بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

مناف هاشمی: از فدراسیون فوتبال مطالبه‌گری کنید/ 50 میلیون دلار اعتبار می‌خواهیم

منبع : خبرگزاری ایلنا
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۳

به گزارش ایلنا، دوازدهمین نشست هیات اجرایی کمیته ملی المپیک صبح امروز سه شنبه برگزار شد و در پایان این جلسه سید مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک با حضور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جلسه هیات اجرایی با حضور اکثریت امروز سه شنبه در کمیته ملی المپیک برگزار شد. اولین بحث ما مربوط به بودجه سال ۱۴۰۲ کمیته ملی المپیک بود و پیگیری هایی که تا الان صورت گرفته، از سازمان برنامه و بودجه و‌ عزیزان در مجلس شورای اسلامی. پیگیری هایی داشتند که این منابع کافی است یا خیر و برای چه می‌خواهید، برنامه ها را ارائه دهید. چند روز گذشته پاسخگوی تعدادی از نمایندگان مجلس در کمیسیون فرهنگی و حتی در هیات رییسه بودیم.

وی افزود: بودجه کمیته ملی المپیک سال قبل در سه ردیف بوده است که ردیف اصلی ۲۲۰ میلیارد تومان، یک ردیف در متفرقه در تبصره ۱۴ داشتیم که ۸۰ میلیارد تومان بود و یک ردیف عمرانی بوده که عددی مختصر بود. تلاش کردیم برای دو رویداد مهم سال آینده که بازی های آسیایی چین است با یک کاروان کیفی ولی در عین حال و کسب سهمیه المپیک بودجه بگیریم. برای بازی‌های آسیایی چین کاروان کیفی ولی در عین حال رشته هایی که بتوانند برای سال های بعد آماده شوند، اعزام خواهیم کرد.

دبیرکل کمیته ملی المپیک تصریح کرد: خلاصه گزارشی که با رؤسای فدراسیون‌ها داشتیم و نیازمندی‌هایی که داشتیم به سازمان برنامه در قالب مکاتبات متعدد اعلام کردیم و سه ردیف خودمان را نسبتاً برای سال آینده ارتقاء دادیم ردیف اصلی را بهتر کردند دوستان ما در لایحه بودجه دولت، ردیف متفرقه‌ای را برای بازی‌های آسیایی و کسب سهمیه المپیک در نظر گرفتند هر چند عدد کافی نیست برای اینکه قانع شدند یک ردیفی را در نظر گرفتند جای شکر دارد و یک ردیف عمرانی که در مجموع این رشد حدوداً 80 و 85 درصدی نسبت به سال قبل داشتیم ولی چون به نوعی اعتبار و بودجه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک هر دو در مجموع برای کادرهای تیم‌های فنی و مسابقات بین‌المللی، استعدادیابی و اقدامات زیرساختی ما کافی نیست، طبیعتا این مقدار رشد هم در سال برگزاری رویداد عدد بزرگی نیست. ضمن اینکه سال آینده علاوه بر اینکه سال بازی‌های آسیایی است طبیعتا ما کسب سهمیه المپیک هم همزمان خواهیم داشت و عملاً دو رویداد بزرگ داریم.

وی در ادامه افزود: با توضیحاتی که در مجلس شورای اسلامی دادیم اگر ان‌شاءالله گشایشی به وجود بیاید و افزایش منابعی به وجود بیاید شاید در ردیف‌های متفرقه هم عزیزان مجلس به ما کمک بیشتری کنند تا در سال آینده دچار مشکل نشویم. شما می‌دانید که ما در بازی‌های 2010 لندن اگر بهترین شرایط را داشتیم در بازی‌های آسیایی 2010 بهترین شرایط را داشتیم به خاطر اینکه در آن مقطع 50 میلیارد تومان اعتبار بازی‌های آسیایی بود. دلار هم زیر هزار تومان بود. ما هم چون تمام اقدامات سفرمان جایزه ما و اصلا رقابت ما در عرصه بین‌المللی با ارز ریالی نیست طبیعتا بر مبنای همان دلار بخواهیم حساب کنیم ما همان 50 میلیارد تومان سال 88 را می‌خواهیم که امروز 50 میلیون دلار می‌شود چون در آن مقطع هم همین مبلغ را داشتیم اگر بخواهیم آن مبلغ را دریافت کنیم می‌شود 2 هزار میلیون تومان اعتبار. 

هاشمی با بیان اینکه بودجه ما یک رشد مختصری داشته است، و واقعا کافی نیست، گفت: ما در آن سال چهارم شدیم، 4 سال بعد پنجم شدیم و 4 سال بعد هم ششم. الان هم اگر بخواهیم همان نمودار را برویم باید برویم دنبال هدف هفتم و هشتم. اگر ما بخواهیم شرایط‌مان را در ششم آسیا با رتبه و رنکینگ حفظ کنیم سازمان برنامه و بودجه دولت و همچنین مجلس شورای اسلامی باید توجه بیشتری کند تا ما بتوانیم با رقبای‌مان در عرصه‌های بین‌المللی رقابت کنیم چون اینجا دیگر بحث داخل کشور نیست. همه مزایا و امکانات ورزشکاران کشورهایی که با ما رقابت می‌کنند بیشتر از ما است. طبیعی است که کار ما سخت خواهد بود برای همین خاطر ما تلاش‌مان را کردیم و گزارشاتی که از ما خواستند دادیم امیدوار هستیم که این اصلاحات صورت بگیرد اعضای هیأت اجرایی نیز انصافا همه کمک می‌کنند این اتفاق رخ دهد.

دبیرکل کمیته ملی المپیک در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد:‌ تا امروز هم به فدراسیون‌های ورزشی آنچه که مصوبه ابتدای سال 1401 بوده که حدود 80، 90 میلیارد تومان توزیع می‌کردیم ما بیش از 116 میلیارد تومان توزیع کردیم یعنی 130 تا 40 درصد به شکل متوسط به فدراسیون‌ها کمک کردیم که خودشان را ارتقاء دهند اما واقعیت این است که این اعداد و رقم‌ها امروز عددی نیست که بتواند پاسخگوی ورزش کشور و کمیته ملی المپیک باشد دوستان در جریان قرار گرفتند و قرار شد که به همدیگر کمک کنیم تا امسال خوب زیرساخت‌ها را درست کنیم که سال آینده مشکلات ان‌شاءالله نداشته باشیم. نکته دوم اینکه در جلسه هیأت اجرایی مطرح شد بحث مربوط به بازی‌های جهانی ساحلی بوده است که قرار است در اندونزی برگزار شود.مرداد ماه سال آینده این مسابقات برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: سه تیم در دستور کار ما بوده که اعزام کنیم. کاروانی حدود 35 تا 40 نفره در رشته‌های کشتی، فوتبال ساحلی و کاراته دوستان در جلسه قبلی هیأت اجرایی گفتند که بررسی بیشتری کنیم اگر فدراسیون‌های دیگر در کشور شرایطی دارند که بتوانند در بازی‌ها شرکت کنند دو هفته‌ای فرصت گذاشته‌ایم که مجددا برخی از فدراسیون‌ها را بررسی کنیم تا هم در لیست در بازی‌های ساحلی و جهانی باشند و هم ما در کشور کسب سهمیه کردیم از جمله هندبال درست است که ما نتوانستیم مدال بگیریم اما در آسیا کسب سهمیه کردیم جایگاه بالایی داریم و می‌توانیم عنوان یکی از تیم‌ها اضافه کنیم در این بازی‌ها و حتی رشته‌هایی مثل سه‌گانه و قایقرانی را بررسی می‌کنیم چون این دو رشته به عنوان رشته‌هایی هستند که در آن مسابقات حضور دارند ما امکان مدال در آن را نداریم و حتی والیبال ساحلی و جون قسمت هزینه‌ها را ioc می‌پذیرد به همین خاطر تلاش می‌کنیم یکی دو رشته را به این سه یا چهار رشته اضافه کنیم و به نوعی قبل از بازی‌های آسیایی محکی کاروان خودمان را بزنیم. همین تیمی که امروز به ما در بحث کاروان بازی‌های آسیایی به ما کمک می‌کنند همین مدیران و همین معاونین در واقع این کاروان کوچک را هم به عنوان تجربه دنبال خواهند کرد تا ما این را هم بتوانیم مدال‌هایی که در دوره‌ قبل داشتیم را به هر حال حفظ کنیم و ان‌شاءالله ارتقاء دهیم.

دبیرکل کمیته ملی المپیک در ادامه صحبت‌های خود گفت:‌ سومین بحثی که ما در جلسه امروز داشتیم مباحث مربوط به لگوی کمیته ملی المپیک بود با تلاش‌هایی که با حوزه روابط عمومی ما عبداللهی و همچنین حوزه بین‌الملل داشتم به یک جمع‌بندی‌هایی به این موضوع رسیدیم در حدود دو سال و اندی گذشته IOC اعلام کرد که شما باید لگوی خود را مثل خیلی از کشورهای دیگر اصلاح کنید پیشنهادهایی را از طراحان گرفتیم و در نهایت به سه پیشنهاد رسیدیم که بهترین پیشنهاد همان پیشنهادی است که قطعا لگوی آن به شما خواهند داد در واقع پرچم جمهوری اسلامی ایران است و 5 حلقه کمیته جهانی المپیک است که در واقع در زیر پرچم ایران قرار گرفته که با یک سری اصلاحات نسبت به لگوی قبلی نهایی شده است.

مناف هاشمی در ادامه صحبت‌های خود گفت: نکته چهارمی که در دستور کار خودمان داشتیم طبق قولی که قبلا داده بودیم معرفی رؤسای کمیسیون‌ها در دستور کار ما قرار گرفت و تا الان 7 کمیسیون را تعیین تکلیف کردیم به ترتیب داریم مابقی کمیسیون‌ها را پیشنهاداتی را که از طریق اعضای هیأت اجرایی به ما می‌شود در هیأت رئیسه مطرح می‌کنیم و امروز در کمیسیون هیأت اجرایی رئیس کمیته بین‌المللی سهرابی را به عنوان رئیس کمیسیون بین‌الملل المپیک اعضای هیأت اجرایی معرفی و انتخاب کردند. او دستیار ویژه وزیر امور خارجه است و سوابق بین‌المللی بسیار زیادی را دارد.

وی در ادامه صحبت‌های خود تصریحکرد:‌ نکته دیگری که در جلسه امروز داشتیم در بحث یک آئین‌نامه‌ای بوده که ان‌شاءالله ظرف دو هفته آینده یا قبل از عید بتوانیم تصویب کنیم برای یک پروتکلی که بتوانیم برای استقبال قهرمانان و عزیزانی که در عرصه بین‌الملل حضور پیدا می‌کنند و حائز رتبه، نتیجه، رنکینگ، مدال برتری می‌شود بر اساس یک شاخصه‌هایی بتوانیم سطح‌بندی کنیم و عزیزان را به هر حال در استقبال و بدرقه‌شان کمیته ملی المپیک نقش بیشتری داشته باشد خصوصا رشته‌های خوبی که محدودیت در کشور دارند و مدال‌هایشان باعث خوشحالی و شادی ملت ایران می‌شود.

هاشمی در ادامه گفت:‌ آخرین نکته‌ای که به آن اشاره می‌کنم شاخص‌های توزیع اعتبارات برای سال آینده بوده است که در جلسه قبل هم ریاست فدراسیون کشتی آمدند و بحث‌هایی مطرح شده بود به هر حال دوستان نقطه نظراتی را در بحث شاخص‌ها مطرح می‌کنند و ما از این به بعد همه جلسات هیأت اجرایی یکی از رؤسای فدراسیون‌ها را دعوت خواهیم کرد بیایند حرف‌هایشان را بزنند و مطالب‌شان را در هیأت اجرایی مطرح کنند اما به هر حال خودمان ریاست‌مان بر این است که توزیع اعتبارمان بر اساس برنامه باشد. بر اساس شاخص باشد هر مبلغی که در مجلس شورای اسلامی به عنوان بودجه کمیته ملی المپیک تثبیت شد چه در حوزه زیرساختی و چه در حوزه حمایت چه در حوزه المپیک،‌چه در بحث رشته‌های آسیایی و حتی سایر موضوعاتی که باید دنبال کنیم مثل توسعه و ارتقاء امکانات خودمان در آکادمی ملی المپیک و یا حتی بتوانیم در برنامه داریم که آکادمی ملی شماره دو المپیک خودمان را اگر دولت کمک کند و در بودجه لحاظ کند در کیش یا در شمال کشور ما یک آکادمی شماره دو داشته باشیم که تفاهمات اولیه را داشته‌ایم و در بحث زمین هم مشکلی نداریم فقط در بحث اجرا منتظر حمایت عزیزان نماینده مجلس هستیم چون به هر حال باید خواسته‌هایمان را مطابق با شرایط روز بخواهیم امروز کشورهایی که با ما رقابت می‌کنند در آسیا و المپیک کشورهایی هستند که بهترین امکانات و تجهیزات را دارند. ما شاید در بعضی از فدراسیون‌هایمان مثل فدراسیون کشتی، والیبال، فوتبال، کمپ‌هایی را داریم و مرکز تیم‌های ملی داریم،‌ آکادمی‌هایی را داریم اما واقعیت این است که این حق  همه رشته‌های المپیکی است. این حق همه رشته‌های محروم است در دنیا خیلی از رشته‌ها جایگاه خوبی دارند و می‌توان مدال‌های خوبی گرفت اما سال‌ها نتوانستیم امکانات را طوری محیا کنیم که این‌ها را داشته باشیم. اعداد و رقم‌هایی که مدنظر کمیته ملی المپیک است در مقایسه با بودجه کل کشور بسیار ناچیز است. اما اگر ما می‌خواهیم در سطح جهانی و آسیایی جایگاه خودمان را بهتر کنیم باید آکادمی شماره دو را و شماره سه داشته باشیم. در عین حال همین آکادمی ملی المپیک خودمان را با بهترین امکانات بتوانیم به روز کنیم این مباحثی بود که در جلسه امروز مطرح شد.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف سرمربی تیم ملی امید چرا مشخص نمی‌شود گفت:‌ ما در خصوص تیم ملی امید شاید دو بار مختصر صحبت کردیم شاید من صلاح نمی‌دانستم بیشتر از این ورود کنم چون ما بر اساس انتظارات مردم و جایگاه کشور خودمان به عنوان کمیته ملی المپیک وظیفه داریم از فدراسیون‌های خودمان بخواهیم که ورود کنند و کمک کنند در همین راستا به آنها این قول کمک را دادیم و حتی در بحث حمایت با دوستان ما در دولت و مجلس رایزنی‌هایی را کردیم که هر چه سریع‌تر عزیزان ترکیب سرپرست،‌کادرفنی و تیم خودشان را مشخص کنند چون خیلی زمان نداریم و این انتظار و مطالبه حدوداً 40 و خرده‌ای سال مردم ما در بحث المپیک است. بیش از 20 سال است که ما انتظار می‌کشیم برای کسب مدال در آسیا و این توان در فدراسیون فوتبال ما وجود دارد دو بار هم بعد از آن جلسه‌ای که من بار دوم صحبت کردم مجدد جلسه‌ای با مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال داشتیم. گزینه پیشنهادی خودمان را به آنها اعلام کردیم. همچنان واقعیت این است که ما منتظر هستیم اما چه مسائلی در آنجا وجود دارد که من اطلاع ندارم خواهشم این است که شما از این پس از عزیزان فدراسیون فوتبال باید مطالبه‌گری کنید چرا چون مطالبه‌گری مردم ایران است و اصلا بحث ما نیست ما همه فدراسیون‌ها را به یک چشم می‌بینیم همه را حمایت می‌کنیم اگر بتوانند پیشنهادی که ما داشته‌ایم و حتی پیشنهاد رئیس کمیته ملی المپیک را قبول ندارند اشکالی ندارد گزینه‌های دیگر را مطرح کنند اما کار را شروع کنند.

 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *