بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

برنده‌ها و بازنده‌های قهرمانی جوانان آسیا

منبع : خبرگزاری ایلنا
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۷:۵۷

به گزارش ایلنا، جام ملت‌های جوانان آسیا 2023 حالا به روزهای پایانی خودش نزدیک شده. فقط 3 مسابقه از آن باقی مانده. 2 نیمه نهایی و یک فینال. تیم ملی ایران برخلاف آخرین باری که در مسابقات حضور داشت حتی به جمع 4 تیم پایانی هم نرسید. اما در همه این سال‌ها کدام تیم‌ها بهتر در حوزه پایه کار کرده‌اند و کدام تیم‌ها از بازیکن‌سازی غافل شد‌ه‌اند؟ کدامیک همچنان چشمه جوشان فوتبال‌شان به راه است و کدامیک با کویر استعداد روبه‌رو شده‌اند؟ شاید نگاهی به عملکرد تیم‌ها در فاصله دو دوره گذشته جام ملت‌های آسیا به ما برای رسیدن به جواب کمک کند.

برنده: کره جنوبی

این دوره شاهد چهل و یکمین دوره جام ملت‌های جوانان آسیا هستیم. در 40 دوره قبلی هیچ تیمی به اندازه کره جنوبی موفق نبوده. ماجرا فقط به 12 قهرمانی آنها برنمی‌گردد. کره جنوبی در 40 دوره گذشته 27 بار به جمع تیم‌های حاضر در نیمه نهایی راه یافته و4بار هم به فینال؛ که نشانی از سرمایه‌گذاری درست این کشور در حوزه جوانان است. کره جنوبی امسال هم راهی نیمه‌نهایی شد تا بیست و هشتمین حضورش در این مرحله را تجربه کند. هیچ تیمی به اندازه آنها روی سکو نرفته. تیم دوم در این زمینه ژاپن است با 17 حضور در نیمه‌نهایی. کره جنوبی در دوره پیشین مسابقات که سال 2018 برگزار شد به فینال رسید و در آنجا مغلوب عربستان شد. آنها امسال هم نشان دادند که جوانان‌شان در مسیر درستی قرار دارند.

بازنده: عربستان

تیم ملی جوانان عربستان در دوره پیشین که 5 سال پیش برگزار شد، قهرمان شد. این سومین قهرمانی آنها در مسابقات بود. سعودی‌ها دوره قبل از آن هم (2016) راهی فینال شده بودند اما آنجا مغلوب ژاپن شدند. عربستان در آن سال‌ها نشان داده بود که سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی جوانانش کرده و البته صاحب یک نسل فوتبالی خوب شده. نسلی که در سال‌های گذشته در مسابقات بزرگسالان هم خوش درخشید و در نهایت در جام جهانی 2022 عملکرد بدی نداشت و حتی موفق شد آرژانتین، قهرمان مسابقات را شکست دهد.

عربستان این دوره اما حتی از مرحله گروهی هم صعود نکرد تا بزرگترین بازنده حوزه جوانان آسیا در سال‌های گذشته باشد. آیا عربستان در سال‌های پیش رو با افت در رده بزرگسالان روبه‌رو می‌شود؟

برنده: عراق

تیم ملی جوانان عراق یکی از تیم‌های موفق تاریخ جام ملت‌های جوانان آسیاست. آنها 5 بار قهرمان این رقابت‌ها شده‌اند. این در حالی است که ژاپن و عربستان روی هم تنها 4 قهرمانی دارند. با این همه عراق در یک دهه گذشته هرگز به مرحله نیمه‌نهایی نرسیده بود و امسال موفق شد با حذف ایران در مرحله یک چهارم نهایی دوباره در آستانه فینالیست شدن قرار بگیرد. عراقی‌ها حالا دوباره نسل خوبی برای آینده تربیت کرده‌اند.

بازنده: ایران

تیم ملی جوانان ایران در آخرین دوره‌ای که مسابقات برگزار شد اصلاً حضور نداشت. تیم ایران با هدایت فرهاد پورغلامی در مسابقات انتخابی جام ملت‌های جوانان آسیا 2018 پایین‌تر از اردن قرار گرفت تا یک رسوایی تمام برای فوتبال پایه ایران به وجود بیاید. این در حالی بود که تیم جوانان 2 سال قبل با هدایت امیرحسین پیروانی موفق شده بود در جام ملت‌های جوانان 2016 به مرحله نیمه‌نهایی برسد و یکی از عملکردهای خوبش در چند دهه گذشته را در ذهن فوتبالی‌ها به جای بگذارد. ایران با آن نتایج به جام جهانی جوانان صعود کرد و اتفاقاً با پیروزی برابر کاستاریکا تاریخ‌ساز شد و بعد از 40 سال در این مسابقات به پیروزی رسید.  در تیم جوانان آن سال بازیکنانی نظیر عارف غلامی، امید نورافکن، رضا شکاری و عارف آقاسی بازی می‌کردند.

تیم جوانان ایران البته در مسابقات انتخابی جام ملت‌های 2020 بد عمل نکرد و به مرحله اصلی صعود کرد اما این مسابقات به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد. در حقیقت تیم ملی جوانان فعلی ایران با هدایت صمد مرفاوی، بعد از 7 سال بود که در مسابقات ظاهر می‌شد و موفق نشد نتیجه سال 2016 را تکرار کند.

انتهای پیام/

دسته بندی ها : خبرگزاری ایلنا
برچسب ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *