما در این بازی با نتیجه 3-2 مغلوب آلمان غربی شدند. کوچیش در این جام جهانی که در کشور سوئیس برگزار می‌شد با 11 گل آقای گل شد. مجارستان در شروع مسابقات، با نتیجه 9-0 کره جنوبی را شکست داد که این مهم با هت‌تریک کوچیش رقم خورد. پیروزی 8-3 مجارستان در برابر آلمان غربی در دومین بازی، با پوکر کوچیش همراه بود. درنهایت مجارستان در گروه دوم به عنوان صدرنشین به مرحله بعد صعود کرد و آلمان غربی نیز به عنوان تیم دوم، آنها را در این صعود همراهی کرد. ترکیه و کره جنوبی، دو کشور دیگر این گروه نیز از این تورنمنت کنار رفتند. مجارستان در یک چهارم نهایی حریف برزیل شد و با دو گل کوچیش، 4-2 برزیل را شکست داد و به جمع چهار تیم نهایی رسید. در مرحله نیمه نهایی، مجارستان به مصاف اروگوئه، قهرمان سابق جام جهانی رفت. این دیدار در وقت عادی با نتیجه 2-2 به پایان رسید اما دو گل کوچیش در وقت اضافی، مجارها را به فینال رساند. شکست در فینال، آن هم برابر آلمانی که در مرحله گروهی هشت گل از مجارها دریافت کرده بود، پایانی دردناک برای آقای گل جام جهانی بود. کوچیش مجموعا برای تیم ملی مجارستان در 68 بازی به میدان رفت و به 75 گل ملی رسید. هفت هت‌تریک در کارنامه کوچیش با پیراهن کشورش ثبت شده است. یک مدال طلا و یک نقره در مسابقات جام اروپای مرکزی، از افتخارات کوچیش در رده ملی بوده است.

کوچیش بعد از پایان فوتبالش در یک جولای 1965، رو به مربیگری آورد و مدتی در بارسلونا به عنوان مربی فعالیت کرد و مدتی نیز سرمربی هرکولس اسپانیا شد. دوران مربیگری کوچیش بسیار کوتاه بود زیرا او به بیماری سرطان خون و سپس سرطان معده مبتلا شد. او در 22 ژوئیه 1979، در 49 سالگی از طبقه چهارم بیمارستانی در بارسلون سقوط کرد و درنهایت جان باخت. برخی شایعات حکایت از خودکشی او و برخی از اتفاقی بودن آن خبر می‌دادند اما هرچه که بود، کوچیس بیشتر از 49 سال عمر نکرد. بهترین معدل گلزنی ملی در تمام ادوار فوتبال، از میراث این مهاجم مجارستانی بوده است. او قبل از مرگ، رستورانی با نام سرطلایی که لقب او بود، در بارسلون افتتاح کرده بود.

 

دسته بندی ها : طرفداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *