بالا
ورود به حساب کاربری
ثبت نام کنید
ارسال این مطلب برای دوستان

دلارهای نفتی ناجی کدام تیم لیگ برتری شده است؟! پاسخ به شبهه بزرگ !!

نقش انکار ناپذیر مالکان سعودی در موفقیت باشگاه نیوکاسل به قلم فرزاد بیگی

نویسنده : ParsFootball NewsAgency
تعداد نظرات کاربران : 0 نظر
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۵۹

چندی پیش باشگاه نیوکاسل انگلیس به سعودیها واگذار شد و آن ها شروع به یک سرمایه گذاری کلان برای موفقیت این باشگاه انگلیسی کردند . عده ای از کارشناسان معتقد بودند که نیوکاسل به این کار نابود خواهد شد اما برخلاف نظر آن ها این تیم در حال حاضر در رتبه چهارم لیگ برتر انگلستان قرار دارد .

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

وقتی سعودیها ، تحت عنوان «کنسرسیوم سرمایه گذاری»،در فرآیندی پیچیده و در میان اعتراض سازمانها و نهادهای حقوق بشری، باشگاه «نیوکاسل» در لیگ انگلیس را به تملک درآوردند؛ بسیاری از مفسران و هواداران فوتبال این اقدام را نمودی از رقابت نسل جوانتر شیوخ متمول خاورمیانه و بسط این چشم و هم چشمی در مهمترین رقابتهای باشگاهی اروپا و جهان ارزیابی کردند.

تصور می شد«سفید وسیاه»ها،خیلی زود به نسخه عربستانی«منچستر سیتی»و«پاری سن ژرمن»تبدیل شوند.با گذرزمان اما، نشانه هایی غیر قابل انکار از رد این انگاره بروز و ظهور یافت.مالکان جدید با خویشتنداری حرفه ای مأبانه و البته غیرمنتظره و با تکیه برمشاوران و برنامه ریزان کاربلد و امتحان پس داده ی لیگ جزیره، نوسازی و تقویت معقول و تدریجی را به هزینه های سنگین و خرید ستاره های فراوان ترجیح داده اند. آنچه اینروزها در حوالی باشگاه شمال شرقی انگلستان دیده میشود، تجربه ای جدید از تیمداری شیوخ خاورمیانه ای در قلب فوتبال اروپا و در معتبرترین لیگ عالم است.


آنها در شرایطی«نیوکاسل»را صاحب شدند؛ که باشگاه یکی از سخت ترین دوران حیاتش را طی میکرد.«نیوکاسل»در هنگام واگذاری، بدون برد، در قعر جدول رده بندی و در انتظار سومین سقوط به دسته پایینتر در پانزده سال اخیر بود.چنانکه گفته شده گمانه زنیها از ریخت و پاش فراوان عربها ،خرید ستاره های متعدد و استخدام یک سرمربی نامدار حکایت داشت.

با این حال در نوامبر2021 و در میان تعجب همگان؛ هدایت تیم به«ادی هاو»سپرده شد.در واقع اوضاع «کلاغها»چنان بحرانی بود که«اونای امری»ریسک حضور در«سن جیمز پارک»را نپذیرفت و به این ترتیب نوبت به «هاو» 43 ساله رسید.مردی که رزومه اش محدود به حضور در«بورنموث»و«برنلی»بود و نام و آوازه اندک او هیچ تناسبی با بلندپروازیهای احتمالی مالکان جدید نداشت. با اینحال مطالعه دقیقتر همین رزومه مختصر و نه چندان پر افتخار نشان دهنده انتخابی درست و به وقت بود.

«هاو»طی دو مقطع زمانی«بورنموث»را از سطح پنجم فوتبال جزیره به لیگ برتر رسانده و با این تیم و ورزشگاه محقر دوازده هزار نفری اش؛ پنج فصل در نبردهای گلادیاتوری لیگ برتر دوام آورده بود. بنابراین او خیلی بیشتر و بهتر از بسیاری از نامهای بزرگ؛ راه و رسم ساختارسازی در تیمهای کوچکتر و ماندگاری در لیگ را آموخته بود. مردی که برخلاف غالب سرمربیان سنتگرای انگلیسی، به فوتبال مالکانه، انتقال سریع از دفاع به حمله، استفاده از همه طول و عرض زمین، «پرس» و «کانتر پرس» از جلو و در نهایت استفاده از وینگرهای سرعتی اعتقاد داشت. او برای تقویت تیم به سراغ بازیکنانی رفت که انگیزه لازم برای مأموریت نجات را داشته باشند. «دن برن» و «مت تارگت» از «برایتون» و «استون ویلا»، «کیرن تریپیر» از «اتلتیکومادرید» و «برونو گیمارش» از «لیون» به خدمت گرفته شدند.نتیجه فراتر از انتظار بود.«هاو»به سرعت بر اوضاع مسلط شد. «سیاه و سفیدها»از رتبه آخر تا میانه های جدول صعود کرده و فصل را با رتبه قابل قبول یازدهم به پایان رسانند.با اینهمه«هاو» و شاگردانش برای خلق شگفتانه واقعی و انگشت به دهان ماندن مفسران و کارشناسان سختگیر جزیره، به یک فصل کامل و دست نخورده نیاز داشتند.فصل2023-2022.


«کلاغ ها»از همان هفته های نخست نشان دادند که نسبتی با گذشته منفعل و تدافعی شان نداشته و هیچ شباهتی به تیم بازنده«بنیتز» و«بروس» ندارند.درحالی در هفته سوم با شاگردان«پپ» به تساوی سه بر سه رسیدند که در دقایقی از بازی با اختلاف دو گل از«سیتیزن»ها پیش بودند و در نهایت به سبب غفلتی سه دقیقه ای، اسیر بازگشت سریع رقیب با تجربه تر شدند.همانطور که یک هفته بعد و در«آنفیلد» تسلیم گل دقیقه 98شده و نخستین شکست را دشت کردند.شاگردان «هاو»در نیم فصل نخست «چلسی»و«تاتنهام»را شکست داده اند، با«آرسنال»، «منچستر سیتی»و«منچستر یونایتد» مساوی کرده اند و تنها به لیورپول باخته اند.آنها در آستانه پایان نیم فصل به رتبه باور نکردنی سوم رسیده و به همراه «آرسنال»صاحب کمترین تعداد باخت و به تنهایی صاحب بهترین خط دفاعی لیگ هستند. همین است که قرارداد آقای سرمربی تمدید شده و«یاسر الرمیان»،از مدیران عربستانی باشگاه، ضمن دادن وعده قهرمانی قریب الوقوع در انگلستان و اروپا ،از تولد«تاپ سون»و تولد ضلع هفتم قدرت در فوتبال جزیره سخن گفته است.
اگرچه استیلای ادامه دار ابرسرمایه داران جاه طلب بر مستطیل سبز، سبب یأس و ناامیدی کسانی ست که هنوز به دنبال کورسویی از آرمانگرایی در زمینهای فوتبال هستند، با اینهمه این واقعیت را باید پذیرفت که در روزگار تحکیم هرچه بیشتر جایگاه فوتبال به عنوان یک ورزش/ صنعت پر درآمد و فراگیر، مناسبات باشگاهها روز بروز پیوند بیشتری با اهل سرمایه خواهد داشت. در این میان می توان امیدوار بود که انگیزه، هیجان و شور انسانی این پدیده به غایت عجیب و غریب عصر جدید، قربانی وجه بازاری و اقتصادی پیش رونده آن نشود.

اختصاصی خبرگزاری پارس فوتبال ؛ فرزاد بیگی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *