بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

ورزش ایران در سال 1401| ورزش‌های زمستانی و کوهستانی؛ پرچمداری دختران روی برف و سنگ، مهاجرت ناگهانی و ماجراهای رکابی

منبع : طرفداری
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : جمعه ۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۱

سال 1401 برای ورزش‌های زمستانی و کوهستانی با درخشش و خبرسازی زنان همراه بود.

به گزارش طرفداری، فدراسیون اسکی از اردیبهشت سال 1400 تغییر نام داده و حالا عبارت «ورزش‌های زمستانی» را هم یدک می‌کشد. آذر 1401 وزارت ورزش و جوانان در راستای توسعه ورزش‌های زمستانی، چهار رشته دیگر را از فدراسیون اسکیت به این فدراسیون انتقال داد. فدراسیون اسکیت به دستور وزارت ورزش چهار رشته هاکی روی یخ، اسکیت روی یخ سرعت، اسکیت روی یخ تعقیبی و اسکیت نمایشی (پاتیناژ) را به فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی واگذار کرد.

در پی درخواست فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی ایران، آبان 1401 نیز برنارد گایراد نماینده فنی فدراسیون جهانی اسکی برای تایید و تمدید گواهی بین‌المللی پیست‌های اسکی کشورمان به ایران سفر کرد. او در سفر خود از پیست اسکی تمندر الیگودرز، فریدونشهر اصفهان، کامان قزوین، شمشک، دیزین، دربندسر و آلوارس اردبیل بازدید کرد.

نایب‌قهرمانی هاکی‌بازان روی یخ

دی 1401 تیم‌های ملی هاکی روی یخ زنان و مردان ایران به عنوان نایب قهرمانی مسابقات کشورهای اسلامی دست یافتند. تیم ملی هاکی روی یخ مردان ایران در آخرین دیدار خود در مسابقات کشورهای اسلامی به مصاف نماینده میزبان رفت و در نهایت با نتیجه ۷ بر ۳ مسابقه را به تاتارستان واگذار کرد.

در پایان اولین دوره رقابت‌های هاکی روی یخ کشورهای اسلامی، تیم ملی مردان ایران پس از تیم امارات و با تفاضل گل بهتر نسبت به عمان و تاتارستان به عنوان نایب قهرمانی دست یافت. همچنین تیم زنان ایران در دیدار پایانی و در ضربات پنالتی مغلوب تیم تاتارستان شد و به عنوان نایب قهرمانی بسنده کرد.

تیم ملی زنان ایران پیش‌تر عربستان، بحرین، امارات و عمان را شکست داده و تنها یک شکست مقابل تاتارستان در کارنامه داشت. این تیم در فینالی پایاپای و نفس‌گیر، بار دیگر مغلوب حریف خود شد. زنان ایران در زمان قانونی به نتیجه تساوی پنج بر پنج مساوی رسیدند و در ضربات پنالتی نتیجه را واگذار کردند.

سفر بی‌بازگشت

بهمن 1401 خبر آمد عاطفه احمدی اسکی‌باز قهرمان لیگ و ملی‌پوش ایران به فرانسه سفر کرده است. او در هفته اول رقابت‌ها بهترین اسکی‌باز لیگ بود اما در روز نخست هفته دوم غیبت داشت. احمدی در صفحه شخصی خود عکسی داخل هواپیما منتشر کرد و خبر از سفر به فرانسه داد؛ سفری که به نظر می‌رسید مسئولان فدراسیون اسکی از آن بی‌اطلاع بوده‌اند.

در ادامه دختر اسکی‌باز ایران به این خبر واکنش نشان داد و شایعه مهاجرت خود را تکذیب کرد. او تاکید داشت مثل سال‌های پیش با هزینه شخصی برای تمرین به اروپا سفر کرده تا برای مسابقات جهانی آمادگی بیشتری داشته باشد. احمدی مدعی شد این موضوع را قبلا به صورت مکتوب به فدراسیون و کمیته فنی اعلام کرده اما در عمل اتفاق دیگری رخ داد.

موسی ساوه شمشکی رییس کمیته فنی فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی در گفت‌وگو با طرفداری اظهار بی‌اطلاعی کرد. در ادامه نیز احمدی بدون حجاب در شبکه‌های خارجی فارسی‌زبان حاضر شد و مهاجرت همیشگی و به تعبیری پناهندگی خود را تایید کرد؛ اتفاقی که عباس نظریان رییس فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی را در شوک فرو برد.
 

تاریخ‌سازی روی برف

سمانه بیرامی باهر به عنوان نخستین نماینده ایران در رقابت های ۲۰ کیلومتر جام جهانی اسکی صحرانوردی شرکت کرد. رقابت‌های جام جهانی اسکی صحرانوردی ۱۷ و ۱۸ دسامبر 2022 (26 و 27 آذر 1401) در سوئیس برگزار شد. بیرامی باهر ملی‌پوش اسکی صحرانوردی ایران با کسب امتیاز ورودی به عنوان نخستین نماینده تاریخ اسکی کشورمان در این دوره از رقابت‌های جام جهانی حضور پیدا کرد. او در در رشته ۲۰ کیلومتر با وجود سرماخوردگی شدید به خط پایان رسید.

بیرامی باهر پرچمدار بازی های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ پیونگ چانگ کره جنوبی بود. او در المپیک پیونگ چانگ با قهرمان فقط یک دقیقه و ۳۹ ثانیه اختلاف داشت و در جام جهانی موفق شد اختلاف تایم خود با نفر نخست را به ۵۴ ثانیه برساند. این ورزشکار در مسابقات اسپرینت (سرعتی) جام جهانی اسکی سوییس هم شرکت و عنوان سی‌وهشتم را از آن خود کرد.

ماجراهای سنگی

فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی جزو فدراسیون‌هایی کم‌حاشیه و حتی خنثی میان فدراسیون‌های زیرمجموعه وزارت ورزش و جوانان به شمار می‌رود اما سال 1401 یکی از سنگ نوردان ملی‌پوش به قدری خبرساز شد که شهرتی جهانی یافت. مهر سال 1401 مرحله فینال ماده کمباین مسابقات سنگ نوردی قهرمانی آسیا برگزار شد و الناز رکابی میان هشت فینالیست، چهارم شد.

این مسابقات در سئول کره جنوبی برگزار شد و الناز رکابی در ماده کمباین زنان روی دیواره رفت و مقام چهارم را در رقابتی نفس‌گیر با حریفان شرق آسیایی کسب کرد اما آنچه نام او را بر سر زبان‌ها انداخت حضور بی حجاب روی دیواره بود. در ادامه اتفاقات بسیاری رخ داد و شایعات زیادی مطرح شد. در نهایت رکابی به ایران بازگشت و با سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان دیدار کرد؛ البته حضور رکابی با کلاه و هودی کنار وزیر نیز بار دیگر مورد توجه رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی قرار گرفت.

چندی بعد مارکو اسکولاریس رییس فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی از محمود خسروی وفا رییس کمیته ملی المپیک ایران خواست هر چه زودتر زمینه تمرینات این ورزشکار را به منظور حضور در رقابت‌های کسب سهمیه المپیک پاریس 2024 مهیا کند تا او با آمادگی کامل در مسابقات جهانی آینده حضور داشته باشد. خسروی وفا هم از وضعیت خوب الناز رکابی پس از بازگشت از مسابقات خبر داد و تاکید کرد کمیته ملی المپیک تلاش می‌کند الناز رکابی در رقابت‌های جهانی پیش رو حضور داشته باشد.

همچنین فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی در قالب برنامه‌ای موسوم به «آرزوها» از رکابی دعوت کرد همراه با سه ورزشکار دیگر در برنامه افزایش مربیان زن در بازی‌های المپیک شرکت کند. سایت فدراسیون جهانی صعودهای ورزشی در گزارشی نوشت سومین گروه از مربیان از سراسر جهان به مسیر زنان در ورزش با عملکرد بالا (WISH) ملحق شده‌اند. هدف این برنامه، افزایش تعداد مربیان زن در بازی‌های المپیک بود.

در بخش سنگنوردی، بئاتریکس چونگ از سنگاپور، استلا کراسیدو از یونان، مگان مک دونالد از آمریکا و الناز رکابی از ایران؛ همگی برای شرکت در این برنامه که توسط کمیته بین‌المللی المپیک و همبستگی المپیک طراحی شده، انتخاب شدند اما انگلیس به رکابی ویزا نداد؛ البته برخی معتقد بودند فدراسیون ایران نیز شرایط را برای سفر او فراهم نکرده است.

رضا زارعی رییس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی هم روایت جالبی داشت که مهاجرت همیشگی رکابی را در ذهن متبادر می‌کرد:

علت ریجکت شدن را پرسیدم و دو مسئله را عنوان کرد؛ اول اینکه برادرش هم مانند او درخواست روادید کرده بود و دیگری هم مربوط به این بود که در حساب شخصی خانم رکابی مبلغی در حدود سه هزار یورو وجود داشت و مسئولان سفارت به او گفته بودند این مبلغ چرا باید در حساب شما قرار داشته باشد؟

درخشش یخ‌نوردان

یخ‌نوردان ایران در سال 1401 خوش درخشیدند. دی‌ماه سال گذشته در جریان مسابقات یخ‌نوردی جام جهانی که در چونگ‌سونگ کره جنوبی برگزار شد، محسن بهشتی به مدال طلا و عنوان قهرمانی ماده سرعت دست یافت. در این ماده ورزشکاران رومانی و مغولستان به مدال‌های نقره و برنز دست یافتند و محمدرضا صفدریان نیز چهارم شد.

در این مسابقه محسن بهشتی با مجموع زمان ۱۱.۵۳ بر روی دو مسیر (مسیر یک ۵.۸۴ – مسیر دو ۵.۶۹) در مرحله نیمه‌نهایی بهترین رکورد ادوار جام‌های جهانی یخنوردی را به ثبت رساند.

در بخش زنان نیز شبنم اسدی موفق به کسب رتبه پنجم جام جهانی در ماده «سرعت» شد. او همچنین در ماده «لید» با کسب رتبه یازدهم جام جهانی، عنوان چهارم آسیا در این ماده را هم کسب کرد.

بهمن 1401 مرحله دوم جام‌های جهانی یخنوردی سال ۲۰۲۳ در ماده سرعت در شامپاگنی فرانسه برگزار شد. در این مسابقه محسن بهشتی و محمدرضا صفدریان با حریفان به رقابت پرداختند. در نهایت یخنورد کره جنوبی روی سکوی نخست ایستاد، محسن بهشتی دوم و ورزشکار مغولستانی سوم شدند. همچنین محمدرضا صفدریان دیگر ورزشکار کشورمان در این مسابقه نهم شد.

همین ماه، یخ‌نوردان ایران در رقابت‌های جام جهانی یخ‌نوردی ساسفی سوئیس به مصاف حریفان خود رفتند و در پایان صاحب‌ دو مدال شدند. محمدرضا صفدریان با ثبت زمان ۸ ثانیه و ۷ صدم ثانیه در جایگاه دوم ایستاد و مدال نقره گرفت. محسن بهشتی هم در این مسابقات با رکورد ۷ ثانیه و ۶۰ صدم ثانیه در ماده سرعت صاحب مدال طلا شد.

دسته بندی ها : طرفداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *