بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

کیش و وعده‌های بی‌سرانجام؛ جزیره بی‌مسافر، خالی و سرد!

منبع : طرفداری
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۸:۳۴

رویداد نوروزگاه با کیلومترها فاصله از جزیره کیش، در تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش طرفداری؛ جزیره کیش به علت برخورداری از شرایط سیاسی و اجتماعی مناسب، همیشه در قامت پایگاهی متفاوت و متناسب برای برگزاری رویدادهای بین‌المللی ورزشی برای دستگاه ورزش کشورمان ایفای نقش کرده اما با اتفاقات رخ داد در مدت‌های اخیر، به‌نظر دیگر خبری از روزهای اوج این جزیره مرجانی در ابعاد ورزشی نیست.

تبدیل شدن به جزیره پیلوت اردوهای تیم ملی، بهره‌برداری از چندین زمین چمن حرفه‌ای و هیبریدی، ایجاد امکانات اردویی ورزشی برای استفاده بهتر ورزشکاران، استفاده به‌عنوان محل اسکان در خلال جام جهانی ۲۰۲۲ فوتبال و برگزاری رویدادهای مهم ملی و بین‌المللی از سلسله وعده‌هایی بوده‌اند که تاکنون آن‌طور که باید عملی نشده است.

در اواخر سال جاری برنامه‌ریزی ابتدایی بر این بود که رویداد ساحلی کیش‌گیمز در این جزیره مرجانی برگزار شود اما بنا به تصمیماتی، این تورنمنت به سال ۱۴۰۲ موکول شد تا رویداد نوروزگاه طی هفته ماقبل پایانی سال جاری در جزیره کیش با حضور و دعوت از کشورهای خارجی صورت بگیرد؛ موضوعی که البته کان لم یکن شده است.

بنابر ادعای معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان؛ قرار بود تا رویداد ورزشی نوروزگاه با حضور ۱۱ کشور عضو این کمپین به‌علاوه قطر، اندونزی و روسیه در جزیره کیش برگزار شود اما در شرایطی که به نظر می‌رسید میزبانی در کیش قطعی شده، اما مسئولان وزارت ورزش به برخی از فدراسیون‌های شرکت کننده در این المپیاد اعلام کردند که برگزاری در این جزیره منتفی است.

این رویداد که مختص بانوان بوده و برگزاری‌اش برای نخستین بار در خاک ایران برد بین‌المللی بسیاری هم برای کشورمان داشت، مشخص نیست چرا و به چه علت با این حجم از بی‌تدبیری و بی‌برنامگی از سوی دستگاه‌های ناظر و عامل مانند شورای ورزش جزیره کیش، اداره‌کل استانی مربوطه، مؤسسه تفریحات جزیره و ستاد برگزاری رویداد مواجه شده است.

نکته تأسف‌برانگیز ماجرا این‌جاست که سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان به پشتوانه این که رویداد نوروزگاه قرار است در جزیره کیش برگزار شود، از مشاور عالی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای حضور و بازدید از این رقابت‌ها دعوت کرده بود اما مشخص نیست حالا اصلاً تکلیف برگزاری این تورنمنت و محل آن چگونه رقم بخورد.

در حالی که کشورهای بسیاری به علت شرایط منطقه آزاد بودن جزیره کیش به حضور در این تورنمنت بدون نیاز به اخذ ویزا رغبت داشتند، حالا احتمالاً رویداد به تهران منتقل خواهد شد تا تعداد شرکت‌کننده‌ها در راستای انتظارات بیش از حد عرف برخی مسئولین به حداقل تعداد ممکن برسد و عملاً نوروزگاه خالی از رقابت و جذابیت شود.

خیل عظیمی از کشورهای جهان جام‌های ریاست‌جمهوری کشورشان که هم‌تراز با رویداد نوروزگاه ماست را به بهترین شیوه ممکن و با به‌کارگیری ستادهای کارآمد متکی بر نیروهای زبده برگزار می‌کنند اما نقش‌آفرینی ضعیف دستگاه‌های برگزارکننده نوروزگاه، باعث بروز این درهم‌ریختگی و کسر شأن از ورزش کشورمان شده است.

مشخص نیست چه ظرفیتی در این جزیره دیده شده که پیش از آغاز رویدادهای ورزشی، همه از امکان میزبانی مسافران خارجی و اقامت آن‌ها، حتی برگزاری رویدادهای معتبر و اردوهای تیم‌های خارجی حرف می‌زنند اما پای عمل که رسید، باز هم تهران و اصفهان و مشهد و شیراز باید قبول زحمت میزبانی کنند تا پرخرج‌ترین جزیره ورزشی، بی‌مصرف‌ترین آن‌ها هم باشد.

در این روزهای خطیر و حساس که نام و عنوان خلیج همیشگی فارس از سوی برخی جریانات عربی مورد تحریف قرار گرفته، بدون تردید برگزاری نوروزگاه در حاشیه ساحل امن این خلیج تاریخی می‌توانست بهترین پاسخ ممکن به بدخواهان ایران هم باشد اما بی‌تدبیری دست‌اندرکاران، باز هم شانس برگزاری یک تورنمنت مهم با آورده سیاسی و ورزشی عالی را از ما گرفت.

دسته بندی ها : طرفداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *