بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

ساپینتو تعادل روانی ندارد/ فساد به مرور زمان فوتبال ما را از بین می‌برد/ مربی که کنار زمین دیوانه‌وار فریاد می‌زند به درد فوتبال ما نمی‌خورد

منبع : مشرق نیوز
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ | ۶:۲۱

سرویس ورزش مشرق _ مسعود اقبالی در گفتگو با مشرق درباره علل ناکامی استقلال در این فصل اظهار داشت: وقتی باشگاهی یک فصل را شروع می‌کند، از چندتا پارامتر تبعیت می‌کند. مسائل مدیریتی، بودجه، مربیان و هر آنچه که درون یک باشگاه اتفاق می‌افتد از جمله این پارامترها هستند. این پارامترها در طول یک فصل بر عملکرد تیم و باشگاه تاثیرگذار است و می‌تواند باعث رشد یا پیشرفت تیم شود. در لیگ ایران هم تیم‌های صنعتی مانند سپاهان و گل‌گهر و تیم‌های دولتی مانند پرسپولیس و استقلال با توجه به بودجه مناسب بازیکنان خوبی را به خدمت می‌گیرند. در نتیجه هواداران انتظار قهرمانی از این تیم‌ها دارند. در این میان استقلال و پرسپولیس به دلیل اینکه هواداران بی‌شماری دارند، شانس بیشتری هم برای قهرمانی دارند، مشروط بر اینکه مربی خوب و مدیریت فهیم در باشگاه حضور داشته باشد. ما شاهد تغییر مربیان و مدیریت در باشگاه‌ها در طول یک فصل هستیم که این موضوع روی نتایج تیم‌ها تاثیرگذار است.

ساپینتو تعادل روانی ندارد/ فساد به مرور زمان فوتبال ما را از بین می‌برد/ مربی که کنار زمین دیوانه‌وار فریاد می‌زند به درد فوتبال ما نمی‌خورد

وی ادامه داد: استقلال فصل را خوب شروع نکرد و پرسپولیس و سپاهان بهتر شروع کردند. ساپینتو سعی کرد با ذهنیت متفاوت باعث رشد تیم شود و تیم را متحول کند، البته در مقطعی از فصل هم موفق ظاهر شد. اما استقلال پس از مدتی دوباره در یک سیر نزولی قرار گرفت که به نظر من این افت به دلیل رفتارهای خود آقای ساپینتو بود. در نهایت هم آنها فقط به دلیل رفتار کاذب سرمربی خود دربی را به پرسپولیس واگذار کردند. در سمت دیگر آقای گل‌محمدی چندین سال در لیگ برتر بوده است و تجربه کافی را دارد. گل‌محمدی با تجربه و دانش خود می‌داند که چه زمان‌هایی باید با تاکنیک کار را پیش ببرد و چه زمان‌هایی با داد و فریاد موفق شود.

اقبالی در خصوص رفتارهای مورد انتقاد ساپینتو خاطر نشان کرد: ساپینتو به درد فوتبال ایران نمی‌خورد. بعضی‌ها علاقه‌مند هستند تا ساپینتو نامی باشد تا تنش ایجاد کند و مردم را سرگرم کند. به نظر من ساپینتو تعادل روانی ندارد و اصلا به درد مربی‌گری نمی‌خورد. یک مربی در کنار زمین باید بتواند آرامش را به تیم منتقل کند. ایشان عامل اصلی دو شکست استقلال در دربی‌ها است. وقتی تیمی بازی باخته را با مساوی عوض می‌کند، نیاز به تمرکز بیشتری برای ادامه کار دارد و این تمرکز و آرامش از طریق مربی منتقل می‌شود. آقای ساپینتو نه تنها آرامش را به تیم منتقل نکرد بلکه رفتارش باعث شد تا شیرازه تیم از هم بپاشد.

وی افزود: افرادی که آقای ساپینتو را به فوتبال ما آورده‌اند، باید رزومه‌ای از ایشان داشته باشند. آنها باید جنبه‌های رفتاری و فنی ایشان را بررسی، سپس استخدامش می‌کردند. متاسفانه مافیا فوتبال و دلال‌ها صرفا به دنبال این افراد هستند تا کنار آنها به نان و نوایی برسند. امثال آقای ساپینتو برای دوره‌ای به فوتبال ایران می‌آیند و پس از مدتی می‌روند بدون اینکه چیزی به فوتبال ما اضافه کرده باشند. در گذشته مربیان خارجی که در ایران کار می‌کردند، معلم بودند و بسیار موثر بودند. آنها باعث رشد بازیکنان می‌شدند و بازیکنان خوبی را تحویل فوتبال ایران می‌دادند، ولی حالا مربیانی استخدام می‌شوند که معلوم نیست چگونه گزینش می‌شوند. مثلا الان در تیم‌های پایه مربیانی می‌آیند که تغییری در تیم نمی‌دهند. معلوم نیست چه کسانی و با چه معیاری این مربیان را به فوتبال ایران می‌آورند. متاسفانه این فساد به مرور زمان فوتبال ما را از بین می‌برد.

ساپینتو تعادل روانی ندارد/ فساد به مرور زمان فوتبال ما را از بین می‌برد/ مربی که کنار زمین دیوانه‌وار فریاد می‌زند به درد فوتبال ما نمی‌خورد

کارشناس فوتبال ایران در مورد گزینه جانشینی ساپینتو در صورت عدم تمدید وی با آبی‌ها عنوان کرد: فرق نمی‌کند که مربی استقلال خارجی یا ایرانی باشد. او باید دانش و تجربه کافی را داشته باشد. خیلی از مربیانی که در داخل کار می‌کنند هم اخلاق و هم دانش فنی را باختند. برخی مربیان خوب هم در حال حاضر مشغول به کار هستند. مربیان ایرانی خوب که واقعا عاشق و علاقه‌مند به کارشان باشند در داخل کشور کم نداریم. آنها باید مطالعات خود را بیشتر کنند و آنها را در زمین فوتبال اجرا کنند. من قبلا هم به فدراسیون فوتبال پیشنهاد دادم که به مدرس‌های فدراسیون فوتبال این اجازه را بدهید تا بر عملکرد مربیان لیگ برتری و لیگ یکی نظارت کنند. این کار باعث ‌می‌شود که مربیان هم بدانند که یکسری افراد بر فعالیتشان نظارت می‌کنند و کار خود را به درستی انجام دهند. بعضی از مربیان پس از اتمام کلاس‌های مربی‌گری یک شبه سرمربی یک تیم می‌شوند. این افراد تجربه کاری برای هدایت آن تیم را ندارد. اگر اشخاصی وجود داشته باشند که نظارت داشته باشند، مربیان هم تلاش می‌کنند تا سطح دانش فنی خود را بالاتر می‌برند و از موقعیت و جایگاه خود سواستفاده نمی‌کنند.

اقبالی گفت: باشگاه‌ها با هزینه کمتر می‌توانند از مربیان داخلی استفاده کنند ولی باید نظارت و کنترل روی آنها باشد. باید کمیته فنی قدرتمندی در تیم ملی و باشگاه‌ها وجود داشته باشد تا نظارت کافی روی عملکرد مربیان داشته باشند. زمانی من با آقای طالبی در تیم ملی سوریه حضور داشتیم. پنج نفر مداوم به کار ما نظارت داشتند و کار ما را زیر سوال می‌بردند، ولی همین موضوع باعث پیشرفت آنها شد. وقتی ناظری برای مربیان وجود نداشته باشد افرادی مثل آقای ساپینتو وارد فوتبال ایران می‌شود. ساپینتو اصلا به درد مربی‌گری نمی‌خورد. مربیانی که دیوانه‌وار کنار زمین فریاد می‌زنند و همه را زیر سوال می‌برند، به درد مربی‌گری نمی‌خورند. اصولا بیشتر مربیان پرتغالی که در ایران کار کرده‌اند، اینگونه اند و الگوی خوبی نیستند. حتی آقای مورینیو هم الگوی مناسبی برای مربی‌گری نیست. آقایان وقتی می‌بینند که مربیان پرتغالی از نظر فرهنگی وضعیت خوبی ندارند، چرا باز هم به دنبال این افراد می‌روند. مشخص است که دلال‌ها این مربیان را تحمیل می‌کنند و آقایان هم برای منافع شخصی خود قبول می‌کنند. هر گاه افرادی را که اینگونه هزینه‌های الکی می‌کنند و جوابی هم نمی دهند وضعیت فوتبال و لیگ‌ ما همینطور خواهد ماند. هر گاه این افراد محاکمه شوند فوتبال و ورزش ایران درست می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *