بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

ورزش ایران در سال 1401| ووشو؛ تسخیر جهان با تخریب دیوار چین، کولاک کوراش و دورخیز برای غوغا در هانگژو و تگزاس

منبع : طرفداری
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ | ۲:۰۱

فدراسیون ووشو سالی درخشان را در رشته‌ها و سطوح مختلف پشت سر گذاشت.

به گزارش طرفداری، ووشو سالی شلوغ و البته سخت را سپری کرد که با تاریخ‌سازی در دو رشته ووشو و کوراش به خاطره‌ای شیرین در ذهن ورزش‌دوستان تبدیل شد. مهمترین اتفاق را کاروان ووشو ایران در مسابقات قهرمانی جوانان جهان رقم زد؛ جایی که جوانان کشورمان توانستند بالاتر از چین بر بام دنیا بایستند.

هشتمین دوره مسابقات ووشو قهرمانی جوانان جهان از ۱۵ آذر 1401 در شهر تانگرانگ اندونزی آغاز شد و شنبه ۱۹ آذر به پایان رسید. ملی‌پوشان پسر و دختر ایران با کسب ۱۳ مدال طلا، ۵ نقره و ۵ برنز و دشت مجموع 23 مدال رنگارنگ مقتدرانه قهرمان  جهان شدند. چین با ۱۵ مدال دوم شد و اندونزی میزبان با ۱۷ مدال سوم شد. اندونزی سه برنز بیشتر از چین به دست آورد اما از آنجایی که یک نقره کمتر دشت کرد، یک پله پایین‌تر ایستاد. این اتفاق تاریخی بازتابی گسترده داشت و نه تنها وزیر ورزش و جوانان بلکه سخنگوی دولت نیز واکنش نشان داده و قهرمانی ووشوکاران جوان در جهان را تبریک گفت.

طوفانی که کوراش به پا کرد

چند روز پیش‌تر، ملی‌پوشان کوراش ایران نیز در هند، طوفان به پا کردند. مسابقات کوراش قهرمانی جهان روزهای پنجم تا هفتم آذر 1401 به میزبانی شهر پونام در هند برگزار شد و مردان و زنان ایران به روی گیلم رفتند. ملی‌پوشان کوراش ایران در هر دو بخش زنان و مردان؛ چه پیش و چه در جریان مسابقات بر اعزام دشوار تاکید کرده و از فدراسیون ووشو تقدیر کردند. آنها جواب اعتماد فدراسیون و مربیان را به خوبی داده و با دشت مدال‌های رنگارنگ خوش درخشیدند.

تیم ملی کوراش زنان ایران با کسب ۳ مدال طلا، یک نقره و ۴ برنز پس از ازبکستان به مقام نایب‌قهرمانی جهان دست یافت. تیم ملی کوراش مردان کشورمان هم ۳ مدال طلا و ۲ نقره دشت کرد و بعد از ازبکستان، ابرقدرت کوراش دنیا در رده دوم ایستاد. این اتفاق برای نخستین بار رخ داد و کوراش ایران به مقام نایب قهرمانی جهان دست یافت.

کوراش‌کاران در حالی به چنین موفقیت بزرگی رسیدند که اعزام آنها به دلیل مشکلات مالی در آستانه لغو قرار داشت اما به هر ترتیب اردوهای تدارکاتی و اعزام از سوی فدراسیون ووشو در شرایط سخت اقتصادی صورت گرفت. زنان کوراش‌کار ایران تاکنون مدال طلای جهان در ویترین افتخارات خود نداشتند اما تاریخ‌سازی کرده و به ۳ مدال طلا رسیدند. کاروان ایران با 6 مدال طلا، 3 نقره و 4 برنز و مجموع 13 مدال رنگارنگ در هند، سرزمین عجایب به کار خود پایان داد و با دست پر به ایران بازگشت.

رقابت‌های کوراش قهرمانی جوانان آسیا هم از 15 شهریور در تایلند آغاز شد. در پایان این مسابقات، تیم ملی جوانان ایران در بخش تیمی (مجموع دو بخش پسران و دختران) با کسب 2 طلا، 4 نقره و 4 برنز به مقام دوم رسید و بر سکوی نایب قهرمانی ایستاد. ازبکستان قهرمان شد و ویتنام هم در رده سوم قرار گرفت.

با اعلام رسمی انجمن بین‌المللی کوراش، فاطمه برمکی نماینده وزن ۸۷+ کیلوگرم ایران که به مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان در هند و پیکارهای قهرمانی آسیا در تاجیکستان (اسفند 1400) دست یافت، به عنوان بهترین کوراش‌کار زن جهان در سال ۲۰۲۲ معرفی شد.

انجمن بین‌المللی کوراش در این خصوص نوشت:

فاطمه برمکی در وزن ۸۷+ کیلوگرم ضمن قهرمانی در مسابقات قهرمانی آسیا در شهر دوشنبه، در هند (مسابقات قهرمانی جهان) نیز تمام توان خود را به نمایش گذاشت و مدال طلا را برای ایران به دست آورد. تکنیک‌هایی که او در مسابقات به کار می‌برد، طوفانی از هیجان هواداران کوراش را برانگیخت.

قهرمانی سپاهان و دانشگاه آزاد در لیگ‌های مردان و زنان

فدراسیون ووشو لیگ برتر مردان و زنان را هم به صورت منظم برگزار کرد. شانزدهمین دوره لیگ برتر ووشو مردان به میزبانی آکادمی ملی ووشو در مجموعه ورزشی آزادی برگزار شد. این رقابت‌ها روز چهارم اسفند 1401 با برگزاری دیدارهای مرحله نیمه‌نهایی و فینال پیگیری شد و به اتمام رسید.

دیدار فینال بین دو تیم دانشگاه آزاد و پاس فراجا برگزار شد و با نتیجه ۸ بر ۶ به سود دانشگاه آزاد پایان یافت. در نهایت دانشگاه آزاد به عنوان قهرمانی لیگ برتر ووشو رسید و پاس فراجا نایب قهرمان شد. همچنین تیم هیات ووشو ماهشهر با برتری ۱۲ بر ۲ مقابل پارس جنوبی به عنوان سومی دست پیدا کرد.

مرحله برگشت پانزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر ووشو زنان هم از روز هشتم اسفند در آکادمی ملی ووشو برگزار شد. در پایان دو تیم فولاد مبارکه سپاهان و دانشگاه آزاد ۲۱ امتیازی شدند و سپاهان اصفهان به لطف تفاضل انفرادی بهتر به عنوان قهرمانی دست یافت و دانشگاه آزاد اسلامی نایب قهرمان شد. در پایان این رقابت‌ها تفاضل انفرادی سپاهان ۶۸ و تفاضل انفرادی دانشگاه آزاد ۶۴ بود. همچنین هیات ووشو قم با ۱۰ امتیاز به عنوان سومی لیگ برتر ووشو زنان دست یافت.

مسابقات کوراش قهرمانی کشور نیز اسفند 1401 به میزبانی مجموعه تختی شهرستان شاهرود استان سمنان برگزار شد و نفرات برتر هر دسته وزنی مشخص شدند.

دورخیز برای برداشت طلا از آسیا و جهان

همچنین اسفند سال 1401 رقابت‌های انتخابی درون اردویی تیم‌های ملی کوراش مردان و زنان ایران اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا که حکم تست ایونت بازی‌‎های آسیایی ۲۰۲۳ هانگژو را نیز دارد، به میزبانی آکادمی ملی المپیک و در دو بخش زنان و مردان برگزار شد. در پایان نفرات برتر معرفی شدند تا خود را برای حضور در این رقابت‌ها آماده کنند. همچنین شانزدهمین دوره رقابت‌های ووشو قهرمانی جهان قرار است روزهای ۱۶ تا ۲۰ نوامبر ۲۰۲۳ (۲۵ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲) در «فورت ورث» ایالت تگزاس آمریکا برگزار شود؛ رویدادی که نزدیک به هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۵۰۰ شرکت کننده از بیش از ۸۰ کشور دنیا در آن شرکت خواهند کرد. رقابت‌های جهانی ووشو هر دو سال یک بار برگزار شده و بالاترین سطح از مسابقات این رشته به شمار می‌رود.

امیر صدیقی رییس فدراسیون ووشو در همین راستا سرمربیان و مربیان تیم‌های ملی ووشو ایران در دو بخش زنان و مردان را مشخص کرد تا تیم‌هایی آماده روانه مسابقات آسیایی و جهانی کنند. امیر اوجاقی به عنوان سرمربی تیم ملی ساندا مردان ایران منصوب شد. علی دهقان و علی (کیوان) شیرآقایی نیز به عنوان مربی کنار اوجاقی حضور خواهد داشتند. همچنین در بخش تالو پسران، فرشاد عربی هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت.

در بخش بانوان، راضیه طهماسبی به عنوان سرمربی تیم ملی ساندا از صدیقی حکم گرفت و محبوبه کریمی نیز به عنوان سرمربی تیم ملی تالو زنان منصوب شد. احکام این مربیان تا پایان مسابقات قهرمانی جهان 2023 آمریکا که پس از بازی‌های آسیایی هانگژو برگزار می‎شود، اعتبار دارد. پیش‌‎تر سرمربیان تیم‌های ملی کوراش مردان و زنان نیز معرفی شده‌ و الیاس علی‌اکبری و محبوبه خورشیدی احکام خود را از رییس فدراسیون ووشو دریافت کردند.

فدراسیون ووشو عزم خود را جزم کرده تا با کمک وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، تیم‌های قدرتمندی روانه بازی‌های آسیایی و جهانی آماده کرده و سال 1402 را نیز به سالی خوش و شیرین برای ورزش ایران تبدیل کند.

دسته بندی ها : طرفداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *