بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

هاشم بیگ زاده: این استقلال پرمهره مدیریت نشود، تیم به حاشیه می‌ رود

منبع : طرفداری
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۸

هاشم بیگ زاده درباره مسائل مختلفی صحبت کرده است.

به گزارش طرفداری، صحبت های هاشم بیگ زاده را می خوانید:

چطور شد سر از سیرجان و تیم فوتبال گل‌گهر درآوردی؟

در هرصورت امیرخان قلعه‌نویی نسبت به بنده لطف داشت و من هم اینجا آمدم تا در کنار ایشان از تجربیاتش یاد بگیرم. ان‌شاءالله بتوانم از آن استفاده کنم و هر طوری که هست بتوانم به تیم گل‌گهر در راه موفقیت این تیم کمک کنم.

مربیگری در ویستاتوربین تهران و لیگ دسته‌اول در فصل گذشته چطور بود؟

تجربه خوب و متفاوتی بود. سال گذشته در ویستاتوربین کار کردم اما دو سال پیش در مس کرمان و سال قبل‌تر در بادران با فرهاد کاظمی، مربیگری را آغاز کردم. در هرصورت مربیگری را به امید خدا شروع کردم تا ببینم در آینده چه پیش می‌آید.

هدف و چشم‌اندازت برای مربیگری چیست و به کجا می‌خواهی برسی؟

دوست دارم سرمربی موفقی باشم. در هرصورت به این شغل علاقه دارم و همیشه به‌دنبال مطالب جدید هستم و دانش خودم در این زمینه را به‌روز می‌کنم. به‌تازگی در کلاس‌های مربیگری هم شرکت کرده‌ام و این موضوع بسیار خوب است که آرام‌آرام و پله‌پله جلو می‌روم و بقیه آن هم توکل به خدا و هرچه خواست خدا باشد، می‌پذیرم.

در یک مقطعی به کار اجرا هم رو آوردی. درحال‌حاضر مجری‌گری را سخت‌تر می‌بینی یا مربیگری؟

اگر بخواهیم این دو مقوله را در کنار بازی کردن بگذاریم، هر سه موضوع و مقوله جداگانه هستند و با یکدیگر فرق می‌کنند. درواقع نوع کار کردن و برخورد و رفتار در هرکدام از آنها متفاوت است. بااین‌حال فکر می‌کنم هر سه تای این موارد سخت هستند و در هرکدام از آنها اگر می‌خواهید موفق باشید باید خودتان را به‌روز نگه دارید و با شرایطی که در این مشاغل وجود دارد، وفق بدهید. هرچند به عقیده من مربیگری از بازی کردن و اجرا سخت‌تر است و برای موفقیت در این شغل باید روحیه مبارزه‌طلبی هم داشته باشید. حتما دعوای توخل و کنته در جریان دیدار تیم‌های تاتنهام و چلسی را دیدید، اینجا مشخص می‌شود که کار مربیگری چقدر سخت است. جنجال و دعوای بین مربیان در فوتبال ایران شاید کمتر پیش بیاید و بنده به‌ندرت چنین چیزی را به یاد دارم، اما در سطح بالای فوتبال آنها در انگلیس می‌بینید که چه اتفاقاتی می‌افتد و این نشان می‌دهد چقدر روی مربیان فشار وجود دارد که در پایان بازی بین آنها جاروجنجال می‌شود و این اتفاقات می‌افتد. درواقع به‌خاطر استرس و فشاری که در جریان بازی در طول انجام مسابقه و از سوی زمین و هواداران ایجاد می‌شود، این تنش‌ها به وجود می‌آید و واقعا سخت است که شما بتوانید در هر شرایط و هر لحظه از بازی به‌خصوص در پایان مسابقه خودتان را کنترل کنید.

در زمینه مربیگری الگوی تو بین مربیان داخلی و خارجی چه کسانی هستند؟

بین مربیان خارجی دیگو سیمئونه را می‌پسندم و کار او را دوست دارم. بین داخلی‌ها هم امیرخان قلعه‌نویی هستند و همیشه او را دنبال کرده‌ام.

خیلی از مربیان تا پایان دوران مربیگری دستیار سرمربیان مختلف باقی می‌مانند اما به نظر می‌رسد تو می‌خواهی خیلی زود سرمربی بشوی و به‌دنبال نفر اول‌شدن هستی.

بله. دوست دارم یک روز سرمربی بزرگی بشوم و این اتفاق هم به لطف خدا و تلاش و انگیزه‌ای که دارم، بالاخره می‌افتد. روزی که فوتبال را شروع کردم هیچ‌موقع فکر نمی‌کردم به جام‌جهانی بروم یا در تیم پرافتخار و پرهواداری مثل استقلال بازی کنم و در خود نمی‌دیدم که این اتفاقات برایم بیفتد اما تلاشم را کردم و خواست خدا هم این بود که در دوران فوتبال این اتفاقات بزرگ برایم رقم بخورد و خداوند هم کمکم کرد و الان هم مربیگری را شروع کرده‌ام. ان‌شاءالله در این شغل هم بتوانم موفق باشم و به آن جایگاه خوب برسم. خدا را چه دیدید، شاید یک روز ما هم به آن بالا بالاها رسیدیم.

حتما خودت یادت هست که در فوتبال اولین‌بار چه زمانی اسمت سر زبان‌ها افتاد؟

بله. در بازی مقابل پرسپولیس در هفته اول لیگ برتر در سال‌های گذشته بود و به‌خاطر گلی که از پشت محوطه جریمه به این تیم زدم، اسمم مطرح شد. دنیای فوتبال همین است و هیچ‌کس خبر ندارد در آینده در فوتبال چه اتفاقاتی برایش رقم می‌خورد. سرنوشت فوتبالیست‌ها هم مثل توپ همین‌طور می‌چرخد و یک نفر آن بالا می‌نشیند و یک نفر هم به جایی نمی‌رسد.

از این مسیری که در دوران فوتبال‌ات رفتی، راضی هستی؟

راضی هستم اما می‌شد اتفاقات بهتری هم بیفتد. اگر مصدومیت‌هایی که در برهه‌های حساس و مهم فوتبالم رخ داد، اتفاق نمی‌افتاد شاید سرنوشت بهتری در انتظارم بود و چه‌بسا می‌توانستم لژیونر بشوم و در سطح اول فوتبال دنیا در تیم‌های مطرح بازی کنم. من توانایی‌اش را داشتم اما از روی بدشانسی بود یا خواست خداوند؛ در هرصورت این اتفاق نیفتاد و نتوانستم در فوتبال آن‌طور که باید و شاید به شایستگی‌های واقعی‌ای که داشتم، برسم و شاید هم حد ما تا همان‌جا بود.

یادم می‌آید در این مدت پیشنهادهای خارجی هم داشتی که به‌خاطر مصدومیت آنها را از دست دادی.

بله. زمانی که در فجرسپاسی بازی می‌کردم از الاهلی امارات پیشنهاد داشتم که متاسفانه سرباز بودم و نتوانستم به این تیم منتقل شوم. در ادامه هم چون در آستانه رقابت‌های جام‌جهانی و جام ملت‌های آسیا مصدوم شدم نتوانستم به اروپا بروم تا به نوعی حسرت لژیونر شدن در دلم بماند. من برای بازی در جام‌جهانی و جام ملت‌ها بدشانس بودم و در آستانه جام ملت‌ها دستم شکست و برای جام‌جهانی نیز دوباره مصدوم شدم و این اتفاقات من را از سطح اول فوتبال در مقاطعی دور کرد و اجازه نداد بیشتر از اینها پیشرفت کنم.

تا چه اندازه فکر می‌کنی در امر مربیگری این بدشانسی‌ها که در دوران فوتبال هرازگاهی سراغت می‌آمد در شغل جدید گریبانت را نگیرد؟

فکر می‌کنم در دوران مربیگری می‌توانم جبران دوران بازیگری را بکنم و به نظرم این اتفاق می‌افتد. مطمئنم الان هم به نوعی خوش‌شانس هستم که در کنار مربیانی مانند امیر قلعه‌نویی یا فرهاد کاظمی کار کرده‌ام و تجربه می‌‌آموزم. در هرصورت شروع کارم با دو مربی بزرگ بوده و امیدوارم برایم اتفاقات خوبی بیفتد.

درباره شرایط گل‌گهر صحبت کن. تیم سیرجانی هفته اول در تبریز موفق شد تیم تحت هدایت قربان بردیف را شکست دهد. به نظر می‌رسد در گام نخست در فصل جدید لیگ برتر دست به کار بزرگی زدید.

به لطف خدا این اتفاق افتاد و ما شروع خیلی خوبی داشتیم. تلاش بچه‌ها و تدابیر کادرفنی و زحمات مدیریت باشگاه باعث شد این نتیجه در هفته اول رقابت‌ها در خانه حریف به دست بیاید اما لازم است از بازیکنان تیم گل‌گهر یک تشکر جانانه داشته باشم که آنها با همدلی در زمین دست‌به‌دست هم دادند تا این اتفاق بیفتد. ان‌شاءالله ما در بازی بعدی هم می‌توانیم در خانه با پیروزی کار را به پایان برسانیم. ما بازی‌به‌بازی پیش می‌رویم و مطمئنا می‌توانیم در مقابل مس رفسنجان هم سه امتیاز بگیریم. ما در مقابل تراکتور بازی خوبی انجام دادیم. البته همیشه شروع رقابت‌ها سخت است و ما هم می‌دانستیم در تبریز بازی دشواری پیش‌رو داریم. تراکتور هم تیم خوبی دارد که می‌تواند در طول فصل بیش از اینها حرفی برای گفتن داشته باشد. البته آنها هنوز جا نیفتاده‌اند و فکر می‌کنم این تیم رفته‌رفته قوی‌تر شده و شرایطش خیلی خوب خواهد شد و می‌تواند یقه خیلی از تیم‌های مدعی را بگیرد. مطمئن باشید تراکتور در آینده برای سایر تیم‌ها مشکل‌ساز خواهد شد.

افکار تاکتیکی قربان بردیف را در این دیدار چطور دیدید؟

تیم خیلی خوبی داشت و بازیکنانش منظم بازی می‌کردند و خیلی خوب در خط دفاعی به‌کار گرفته می‌شدند. آنها به‌خوبی و به‌طور هماهنگ در خط دفاعی و در خط حمله حاضر شده و با برنامه و حساب‌شده بازی می‌کردند. این مربیان خارجی که به فوتبال ایران در فصل جاری آمده‌اند می‌توانند به رشد و پیشرفت فوتبال ایران خیلی کمک کنند. در هرصورت با حضور مربیانی مثل بردیف، مورایس یا ساپینتو در کنار مربیان باتجربه ایرانی فکر می‌کنم لیگ ما از سال گذشته هم فشرده‌تر خواهد بود و بسیار سخت و سنگین در فصل جاری دنبال می‌شود. مدعیان قهرمانی در فصل جاری بیشتر شده و تیم‌ها خوب بسته شده و یارگیری مناسبی داشته‌اند. مطمئن هستم امسال لیگ متفاوتی خواهد شد.

برخی اهالی فوتبال می‌گویند استقلال سال گذشته درحالی قهرمان شد که سایر تیم‌ها به آن صورت قدرتمند نبودند.

نه اینکه مدعی و قدرتمند نباشند بلکه مثل امسال تعداد مدعیان به این اندازه نبود و تیم‌ها به این خوبی بسته نشده بودند، در هر صورت اما استقلال قهرمان شد و من نمی‌گویم که حق این تیم قهرمانی نبود و لیاقت این قهرمانی را داشت. همین‌جا بازهم این قهرمانی را به هواداران و بازیکنان این تیم تبریک می‌گویم اما امسال نه‌تنها برای استقلال بلکه برای همه تیم‌ها سال سختی محسوب می‌شود چون مدعیان قهرمانی زیادی امسال چشم به این عنوان دوخته‌اند و مطمئن باشید تا روزهای پایانی به این راحتی‌ها کوتاه نمی‌آیند.

حالا که صحبت از مدعیان شد حتما بازی هفته اول استقلال با سپاهان را دیدی. درمورد این مسابقه چه صحبتی داری؟

در همه تورنمنت‌ها ازجمله لیگ‌برتر بازی اول بسیار سخت و دشوار است، چون شرایط متفاوت دنبال می‌شود و شما با یک فضای جدید و ناشناخته مواجه هستید و در دیدار اول حریفان را نمی‌شناسید و عدم هماهنگی و انسجام تیمی و نا‌آماده بودن بازیکنان هم وجود دارد اما اگر بازیکنان این تیم درکنار هم حضور داشته باشند و بیشتر بازی کنند، مطمئنا درطول فصل خیلی زود از یکی، دو هفته آینده جا می‌افتند و این موضوع کمک می‌کند تا استقلال و سایر تیم‌ها هرچه سریع‌تر به شرایط ایده‌آل برسند. من معتقدم استقلال بازیکنان خیلی خوبی را جذب کرده و واقعا تیم پرمهره‌ای محسوب می‌شود اما جمع‌کردن و مدیریت همین نفرات واقعا سخت است و اگر این بازیکنان مدیریت نشوند مطمئن باشید مشکلات و حواشی زیادی درطول فصل ایجاد خواهد شد.

در هر دو تیم استقلال و سپاهان بازی کردی این دیدار را از لحاظ فنی و تفکرات بین مربیان پرتغالی دوتیم چطور دیدی؟

می‌دانم که تیم‌های ساپینتو هجومی بازی می‌کنند و از سوی دیگر مورایس اندیشه‌ها و تفکرات دفاعی دارد و این مربی بیشتر چشم به ضدحمله‌ها می‌دوزد و سبک این مربی پرتغالی به این شکل است، در هر صورت این سرمربی بالاخره شاگرد خوزه مورینیو بوده و از سبک این مربی مطرح فوتبال دنیا پیروی می‌کند و تیمش نیز به سبک همان تیم‌های مورینیو بازی می‌کند. سپاهان هم تیم خوبی دارد که از مهره‌های بسیار قابل بهره می‌برد و به نظر من امسال لیگ متفاوتی خواهیم دید.

این دو مربی هردو پرتغالی هستند و تو هم سال‌ها با کارلوس کی‌روشی کار کرده‌ای که هموطن این مربیان است، تفکرات سرمربی سابق تیم ملی را در افکار تاکتیکی مورایس و ساپینتو دیده‌ای؟

کارلوس کی‌روش افکار دفاعی داشت و با همین افکار نتیجه می‌گرفت و موفق بود، در هر صورت هر مربی برای خود روش کاری و یک سبکی دارد و نمی‌توان به‌خاطر آن به مربیان خرده گرفته یا به آنها انتقاد کرد. کی‌روش با سبک دفاعی نتایج خیلی خوبی گرفت و سرمربی استقلال هم با همین سبک هجومی در کارنامه خود نتایج قابل‌قبولی گرفته است.

استقلال سال گذشته روی عملکرد موفق دفاعی قهرمان شد. فکر نمی‌کنی اگر این تیم بخواهد یک‌باره از سیستم دفاعی روی بازی هجومی سوئیچ کند، این موضوع برای این تیم گران تمام شود؟

ما سبک‌ها و سیستم‌ها را تحلیل می‌کنیم و مشخص نیست در آینده و در بازی‌ها چه اتفاقاتی می‌افتد و باید منتظر بمانیم و ببینیم درطول مسابقات تیم‌ها چه جوری بازی می‌کنند و چه نتایجی به دست می‌آید.

با این تفاسیر مدعیان قهرمانی را کدام تیم‌ها می‌بینی؟

استقلال، پرسپولیس یا سپاهان و فولاد به همراه گل‌گهر همه این تیم‌ها می‌توانند در فصل جاری مدعی باشند. امسال تیم‌های خوبی داریم که همین امر باعث می‌شود تا هفته آخر جنگ و جدال برای کسب عنوان قهرمانی داغ باقی بماند.

دوباره به گل‌گهر برسیم. امیر قلعه‌نویی همچنان معتقد است کسر هفت امتیاز از گل‌گهر در فصل گذشته تبعات بیشتر داشته و حدود ۲۰ امتیاز به این تیم ضرر زده است، این ذهنیت منفی نسبت به اتفاقات فصل گذشته از مجموعه عوامل فنی و اجرایی و بازیکنان تیم رخت بربسته یا هنوز هم به آن فکر می‌کنید؟

این موضوع به گذشته پیوست اما به یک ‌انگیزه خوب برای بچه‌ها، کادر و مدیریت تبدیل شده و ان‌شاءالله بتوانیم امسال بدون توجه به این اتفاقات به یک موفقیت فراموش‌نشدنی برسیم، البته این ۷ امتیاز همیشه در گوشه ذهن ماست و به ما ‌انگیزه می‌دهد تا حقی که از گل‌گهر ضایع شده بود را دوباره برگردانیم و بتوانیم این حق را در این فصل با بازی‌های خوب و پیروزی‌های پیاپی بگیریم و آن را زنده کنیم.

درباره رکوردشکنی سرمربی گل‌گهر در رقابت‌های لیگ برتر که بیشتر از ۱۰۰۰ امتیاز کسب کرده صحبتی داری؟

به امیر قلعه‌نویی تبریک می‌گویم که توانست این رکورد را ثبت کند و مطمئنا این رکورد حالاحالا‌ها در فوتبال ایران دست‌نیافتنی است. هرچند معرفت و مردانگی امیرخان خیلی بیشتر از اینها می‌ارزد و برای او آرزوی موفقیت می‌کنم.

سعید صادقی برای فصل جدید با یک انتقال پرسروصدا به پرسپولیس پیوست. نبود این بازیکن باعث نمی‌شود امسال گل‌گهر با مشکل مواجه شود؟

خیر اصلا. اتفاقا ما بازیکنانی داریم که به خوبی جای صادقی را پر کرده‌اند و حتی بهتر از او امسال ما را همراهی و برای گل‌گهر بازی می‌کنند. نفراتی که امسال جایگزین صادقی شده‌اند به‌خوبی برای ما کار می‌کنند و ما از این بابت که چنین بازیکنانی در تیم حضور دارند خیلی هم خوشحالیم.

دسته بندی ها : طرفداری

خرید بلیط اتوبوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *