بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

چراغپور: تعجب می‌کنم چطور ۱۴ بازیکن همچنان در تیم ملی هستند/ قلعه نویی چشم مرکب دارد

منبع : طرفداری
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۹:۳۳

کارشناس فوتبال ایران با طرح جزئیات مشکلات فنی تیم ملی از شرایط فعلی این تیم بعد از انجام دو بازی دوستانه مقابل روسیه و کنیا به شدت انتقاد کرد.

به گزارش طرفداری، تیم ملی فوتبال ایران در تعطیلات نوروز ۱۴۰۲ توانست دو دیدار دوستانه در فیفا دی با تیم‌های ملی روسیه و کنیا برگزار کند و امیر قلعه نویی پس از ۱۶ سال بار دیگر روی نیمکت مهم‌ترین تیم ملی فوتبال کشور بنشیند.

ملی‌پوشان فوتبال ایران پس از تساوی یک – یک مقابل روسیه، کنیا را با نتیجه دو بر یک شکست دادند تا اولین عملکرد قلعه نویی مورد ارزیابی کارشناسان فوتبالی قرار بگیرد.

بی برنامگی فنی تیم ملی ایران در دیدار با کنیا و همچنین تغییر سیستم بازی ایران در جدال با روسیه همراه با عدم استفاده از بازیکنان جوان بخشی از نقدهایی بود که به کادر فنی جدید تیم ملی ایران وارد شد.

جلال چراغپور در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به جزئیات مسائل فنی تیم ملی ایران انتخاب امیر قلعه نویی را مورد تحلیل قرار داد:

مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران با نگاهی جامع به شرایط این روزهای فوتبال کشور درباره انتخاب امیر قلعه نویی از سوی فدراسیون فوتبال گفت:

به نظرم قبل از اینکه بخواهیم درباره اسم‌ها صحبت کنیم باید شرایط تیم ملی را مورد بررسی قرار دهیم. باید بدانیم چه چیزهایی می‌خواهیم. برای همین خواسته‌هایمان هم چه چیزهایی کم داریم و نیاز است دنبال نداشته هایمان برویم. آن وقت می‌توانیم دنبال افراد برای حل مشکلات و مدیریت آنها بگردیم. اهداف هستند که می‌توانند افراد را تعیین کنند نه اینکه با انتخاب یک نفر بخواهیم هدف گذاری داشته باشیم.

او در خصوص نحوه انتخاب کادر فنی جدید تیم ملی ایران یادآور شد:

متأسفانه در گام اول اتاق فکر در فدراسیون نداشتیم. متخصصان فوتبال در چند سال اخیر نادیده گرفته شدند. فکر می‌کنم آنها دلسوزترین افرادی باشند که بتوانند بدون هیچ گونه حب و بغض بهترین انتخاب را داشته باشند.

چراغپور افزود:

سال‌هاست می‌بینیم تیم‌هایی همچون آلمان یا باشگاه‌هایی نظیر رئال مادرید با استفاده از همین شیوه برای آینده خود برنامه‌ریزی دقیق می‌کنند. به طور مثال اگر رئال مادرید را نگاه کنید متوجه می‌شوید آنها چرا تصمیم به فروش بازیکنانی نظیر رافائل واران یا کاسمیرو می‌گیرند. کاسمیرو یکی از بهترین هافبک‌های دفاعی دنیا است اما رئال برای رشد و پرورش بازیکن خود در کنار امور تجاری و ترانسفرهای قابل توجه چنین اقدامی می‌کند. همین موضوع مانع از فرسودگی و درجه کیفی تیم‌ها در سطح ملی و باشگاهی می‌شود.

چراغپور با انتقاد از حضور چندین بازیکن در لیست امیر قلعه نویی تصریح کرد:

من متوجه هستم نمی‌توان یک شبه تیم ملی را تغییر داد اما نکته مهم‌تر این است که بدانیم تیم ملی دیگر جایی برای پیرمردها نیست. واقعا تعجب می‌کنم چطور ۱۴ بازیکن همچنان در تیم ملی هستند. آنها پیر هستند و نباید مهم‌ترین تیم ملی جایی برای پیرمردها باشد. از سوی دیگر تیم ملی برای بعضی از بازیکنان هم همین نگاه پیر و بدون اعتبار را پیدا کرده است.

وی با انتقاد از عدم حضور چند بازیکن در اردوی نوروزی تیم ملی ایران تصریح کرد:

باید شفاف بود. شما سامان قدوس را نگاه کنید. او خیلی حرفه‌ای رفتار کرده است. می‌گوید فعلاً به تیم ملی ایران نمی‌آید. دلایل خاص خودش را هم دارد اما تکلیف را روشن کرده است. در بین کسانی که تیم ملی نیامدند مواردی می‌بینیم که باور نکردنی است. چرا باید بازیکن مطرح تیم ملی ایران بهانه خانوادگی و شخصی بیاورد تا در فیفا دی بین بازیکنان نباشد اما در خانه‌اش والیبال بازی کند و در سالن‌ها با فن‌های والیبالی همه را به وجد بیاورد!؟ من یک مثال واضح زدم اما متأسفانه موارد اینچنینی دیگری هم بود که تیم ملی دیگر برای آنها مهم نیست و انگیزه کافی ندارند.

چراغپور درباره ساختار فنی تیم ملی ایران با صراحت صحبت کرد و گفت:

بدون شک یکی از بدترین تیم‌ها را نسبت به یک دهه اخیر داریم. تیم ملی پیر شده است و ما ملتمسانه دنبال پیرهایی می‌رویم که بتوانند یک ربع دیگر همبازی کنند. نمی‌توان از چنین تیمی انتظار خوبی داشت. باید بپذیریم ۱۴ نفر تاریخ گذشته هستند.

او ادامه داد:

ما در عمق دفاع مشکل داریم. فاصله بین دو مدافع میانی بسیار عجیب است. کارلوس کی روش ۱۰ سال روی این مشکل کار کرد اما نتوانست آن را برطرف کند. در دیدار با کنیا هم روی همین موضوع گل خوردیم. فاصله بین دو بازیکن میانی در قلب دفاع را نه زوج خلیل زاده – کنعانی زادگان و نه زوج پورعلی گنجی – مجید حسینی برطرف کردند.

چراغپور با اشاره به خط هافبک تاکید کرد:

هافبک دفاعی تیم ملی پر از ایراد است. چرا دنبال بازیکن قلدر برای این بخش از زمین هستیم؟ ما باید هافبک خلاق و کاملاً آگاه از جریان بازی را انتخاب کنیم. نمی‌توانیم با بازیکنانی که سال‌هاست توان هافبک دفاعی بودن ندارند به جنگ بهترین‌های آسیا رفت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش یادآور شد:

ما باید در تیم ملی یک مهاجم داشته باشیم. آقای قلعه نویی به درستی گفت باید پنج، شش گل به کنیا می‌زدیم اما حواسش نبود که در ۱۱ موقعیت گلی که داشتیم سه بازیکن توپ‌ها را خراب کردند. اگر یک نفر در رأس خط حمله باشد قطعاً از بین ۱۱ موقعیت می‌تواند سه گل به ثمر برساند. ما خلق موقعیت داریم. پس یک مهاجم کافی است.

او در پایان انتخاب امیر قلعه نویی را با توجه به شرایط تیم ملی قابل قبول دانست و گفت:

با وضعیت فعلی تیم ملی ایران نیاز به تغییر ساختار فنی و جابجایی بازیکنان در لیست تیم ملی داریم. مربی خارجی زمان زیادی می‌خواست تا با فوتبال ایرانی آشنا شود اما قلعه نویی ثمره ۲۵ سال تجربه خالص است. قلعه نویی چشم مرکب دارد. او گزینه خیلی خوبی بود اما نیاز دارد یک مدیر فنی درجه یک خارجی کنارش باشد تا دیدگاه‌هایش را بگوید و قلعه نویی با توجه به همان دیدگاه‌ها ساختار تیم ملی را مشخص کند.

دسته بندی ها : طرفداری

خرید بلیط اتوبوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *