شوک به والیبال ارومیه/ محرومیت برای میزبان جام باشگاههای آسیا
منبع : خبرگزاری فارس
به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) و کنفدراسیون والیبال آسیا (AVC) برنامه مسابقات سال ۲۰۲۲ که شامل ۱۷ رویداد والیبال سالنی است را اعلام کردند که برنامه زمان بندی این مسابقات سال پرکار به ویژه در فصل تابستان را برای والیبال ایران رقم خواهد زد و نمایندگان کشورمان در ۱۳ مسابقه از ۱۷ رویداد والیبال دنیا حضور پیدا میکنند و با رقبای خود پیکار خواهد کرد که هشت دوره از ۱۳ رویداد مذکور در تابستان ۱۴۰۱ خواهد بود.
بر این اساس، رقابتهای سال ۲۰۲۲ برای والیبال ایران با مسابقات قهرمانی باشگاههای زنان آسیا به میزبانی تایلند از ۱۱ تا ۱۸ اردیبهشتماه سال آینده آغاز خواهد شد و با شرکت تیم ملی ایران در بازیهای آسیایی ۲۰۲۲ (۱۹ شهریور تا سوم مهرماه سال ۱۴۰۱) به پایان خواهد رسید. قهرمانی مردان جهان ۲۰۲۲ در روسیه، لیگ ملتها والیبال مردان و بازیهای آسیایی چین سه رویداد مهم تیم ملی بزرگسالان ایران در سال آینده است.
همچنین مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان و جوانان آسیا از دیگر رویدادهای پیش روی والیبال ایران در دو گروه مردان و زنان است. این رقابتها سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و قاره آسیا در سال ۲۰۲۲ دوباره شاهد از سرگیری این مسابقات خواهد بود. جام کنفدارسیون والیبال مردان و زنان آسیا و قهرمانی باشگاههای زنان آسیا از دیگر رویدادهای پیش روی والیبال ایران در سال آینده است. ایران در سال ۲۰۲۲ میزبان دو رویداد والیبالی نیز هست که قهرمانی نوجوانان پسر آسیا به میزبانی اصفهان و قهرمانی باشگاههای مردان آسیا در ارومیه برگزار خواهد شد.
نکتهای که درمورد رقابتهای جام باشگاههای آسیا وجود دارد این است که ارومیه میتواند به عنوان میزبان این رقابتها نمایندهای در جریان بازیها داشته باشد، اما گویا مسئولان این شهر هنوز نمیدانند که به دلیل بدهی میلیاردی خود به تراویسا حق حضور در مسابقات بینالمللی را ندارند. گفته میشود باشگاه شهرداری ارومیه مبلغی حدود ۱۵ میلیارد تومان را باید به تراویسای پدر و پسر پرداخت کند تا شاید محرومیتش بخشیده شود؛ در شرایط کنونی هیچ عزمی برای پرداخت این بدهی از سوی مسئولان ارومیه دیده نمیشود.
در سال ۱۳۹۵ باشگاه شهرداری ارومیه در آرزوی پوشاندن عبای قهرمانی به تیم والیبال خود در لیگ برتر با یوبومیر تراویسا، مربی سرشناس ایتالیایی به توافق رسید که این همکاری فقط نیم فصل به طول انجامید. تراویسا به همراه پسر و ۲ نفر دیگر از همراهان خود مسئولیت سرمربیگری تیم والیبال باشگاه شهرداری ارومیه را برعهده گرفت. عدم تحقق انتظارات از تیم مدعی قهرمانی در آن زمان از یک سو و گرفتار شدن شهرداریهای کلانشهرها با مشکلات مالی از سوی دیگر نقطه آغازی بر مشکلات میان این مربی ایتالیایی با باشگاه شهرداری ارومیه شد.
تمامی این موارد و عوامل پشت پرده دست به دست هم داد تا تراویسا با پایان نیم فصل لیگ برتر، تیم والیبال ارومیه را در ۱۳۹۵ ترک کرده و از ایران خارج شود؛ وی پس از مدتی مدعی شد که شهرداری ارومیه طبق قرارداد بدهی کلانی به او دارد و از این رو علیه این باشگاه در فدراسیون بینالمللی شکایت کرد؛ شکایتی که حالا منجر به محرومیت باشگاه شهرداری ارومیه از حضور در مسابقات بینالمللی شده و به نظر میرسد راهی جز جلب رضایت تراویسای ایتالیایی نیست.
پیمان رضایی، مدیرعامل باشگاه شهرداری ارومیه درخصوص این پرونده اظهار داشت: پس از قبول مسئولیت در سال ۱۳۹۸ رسیدگی به پرونده تراویسا در دستور کار جدی قرار گرفت که در همین راستا با مشاوران حقوقی برجسته کشوری نیز نشستهایی برگزار شد. در بخشی از این قرارداد آمده است که اگر ظرف ۶۰ روز کاری باشگاه شهرداری ارومیه به تعهدات خود عمل نکند، مربی میتواند باشگاه را ترک کند؛ این موضوع باید توسط مدیریت وقت و امور حقوقی باشگاه مدنظر قرار میگرفت و برای آن یک پروسه خاص تعریف میشد. تراویسا پس از خروج از ایران به بهانه کریسمس در سال ۱۳۹۵، دیگر بازنگشت و پروندهای نیز علیه باشگاه شهرداری ارومیه در فدراسیون جهانی والیبال در سال ۱۳۹۶ تشکیل داد.
حالا باید منتظر ماند و دید که آیا باشگاه شهرداری ارومیه میتواند تا زمان آغاز رقابتهای جام باشگاههای جهان این بدهی را پرداخت کند یا اینکه باید میزبان سایر تیمها باشد و خودش حق حضور در این پیکارها را نخواهد داشت. ارومیه علاقمندان زیادی دارد و قطعاً تمام مردم این شهر دوست دارند که تیمشان در پیکارهای جام باشگاههای آسیا حضوری قدرتمند داشته باشد.
انتهای پیام/












