بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

پاسخ باشگاه گل‌گهر به شایعه جذب یحیی گل‌محمدی/ در سه چهار روز آینده نتیجه را نهایی خواهیم کرد

منبع : خبرورزشی
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۵:۲۹

گل‌گهر فصل پر فراز و نشیبی را طی کرد. آنها که حضور در صدر جدول رده‌بندی لیگ بیست و دوم را در کنار پرسپولیس و سپاهان تجربه کردند، در ادامه با جدایی امیر قلعه‌نویی روزهای سختی را تجربه کردند و درحالی طی هفت هفته پایانی رتبه چهارم را با ششم با سرمربیگری سعید الهویی عوض کردند، که مدت‌ها در رتبه چهارم جا خوش کرده بودند.

با محمد اسفندیارپور مدیرعامل گل‌گهر درباره موضوعات مختلف پیرامون گل‌گهر، از جمله صدور رضایت جدایی امیر قلعه‌نویی، انتخاب سعید الهویی، افت غیرمنتظره سرمه‌ای پوشان و مهم‌ترین موضوع این روزهای باشگاه سیرجانی که انتخاب سرمربی فصل آینده است، گفتگو کردیم، که در ادامه می‌خوانید.

به عنوان اولین سوال آیا از عملکرد گل‌گهر در فصل گذشته رضایت دارید؟

اسفندیارپور- ما در ابتدای فصل یک هدفگذاری داشتیم. با توجه به برنامه‌هایی که داشتیم، بازیکنانی که جذب کردیم و انتظارات باشگاه از کادر فنی هدف‌مان این بود که در میان 5 تیم برتر جدول قرار بگیریم و بتوانیم نیم نگاهی هم به کسب سهمیه آسیایی داشتیم. خب البته در مسیر اتفاقاتی رخ داد که شما هم درباره آن سوال پرسیدید.

اگر به عقب برگردید، باز هم گل‌گهر با رفتن امیر قلعه‌نویی به تیم ملی موافقت می‌کرد یا مثل سپاهان مخالفت می‌کرد و این فرصت را در اختیار آقای قلعه نویی قرار نمی‌داد؟

اسفندیارپور- من از زاویه مدیران ارشد گل‌گهر خصوصا آقای مهندس ایمان عتیقی می‌گویم که نگاه ملی است. فلسفه وجودی ما این است که به ورزش کشور کمک کنیم. طلبی نداریم که بخواهیم برداشتی داشته باشیم. در راستای مسئولیت‌های اجتماعی و مدنی، چه در منطقه جغرافیایی‌ای که فعالیت می‌کنیم و چه در سطح کلان مملکت آمده‌ایم که به ورزش کمک کنیم. و اگر امروز از جمیع جهات بعد از بررسی‌های مختلف و با همه مشکلاتی که برای فوتبال و ورزش کشور به دلیل تصمیمات گذشته ایجاد شده، حالا من به درست یا نادرستش کاری ندارم، ولی امروز با پرونده‌هایی که می‌بینیم در حوزه فوتبال وجود دارد و عملا اهالی و مدیران فوتبال را آزار می‌دهد، اگر این تصمیم انتخاب آقای قلعه‌نویی به بهبود وضعیت کمک کند، قطعا گل‌گهر 10 بار دیگر هم که این اتفاق می‌افتاد، در راستای کمک به منافع ملی و فوتبال ملی این کار را انجام می‌داد.

مدیرعامل گل‌گهر در بخش دیگری از استدلال‌ایش درباره دلیل صدور رضایت امیر قلعه‌نویی اینطور توضیح داد:« دوم اینکه ما پیش‌بینی این موضوع را داشتیم که با حضور آقای امیر قلعه‌نویی در بهترین حالت ما چهارم خواهیم شد و هیچ معجزه‌ای برای گل‌گهر اتفاق نمی‌افتاد و ما رتبه چهارم را کسب می‌کردیم و در بدترین حالت چیزی ‌می‌شد که اتفاق افتاد و رتبه ششم جدول نصیب ما می‌شد. با این تفاوت که در آن روز تنها چیزی که قابل پیش‌بینی نبود، دستورالعملی بود که برای سقف بودجه اعلام شد. با این شرایط اگر ما الان رتبه چهارم را داشتیم، دست‌مان بازتر بود. مشروط بر اینکه هیئت مدیره گل‌گهر دست ما را باز می‌گذاشت و قرار بود بالاتر از سقف بودجه به ما بودجه بدهد، ما امروز بودجه بیشتری داشتیم و شاید می‌توانستیم در حیطه انتخاب بازیکن آزادی بیشتری داشته باشیم؛ همینطور کادر فنی.»

در خصوص دلیل انتخاب آقای سعید الهویی و عملکرد ایشان صحبت کنید.

در هفته بیست و سوم شرایط طوری شد که باید سرمربی جدید را انتخاب می‌کردیم. سه سناریو بیشتر پیش روی ما نبود، کما اینکه در فصل پیش رو هم همین سه سناریو را داریم. یکی اینکه ما از داخل همان بدنه‌ای که داریم، سرمربی را انتخاب می‌کنیم و با شرایط موجود ادامه می‌دهیم. دلایل هم این بود که کسانی که بودند، تیم و بچه‌ها را می‌شناختند. ارتباط با بازیکنان هم داشتند. گزینه بعدی این بود که به سراغ گزینه‌های داخلی می‌رفتیم که آزاد باشند، که به هر حال گزینه‌های انگشت‌شماری بودند و گزینه‌ای که در سطح گل‌گهر باشد و بتواند به ما کمک کند، در دسترس نبود. یک پیش بینی هم محتمل بود و آن اینکه کسی برای آن چند هفته نمی‌تواند ارزیابی دقیقی داشته باشد. از لحاظ زمانی هم تحت فشار بودیم. به هر حال این بهانه هم وجود داشت که این تیم در هفته بیست و سوم به کسی واگذار شود، آن نفر مبرا بود از عملکرد و نتیجه؛ و اگر این تصمیم را می‌گرفتیم امروز مردد بودیم که با مربی جدید ادامه بدهیم یا ندهیم. سناریوی سوم هم این بود که به دنبال گزینه خارجی برویم و با توجه به اینکه گزینه خوبی در دسترس نبود. لیگ‌های تمام دنیا هم در جریان بودند و محدودیت‌های خاص خودش را داشت. جمیع جهات این شد که فرصت را در اختیار آقای الهویی به دو دلیل قرار بدهیم.

به دو جهت تصمیم گیری این شد که فرصت را در اختیار آقای الهویی قرار بدهیم. اول اینکه فرصت را در اختیار کسی مثل آقای الهویی قرار بدهیم که یکی از مربیان خوب کشور است و امیدوارم شرایطی برای ایشان پیش بیاید تا بتواند رشد کند، چون حقش است و شایستگی‌اش را دارد. آدم فنی‌ای هم هست. می‌خواستیم فرصت را در اختیار یک مربی جوان قرار بدهیم، چون اعتقاد داریم که در فوتبال ایران برای رشد و پرورش مربیان باید بیشتر از این‌ها تلاش کنیم. باید فرصت را باید در اختیار جوان‌ترها گذاشت که این ریسک خودش را دارد و گل‌گهر این ریسک را پذیرفت.

می‌خواستیم ارزیابی دقیق‌‎تری از الهویی داشته باشیم

مدیرعامل گل‌گهر در ادامه توضیحاتش درباره دلیل انتخاب الهویی گفت:« و اینکه این فرصت را در اختیار خودمان قرار دادیم که ارزیابی درستی از آقای الهویی داشته باشیم، که اگر خواستیم برای فصل بعد ادامه بدهیم، دقیق‌تر ادامه بدهیم و هم اینکه اگر جواب منفی است، فرصت داشته باشیم تا در زمان مناسب مربی بعدی گل‌گهر را انتخاب کنیم و اختیار انتخاب بازیکن و سایر مسائل را در این مسیر به خودش بدهیم.»

به نظر شما دلیل افت غیرمنتظره گل‌گهر در 6 بازی پایانی فصل چه بود؟

ممکن است اگر بخواهیم بنشینیم و بررسی کنیم، دلایل متعددی را بتوان برای افت گل‌گهر لیست کرد. طبیعتا ما به لحاظ زیرساخت که نمی‌توانیم ایراد بگیریم. همان شرایط قبل هم بوده است. به لحاظ مدیریتی اگر تصمیم به انتخاب آقای الهویی را کنار بگذاریم، همان نگاهی که قبل از آقای الهویی حاکم بوده، بعد از انتخاب ایشان هم حاکم بوده است. از نظر فنی هم فقط نبود آقای قلعه‌نویی بوده است و بخشی از آن هم برمی‌گردد به همین قضیه و شوکی که به تیم وارد شد و سبکی که آقای قلعه‌نویی در کنترل و ارتباط با بچه‌هایش داشت.»

بخشی از این قضیه هم فوتبالی بود. یعنی نمی‌شود همه این داستانی که اتفاق افتاد را مقصرش را آقای الهویی بدانیم، یا بازیکنان، یا مسائل و شرایط دیگر. شاید تغییرات بهتر باید مدیریت می‌شد. به هر حال مدیریت هم در بدنه فنی هست. اما در اینکه در چند بازی هم نتیجه عادلانه برای گل‌گهر رقم نخورد را هم نمی‌توانیم نادیده بگیریم. ما در دو سه بازی آخر حق‌مان برد بود. کادر فنی تلاش خودش را کرد؛ بازیکنان تلاش خودشان را کردند ولی این اتفاق نیفتاد. شاید اگر این اتفاق رخ داده بود، امروز اصلا این صحبت‌ها مطرح نمی‌شد، که چرا گل گهر افت کرد و بخواهیم مقصر را پیدا کنیم و بگوییم آقای الهویی است.

درباره انتخاب سرمربی به جمع بندی رسیده‌اید؟

 در حال بررسی گزینه‌ها هستیم. گزارش مفصلی درآورده‌ایم از ارزیابی گزینه‌های داخلی و خارجی که مورد توجه بودند. لیستی را تهیه کرده‌ایم، که در چند روز آینده نتیجه نهایی را به اطلاع شما می‌رسانیم.

آیا یحیی گل‌محمدی میان گزینه‌های شما وجود داشته است؟

ما روی داخلی‌ها یک ارزیابی انجام دادیم و روی خارجی‌ها هم یک ارزیابی انجام دادیم. با در نظر گرفتن جمیع جهات در سه چهار روز آینده نتیجه را نهایی خواهیم کرد.

اینطور بپرسم که آیا به صورت رسمی با سرمربی فصل گذشته پرسپولیس وارد مذاکره شده‌اید؟ به هر حال طی هفته‌های اخیر صحبت‌های زیادی درباره این موضوع مطرح بوده است. 

 ببینید روی کاغذ همه مربیان بوده‌اند. ما هنوز وارد مذاکره با مربی داخلی نشده‌ایم. 

بیشتر روی مربی داخلی تمرکز دارید یا خارجی؟

بیشتر روی گزینه خارجی تمرکز داریم.

سوال دیگری که این روزها میان اهالی فوتبال وجود دارد، این است که در بحث قوانین جدید بیشتر منافع فدراسیون و باشگاه‌ها در نظر گرفته شده تا بازیکنان و مربیان. آیا این موضوع را قبول دارید؟

ببینید این‌ها جدا از هم نیستند. ما نمی‌توانیم فدراسیون، سازمان لیگ، باشگاه‌ها، بازیکنان و مربیان را جدا در نظر بگیریم. از نظر من یک پکیج کامل است و باید بین همه این‌ها یکپارچگی باشد. منافع همه در جهت هم است. هیچ کدام نیست که منافع‌شان به هم گره نخورده باشد. منافع فدراسیون در گرو کیفیت تیم ملی است؛ کیفیت تیم ملی به صورت مستقیم به کیفیت لیگ ما ارتباط دارد؛ کیفیت لیگ ما در گرو کیفیت باشگاه‌ها، بازیکنان، مربیان و بدنه مدیریتی است. این‌ها همه به هم وصل هستند و اینطور نیست که در قوانین جدید فقط منافع یک گروه خاص در نظر گرفته شده باشد. به نظرم هر قانونی از بی قانونی بهتر است. ما مواجه بودیم با یک فضای ملتهب و شاید بی حساب و کتاب. این قضیه اگر رعایت بشود. این مشمول این است که نهادهای ذی‌ربط و نظارتی به صورت دقیق نظارات داشته باشند تا دستورالعمل اجرا شود. قطع به یقین بسیاری از باشگاه‌ها بودجه‌شان به این حد نمی‌رسد که تعیین شده و آنهایی که بودجه‌شان هم می‌رسد، تعداد زیادی از آنها رعایت خواهند کرد، ولی اگر این نگاه نظارتی وجود داشته باشد، مطمئنا منافع همه در قوانین جدید دیده شده است. کسانی که این قوانین را نوشته‌اند، آدم‌های بی اطلاع از فوتبال چه در داخل و چه در خارج از کشور نبوده‌اند و مطمئنا جمیع جهات را در نظر گرفته‌اند.

با ارزهای رایج منطقه مشکلات ما حل می‌شود؟

ما هم پیشنهادت خودمان را داشتیم. یکی از درمورد بازیکنان خارجی بود که این روزها صحبت هست که قراردادشان به دلار بسته نشود. به هر حال قرارداد ریالی مشکلات خاص خودش را دارد. من فکر می‎‌کنم با ارزهای رایج منطقه باشد، تا حدودی محدودیت‌ها و مشکلات را مرتفع خواهد کرد. 

دومین پیشنهاد ما این بود که اگر سهمیه بازیکن خارجی بیشتر شد و از 1+3 به 5+1 افزایش پیدا کرده است، منشا تامین ارز هم مشخص شود که باشگاه‌ها چطور باید ارز تهیه کنند. حالا هر ارزی، چه دلار باشد، چه یورو و … چون بعید می‌دانم بتوان با خارجی‌ها قرارداد ریالی بست، مگر اینکه مورد خاصی باشد. این را هم باید مشخص کرد.

سوم اینکه باید شرایط را طوری بگذارند که بتوان بازیکنان با کیفیت با قیمت پایین آورد. متاسفانه دستورالعمل قبلی یک سری بازیکن را در یک سطح خاص تحمیل می‌کند، که قطعا دستمزد آنها در سطح خاصی است. اگر دست باشگاه‌ها را باز بگذارند، شاید بتواند به درآمدزایی باشگاه‌ها کمک کند. البته اگر بتوانند بازیکنان خوب و با کیفیت را با قیمت مناسب وارد کنند و از هزینه ترانسفر کردن آنها درآمد کسب کنند.

مسیر ما رو به جلو است و نمی‌خواهیم به عقب برگردیم. همانطور که یک روزی آقای قلعه‌نویی انتخاب شد از سمت گل‌گهر و برای رشد و پیشرفت بود، گل‌‎گهر تغییری نکرده است. گل‌گهر همان گل‌گهر است، مدیرانش همان نگاه را دارند و مطمئنا اهداف و برنامه‌هایی برای گل‌گهر است و برای گل‌گهر تصمیم درست می‌گیرند. شما هم دعا کنید و ما هم تلاش خودمان را می‌کنیم، تا در این مسیری که با کمک آقای قلعه‌نویی رشد اتفاق افتاد، همچنان در مسیر رشد و تعالی ادامه بدهیم.

با این حال ممکن است بسیاری از باشگاه‌ها سقف قرارداد را دور می‌زنند؟ 

به هر حال ما انتظار داریم وقتی دستورالعملی ابلاغ می‌شود، ضمانت اجرای آن هم باشد. هم فدراسیون و هم نهادهای نظارتی رعایت کنند. در غیر این صورت که باید دو لیگ تشکیل بدهند. یک لیگ برای آنهایی که دستورالعمل را رعایت نمی‌کنند و یک لیگ برای آنهایی که دستورالعمل را رعایت می‌کنند و یا بودجه لازم را ندارند. این شکاف وگرنه وجود دارد و ممکن است تبعات بعدی‌ای داشته باشد، که می‌توان مفصل درباره آن صحبت کرد.

همچنان این نگاه را دارید که گل‌گهر در جمع مدعیان قرار بگیرد؟

به امید خدا اگر کمک کنند و آن دستورالعمل هم رعایت بشود، ما هم تلاش خودمان را خواهیم کرد که اکثر بهره را از منابعی که داریم ببریم و گل‌گهر را مدعی نگه داریم.

دسته بندی ها : خبرورزشی
برچسب ها : ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *