بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

جواد منافی: بیشتر از شایستگی، وفاداری به کی‌روش تعیین می‌کرد چه کسی باید به تیم ملی دعوت شود

منبع : طرفداری
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۷

یکی از مشکلات اساسی تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، ضعف مشهود سمت چپ خط دفاعی کشورمان بود. کارلوس کی‌روش از میلاد محمدی و احسان حاج صفی دو لژیونر تیم آاک یونان به تناوب استفاده کرد که هیچ کدام نتوانستند کاری در جام جهانی ازپیش ببرند.

به گزارش طرفداری، خبرورزشی به همین بهانه سراغ جواد منافی یکی از بهترین چپ پاهای تاریخ فوتبال ایران رفته است که در آستانه لژیونر شدن با یک تصادف وحشتناک مجبور شد در ۲۴ سالگی برای همیشه از دنیای بازی خداحافظی کند.

او این روزها به عنوان مربی در تیم نساجی مازندران دستیار حمید مطهری است و…

ابتدا از اردوی نساجی مازندران در ترکیه بگویید؟

جا دارد قبل از هرچیز از زحمات مالک و مدیریت باشگاه نساجی مازندران تقدیر و تشکر کنم که در این شرایط اقتصادی اردوی بسیار خوب خارجی برای ما تدارک دیدند. بچه‌ها تمرینات خوبی زیر نظر حمید مطهری و کادرفنی انجام دادند و ۳ بازی تدارکاتی نسبتا گردن کلفت هم داشتیم. پارتیزان آلبانی را شکست دادیم و آنتالیااسپور را بردیم. در یک بازی هم مقابل لپایا لتونی به تساوی رسیدیم و در مجموع اردوی خوبی بود و امیدوارم نتایج آن را در لیگ برتر ببینیم.

بسیارخوب، امروز با شما تماس گرفتیم که درخصوص ضعف سمت چپ خط دفاعی ایران در جام جهانی بپرسیم. با این موضوع موافقید؟

۱۰۰ درصد همین طور است. متأسفانه به نظر می‌رسید بهترین چپ پاها و مدافعان چپ در ایران جا ماندند یا بهتر است بپرسیم کارلوس کی‌روش آنها را جا گذاشت! کسانی را بردیم که نتوانستند در این پُست کمکی کنند و تبدیل به نقطه ضعف ایران شدند.

به نظر شما کدام مدافعان چپ پا می‌توانستند مسافر جام جهانی شوند؟

من می‌گویم در حال حاضر بهترین مدافعان چپ ایران امید نورافکن و علی شجاعی مدافع چپ حال حاضر نساجی است. نه اینکه شجاعی در تیم ما توپ بزند این حرف را بخواهم عنوان کنم بلکه عملکرد بازیکنان برای من ملاک است. در تیم ما علیرضا حقیقی با تجربه‌اش خیلی می‌توانست در بازی با انگلیس به تیم ملی کمک کند یا مهرداد عبدی که در نیم فصل اول بهترین هافبک دفاعی لیگ بود. محمد محبی استقلال هم همین شرایط را داشت. من معتقدم کارلوس کی‌روش اصلا لیگ ما را قبول ندارد.

چرا؟

دلیلش را باید خودش توضیح بدهد. ابوالفضل جلالی محصول همین لیگ است اما دقایق کمی مقابل آمریکا بازی کرد که اگر میلاد محمدی مصدوم نمی‌شد به این جوان هم بازی نمی‌رسید. متأسفانه به نظر می‌رسید بیشتر از شایستگی وفاداری بازیکنان به کی‌روش تعیین می‌کرد چه کسی باید به تیم ملی دعوت شود یا نه؟

چرا چنین نظری دارید؟

ما طبق قانون مسابقات جام جهانی اخیر می‌توانستیم ۲۶ بازیکن با خود به قطر ببریم. پرسش اینجاست که چرا ۲۵ بازیکن بردیم؟ چرا ۴ دروازه بان بردیم؟ امید نورافکن می‌توانست نفر بیست و ششم باشد اما لجبازی سرمربی تیم ملی این فرصت را از تیم ما گرفت. سرمربی تیم ملی سعی کرد از کسانی استفاده کند که در گذشته شاگرد خودش بوده اند درحالی که تیم ایران جای شاگرد بازی یا رفیق بازی نیست. در تیم ملی باید بهترین‌ها بازی کنند.

مربیان قبلی تیم ملی شاگردان خود را دعوت نمی‌کردند؟ به هر حال وقتی شناخت یک مربی از بازیکن زیاد باشد راحت تر با او کار می‌کند.

بله، جایی که شاگردش شایستگی و لیاقت زیادی داشته باشد. شاگردش بهتر از دیگران باشد نه اینکه چند پله پایین تر باشد.

خیلی‌ها معتقدند قرعه خوبی نصیب ایران شد تا برای اولین بار به دور حذفی جام جهانی صعود کنیم اما…

دقیقا همین طور است. بهترین قرعه به ما خورده بود که قدرش را ندانستیم. به انگلیس خیلی بد باختیم چون شهامت بازی مقابل این تیم را نداشتیم. شما در این جام دیدید ژاپنی‌ها چه طور شجاعانه بازی می‌کردند. از آلمان و اسپانیا اول گل خوردند اما جنگیدند تا نه تنها گل مساوی را به ثمر برسانند بلکه دو غول فوتبال جهان را شکست دهند. تیم ملی ما در دیدار با انگلیس هرگز چنین روحیه ای نداشت.

دو بازی دیگر چه طور؟

مقابل ولز فقط خوب و شجاعانه بازی کردیم که آن هم شاید شوک ناشی از شکست سنگین مقابل انگلیس بود. برابر تیم ملی آمریکا باز در لاک احتیاط فرو رفتیم و برای یک امتیاز بازی کردیم که ۳ امتیاز دادیم! این آمریکا را می‌شد حتی برد ولی ظاهرا چنین روجیه ای نداشتیم.

حالا صحبت از تمدید احتمالی قرارداد کارلوس کی‌روش است. نظر شما چیست؟

به عقیده من ما با کارلوس کی‌روش دیگر به جایی نخواهیم رسید. او ۳ دوره سرمربی ایران در جام جهانی بوده است. آیا یک مربی ایرانی هم نمی‌توانست این نتایج را بگیرد؟ یا اینکه مگر قحط الرجال مربی خارجی است که ما فقط دو دستی به کی‌روش چسبیده ایم؟ باید واقع بین باشیم و دنبال یک هدف جدید بگردیم. ببینیم کره، ژاپن و حتی عربستان چگونه سرمربی خود را انتخاب کرده اند. من شکی ندارم اگر کی‌روش یک پیشنهاد نصفه و نیمه بعد از جام جهانی داشت دیگر به تهران بر نمی‌گشت اما برگشت تا قراردادش را تمدید کند.

شما گفتید مربی ایرانی را سرمربی تیم ملی کنیم؟

چه ایرادی دارد؟ مگر سرمربی ژاپن، ژاپنی نیست؟ من می‌گویم همین امروز امیر قلعه نویی را به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کنید. او خیلی بهتر از کی‌روش می‌تواند در جام ملت‌ها نتیجه بگیرد. ما هم اکنون مربیان خوبی در ایران مثل یحیی گل محمدی، حمید مطهری، جواد نکونام داریم مربیانی که کمتر از مربیان خارجی نزول کرده همچون کی‌روش نیستند. هرکس اسم خارجی داشت دلیل نمی‌شود که برتر از ایرانی باشد. اتفاقا الان زمان انتخاب یک سرمربی با دانش و خوب ایرانی است.

با تمام این تفاسیر به نظر شما بهترین بازیکن ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر چه کسی بود؟

همان طور که از قبل هم پیش بینی می‌شد مهدی طارمی‌عالی بازی کرد. البته او یک استثنا در فوتبال ایران و به اعتقاد من بهترین بازیکن ۱۰ سال اخیر کشورمان بوده است.

پدیده جام؟

دروازه بان تیم ملی کرواسی لیواکوویچ که مهارت عجیبی در گرفتن پنالتی دارد. با او کرواسی تا نیمه نهایی آمده است.

و بالاخره اینکه چه تیمی قهرمان جام می‌شود؟

آرژانتین با لیونل مسی خیلی تیم خوبی است و همه فوتبالدوستان شاید تمایل داشته باشند او هم مثل مارادونا قهرمان جام جهانی شود.

دسته بندی ها : طرفداری

خرید بلیط اتوبوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *