بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

تصمیم بزرگ IOC؛ بازگشت روسیه به المپیک/ زلنسکی و اوکراین در اندیشه یک کمپین جهانی!

منبع : طرفداری
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ | ۹:۳۲

یک درگیری بزرگ سیاسی – ورزشی با تصمیم غیرمنتظره کمیته بین‌المللی المپیک همراه شده است.

به گزارش طرفداری؛ بحث تحریم بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس از سوی دولت و کمیته ملی المپیک اوکراین با راه‌اندازی دستگاه‌های تبلیغاتی و کمپین‌های مبارزاتی علیه کمیته بین‌المللی المپیک، روز به روز شدت بیش‌تر و سرعت تندتری پیدا کرده‌اند و با تصمیمات اخیر IOC، وقوع یک بحران در آستانه مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان اصلاً بعید نیست.

پس از آن که مناقشه‌ای طولانی بین مقامات سیاسی – ورزشی اوکراین با سران کمیته بین‌المللی المپیک بر سر ماجرای بازگشت ورزشکاران روسی و بلاروسی به میادین ورزشی بین‌المللی شکل گرفت، حساب توئیتری رسمی IOC با صدور بیانیه‌ای، به حمایت از حضور ورزشکاران کشورهای روسیه و بلاروس برای رقابت با پرچم بی‌طرف در مسابقات سال ۲۰۲۳ پرداخت.

کمیته بین‌المللی المپیک در این بیانیه با تأکید بر تصمیم اکثریت قریب به اتفاق جنبش المپیک در راستای این بازگشت، مسابقات تنیس اوپن استرالیا را دست‌مایه‌ای برای تصمیم فوق قرار داد. IOC مدعی شد که در تنیس اوپن استرالیا ورزشکاران این ۲ کشور به‌عنوان ورزشکاران انفرادی تحت یک پرچم بی‌طرف بدون شناسایی کشورشان به رقابت پرداخته‌اند.

از این رو که مشکلی درباره حضور تنیسورهای روس و بلاروس در استرالیا گزارش نشده، عالی‌ترین نهاد ورزشی در جهان در مهم‌ترین قسمت از این بیانیه تأکید کرد که «این اصل با منشور المپیک مطابقت دارد و بر این اساس ورزشکاران این دو کشور در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس حضور خواهند داشت.»

بدیهی است که محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها علیه هرگونه نام، نماد و یا پرچم کشورهای روسیه و بلاروس در مسابقات بین‌المللی آتی اعم از رقابت‌های گزینشی و کسب سهمیه المپیک یا خود بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ هم‌چنان به قوت خود وجود خواهند داشت اما ورزشکاران این ۲ کشور آزادانه در تمام رشته‌های ورزشی مانند کشتی، جودو و … حضور خواهند یافت.

همین موضوع باعث دوچندان شدن خشم و برافروخته شدن آتش دولت اوکراین شده؛ تا جایی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور و رئیس دولت اوکراین گفت که برای رؤسای تمامی فدراسیون‌های جهانی علیه این تصمیم IOC برای آن‌چه خودش نفوذ تبلیغاتی برای دولت‌های تروریستی خوانده؛ نامه نوشته و یا تماس حاصل کرده است.

از آن جایی که فدراسیون جهانی هر رشته از سوی کمیته بین‌المللی المپیک هم مرجع اصلی فدراسیون‌های ملی معرفی شده‌اند، زلنسکی تصمیم گرفته تا از این راه هم بخت خودش را برای مبارزه سرد با روسیه بیازماید و المپیک را به اصل خودش برگرداند. در این زمینه دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز اقدام IOC را جارو (جمع) کردن جنایات روسیه زیر قالیچه دانست!

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک پس از اقدام غیرمنتظره سازمانش مورد شدیدترین انتقادات قرار گرفته و مسئولان دولت اوکراین هم از هیچ تلاشی برای تخریب چهره وی و سازمانش فروگذار نکرده‌اند؛ موضوعی که به‌نظر می‌تواند برای رقبای باخ در راه انتخابات آینده IOC به نقطه عطفی برای کنار زدن رئیس فعلی کمیته هم تبدیل شود.

کمیته ملی المپیک در توجیه دلایل این تصمیم ادعا کرده که هیچ ورزشکاری نباید صرفاً به دلیل پاسپورت خود از شرکت در مسابقات منع شود و دولت‌ها نباید تصمیم بگیرند که کدام ورزشکار می‌تواند در کدام مسابقات برون‌مرزی شرکت کند و کدام ورزشکار نه. مسئله‌ای که با حمایت گسترده کمیته‌های المپیک اروپا، OCA، انجمن کمیته‌های ملی المپیک آفریقا، ورزش پانام و ANOC همراه شده است.

با این تفاسیر به‌نظر می‌توان کار بازگشت ورزشکاران روس و بلاروس به مسابقات بین‌المللی آینده بالاخص بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ را تمام شده دانست. IOC تصمیم نهایی را گرفته و فدراسیون‌های جهانی هم تابِ مخالفت دربرابر تصمیم این نهاد را ندارند. حالا زلنسکی و دولتش باید برای تقابل با این تصمیم، مسیر سختی را پیش بگیرند و کارزار قدرت‌مندی را راه بیاندازند.

دسته بندی ها : طرفداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *