بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

هروی: نتایج سال گذشته کاراته شکست نبود/ ورزش ایران دیگر کسی مانند بنا را نخواهد دید

منبع : خبرگزاری تسنیم
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : جمعه ۴ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۹
بدون تصویر
– اخبار ورزشی –

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تیم ملی کاراته مردان ایران در سالیان گذشته با هدایت شهرام هروی موفقیت‌های بزرگی را در مسابقات جهانی و آسیایی تجربه کرده و با مدال‌آوری در المپیک توکیو موفق به تاریخ سازی شده است. روندی که در سال 1401 به دلیل عدم قهرمانی در مسابقات قهرمانی آسیا و نتایج نه چندان مناسب در بازی‌های کشورهای اسلامی با انتقاداتی همراه بود.

شهرام هروی سرمربی تیم ملی کاراته در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، ضمن تشریح عملکرد این تیم در سال گذشته از برنامه‌های تیم در سال پرترافیک جاری و حضور در بازی‌های آسیایی، مسابقات جهانی و قهرمانی آسیا صحبت کرد و از همدلی به عنوان نیاز کاراته ایران برای موفقیت نام برد.

تسنیم: عملکرد کاراته ایران در سال 1401 را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بعد از مدال طلای المپیک و افتخاراتی که در سال 1400 و سال‌های گذشته اتفاق افتاد، در سال 1401 شرایط پرفراز و نشیبی را تجربه کردیم. تجربیات زیادی از سال گذشته گرفتیم که امیدوارم از این تجربیات استفاده کنیم و در سال جاری اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

تسنیم: از عملکرد تیم ملی در سال گذشته راضی بودید؟

مسلماً عملکرد با نتایج و مدال‌ها مشخص می‌شود و هیچ کسی به مشکلات و حواشی نمی‌پردازد. از لحاظ مدالی از عملکرد تیم ملی کاراته راضی نبودم، اما بچه‌ها هر چه در توان داشتند را گذاشتند.

کاراته , کاراته ایران , شهرام هروی , سرمربی تیم ملی کاراته , تیم ملی کاراته ایران ,

تسنیم: بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند کاراته ایران افت کرده است. آیا واقعا کاراته در دوران افول خود قرار دارد یا اتفاقات بعد از المپیک و عدم حضور در مسابقات جهانی و کاراته وان‌ها در نتایج تأثیرگذار بود؟

یکسری اتفاقات افتاد که در نتایج ما اثرگذار بود. کاراته ایران همیشه خوب بوده، اما در سال گذشته این اتفاقات ما را از نتیجه دلخواه دور کرد. در تمام رشته‌ها هر تیمی پس از پشت سر گذاشتن یک دوره موفقیت، احتمال دارد در مقطعی در شرایط افت قرار بگیرد و این موضوع طبیعی است. از طرفی خیلی خوب بود که این اتفاقات در سال گذشته افتاد؛ چرا که در سال جاری رویدادهای مهم بازی‌های آسیایی، مسابقات جهانی و مسابقات قهرمانی آسیا را در پیش داریم. اتفاقات سال گذشته را به فال نیک می‌گیرم تا در سال جاری بدون هیچ اشتباهی بتوانیم دوباره دوران موفقی داشته باشیم. در  سال 97 نیز تجربه حضور در بازی‌های آسیایی، جهانی و قهرمانی آسیا را داشتیم و در هر سه رویداد نتایج خوبی گرفتیم و در تلاش هستیم در سال جاری هم با استفاده از تجربیات گذشته نتایجی حتی بهتر از سال 97 بگیریم.

تسنیم: چقدر امیدوار هستید در سال 1402 عملکرد درخشان سال 97 را تکرار کنیم؟

این اتفاق تنها به واسطه عملکرد من و بچه‌های تیم ملی ممکن نخواهد شد. اگر در سال 97 اتفاقات خوبی افتاد، حاصل همبستگی و حمایت تمامی جامعه کاراته بود که بدون حاشیه مسیر پیشرفت و موفقیت تیم ملی را مهیا کردند. ان‌شاءالله در سال جاری نیز همه دست به دست هم دهیم و ما نیز به عنوان قطعه‌ای کوچک از این پازل بتوانیم نتایج درخشان را دوباره تکرار و در کنار همدیگر افتخار بزرگی برای کاراته کشورمان کسب کنیم. این مهم به تنهایی مسیر نخواهد شد.

تسنیم: در دوران موفقیت تیم ملی هیچ وقت به نقش اثرگذار شما آنچنان اشاره نشد و هیچ وقت شما موفقیت‌ها را به تنهایی مصادره نکردید، اما سال گذشته زیر فشار انتقادات، مسئولیت عدم موفقیت را به تنهایی پذیرفتید.

همواره نتایج حرف اول و آخر را می‌زند و همیشه اعتقاد داشتم که موفقیت حاصل یک کار گروهی است که کادرفنی، بازیکنان، فدراسیون کاراته، وزارت ورزش، کمیته المپیک، جامعه کاراته و حتی هنرجویان مشغول تمرین در آن دخیل هستند.  عدم موفقیت به سرمربی بازگشته و این نیز واقعیت شغل ما است. محمد بنا را استاد خود می‌دانم و از عملکرد او انرژی گرفتم و با ایشان مشاوره داشتم. ورزش قهرمانی همانقدر که برای ورزشکاران بی‌رحم است، به همان اندازه برای مربیان نیز بی‌رحم است. تاریخ ورزش ایران دیگر مانند محمد بنا نخواهد دید، اما با اتفاقاتی که باعث شد مدال‌های طلای کشتی فرنگی به نقره یا حتی عدم کسب مدال منجر شود، شدیدترین هجمه‌ها علیه بنا شکل گرفت. وقتی وارد این شغل شدیم نباید از این انتقادات ناراحت شویم و باید قبول کنیم و بپذیریم که شغل شریف مربیگری این مسائل را نیز با خود دارد.

کاراته , کاراته ایران , شهرام هروی , سرمربی تیم ملی کاراته , تیم ملی کاراته ایران ,

تسنیم: پس شما پذیرفتید که در موفقیت‌ها کمترین نقش برای مربیان است و در شکست‌ها متهمان ردیف اول هستند؟

این یکی از ویژگی‌های اصلی مربیگری در کشور ما است و نمی‌شود به کسی خرده گرفت. این موضوع فقط شامل حال من نمی‌شود و همکاران در رشته‌های دیگر نیز این شرایط را تجربه کرده‌اند. بیژن مقانلو یکی از بزرگترین مربیان ورزش کشور است، اما با وجود موفقیت‌ها بسیار برای تکواندو بعد از المپیک ریو مجبور به قطع همکاری با تیم ملی شد. از طرفی وقتی مربیان در اوج قرار داشته باشند، شکست آنها بیشتر دیده می‌شود. با این وجود نتایج سال گذشته را شکست نمی‌دانم و اعتقاد دارم اتفاقات سال گذشته یک تجربه بود. خوب است اگر قرار است شکستی باشد در قهرمانی آسیا رقم بخورد تا در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی بتوانیم جبران کنیم.

تسنیم: در سال نه چندان خوب کاراته موفق به باز پس‌گیری عنوان قهرمانی کومیته تیمی در آسیا شدیم. این قهرمانی مهمترین موفقیت کاراته در سال گذشته بود…

کومیته تیمی ماحصل فنی کاراته یک کشور را نشان می‌دهد و از همه مدال‌ها با ارزش‌تر بوده است. مدال طلای کومیته تیمی مانند مدال طلای دوی صد متر دوومیدانی است. مدال طلای دوی صد متر از لحاظ مرغوبیت هیچ تفاوتی با طلای چهار در صد متر یا مواد دیگر ندارد، اما مزه و شیرینی طلای دوی صد متر یا مدال طلای دسته سنگین وزن وزنه‌برداری طور دیگری است. کاراته ایران همواره در کومیته تیم قدرتمند و سرآمد بوده و خوشبختانه در ازبکستان نیز دوباره این موضوع را نشان دادیم. در تاریخ کاراته ایران، کومیته تیمی موفق به کسب 8 عنوان قهرمانی کومیته تیمی شده که از این 8 مدال، 4 دوره به عنوان سرمربی و در سه دوره به عنوان مربی حضور داشتم و این  یک افتخار لذت بخش است.

کاراته , کاراته ایران , شهرام هروی , سرمربی تیم ملی کاراته , تیم ملی کاراته ایران ,

تسنیم:  بعد از اشاره به قهرمانی کومیته تیمی زیر هجمه سنگین انتقادات قرار گرفتید.

به نظر همه دوستان احترام می‌گذارم و از نظر برخی از دوستان کسب این مدال ارزشمند نیست. برخی از اوزان رشته کشتی در مسابقات جهانی در المپیک ادغام می‌شود و مانند این است که بگوییم مدال طلای جهانی اوزان غیرالمپیکی ارزشمند نیست. هر کسی نظری دارد و من به نظر همه احترام می‌گذارم.

تسنیم: هیچ وقت در سالیان اخیر هیچ وقت در مقابل انتقادات و حتی بی‌احترامی‌ها در فضای مجازی واکنشی نشان ندادید. دلیل این موضوع به خاطر اصل احترام در رشته کاراته است یا به موارد دیگر ارتباطی دارد؟

اول و آخر کاراته احترام است، اما از طرفی همیشه اعتقاد داشتم کاراته ارث پدری من نیست و متعلق به همه اعضای این خانواده است؛ از کمربند سفیدی که تازه ثبت نام کرده تا بزرگان، قهرمان و همه پیشکسوتان. دوستان در بیان نظرات خود آزاد هستند و مطمئن باشید انتقاداتی که به نفعم باشد را گوش و استفاده خواهم کرد؛ چرا که در نهایت منافع این موضوع را من و کشورم می‌بریم. اگر تیم ایران در مسابقات جهانی لینز اتریش نتیجه تاریخی رقم زد و در مسابقات جهانی اسپانیا خوب نتیجه گرفت و در بازی‌های آسیایی دوره گذشته از 4 فرصت موفق به کسب دو طلا، یک نقره و یک برنز شد که می‌توانست هر 4 مدال طلا باشد، برای سربلندی کاراته بود. اصلاً به موافق و مخالف اعتقادی ندارم و همه این عزیزان جامعه کاراته هستند که به آنها احترام می‌گذارم. امیدوارم همه در یک چارچوب باشیم و بتوانیم به هم کمک کنیم. این سکان امروز در دست من است و در آینده همانطور که چرخیده دست کسی دیگر خواهد بود. این پست ماندنی نیست.

تسنیم: انتخابات فدراسیون کاراته یکی از اتفاقات مهم این رشته در سال گذشته بود. نظر شما در این خصوص چیست؟

یک بار دیگر از جامعه کاراته و اعضای مجمع تشکر می‌کنم. رأی قاطع مجمع این پیام را داشت که طباطبایی برنامه‌های خود را در آرامش جلو ببرد. ان‌شاءالله در دوره چهار سال دوم ریاست ایشان با کمک اعضای مجمع شاهد اتفاقات بهتری باشیم.

طباطبایی برای 4 سال دیگر رئیس فدراسیون کاراته شد

کاراته , کاراته ایران , شهرام هروی , سرمربی تیم ملی کاراته , تیم ملی کاراته ایران ,

تسنیم: تیم ملی کاراته توقعات را برای موفقیت در بازی‌های آسیایی برآورده خواهد کرد؟

اگر وزارت ورزش و کمیته المپیک از ما حمایت کنند تا بدون دغدغه برنامه‌های خود را جلو ببریم و در مسابقات لیگ‌های جهانی و برون مرزی شرکت کنیم، کاراته پتانسیل این را دارد که مانند ادوار گذشته یکی از بهترین رشته‌های ورزش کشور باشد.

تسنیم: ترس از ناداوری با توجه به اتفاقات داوری در سال گذشته یکی از نگرانی‌های علاقمندان کاراته برای بازی‌های آسیایی است.

بحث دیپلماسی خیلی مهم است، اما از طرفی باید از لحاظ فنی، روحی و روانی و بدنی باید به سطحی برسیم که هیچ مشکلی در مسابقات برای ما پیش نیاید.

تسنیم: خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند نسل طلایی کاراته به پایان دوران خود رسیده است.

به عنوان سرمربی تیم ملی اعلام می‌کنم درهای تیم ملی به روی همه باز است و در یک فرآیند مشخص که انتخابی و مسابقات لیگ‌های جهانی جزو آن است، ترکیب تیم ملی مشخص خواهد شد. مطمئن باشید بهترین و شایسته‌ترین افراد به بازی‌های آسیایی خواهند رفت و کسی انتخاب خواهد شد که همه ایران به او احترام بگذارند.

تسنیم: مهمترین آرزوی ورزشی شما در سال جاری چیست؟

آرزوی من این است که در سال جدید در کنار هم و در یک فضای دوستانه کاری برای کاراته انجام دهیم. همه ما فرزند ایران و متعلق به جامعه کاراته هستیم. موفقیت در کنار همدلی رقم می‌خورد و تنهایی به وجود نمی‌آید. خیلی اوقات تیم ما خیلی خوب بوده، اما به خاطر اینکه با هم خوب نبودیم و همدلی وجود نداشت، نتیجه نگرفتیم. جامعه کاراته فهیم و بزرگ است و مطمئن هستم این اتفاق می‌افتد.

حضور کاپیتان تیم ملی کاراته در جلسه کمیسیون ورزشکاران آسیا

انتهای پیام/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *