بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

رفتنم به پرسپولیس بزرگ‌ترین اشتباهم بود/ امسال برای قهرمانی دست‌های پشت پرده در کار بود و بالاخره آفتاب از پشت ابر درآمد/ آن روزها هت‌تریک قهرمانی مد نبود اما…

منبع : خبرورزشی
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۷

۱۰ سال قبل در سال ۱۳۹۱ و در بازی تیم‌های پرسپولیس و سپاهان در ورزشگاه فولاد شهر اتفاق عجیبی افتاد که به ماجرای «آب‌های آلوده» معروف شد. در آن بازی بازیکن‌های پرسپولیس در طول بازی و در برخی دقایق دچار گیجی و زمین خوردگی می‌شدند. در آن زمان مطرح شد که دلیل حال نامساعد بازیکن‌های پرسپولیس آب‌های آلوده‌ای بوده است که بازیکن‌ها در حین بازی استفاده می‌کردند و انگشت اتهام باشگاه پرسپولیس و هواداران این تیم به سمت سپاهانی‌ها نشانه رفت. حالا پس از سال‌ها سردار رویانیان، مدیرعامل وقت باشگاه پرسپولیس فاش کرد که ماجرای آب‌های آلوده اصفهان ربطی به سپاهان نداشته است و فردی از درون باشگاه پرسپولیس مسئول آن اتفاق بوده است. در همین زمینه گفتگویی با مهدی جعفرپور بازیکن وقت سپاهان داشتیم، که چند سال بعد تجربه حضور در پرسپولیس را هم با پیوستن به این تیم پیدا کرد و از این تصمیم به عنوان بدترین تصمیم زندگی فوتبالی خود یاد می‌کند. این گفتگو را در ادامه بخوانید:

درباره آن بازی خاص صحبت کنید و ماجرای آب‌های آلوده که حسابی در پایان آن مسابقه خبرساز شد.

بالاخره آفتاب یک روز درمی‌آید و بعد از سال‌ها خود آقای رویانیان شفاف‌سازی کردند. همه چیز در نیمه اول خوب بود. بین نیمه فکر می‌کنم بچه‌های پرسپولیس برای تقویت خودشان ایزواستار مصرف می‌کنند و مسموم می‌شوند و بعد ربط‌ش دادند به آب‌های آلوده و این مسائل …

پس از آن مسابقه از حجم قضاوت‌های نادرستی که درباره سپاهان می‌شد، عصبانی نمی‌شدید؟

خب این مسئله طبیعی است. وقتی زورشان در زمین به سپاهان نمی‌رسید، با این مسائل حاشیه‌ای و رسانه‌ها قصد داشتند خودشان را تحمیل کنند. در بازی ما همان اول کار گل زدیم و ۲ بر صفر جلو افتادیم. بعد با این کارها می‌خواستند خودشان را توجیه کنند.

از احساس خودتان پس از ماجرای آب‌های آلوده بگویید که ۱۰ سال طول کشید، تا مشخص شد سپاهان تقصیری در ماجرا نداشته است.

ما آن زمان یک تیم یکدست و همدل بودیم. آن موقع می‌شد بگوییم تیم ملی سپاهان. هشت بازیکن ملی پوش داشتیم. همه تمرکزمان روی بازی بود و به مسائل حاشیه‌ای کاری نداشتیم. خدا را شکر در آن دوره که هت‌تریک قهرمانی مد نبود، ما سه بار پشت سر هم قهرمان شدیم. به هر حال این مسیر برای تیم بزرگ مثل قطاری است که حرکت می‌کند و به آن سنگ می‌زنند. تیم با شخصیت نباید به این مسائل توجه کند. فکر می‌کنم آن زمان بچه ها اینقدر باتجربه بودند که به مسائل حاشیه‌ای توجه نمی‌کنند. بعد از ۱۰ سال هم آفتاب پشت ابر نماند و این مسائل از طرف خودشان شفاف‌سازی شد.

به نظر شما آیا این اتهامات نادرست از ذهن شما و سپاهانی‌ها پاک شدنی هست؟

ببینید هر چقدر شخصیت تیمی بزرگ‌تر باشد، حواشی و دشمنان اطراف آن تیم بیشتر می‌شود. فکر می‌کنم سپاهان یکی از قطب‌های اصلی ایران شده و هر چه تیمی بزرگ‌تر حواشی آن هم بیشتر شده است.

سپاهان پس از افتی که با قهرمانی لیگ چهاردهم داشت، در لیگ‌های هجدهم، بیستم و بیست و دوم فقط یک گام تا قهرمانی فاصله داشته است. به نظر شما دلیل این موضوع چه مسائلی بوده؟

یک دوره‌ای سپاهان از ثبات مدیریتی و بازیکنی دور شد، اما با بازگشت آقای ساکت خوشبختانه این ثبات و شخصیت در حال بازگشت است. ثمره‌اش را هم در سال‌های اخیر دیده‌ایم. سپاهان با همین روند به همان نسل طلایی بازخواهد گشت. به هر حال امسال یک مقدار بالاخره دست‌های پشت پرده در کار بود، که خیلی می‌توان درباره آن صحبت کرد. پرسپولیس قهرمان شد. حالا اگر این قهرمانی به خودشان چسبیده، ما هم قهرمانی را به آنها تبریک می‌گوییم. اما فکر می‌کنم امسال حق سپاهان خورده شد و لیاقت قهرمانی را سپاهان داشت.

بیشتر روی چه مسائلی بیشتر بحث دارید؟  

به هر حال وقتی بازی پیکان را در ورزشگاه آزادی برگزار می‌کنند؛ وقتی جلوی مس رفسنجان برای پرسپولیس پنالتی می‌گیرند؛ بازی با پیکان پنالتی می‌گیرند؛ اصلا ما می‌گوئیم روی سعید صادقی پنالتی نگرفته که صد در صد پنالتی بود، ولی دلیل نمی‌شود که ۱۰ دقیقه بعد اشتباهت را با اشتباه جبران کنی. ضمن اینکه بازی با تراکتور دو پنالتی برای سپاهان نگرفتند. همین دو بازی می‌توانست سرنوشت مسابقات و قهرمان را تغییر بدهد. ما فقط داریم درباره هفته‌های اخیر صحبت می‌کنیم و درباره آنها حضور ذهن داریم. با تمام این‌ها خود سپاهان هم می‌توانست بازی ملوان را سفت‌تر بگیرد و سه امتیاز را بگیرد. البته اینکه سپاهان با ۸۰ هزار نفر در ورزشگاه نقش جهان مقابل ملوان مساوی می‌کند، جذابیت و قشنگی فوتبال است. این روح فوتبال را می‌رساند و چیزی در آن مشخص نبود. اما با این حال وقتی می‌آئید داوری‌ها، جابجایی‌ها، چیدمان‌ها و … را به نفع تیم خاص می‌کنید، روح فوتبال را می‌گیرد و لذت را از آن دور می‌کند.

خیلی‌ها هم معتقدند اشتباه در طول فصل برای سپاهان هم اشتباه رخ داده است. مثل بازی با نساجی که مظاهری اخراج نشد.

همان بازی ببینید داور با رشید مظاهری چه کاری کرد و چقدر او را عصبی کرد. به هر حال داور هم آدمیزاد است، اما گاهی اشتباه به نظر آگاهانه است. می‌توان به چندین مورد اشاره کرد. بعضی اشتباهات هم ناآگاهانه است. وقتی همه درباره یک مسئله همه صحبت می‌کنند، پس یک چیزی بوده است. وقتی خود پیشکسوت پرسپولیس می‌گوید این قهرمانی به دل من نمی‌چسبد، مشخص است دیگر. باشگاه پرسپولیس به نظرم فقط و فقط به خاطر هوادارانش زنده است. به نظرم اگر بخواهیم باشگاه به باشگاه مقایسه کنیم، حالا حالاها باید بدوند که به سپاهان برسند. واقعا اگر هواداران را فاکتور بگیریم، ۱۰، ۱۵ سال از سپاهان عقب هستند.

شاید اگر سیستم VAR وجود داشت، هیچ کدام از این مسائل ایجاد نمی‌شد.

امیدوارم فوتبال ما آن روح ورزشی و فوتبالی خودش را همیشه حفظ کند، تا هواداران از تماشای آن لذت ببرند. به هر حال  دست‌های پشت پرده همیشه نه در ایران که در همه جای دنیا هست. اگر VAR بیاید، می‌تواند کمک کند. در کشور ما هزینه‌های زیادی می‌شود، اما ای کاش حرفه‌ای‌تر نگاه کنیم. واقعا دلخوشی مردم ایران به فوتبال زیاد است. بعضی شهرها که دلخوشی آنها فقط فوتبال است. پس کمی هم به این دلخوشی ساده و زیبای مردم توجه کنیم و آنها را سرخورده نکنیم.

رفتنم به پرسپولیس بزرگ‌ترین اشتباهم بود/ امسال برای قهرمانی دست‌های پشت پرده در کار بود و بالاخره آفتاب از پشت ابر درآمد/ آن روزها هت‌تریک قهرمانی مد نبود اما...

شما در دوره‌ای در فصل ۹۴-۱۳۹۳ به پرسپولیس پیوستید که این تیم شرایط خوبی را تجربه می‌کرد. سپاهان هم البته آن روزها افت را آغاز کرده بود.

متاسفانه دوره خوبی نبود. همین آقای طارمی که چند دوره آقای گل لیگ پرتغال و ایران شده، متاسفانه در آن زمان توپ‌ها را به گل نمی‌زد. عالی بود و در موقعیت قرار می‌گرفت. مهدی طارمی از همان موقع نشان داد که بازیکن قابلی است، ولی شانس ما در آن برهه زمانی هم علیپور که بعد آقای گل شد و هم طارمی توپ‌ها را گل نمی‌کردند (باخنده). به هر حال آن زمان اعتماد به نفس این روزها را نداشتند. با بازی کردن تجربه کسب کردند و الان هم که ما از دیدن بازی‌هایشان کیف می‌کنیم و لذت می‌بریم که بالا بالاها هستند. امیدوارم همیشه در زندگی موفق باشند و پرچم ایران را بالا ببرند.

انتقال از پرسپولیس به سپاهان و بالعکس سخت است؟

والا من رفتنم از سپاهان ناخواسته بود. به خاطر یک مسائل پیش پا افتاده و غرور جوانی جدا شدم. دو سال با سپاهان قرارداد داشتم و قراردادم را به خاطر صحبت یک نفر که نمی‌خواهم اسمش را بیاورم و آن زمان مدیرعامل تیم بود، فسخ کردم. فسخ کردنم دو دقیقه طول کشید. یک حرفی به من زدند و من هم سه چهار پیشنهاد داشتم و تصمیم عجولانه‌ای برای جدایی گرفتم. البته اول به سایپا رفتم و بعد پرسپولیس. به نظرم بزرگ‌ترین اشتباه زندگی‌ام رفتن به پرسپولیس بود. من نباید به پرسپولیس می‌رفتم.

در بازی‌های سپاهان یک صحنه ماندگار با صدای جواد خیابانی وجود دارد که مدام اسم شما را تکرار می‌کند.  

بازی با العین بود و ما برای صعود از مرحله گروهی برد می‌خواستیم. محرم نویدکیا به من پاس در عمق داد. من تک به تک بودم ولی دیدم عماد رضا خالی است و گل خالی را به عماد رضا پاس دادم که به تیرک زد. آنجا بود که آقای خیابانی آن گزارش به یادماندنی را انجام داد. ما هم بازی را ۲ بر یک باختیم و نتوانستیم صعود کنیم.

دسته بندی ها : خبرورزشی
برچسب ها : , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *